Raskaus ja imetys yhtäaikaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hämmennys"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28285786]Ainahan aikaa löytyy, mutta muut asiat on mun mielestä jo vuoden jälkeen tärkeämpiä juttuja kuin tuollainen imetys, joka ei lopulta edes riitä ravitsemaan lasta. Ja sen takia(?) ettei vanhempi lapsi ahdistu pikkusisaresta? Outoa, mun esikoinen ei ole yhtään ahdistunut pikkusiskostaan, vaikka ikäero 2v3kk. Eikä siihen ole mitään rintamaitoa tarvinnut vaan ihan sitä, että esikoisen on ottanut osaksi vauvanhoitoon jne. Ja esikoinen voi olla kyllä sylissä samalla kun vauvaa imetetään, eihän se sitä estä! :)[/QUOTE]

En tietenkään itsekään näe että imetys olisi tuossa vaiheessa taaperon pääasiallista ravintoa tai ainoa edellytystys yhteiselle ajalle tai pikkusisaruksen hyväksynnälle. :) Mutta en siis näe syytä sille että imetys pitäisi lopettaa jotta lapsi pääsisi kasvamaan ja kehittymään, jotta tämän kanssa pystyisi tekemään uusia asioita tai että äiti pystyisi saamaan omaa aikaa tai käymään töissä. Nuokin jutut hoituvat ihan hyvin taaperoimetyksen ohessa.

[QUOTE="vieras";28285786]Ainahan aikaa löytyy, mutta muut asiat on mun mielestä jo vuoden jälkeen tärkeämpiä juttuja kuin tuollainen imetys, joka ei lopulta edes riitä ravitsemaan lasta. Ja sen takia(?) ettei vanhempi lapsi ahdistu pikkusisaresta? Outoa, mun esikoinen ei ole yhtään ahdistunut pikkusiskostaan, vaikka ikäero 2v3kk. Eikä siihen ole mitään rintamaitoa tarvinnut vaan ihan sitä, että esikoisen on ottanut osaksi vauvanhoitoon jne. Ja esikoinen voi olla kyllä sylissä samalla kun vauvaa imetetään, eihän se sitä estä! :)[/QUOTE]

MIKÄÄN ei riitä ravitsemaan lasta jos noin ajattelee. Miksi sinä annat lehmänmaitoa jos se ei riitä ravitsemaan lasta? Miksi annat vaikka perunaa kun se ei riitä ravitsemaan lasta? Miten noloa että jaksat vielä jankuttaa vaikkaa perustelusi ontuvat täysin...

[QUOTE="vieras";28285899]Jos mun perustelut ontuisivat, et sinä olisi noin hiiltynyt :)[/QUOTE]

En ole edelleenkään hiiltynyt, tiedän tekeväni oikein lapsen kanssa ja tiedän että mikään perusteluistasi ei ole totta. Olen huvittunut vastauksistasi :) Mutta ei siinä mitään, tunnistan sinusta itseni nuorempana, olin juuri tuollainen että ajattelin mustavalkoisesti ja tyrkytin omia mielipiteitäni faktoina. Onneksi olen kasvanut siitä ohi, nykyään näen asioista useamman puolen enkä voi enää tuomita erilaisia ratkaisuja :)

En ole edelleenkään hiiltynyt, tiedän tekeväni oikein lapsen kanssa ja tiedän että mikään perusteluistasi ei ole totta. Olen huvittunut vastauksistasi :) Mutta ei siinä mitään, tunnistan sinusta itseni nuorempana, olin juuri tuollainen että ajattelin mustavalkoisesti ja tyrkytin omia mielipiteitäni faktoina. Onneksi olen kasvanut siitä ohi, nykyään näen asioista useamman puolen enkä voi enää tuomita erilaisia ratkaisuja :)

*tirsk* :D

Kokoajan olen puhunut omista mielipiteistäni, kiva yritys sulla vääristellä :) Ja tiedän itse tekeväni oikein omien lasteni kanssa, että turhaan mussutat :)

[QUOTE="vieras";28285114]Mun mielestä taas on outoa, että läheisyyttä pitää antaa tissin kautta tuon ikäiselle. Meillä ei ole imetetty 10kk jälkeen ja ihan takuulla on saanut läheisyyttä meidän lapsi.

Eikä ne ravitsemukselliset hyödyt muutamasta maitotipasta enää tuossa iässä lapsen terveyteen kyllä vaikuta, selitä itelles vaan mitä haluat.[/QUOTE]

Muutamasta maitotipasta? Jos on vaikkapa 2v lapsi niin vetää helposti puoli litraa maitoa päivässä parilla-kolmella imetyskerralla (esim aamu, päiväuni, ilta imetykset). Siitä saa jo 350 kcal, hurjasti vitamiineja ja mineraaleja ja kaikenlisäksi vasta-aineita. Äidinmaidon entsyymit auttavat kiinteän ruoan pilkkomisessa, joten kiinteiden ravintoaineet imeytyvät paremmin.

Sinä olet päättänyt lopettaa imetyksen lapsen ollessa 10 kk. Älä kuitenkaan luule, että sinun päätöksesi muuttaisi faktoja, mm sitä, että ihmislapsen normaali/luonnollinen/lajispesifinen (valitse mieluisesi sana) imetysaika on 3-7 vuotta.

Ja hei, yksinkertaisia syitä jatkaa imetystä:

1. Koska ei ole mitään syytä lopettaa.
2. Koska ei ole mitään syytä lopettaa.
3. Koska ei ole mitään syytä lopettaa.

Tämä siis jos ei ole mitään syytä lopettaa! :) Jos äiti tahtoo lopettaa niin totta kai siihen on oikeus. Mutta jos äidillä ei ole mitään syytä lopettaa niin kas, ei ole mitään syytä lopettaa - miksi siis nähdä kaikki se vaiva ja vieroittaa? Tähän ei kukaan taapero/tandemimetys vastainen taida osata vastata.

Imetin esikoista läpi toisen raskauden, esikoinen vierottui itse kun vauva oli viikon vanha.
Kävin töissä, lapsi kävi päiväkodissa, söi muuta ruokaa, joi lehmän maitoa, leikki ulkona, kävi uimassa, piirteli, sai kavereita, oppi puhumaan, oli hoidossa yön ylikin (kerran jopa kaksi yötä), oli isänsä kanssa ja kasvoi. En nähnyt syytä lopettaa, eikä nähnyt lapsikaan. Ei se aina hauskaa ollut, jossain välissä raskautta tuli joku kausi (mulle) etten olis ollenkaan kestänyt tuota lasta iholla, joten rajoitin imetyksen ihan minimiin. En kuitenkaan nähnyt silloinkaan syytä lopettaa kokonaan. Imetys oli lapselle vielä kovin tärkeää vaikka imetin ehkä kerran päivässä.

Äitiysneuvolan terkka oli todella imetysmyönteinen, sanoi ainoastaan että jos alkaa tulla kivuliaita supistuksia voi imetystä rajoittaa ja jos ne jatkuu pitää miettiä lopettamista.

Itse olin henkisesti valmistautunut jo tandem-imetykseen mutta lapsi päätti vieroittaa itsensä. Jos en olisi ollut valmis imettämään molempia, olisin varmaan vieroittanut esikoisen viimeistään 3-4 kk ennen vauvan syntymää, sillä imetys oli esikoiselle niin tärkeää että mielestäni olisi ollut kohtuutonta vieroittaa esikoinen "vauvan tieltä" niin että se tajuaa sen itse.

Yhteistyössä