Raskaus ja tupakoinnin lopetus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nita

Vieras
Olen juuri äskettäin plussannut ""ensikertalainen"" ja tupakoin, nyt tahtoisin kuulla miten hyvin olette päässeet tupakasta eroon, oletteko käyttänyt jotain lääkitystä (esim.nicorette) lopettamiseen?
Kävin tänään ostamassa nicoretten purukumeja ja ajattelin niiden tuella lopettaa polttamisen.
Olen aikaisemminkin yrittänyt polttamisen jättää, mutta olo on ollut äärettömän tuskainen ja olen repsahtanut.
Eikös ole näin että vähemmän on sikiölle haittaa nicoretesta, mitä jos jatkaisin käryttelyä?
Sitten tahtoisin tietää miten mun pitää toimia tän neuvolaan ""ilmottautumisen"" kanssa. Eli pitääkö eka varata vielä joku labra-aika, vai soitanko suoraan neuvolaan ja kerron tilanteen. Ehkä tyhmä kysymys, mutta tosiaan ensikertaa raskaana olevana ei ole tietoa.
Kiitos jo etukäteen kaikille ketkä jaksatte vastailla!!

Onnea plussasta ja hyvästä päätöksestä sauhuttelun suhteen! Neuvolaan voit soittaa ja sanoa että plussa tuli kotitestillä, ei sitä yleensä enää tarvitse varmistella muualla. Laita valmiiksi ylös viimeisten kuukautistesi alkamispäivä, sitä kysytään ensimmäisenä ja sen pohjalta lasketaan raskausviikot niin kauan kunnes tarkentuvat ekassa ultrassa. Ekan neuvola-ajan saat n. raskausviikolle 8-9. Neuvolasta voit myös kysyä ohjeita tuon Nicoreten käyttöön, mutta yleinen ohje taitaa olla että purkka silloin kun on _aivan_välttämätön_pakko_ saada nikotiinia kroppaan, eli kun ei enää kestä ilman. Purkka on pienempi paha kuin tupakka, mutta ei toki täysin haitaton sekään. Laastareita ei saa käyttää raskausaikana, koska niistä tulee nikotiinia verenkiertoon koko ajan, tauotta.

jos oot tosiaan noin avuton kaikissa asioissa, niin ehdottaisin harkitsemaan uudelleen lapsien tekemistä. ""Miten varaan neuvolasta ajan"" ... huoh.. Surkeeta millaisia ihmisiä ja lapsien tekoon vaan.

Huh taas vain. Täällä SAA kysellä ""tyhmiä"". Kaipa ap:kin nyt osaa soittaa neuvolaan ja varata ajan. Mutta en itsekkään tiennyt koska ensimmäisen kerran otetaan yhteyttä neuvolaan jne.

Taisin itsekkin täältä tai kavereilta kysyä koska varataan ensimmäinen neuvolakäynti ja mitä siellä tapahtuu jne.

Ei todellakaan kaikkea voi tietää, etenkin jos ei tiedä ja ei ole aiempaa kokemusta.

Hei!

Itsekin olen raskaana, ja tupakoin tällä hetkellä 3-4 tupakkaa päivässä. Tuosta nicoreten käytöstä ollaan vähän erimielisiä. Neuvolassa sanoivat, että minun on parempi polttaa tuo pari tupakkaa kuin vaihtaa sitä nicoretteen. Heille oli juuri tullut taas jotain uutta tietoa asiasta. Joten hankala tuohon on mitään varmaa sanoa.

Pääasia kai on, että poltat niin vähän kuin mahdollista, ja/tai yrität heti päästä paheestasi kokonaan eroon! Tsemppiä!

Ennenkuin plussasin minulla oli alkava huumeongelma, alkoholiongelma ja tupakoin ja plussan jälkeen loppui kaikki nuo seinään!! Ei ollut ees vaikeaa vaikka näin kun kaverit ympärillä käyttivät kaikkia kolmea. Koska vauva on tärkein. Se on syytön mun typeriin valintoihin, ei siis tulisi mieleenkään myrkyttää omaa lastani! Tosi naurettavaa lukea kuinka vaikeaa muka tupakoinnin lopettaminen on, se on just niin vaikeaa kun teet siitä. Itse olin päättänyt jo aikoja sitten, että jos tulisin raskaaksi tottakai luopuisin tupakasta, ei se ollut juttu eikä mikään. Jos ajattelette, että ei se tupakka niin paha ole ja lässynlässynlää niin ette kai pystykään lopettaa.

