Raskaus ja reuma-kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tipsuli79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tipsuli79

Vieras
Hei!

Olen raskaana oleva nivelreumaatikko (rv 8+3). Jos palstalla sattuu olemaan muita samaa tautia sairastavia, olisi kiva kuulla kokemuksianne raskauksistanne.
Minua kiinnostaa esimerkiksi onko reuma vaikuttanut raskauden aikana tehtäviin tutkimuksiin tai synnytykseen jollain tavalla?
Kävin eilen ensimmäisellä neuvolakäynnillä ja pääsin erityisseurantaan "riskiraskauden" vuoksi. Eli käsittääkseni käyn lääkärillä hieman tavallista useammin ja lääkityksiä ym seurataan tarkemmin.

Olisi mukava kuulla kohtalotovereista!

Minulla on ollut nivelreuma nyt vuodesta -02,tänä aikana on ollut yksi raskaus. Raskauden aikana vauvan kasvua seurattiin yhdellä ylimääräisellä ultralla,ja lääkitystä mahdollisimman pieneksi tietenkin raskausaikana. Synnytyksen jälkeen reuma intoutui muistuttamaan itsestään,ja nyt olisi vihdoin ja viimein aika lopetella imetystä ja vahvistaa lääkitystä. Vauva on nyt 11kk vanha. Aiemminkin olisi jo ehkä kannattanut,mutta vauvalle ei pullot ole kelvanneet. Eli kannattaa ehkä jo etukäteen miettiä miten synnytyksen jälkeen,jos joutuu lääkitystä nostamaan ja aiemmin lopettamaan imetystä.

Mulla on ollut nivelreuma neli-viisvuotiaasta asti. Nyt aikuisiällä tauti on ollut suht hyvin aisoissa eikä lääkitystä oo aina tarvittu. Ekan raskauden loppupuolella sukulaislääkäri pisti lähetteen synnytystapatutkimuksiin kun rauhallista tautia ei huomioitu neuvolan kautta eikä tapa-arviota meinattu tehdä vaikka oon pienikokonenkin. Loppujen lopuks päädyttiin sektioon ja kaikki meni hyvin. Pari kuukautta synnytyksestä reuma aktivoitu ja jouduin piikitettäväksi ja lääkkeet alotettiin. Tilanne rauhottu nopeesti eikä Trexania tarvinnu alottaa. Parin vuoden jälkeen lääkkeet lopetettiin ja tulin taas raskaaksi. Yleisesti raskausaikana tilanne on ollut tosi hyvä. Nyt kuopuksen syntymän jälkeen reuma aktivoitu vasta tänä kesänä (kuopus on vuoden). Tällä kertaa se iskikin lujaa, reumalääkäri oli lomalla ja kaikki tuntu menevän pieleen... Lääkitys, sama kuin oli ennen, on saanu mahan törkeen kipeeks ja joudun syömään siihenkin lääkettä ja silti saa varoa syömisiään. Siis kaikki väkevät ja kirpeät pistää mahan särkemään. Reumalääkärille pääsen vasta ens viikolla, saa nähä tuleeko lääkitykseen muutoksia. Tämä nyt päällä oleva lääkitys kun on vaan vanhojen reseptien uusimista, terveyskeskuslääkärit kun ei halua lääkityksiin enempiä puuttua...
Eli kannattaa hoitaa asiat ajoissa kuntoon, eikä niinkuin minä- vasta kun ongelmia tulee... :whistle: ;)

Sairastuin reumaan 19-vuotiiaana ja muutaman tuskaisen alkuvuoden jälkeen tauti rauhoittui. Eka raskaus meni reuman kannalta hyvin, muutama extra-tutkimus oli mutta imetys loppui aika lyhyeen kun jouduin aloittamaan lääkityksen. Rauhoittui vuodessa. Nyt esikoisen ja pikku-kakkosen ikäeroksi tulee 5,5 vuotta ja ainakin toistaiseksi raskaus on mennyt ihan normaalisti, rv 22+4 menossa.

Yhteistyössä