Raskaus ja keuhkoembolia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Onko kellään ollu raskauden aikana keuhkoemboliaa? Millaisia oireita? Ite mietin, että voisko olla.:(

Oon nyt rv35 ja viimeisen 5 päivän aikana on ollu kovaa selkäkipua, joka säteilee syväänhengittäessä keuhkoihin ja rintaan. Myös rintakipuja on ollu. Nyt tuntuu, että on alkanu ahdistaa ja syvään hengittäminen saa yskimään. Lisäksi selän puolella, keuhkojen kohdalla on jatkuva pistävä kipu. Keuhkoemboliaa on myös sukurasitteena (kahdella lähisukulaisella, joista toisella oli massiivinen, molemminpuolinen embolia).

Noin kuukausi sitten epäiltiin munuaisaltaan laajentumaa, mutta ei löytynyt mitään. Sairaalassa ja neuvolassa on epäilty näidenkin kipujen syyksi sitä tai vaihtoehtoisesti lihas-/hermojumia, kun vauva on yhtäkkiä vaihtanutkin puolta. Kukaan ei ole kuunnellu, kun oon valittanu keuhkojen kipua. Ultra-aikaa odottelen nyt alkuviikoksi, mutta en usko, että vika on munuaisissa - tälläkään kertaa.

Olin sairaalassakin yötä kipujeni kanssa ja sain Litalginia, mutta ei auttanu sitten yhtään. Lääkäri ja kätilö olivat sitä mieltä, että jos kivuille ei löydy syytä, niin käynnisteltäis synnytys rv 36-37, kun ei voida lääkitäköön muulla kuin Panadolilla/Panacodilla. Käynnistys todennäköisesti muutenkin viimeistään rv38 raskausdiabeteksen takia.

Miten tän epäilyn uskaltaa ottaa puheeksi lääkärin kanssa? Oma kokemus kun on, että omia diagnooseja ei kannata esittää. Ja kun ei kerran tähän keuhkokipuun olla reagoitu mitenkään.

[QUOTE="vieras.";29253137]Onko Fidd arvoa otettu? Soita heti päivystykseen ja kerro kaikki oireesi eli tuo hengenahdistys, rintakipu ja muu kipu, yskä.[/QUOTE]

Ei oo otettu. Päivystykseen on täällä ihan turha soittaa, koska passittavat suoraan synnärin puolelle. Ja sielä taas puhutaan vaan lihasjumista.:(

No onhan toi crp nyt herranjestas koholla! Missä ihmeessä tollasille arvoilla kohotetaan vaan olkia :O?

En tarkemmin kerro, mutta Varsinais-Suomessa ollaan. Ei kuulemma aiheuta toimenpiteitä, koska mitään näkyvää syytä koholla olevalle crp:lle ei ole. Tämä oli yhden osaston ylilääkärin mielipide. Hän muutenkin vain koputteli selkään ja kysyi sattuuko mua ja onko kipu erilaista vasemmalla tai oikealla. No juuh, kun kipua ei tunnu ollenkaan oikealla. Sanoi sit laittavansa lähetteen sinne ultraan.

En ihmettelis, jos embolia löytyiskin. Oon nimittäin ollu osittaisessa vuodelevossa jo n. 8,5 viikkoa supistusten takia ja liikkuminen on ollu tosi vähäistä.

Pelottaa vaan kauheesti, että onkin iso tulppa ja meen vaikka tajuttomaksi eikä mies oo kotona. Mun isällä oli massiivinen molemminpuolinen embolia ja hengenlähtö oli enää minuuteista kiinni. Saatiin onneksi liotettua.

[QUOTE="aapee";29254051]Ei oo otettu. Päivystykseen on täällä ihan turha soittaa, koska passittavat suoraan synnärin puolelle. Ja sielä taas puhutaan vaan lihasjumista.:([/QUOTE]

Ei todellakaan ole synnärin asia, jos soitat hengenahdistuksesta, rintakivuista ja yskästä. Klassiset keuhkoembolian oireet ja fidd -arvo pitäisi otattaa välittömästi. Toivottavasti on jotain muuta, mutta toivon todella ja sanot, että rintakipu, hengenahdistus ja yskä pahenevat.