Kirjoitukseni saa joidenkin niskakarvat pystyyn, mutta kaikissa neljässä raskaudessani olen tupakoinut, raskaudet sujuneet normaalisti, lapset olleet kaikki yli kolmekiloisia. Vanhin lapsistani (poika) sai juuri pienen tyttären ja kolme neljästä lapsistani ovat ylioppilaita eikä kellään ole allergioita, astmaa tms.
Joten meillä ainakaan nykyajan pelottelut, pienikokoisuudesta, allergioista, lapsettomuudesta, oppimisvaikeusista ym. eivät ole pitäneet paikkansa!

ehkä sinulle ei, mutta monia on joille se on aiheuttanut monen moista vaivaa. Eikä sikiö varmasti nauti tupakasta. Vai tuleeko sinulle ihanan raikas puhtoinen olo tupakan poltettuasi? Itse tupakoineena tiedän kuinka raskas olo siitä tulee. Ja esimerkiksi kun söin e-pillereitä ja tupakoin pyörtyilin yhtä mittaa, että niin hyvä olo on mulle tullut tupakasta. Toivottavasti et tupakoiva äiti ole tartuttanut asenteitasi lapsiisi. Hyi ällöttää ajatus tupakalle haisevasta pystymahaisesta odottavasta äidistä. Mun mielikuviin tulee joko nuori teinipissis tai kovaääninen, suurisuinen nainen, joka yleensä myös viihtyy kapakassa.

Jep eli KANNATTAA tupakoida odottaessa, niin lapsista tulee MELKO todennäköisesti jopa ylioppilaita!

Harmi etten itse tajunnut aloittaa tupakointia kun plussasin, nyt taitaa tulla lapsiraukasta vaan joku vähä-älyinen, allergikko sossunelätti.

Onnittelut raskaudesta ja päätöksestäsi, Nita. Voin kertoa, että raskauden edetessä, viimeistään muutaman viikon kuluttua sinulle pitäisi tulla luontainen inho käryjä ja kaikkea epäterveellistä kohtaan. Näin kävi ainakin minulle.

Tuttavapiiristäni tiedän neljä koko raskausajan tupakoinutta äitiä parinkymmenen vuoden ajalta. Kolmella heistä lapsella on allergioita, mutta sitä on ollut kaikissa tapauksissa toisella tai molemmilla vanhemmista myös. Yhdellä tupakoineesta on kaksi lasta ja molemmat terveitä, fiksuja koululaisia. Kolme allergialapsen äitiä polttivat ilmeisesti aika paljon ja yksi heistä kotonakin (70-lukua).

Yhdistän siis näillä tiedon raskausajan tupakoinnin lapsen mahdolliseen allergiaan/ astmaan, mutta tämä on vain mutu-tuntumaa.

Vaikka muutaman kerran repsahtaisi, kannattaa silti pysytellä lakossa. Itseään ei kannata syyllistää ennen plussaa tapahtuneesta sauhuttelusta.

Uskon edelleen, että alkoholi (pienenäkin määränä) on sikiölle paljon haitallisempaa kuin satunnainen savuke - saatikka huumeet, joita en vanhanaikaisena suvaitse pätkääkään.

Miksi lähteä spekuloimaan mikä on eniten pahaa tai kuinka jollekin ei ole käynyt mitään pahaa tupakasta. Varmasti on tapauksia jotka on käyttänyt satunnaisesti amfetamiinia raskausaikana, eikä lapsi ole oireillut siitä yhtään, mutta onko se siltikään hyväksyttävää? EI. Minkäänlainen viattoman sikiön myrkyttäminen ei ole hyväksyttävää!!
Tai entä ne puheet siitä kuinka tupakoinnin lopettamisesta johtuva stressi on pahempi kuin muutama tupakka per päivä läpi raskauden.. HAHAH sanon minä, onko se sitten hyvä lapselle millaset vieroitusoireet sille tulee tupakasta syntymänsä jälkeen?? Vai laitatteko tupakoivat äidit vastasyntyneellenne tupakan suuhun, jotta vauvan vierotusärtymys loppuisi??

