Raskaus ja hiivatulehdus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nappula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nappula

Vieras
Heippa,

Löytyisikö vertaistukea ja kokemuksia seuraavanlaisesta asiasta?

Minulla on menossa pitkä putki hiivatulehduksia nyt on jo kahdeksas tulendus kahdeksan kuukauden aikana ja mikään ei tunnu auttavan! Ja olisi kuitenkin kova halu tulla raskaaksi! Miten raskaus ja hiivatulehdus sopivat yhteen? Millaisia ongelmia tiedossa?

Mulla ei ennen ensimmäistä raskautta ole ollut kuin kerran hiivatulehdus. Poika on 1,5v.

Kertokaa kokemuksia ja neuvoja!

Kiitoksia kovasti jo etukäteen!

Itselläni oli toistuvia hiivatulehduksia ennen raskauden yrittämistä ja syy löytyi pillereistä. Toisella merkillä tulehdukset loppuivat. Eli hormonaalinen syy.
Lisäksi molempien aiempien raskauksien alussa oli hiiva- sekä virtsatietulehdukset.
Molemmat raskaudet menivät kesken, mutta älä säikähdä, syy johtui ureaplasmatulehduksesta (joka aiheuttaa kyseisiä tulehduksia sekä sikiökalvovaurioita), eikä suinkaan hiivasta tai pissatulehduksesta. Ureaplasma onneksi havaittiin juuri nykyisen raskauden hiivatulehduksen tutkimuksen yhteydessä, eikä se ole enää uusiutunut.

Käsittääkseni hiivatulehdus tulee helpommin raskaana olevalle, kuten virtsatietulehduskin. Paikat ovat alttiimpina pöpöille. Tai näin ainankin minulle neuvolassa sanottiin.
Mutta tuskin siitä vaaraa on, koska niin monella on toistuvia tulehduksia juuri raskauden aikana...
Mutta onhan se ilkeää lääkityksenkin kannalta, kun ei voi suunkautta nautittavia lääkkeitä ottaa ja asettimen käyttökin on kielletty. Sormipelillä sitten vaan lääkitys.

Ehkä itsesi kannalta sanoisin, että olisi hyvä jos syy tulehduksiin löytyisi. Todella ikävä vaiva ja kyllähän siinä yrityskin kärsii, jos oikein oireilee.

En tiedä oliko tästä selostuksesta apua, mutta innostuin vähän kertoilemaan ; )

Lopetin pillerit toukokuussa osaltaan senkin vuoksi, kun ajattelin, että jos ne vaikka aiheuttavat tulehduksia. Suurempi syy oli kyllä raskautumistoive! Sitten ajatuksissa on myös käynyt, että jospa tuo raskaaksi tuleminenkin lopettaisi kierteen?! Voi olla toiveajattelua, mutta...alan olla epätoivoinen. Lääkärissä ole juossut eikä kukaan ole muuta kuin lääkettä määrännnyt, mutta nyt päätin, että enää en lääkeitä huoli, koska tulehdus kuitenkin uusiutuu.

Kertokaa lisää kokemuksia tms. aiheeseen liittyen!

Pari juttua tuli mieleen, eli että jos on koko ajan hiiva, niin kyllä lääkärin pitäis määrätä sellanen kuuri (tarpeeksi pitkä) joka katkasis sen kerralla, itellä joskus sata vuotta sitten määrättiin 4 viikon Diflugan kuuri ja tehosi....

Toisekseen, oletko huomannut mitään syy-yheyttä milloin sen saat? Liian kuivat limakalvot, tiukat housut, pitsialushousut, uiminen, hygienia yleensä... onko mieheltä tutkittu, ettei se ole saanut sulta hiivaa ja tartuttaa sitä ikäänkuin takasin koko ajan?
Tässä nyt jotain, on muitakin syitä jatkuvalle hiivalle.

