raskaus ja sairasloma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apsi

Vieras
Miten on, kuulin, että jos joudut jäämään raskaana ollessasi sairaslomalle, kela ei korvaa. Pitääkö paikkansa?

Tajuan kyllä, että jos olet raskaana, katkaiset kinttusi ja jäät saikulle, ei raskaus estä kelakorvauksia. Kun syy on katkennut jalka. Mutta entä, jos supistusten/ ennenaikaisen synnytyksen riskin takia saa sairaslomaa? Vai koskeeko sääntö vain sitä, ettei pelkkä raskaana OLEMINEN ole sairaus ja näin estetään mammojen jäänti kotiin mukavuussyistä?

Itse olen juuri lomautuksella, mutta ennen la menen vielä töihin. Jos siitä aiheutuu komplikaatioita ja sairasloman tarvetta, enkö ole oikeutettu saamaan rahaa mistään? Hullulta kuulostaa.

kyllähän työnantaja-riippuen töissä olo ajastasi-maksaa tietyn ajan palkkaa,tarkista työehtosopimuksestasi...käsittääkseni sen jälkeen voi hakea kelalta sairaspäivärahaa...tosta ei kokemusta mut työnantaja meillä maksaa mun työkokemuksella 30pv täys palkan...

mulla on ollu lonkkavaivoja koko raskausajan ja sain c-todistuksen ja toimitin sen kelaan ja sain sairauspäivärahat. ja c-lausunnossa vielä jopa maininta että vaiva todennäköisesti parantuu synnytyksen jälkeen

Eli ilmeisesti koko juttu on perätön, tai sillä tarkoitetaan sitä, että pelkkä raskaus ei ole sairasloman syy. Ja jos siitä jotain vaivaa ilmenee, ei koko juttu mene omakustanteiseksi...

Ainahan täällä toitotetaan että raskaus ei ole sairaus... Eli PELKKÄ raskaus ei todellakaan oikeuta sairaslomaan. Mutta kyllä esim ennenaikaiset supistukset on sairasloman syy. Varsinkin jos lääkäri määrää lepoon.

Itse olen taloushallinnon hommissa töissä. Kyllä mun asiakkaan työntekijät, jotka ovat raskaudesta johtuvista ongelmista pois sairaslomalle. (Syinä ollut mm. ennenaikaiset supparit, väsymys, närästys niin pahana, ettei saa nukuttua / syötyä, selkävaiva, nivelet yms yms) Niiin kela on maksanut. Periaatteessa lakihan ei velvoita TA:ta maksamaan kuin 1+9 päivää. Ja jos saikku jatkuu pidempää niin kela maksaa loppuajasta. Tosin työehtosopimuksissa on sairasajan osalta poikkeuksia, että kauanko TA:n kuuluu maksaa sairasajan palkkaa. Ja jos sinulla on oikein reilu TA, niin saattaa maksaa koko ajalta. Esim jos olet saikulla 3 viikkoa, niin hän hakee sitten kelasta sitten takaisin. Mutta on ihan TA kohtaista.

Raskaushan ei ole sairaus, mutta siitä seuraanneet muut vaivat saattavat ajaa osittaiseksi / koko loppuraskauden ajaksi saikulle. Kaksi eri asiaa.

Jäin sairauslomalla viikolla 24 ja työnantaja maksoi palkkaa määräaikaisen työsuhteeni loppuun saakka. Tämän jälkeen hain itse Kelalta sairauspäivärahaa äitiysloman alkamiseen saakka. Aivan normaalisti Kela maksaa sairauspäivärahaa raskaudenkin aikana.

Mä jäin saikulle rv 23 kieppeillä, diagnoosina ennenaikaisen synnytyksen uhka ja kyllä kela maksoi ihan mukisematta koko saikun ajan päivärahaa :)

En siis ole töissä vaan virallisesti ennen äippälomaa olin opiskelija.

Kyllä sairauspäivärahaa maksetaan raskauden aikanakin. Itse olin esikoista odottaessa supistelujen takia sairauslomalla rv:lta 28 äitiysloman alkuun asti, ja sain siis päivärahaa.

Yhteistyössä