Raskaus ja iskias ja hermo menee!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itkuinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

itkuinen

Vieras
Siis selkä on aivan järkyttävässä kunnossa ja raskausviikkoja on vain 15. Mulla on kyllä nivelissä muutenkin vikaa ja raskas työ, mutta silti. Selkä vaan naksuu ja nitisee ja jalat menee tunnottomaksi, vaikea kävellä, vaikea istua, vaikea maata ja vaikea seisoa. Mikään ei ole hyvä. Välillä selkä menee jotenkin lukkoon, jolloin pienikin liike sattuu. Sängyssä kyljen kääntäminen sattuu ja selällään en jalkoja kärsi nostaa yhtään. Panadolia syön. Tällä menolla joudun jäämään sairaslomalle jo ennen puoliväliä.

Mulla oli kaksosraskauden vastaavassa vaiheessa ihan kamalat iskiaskivut.

Tiedäthän että iskiakseen auttaa vain liikkuminen. Itse otin annoksen kipulääkettä ja lähdin hammasta purren kävelylle. Koetin kävellä mahdollisimman oikeassa asennosssa, jottei mitään uutta mene jumiin. Kamalaa oli, mutta auttoi.

Liikuntaa, liikuntaa. Ja tsemppiä!

:)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tiedäthän että iskiakseen auttaa vain liikkuminen. Itse otin annoksen kipulääkettä ja lähdin hammasta purren kävelylle. Koetin kävellä mahdollisimman oikeassa asennosssa, jottei mitään uutta mene jumiin. Kamalaa oli, mutta auttoi.

Mitä enemmän liikun, sitä kamalammaksi kivut äityvät. Enkä edes oikein enää pääse kävelemään normaalissa asennossa, kun toinen jalka on ihan tunnoton ja sen raahaaminen sattuu. Minulla pitäisi vatsassa asustaa vain yksi, mutta selkävaivaa on tosiaan ollut ennenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mitä enemmän liikun, sitä kamalammaksi kivut äityvät. Enkä edes oikein enää pääse kävelemään normaalissa asennossa, kun toinen jalka on ihan tunnoton ja sen raahaaminen sattuu. Minulla pitäisi vatsassa asustaa vain yksi, mutta selkävaivaa on tosiaan ollut ennenkin.

Kuulostaa tutulta. :( Itse en päässyt kunnolla edes vessaan välillä. Sen kävelylenkin onnistuin ajoittamaan sellaiseen hetkeen että jalka edes toimi. Keskityin käsien heilutteluun (kävelyheilutteluun) ja vähitellen jalatkin alkoi tulla mukaan.

Eihän sulla ole jo tulehtunut jotain siellä selässä? En ole ammattilainen, mutta nuo on ne minun hoito-ohjeet. :/

Ehkä joku muu osaa auttaa lisää?

Toivottavasti menee ohi viikkojen kuluessa. Ite olin puolitoista kuukautta (n. rv 18-24) helisemässä kipujen kanssa ja olin sairaslomallakin putkeen pari viikkoa. Kivut hellittivät kohdun kasvaessa. Nähtävästi painoi tietyillä viikoilla pahasti hermoja.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kuulostaa tutulta. :( Itse en päässyt kunnolla edes vessaan välillä. Sen kävelylenkin onnistuin ajoittamaan sellaiseen hetkeen että jalka edes toimi. Keskityin käsien heilutteluun (kävelyheilutteluun) ja vähitellen jalatkin alkoi tulla mukaan.

Eihän sulla ole jo tulehtunut jotain siellä selässä? En ole ammattilainen, mutta nuo on ne minun hoito-ohjeet. :/

Ehkä joku muu osaa auttaa lisää?

En tiedä, kai se on lääkäriin lähdettävä. Kun mulla on tosi korkea kipukynnys, mutta silti itkua tuherran joka ilta. Kun ei voi istua, ei maata ei seisoa kovin kauaa. Missään asennossa ei ole hyvä. Se kipu on jotain sanoin kuvaamatonta, ei auta kylmä ei kuuma, ei kipulääkkeet..

Hei, raskausaikana kaikki ei ole iskiasvaivaa.Iskiakseen tyypillisesti auttaa liikkuminen.
Mutta toinen syy voi olla piriformisjumi.
http://www.selkakuntoutus.fi/piriformis.html

Mulla todettiin tuo ja oireet oli melkoisen samanlaiset.
Ihan painelemalla löytyi pakarasta SE piste ja oli todella kipeä.

Mä pidin kylmäpussia pakarassa, sieltä kaikkikivut siis lähtöisin vaikka säteili jalkaan ja vaikka mihin.
Ja tulehduskipukuuri, viisi päivää söin säänöllisesti Buranaa.
Ja buranaahan saa syödä paitsi vikalla kolmanneksella.

Venyyttelyjä tein tuon pahimman kivun poistuttua.Ja tuo ehkäisi tosi hyvin.
Hierojalla kävin myös ja manuaalisesti sai lukot auki.

SEuraavassa raskaudessa oli sama juttu!!

Mutta vaatikaa että lääkäri selvittää onko OIKEASTI iskias.MOnet vaan iskee tuon diagnoosin heti, ilman tutkimuksia.

Itsellä alkoi iskias kipuilemaan raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana ja meni niin pahaksi, etten lopulta pystynyt liikkumaan yhtään. Olin siis "halvaantunut" jaloista. Lääkäristä sain Panacod-reseptin ja kahden päivän jälkeen noin 95% kivuista katosi. Aloitin tämän jälkeen uimisen/vesijuoksun joka pitänyt vaivan poissa. Ja viikkoja nyt siis 29.

Mene lääkäriin ja pyydä vahvempi kipulääkeresepti. Panacod käy raskaana olevalle. Parempi syödä pari panacodia päivässä sen hetken kun niitä tarvitsee, kuin kärvistellä viikko/kuukausi tolkulla ja samalla erittää stressihormoneita. :)

Pyydä myös käyntiä fysioterapiaan. Osaavat sieltä näyttää venytyksiä, jotka helpottavat oloa. En uskalla tässä neuvoa noita, jos neuvonkin väärin ja menee sitten pahemmaksi :( Jos myöhemmin löydän sen fysioterapiasta saamani ohjevihkosen niin voin sieltä kopioida tänne niitä venytyksiä :)