En ymmärrä, miksi ,dgo<, otat tämän niin henkilökohtaisesti.
Kerroit rankasta menneisyydestäsi. Omia pelkojasiko peilaat nyt?

Eiköhän oteta kaikki rennosti. Nitalle onnea vielä lopettamispäätöksestä ja toivottavasti kaikki muutkin pysyvät erossa haitallisista asioista elämässänsä.

Mulla on vahvat mielipiteet, jotka haluan tässä asiassa tuoda julki. En vaan pysty ymmärtää miten odottavien äitien tupakointi on nykyään hyväksyttävää, ei minusta. Ehkä jos ei tupakoivia odottavia paijattaisi päähän, niin ei näkisi niin paljon maha pystyssä polttavia.

Kiitoksia rohkaisuista!Nyt meni jo ensimmäinen päivä ihan hyvin ilman tupakkaa, enkä syönyt kun yhden nicoreten aamulla. Kauhea turvotus on kyllä ollut koko päivän, saattaa johtua siitä kun en nyt ole polttanut ja aineenvaihduntahan siinä muuttuu. Olen kuitenkin päättänyt sen että polttaminen on nyt loppu, ja mulla on siihen vahva tahto ja usko!
Mukavaa kevään jatkoa kaikille!

Voi kuule dog<

Elämässä on niin paljon muutakin mikä pitäis lopettaa. esim:HUUMEET itse kerroit että olit joutua koukkuun!
Miks sä edes kokeilit huumeita miks joit VIINAA niin että olit tulla riippuvaiseksi? Eikö sulla ollut itse kunnioitusta enne raskautta kun käytit näitä tappivia aineita.. ANTEEKSI korjaan väärin käytettynä alkoholi johtaa kuolemaan ja myös huumeet!
Etkö pystynyt elämään tasapainoista elämää ilman päihteitä? suurin osa täällä olioista on tasapainoisia vaikka tupakkaa polttaakin ei ole silti huume tai alkoholi ongelmaa.
Että pitäiskö vähän miettiä mitä suustansa päästää ennenkun ruvetaan muita syyllistämään.

JA KYLLÄHÄN SE NYT ON IHAN JOKAISEN OMA HENKILÖKOHTAINEN HELVETTI JOKA SITÄ RÖÖKIÄ VETÄÄ RASKAUS AIKANA!! ei varmasti ole yhtäkään naista joka ei tiedä riskejä raskausajan polttamisesta??!!
Ja ole onnellinen että pystyit lopettamaan huumeet ja viinan ennekun olisi ollut liian myöhäista. On niitäkin äitejä jotka siihen ei ole pystynyt..

no huhhuh, laura kuule, eikö toi mene jo vähän liian pitkälle, noilla asioilla mistä sä puhut ei ole mitään tekemistä tämän keskustelupalstan aiheen kanssa. Enkä mä osaa vastata sun kysymyksiin. En tiedä miksi kokeilin huumeita ja meinasin jäädä koukkuun. Tyhmää se oli.
Myös tupakka voi tappaa. Ja olla osasyynä vaikkapa keskenmenoon.
Laura, tunnetko paljonkin huumeiden käyttäjiä? Tiedätkö paljonkin niiden sielunelämästä? Itse tunnen narkomaaneja ja 'viihdekäyttäjiä' laidasta laitaan, osa säälittäviä, jotkut väkivaltaisia, jotkut trancebilettäjiä, jotkut hippejä. Voin kuvitella, että sinun käsityksesi huumeidenkäyttäjästä rajoittuu kuvaan ihmisestä joka on myynyt omaisuutensa ja ryöstää mummoja saadakseen huumeita. Tietysti huumeidenkäyttö on typerää, mutta huumeet on petollisia. Olen onnellinen kun en enää käytä niitä. Mä olen henkilökohtasen helvettini kärsinyt.
Mulla on omat ongelmani, mutta en voisi satuttaa, tietoisesti ainakaan, muita varsinkaan viatonta sikiötä, ja mielestäni se on todella itsekäs teko.
Ja mielestäni sinä, Laura, menit todella henkilökohtaisuuksiin rupeamalla arvostelemaan minua menneisyyteni perusteella. Menehän itseesi. Todella alhaista.