Sen lisäksi on myös todettu, että elimistön hiilihydraattitasapaino on sekasin, jos on jatkuvia hiivatulehduksia. Syötkö paljon makeaa, vaaleeta lepää, pastaa, perunaa? Näiden vähentäminen auttaa ja siihen lisäksi maitohappobakteeri (apteekista emättimeen kapseleita vaikka ensiksi) ja joka päivä maitohappobakteerri sisältävää piimää, mehua. Jotta muuttaisit elimistösi tasapainon. Kannattanee yrittää.

Raskaushormonit vain altistavat hiivalle, joten kannattaisi varmaan yrittää päästä eroon siitä nyt, jotta raskaana ollessasi hiivatulehdukset ois sitten normaalin rajoissa..

Kiitoksia vastauksista!

Olen käynyt lääkärissä 4 kertaa, terveyskeskuksessa ja gynellä, mutta eipä ole kukaan mitään muutakuin lääkettä määrännyt. Lääkeillä tulehdus menee ohi, mutta sitten alkaa, ihan kuin sinullakin, ovulaation jälkeen uudelleen. Lääkeitä olen käyttänyt joka kerta erimerkkistä, suun kautta ja emättimen kautta ja molempien, kerta-annoksina ja kuureja. Maitohappobakteeria olen syönyt ja vähentänyt hiilihydraattipitoisten ruokien syömistä.

Ehkä pitäisi hoitaa tulehdukset pois ja yrittää vasta sitten pikkukakkosta, mutta vauvakuume on niin kova ja oisko kaikki sitten turhaa, jos ne tulehdukset alkaisivat sitten taas uudelleen raskaana ollessa?!

Lisää kokemuksia!

Ittelläni oli myös ennen raskauttakin paljon hiivatulehduksia ja tässä raskaudessa ne on ollu jatkuva riesa. 4 kertaa olen käyttänyt Canestenin puikon ja lähes koko ajan käyttänyt Canesten voidetta. Nyt loppuraskaudessa alko hiivat vähän helpottaa kun olen syönyt maitohappobakteereja, syönyt Gefilustuotteita, juonut karpalomehua ja lopettanut pullan ym sokeri/rasvapommien syönnin ;) ja välillä käyttänyt emättimeen laitettavia maitohappokapseleita. Ei se hiiva ole mun mielestä este raskaudelle, eikä ole sen hankalampi hoitaa raskauden aikana.

Kirjoittelinkin tästä aiheesta just tonne toiseen ketjuun, kiva että täältäkin löytyi "vertaistukea"!!
Nimim. rv38: missä vaiheessa sulla nyt alkoi hiiva häiritsemään? Onko vaikuttanut pissakokeen proteiineihin millään lailla? Mulla on ollut oireita (epämääräisiä, tosin) n. 6-8 viikkoa ja nyt vaadin lekuria tarkastaan tilanteen. Ulkoisin puolin oli kuulemma ihan jees, mut tarkempi tutkimus osoitti SELVÄN hiivatulehduksen. Viime viikolla käytin jo omin nokkineni yhden Canestenin puikon (sen mitä otetaan vaan yhtenä iltana) eikä auttanut höhkäsen pöläystä. Nyt kirjotti jotain Dyno- tms puikkoja, 3 kpl. Mulle ei kukaan korvaansa lotkauttanut mistään ruokavalioista tms, niillä kaiketi ilmeisesti vois saada tätä aisoihin?? Kysyin, että käytänkö sit lisää puikkoja jos nää ei tehoa - kätilön vastaus oli että ei, jos tää ei mee niin ei mee. Eli voi sit jäädä ikään kuin krooniseksi synnytykseen asti (nyt rv 30+6)!? Mä en ainakaan tunne oloani mitenkään freesiksi tai puhtaaksi tms tän vaivan kans, joten TODELLA mukavaa jos kestää viä kauankin...
Mulla on ihan selkeesti vaikeempi hoitaa tätä kun ennen raskautta: sillon kun tunnistin pienimmänkin hiivan oireen (oli ihan selkeet silloin), hain lekurista sen Diflucan -tablettireseptin ja avot: tauti hävis!! Eli mulle se tehos tosi hyvin. Nyt rukoillaan noitten kapseleitten vaikutusta...

Yhteistyössä