Raskaus ja sekoileva sydän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 20+4
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv 20+4

Vieras
Ei, nyt ei ole kyse mistään raskausajan hormonihuurujen aiheuttamista rakkaushuolista. Sellaista mä mietin, että olen aikaisemminkin kärsinyt "lisälyönneistä" sydämessä, sellaisista muljahduksista jotka tuntuvat siltä kuin sydän jättäisi lyöntejä välistä. Nyt niitä on taas ruvennut tulemaan varsinkin silloin jos kannan jotain painavaa. Melkein aina kun olen kävellyt esikoinen kainalossa ja mahdollisesti vielä laukku olkapäällä autoon ja yritän tunkea lapsosta turvaistuimeen, alkaa sydän lyödä miten sattuu. Sama juttu joskus kun vain istuskelen tai makoilen.

Tätä on nyt muutamana päivänä tapahtunut ehkä kerran tai pari päivässä. Mutta yksi kerta kestää sitten aina useita minuutteja. Sydän lyö muutaman lyönnin välein lisälyönnin ja sitten taas muutaman lyönnin päästä uudestaan. Jos tyyliin joka toinen lyönti on tällainen, niin alkaa tulla inhottava olo ja tuntuu kuin hengitys salpaantuisi ja en ihmettele vaikka pyörtyisin. Tiedän ettei tämä vaiva ole vaarallinen sinänsä, tällaista mulla on ollut viime raskaudesakin välillä ja myös ei-raskaanakin ollessa, joskus yläasteella myös. Sydäntäni on tutkittu sen verran että sydänkäyrä on otettu ja sydäntä kuunneltu, eikä mitään poikkeavaa näkynyt. Joskus vauvana ollut sivuääni mutta sekin hävisi itsestään. Silti häiritsee että onko toi kovin normaalia kun välillä käy jopa mielessä että sanookohan koko sydänparka itsensä irti kohta, kun tuntuu niin inhottavalta.

Mitä te tekisitte? Varaisitteko ajan lääkärille vai antaisitteko olla? Joskus kauan sitten mulle on sanottu että vaaratonta on mutta että jos kovasti häiritsee elämää niin sitten voi harkita lääkitystä. Viime raskaudessa kun kävin lääkärillä ja kysyin samalla noista, niin hän ehdotti mun käyvän hakemassa apteekista "rauhoittavia joita saa ilman reseptiä". Tosin veikkaan ettei sellaisia saa Suomen apteekeista, lääkäri ei ollut suomalainen :D

Beetasalpaajia saa syödä raskaanakin. Mulla on tuota vaivaa ilman raskauttakin, mut raskaana useammin.

Suurin osa noista rytmihäiriöistä on vaarattomia. Kun sellainen olo tulee, koita rauhoittua/rentoutua ja juo hitaasti lasi vettä.

Varaa ihmeessä lääkäriaika tai juttele asiasta neuvolassasi (lääkärin tai th:n kanssa) jos se itseäsi vaivaa tai mietityttää! Minulla on myös tämän raskauden aikana tullut 2 kertaa "rytmihäiriökohtaus", jossa syke nousee ja tuntuu kuin sydän pulpahtaisi kurkun kautta ulos. Huono ja huimaava olo seuraa tätä. Neuvolassa sanottiin etä on normaalia raskauden aikana (niinkuin sinullekin sanottu). Mutta kauhealta se tuntuu kun se tulee! Joten jos asia minua kovasti vaivaisi, hakisin siihen enemmän vastauksia :)

Selvä kiitos vastauksista, kai sitä voisi lääkärille varailla aikaa.. En vaan tiiä onko tuonne terveyskeskukseen turha mennäkään kun siellä ei millekään asialle mitään tehdä mutta ei kyllä hirveesti ole rahaa yksityisellekään :/ mietin vaan että tavataanko tällaisissa "ongelmissa" edes tutkia sydäntä tarkemmin (esim jollain ultralla tms)?

Sullahan on kohta neuvola (tai varmaan parin viikon sisään, suht samoilla viikoilla mennään nimittäin :D) joten juttele asiasta siellä ja pyydä päästä neuvolalääkärille. Kyllähän sekin raskaudenaikasista tällaisista jutuista tietää. Tai jos ei tiedä niin laittaa lähetettä tarvittaessa eteenpäin. Pääset itse helpommalla kuin että varaisit yksityiselle ajan, josta ne ei nää sun neuvola tietoja (jos ei oo samaa potilastietokantaa)

Hmm ei ne neuvolat oo aina samoilla viikoilla ;) mutta mulla just oli viime viikolla enkä sillon tajunnut siellä kysyä kun sillon niitä ei ollut vielä niin kauaa ollut .. nyt ne on enemmän taas lisääntynyt. Voishan sinne tietenkin soittaakin vaikka :)

Joo tiedän ettei aina samoilla viikoila olekkaan :) Yleensä vaan tuossa rv 22 jälkeen on neuvola, jossa käydään äitiys/vanhempainraha-asiat läpi ja saadaan todistus raskaudesta neuvolasta. terv. th :)

Täällä kanssa yksi jolla rytmihäiriöitä ja tykytystä raskaana ollessa. JOs rauta matalalla ni se lisää oireita. Myös magnesium on auttanut, rytmihäiriöihin ja suonenvetoon. Mulla on lääkitys emconcor joka päivä, mut huomaa et raskaana se ein niin paljoa auta.

Yhteistyössä