[QUOTE="vieras.";29254685]Ei todellakaan ole synnärin asia, jos soitat hengenahdistuksesta, rintakivuista ja yskästä. Klassiset keuhkoembolian oireet ja fidd -arvo pitäisi otattaa välittömästi. Toivottavasti on jotain muuta, mutta toivon todella ja sanot, että rintakipu, hengenahdistus ja yskä pahenevat.[/QUOTE]

No ei munkaan mielestä oo, mutta täälä eivät hoida mitään, jos on yli rv30, sen jälkeen aina synnärille, josta konsultoidaan.:( Ja täälä noi päivystyksen lääkärit on kaikki tk-lääkäreitä eli yhtä tyhjän kans.

Edelleen nyt odottelen sitä soittoa ultra-ajasta ja pääsen sanomaan näistä oireistani. Ja jos ne ei nytkään ota kuuleviin korviinsa keuhkon pistelyä, vaan jauhavat vaan munuaisista, niin voiko siitä tehdä valituksen?

Kuvausajan soittaa sihteeri tai vaikka hoitoapulainen, jitka ei saa sanoo juuta eikä jaata sun vointiin.
Lopeta se valittamin3n ja mene sinne päivystykseen, sano että rintaa pistää, on hengenahdistusta, kerro mahdollinen sukurasite ja myös vuodeleposi.
Voivat vaikka antaa ennaltaehkäisevästi loppuraskauden ajan "verenohennuslääkettä pistoksina".

Mutta munuaisongelmiinkin tuo kuullostaa tyypilliseltä, kipu on tietyssä kohtaa, tai molemmin puolisesti selässä, kohtalainen tulehdusarvon nousu, ja munuaiset oireilee yleensä aina voimakkaalla kivulla, nimenomasn selän puolelle.

Mutta mitää valituksia on turha tehdä jos vaan täällä huokailet ett ei ne hoida kuitenkaan. Kyllä oireet takas sairaalaan pitäisi normaalin ihmisen takas ajaa.

Jospa soittaisit lähimmälle yksityiselle lääkäriasemalle ja pyydät päästä Fidd -kokeeseen. Mitä väliä muutaman laskun myöhästymisellä, jos henki kyseessä. Toivottavasti on kaikkea muuta kuin keuhkoembolia, mutta mulla kyllä pelottais.

[QUOTE="henni";29254885]Kuvausajan soittaa sihteeri tai vaikka hoitoapulainen, jitka ei saa sanoo juuta eikä jaata sun vointiin.
Lopeta se valittamin3n ja mene sinne päivystykseen, sano että rintaa pistää, on hengenahdistusta, kerro mahdollinen sukurasite ja myös vuodeleposi.
Voivat vaikka antaa ennaltaehkäisevästi loppuraskauden ajan "verenohennuslääkettä pistoksina".

Mutta munuaisongelmiinkin tuo kuullostaa tyypilliseltä, kipu on tietyssä kohtaa, tai molemmin puolisesti selässä, kohtalainen tulehdusarvon nousu, ja munuaiset oireilee yleensä aina voimakkaalla kivulla, nimenomasn selän puolelle.

Mutta mitää valituksia on turha tehdä jos vaan täällä huokailet ett ei ne hoida kuitenkaan. Kyllä oireet takas sairaalaan pitäisi normaalin ihmisen takas ajaa.[/QUOTE]

Kyllä mulle soitti ihan lääkäri äsken. Huomenna meen ultraan. Katotaan crp uudestaan ja sit ultrataan.

En usko munuaisongelmiin, koska kipu on ylempänä. Viimeksi kipu tuntui alaselässä ja nyt tuolla lavan paikkeilla. Ja viimeksi olin niin kipeä, että hädin tuskin pystyin kävelemään.

Ja kerroin oireista sille lääkärille. Sanoi, että näillä oireilla ei vielä tutkita ja etten kuulosta siltä, että kovasti ahdistais. Sanoi vaan, että kohtu on niin iso, että keuhkot on ahtaalla ja selkäkipu säteilee sinne. Lisäksi totes, että mun astmatausta, talven ekat pakkaset ja flunssakausi voi myös olla syynä. Sain ohjeen ottaa yhteyttä herkästi, jos oireet pahenee.

[QUOTE="vieras.";29254942]Jospa soittaisit lähimmälle yksityiselle lääkäriasemalle ja pyydät päästä Fidd -kokeeseen. Mitä väliä muutaman laskun myöhästymisellä, jos henki kyseessä. Toivottavasti on kaikkea muuta kuin keuhkoembolia, mutta mulla kyllä pelottais.[/QUOTE]

Soitin, ja eivät näin "pienillä" oireilla tee. Kuulemma ihan turhaa. Että näin.

Yhteistyössä