Mielestäni tupakointikeskustelu koski henkilökohtaisesti myös itseäni, koska plussan jälkeen lopetin tupakoinnin. Mun menneisyys ei taas koske tätä keskustelua tai kuulu teille. Vain tällä hetkellä on merkitystä. Ja minä olen tullut järkiini. En oikeastaan kadu menneisyyttäni vaikka en ole siitä kovin ylpeä. Mä olen nähnyt paljon ja se on tehnyt musta sen mitä olen tänä päivänä.
Ja onnea kaikille tupakoiville tupakoinnin lopettamiseen! Tarkoitus ei kylläkään ollut tuomita, mutta en kyllä missään tapauksessa hyväksykään moista. Varsinkin niitä kohtaan en tunne myötätuntoja, jotka eivät edes harkitse lopettamista. Ja musta tuntuu, että sillä on siinä merkitystä, että se on muka ihan ok tupakoida raskausaikana. Kellään ei tunnu olevan mielipidettä asiasta. Mulla kuitenkin on.
En ymmärrä miksi te tuohdutte niin paljon mun ilmaistessani mielipiteeni.

Oikeesti tehän käytte tosi ilkeiksi!
Kyllä mun mies nuoli tänään mun pimppiä orgasmiin saakka ja sen jälkeen oltiin yhdynnässä. Ja lapsena mulla oli tosi paljon leluja pikkueläimistä, nukkeihin, poneihin ja barbeihin. Lisäksi me käytiin kylpylöissä ja vuokrattiin mökkejä perheen kanssa.
On mulla toki ollut rankkojakin kokemuksia lapsena, äidin kuolema ja isän alkoholiongelma minkä tähden asuin isovanhempien luona. Mutta mun tädit on esimerkiksi aina ollut mulle läheisiä ja mulla on aina ollut paljon kavereita.
En kyllä ymmärrä miksi tämä keskustelu on lähtenyt mun menneisyyden pohtimiseksi.

Olin polttanut 14 vuotta ja takana ainakin 5 yritystä lopettaa sauhuttelu. Koko tupakoidun elämäni ajan olen sanonut itselleni ja ääneen, että sitten se ainakin loppuu kun tulen raskaaksi.
Ennen inseminaatiota aloin pikkuhiljaa yrittämään vähentää päivittäisen sauhuttelun määrä. Onnistuin siinä enemmän ja vähemmän hyvin. Sinä päivänä kuitenkin kun tein raskaustesti ja näin sen viivan, mikä teki minut onnellisemmaksi kuin mikään muu koskaan, kävin vetäisemässä sen viimeisen kuuluisan tupakan ja sen jälkeen en ole polttanut. En henkosen henkosta taikka sauhun sauhua.
SItä en tiedä vielä että olivatko ne koko elämäni viimeisimmät sauhut, mutta toistaiseksi ainakin...Ja vähintäänkin sen ajan kun raskaana olen taikka kun imetän. Mutta toivon että oli viimmeinen.
Ei se helppoa ollut, en ollut parhaimmalla tuulellani ja kaiken sen hormonaalisen myllerryksen lisäksi kärsin tietenkin riippuvuuden aiheuttamista vaivoista. Mutta viikko oman tupakoinnin lopettamisen jälkeen avopuolisoni lopetti myös sauhuttelunsa, ja kiukuttelimme siis yhdessä. Hän käytti purukumia, minulla ei ole ollut koko aikana mitään korviketta. Mutta selvitty on, ja nyt on siis takana jo kohta 7 kuukauttaa...huh huh!
Mutta olipa silti elämäni helpoin ""lakko"" tai lopetus tähän astisista yrityksistä. Nyt oli pirhanan hyvä syy! Juu ja ajettelen edelleenkin toisinaan tupakkia...ja mitä olen kuullut lopettaneilta, niin edelleen se tulee 10 vuoden jälkeen ajatuksiin....Että semmoinen riippuvuus tulee siihen pötkylään!

Äitiysneuvola ei tarvitse laboratoriossa käyntiä, vaan hekin uskovat raskaustestejä! Eli soita suoraan.
Mukavaa odotusaikaa!!!

Yhteistyössä