(Raskaus)diabeteksestä asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onko muita?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Onko muita?

Vieras
Minulla on kohonnut paastoarvo, mutta minusta on perin outoa, että jos mittaan esim. verensokerini illalla iltapalan jälkeen se on pienempi kun aamuinen paastoarvo? Mitä ihmettä tämä on?
Esim. tänään paastoarvo 5.8 ja kaurapuuron (=voin kanssa) sekä parin tuoremehulasin jälkeen 1h arvo 6.0 ja 2h arvo 5.5!!!!! Mutta toi paasto on yön jälkeen ollut eilen ja tänään esim. ton 5.8!!!! Miten voi olla mahdollista?
Nyt söin lasagnea, pari näkkäriä ja salaattia...saa nähdä mita arvot ovat tunnin ja kahden päästä. Lähinnä toi paastoarvo näyttää olevan se ongelma.

mulla oli kanssa toi paastoarvo kohonnut molemmissa edellisissä raskauksissa. muuten arvot näytti ihan ok. loppuakohden tuli heittoa myös 2h arvoon. kun oot ollu tosi kauan syömättä ni siks toi arvo heittelee,näin se menee diabeteksessa. normaalistihan se olisi jotain 4 tms. oothan saanu ne ruoka ohjeet? noudata niitä tunnollisesti.

Mä en sen enempää tiedä noista arvoista, kuin että ystävälläni on ollut ongelmia noiden arvojen kanssa. Hänelle suositeltiin ruokavaliota jossa vältellään nopeita hiilihydraatteja (kuten esim. tuo sun tuoremehusi).Ruokavalion kanssa ja hiilihydraatteja kyttäämällä hän on saanut arvonsa pidettyä hyvinä.

niin eli mun pitäis periaatteessa syödä yöllä jotta verensokeri pysyy hyvänä?
tosiaan ihmetyttää et se arvo on tosiaan aamulla suurempi kun illalla...nousee yöllä vaikken syö enkä juo...

tosiaan ihmetyttää et se arvo on tosiaan aamulla suurempi kun illalla...nousee yöllä vaikken syö enkä juo...

nyt tosiaan tunti siitä lasagne+salaatti+2 näkkäriä... mittasin 5.3.
diabeteksessäkö tosiaan yöllä verensokeri nousee kun on pitkään syömättä?
onko toi 5.8 "paha" lukema?

Diabeteksessa kaikki on yksilöllistä! Minulla insuliinineritys toimi aina tosi hyvin iltaisin, mutta aamulla ei sitten ollenkaan. Myös tietyt ruoka-aineet nostavat tietyille ihmisille verensokeria.

Tiedän tunteen, minulla sama "ongelma". Eli aamupalan jälkeen arvot alhaisempia kuin ennen aamupalaa... Tuo aamuinen sokeriarvojen nousu tunnetaan myös nimellä aamunkoittoilmiö (googleta). Tosin jostain syystä läpäisin kirkkaasti sokerirasitustestin, vaikka kotimittauksissa aamuarvo ei ikinä ole ollut alle 5. Täällä rasitustestin ekan arvon rajana 4.8.
Katso odotusosiossa raskaudiabetes-keskustelu (en osaa linkittää tähän).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Minulle neuvottiin, että paras iltapala olisi tyyliin kaksi-kolme ruisleipää, yhdellä juustosiipaleella/leipä + lasillinen maitoa ja pieni hedelmä/annos kiisseliä/ porkkanaa tms. Ja hyvin on mennyt tuolla iltapalalla. Olen siis itse samassa veneessä kuin sie, eli raskausdiabeetikko.

mutta ei kauheenpaha...

tasaset ruokavälit ja silleen ja lautasmalli...ootko ap muuten laihutus osiosta kattonu sokeriklubia? siinä on etusivulla ruokaohjetta ja silleen..ja siellä saa vertaistukea kaiketi vieläkin jos sellasta kaipaa..rd mammoille se on suunnattu...

itelläni oli aika usein 5.0 aamun arvo tai vähemmin ..joskus 'huvikseen kokeilin' nostaa mutta ei e teerveydelle tee hyvää..illalla viimesen 'aterian' söin yleensä kasin ja ysin välillä ja aamiaista edeltävän mittauksen tein n 7.30...

No insulinihoitoisella diabeetikolla kyseinen ilmiö kulkee nimellä "aamunkoittoilmiö". Aamuyöllä insuliinin vastavaikuttajahormonit alkavat erittyä ja tämän seurauksena verensokeri kohoaa . Insuliinihoitoisella voi käydä myös niin että verensokeri käy liian matalalla ja maksasta vapautuu varasokereita ja näinpä sokerit voivat kohota lukemiin 20..

Uusimmat

Yhteistyössä