raskaus ja uusi työ

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onsku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onsku

Vieras
Hei!
Tein eilen yllättäen positiivisen raskaustestin ja tänään sain tiedon uudesta työpaikasta.
LA olisi helmikuun alussa ja työ kestäisi joulukuun alkuun.

Kyseisessä työpaikassa määräaikaisille työntekijöille tehdään terveystarkastus ennen työsopimuksen kirjoittamista. Nyt terveystarkastuksen esihaastattelulomakeessa kysytään raskaudesta.
Mitä tähän uskallan vastata?

Tuli heti mieleen että jos sun pitää palauttaa se lomake tällä viikolla niin valehtele. Ei kannata vielä noin alussa töissä kertoa ja voithan sitten myöhemmin sanoa että teit testin vasta terveystarkastuksen jälkeen.

kerro totuus. Ei raskaus ole sairaus!
Jos sinulle ei tämän jälkeen työtä anneta, kun olet kertonut olevasi raskaani, niin työnantaja toimii silloin väärin. Sitten teet valituksen työnantajasta!

Jos työ on sellaista, että sitä raskaana oleessa saa tehdä siis ei mitään sellaista sikiölle vaarallista niin valehtelisin, koska työsuhdekin päättyy jo joulukuun alussa.

Tekisi mieli laittaa lomakkeeseen, etten ole raskaana. Lomakkeen lopussa kuitenkin pyydetään vakuuttamaan antamansa tiedot oikeiksi. Omatunto soimaisi tästä pitkään :)
Lomakkeessa myös lukee isoin kirjaimin tietojen olevan luottamuksellisia.
Lomake pitää viedä mukanaan terveystarkastukseen, joka on viikonpäästä.

tuskin haittaa työnsaantia. ja sitäpaitsi, yleensä raskaudesta ei saa edes kysyä työhaastattelussa. Raskaus ei sa olla palkkauksen esteenä.Jos paikka jo sull luvattu, terkkatarkastuksen jälkeen et sitä saakkaan (kerrottuasi raskaudesta) se on laitonta. Jutun voitat ilman muuta ja saat asiasta korvauksia.
Totuus päinvastoin voi antaa työnantajan edustajalle, joka asian ennemmin tai myöhemmin kuulee, kuvan rehellisestä työntekijästä, johon voi muissakin asioissa luottaa!

Saahan sitä työnantaja kysyä, mutta palkkaamiseen se ei saa vaikuttaa.
Itse suosisin rehellisyyttä.
Luulis, ettei vaikuta työhön, kun laskettu aikakin on vasta helmikuun puolella ja työ loppuu kuiteskin jo joulukuun alussa?

Jos työpaikka on sinulle jo luvattu, niin ole ihmeessä rehellinen. Mielestäni työnantajan on laitonta olla työllistämättä sinua raskauden takia. Eihän sitä saa kysyä edes työpaikkahaastattelussa!

Tarkista varmuuden vuoksi asia vielä etukäteen ammattiliittosi lakimieheltä, niin pelaat varman päälle ja osaat vaatia oikeuksiasi, jos työnantaja toimii lakia vastaan!

Mulla oli kevättalvella sama tilanne. Sain viikon sisään tietää saaneeni vakituisen työpaikan ja plussan raskaustestiin. Sillä erotuksella tosin, että terveystarkastuksessa käydessäni en ollut vielä testiä tehnyt, joten raksitin mielestäni ihan rehellisesti raskauskohtaan ei.

Työnantajalle sinulla on lain mukaan velvollisuus kertoa odotuksesta vasta 2kk ennen äippälomalle jääntiä eli loppuvuodesta (vaikka siihen mennessä asiaa tuskin enää muutenkaan voi salata). Joka tapauksessa alkuraskaudesta ei tarvi vielä kertoa.

Työterveyshuollolla sen sijaan on vaitiolovelvollisuus potilaitaan koskien. Eli he tarkastavat vain, oletko SOPIVA kyseiseen työhön ja työnantajalle menee vain tieto, pitääkö lääkäri sinua sopivana vai ei sopivana. Jälkimmäiseen vaihtoehtoon pitäisi olla hyvät perusteet, mitä raskaus ei ole ellei työhön liity esim. tupakansavua, kemikaaleja tms. sikiölle haitallista.

Eli työterveyshuolto ei kerro työnantajalle odotuksestasi ja sen puolesta voit rehellisesti raksittaa kyllä-vaihtoehdon. Itse ilmoitin työterveyshuoltoon raskaudesta ennen kuin työnantajalle.....

En kertois! Oon ollu sen verran työelämässä, ja nähnyt miten raskaana olevia kohdellaan: harva jaksaa oikeuksiaan perätä!!! Jos työ ei ole fyysisesti raskasta niin en laittais. Ihan sama, että on vaitiolovelvollisuus sun muut. Mä oon yleensä yltiörehellonen, mutta tosta asiasta l. työstä ja raskaudesta ei paljon oo hyvää sanottavaa. Pidä siis omana tietona, ja ilmoita myöhemmin!

Sinuna en kyllä kertois raskaudesta,koska voi olla että työ jää saamatta silloin....Itse kerroin töissä että odotan ja siitä seurasi se että eivät kirjoittaneet työspimusta,vaikk olivat sen luvanneet kirjoittaa toukokuun loppuun asti jolloin minulla sitten mammaloma alkoi...yhtäkkiä työntarjoaminen loppui,mutta tällä hetkellä odotan jatkojuttua työsuojelupiiristä,kun työnantaja toimittaa hänelle 19.6 mennessä tarvittavat paperit ja sitten katsomme kuinka etenemme asiassa.Jos en ois kertonu odotuksesta niin minulla ois ollu sopimus siihen asti kun äippäloma alkaa ja se ois kirjoitettu jo tammikuussa.Pakko on todeta että ei kannata olla rehellinen tuossa asiassa,vaikka muuten olen rehellinen !!!Voit sitten vain sanoa että teit testin vasta myöhemmin,eihän kaikilla mitään oireita ole ollut alussa ja siksi teit testin vasta muka myöhemmin.Laki määrää niin sanotusti milloun viimiestään pitää kertoa joten se ei velvoita kertomaan nyt!

tyttö82 36+6

Siis terveystarkastuksen lomakkeethan eivät mene työnantajalle kokonaisuudessaan. Ei työnantaja näe, mitä siihen rastitat, jos se on työterveyshoitajalle/lääkärille. Ja ylipäänsäkään kun työsuhteen alkaessa annetaan todistus työntekijän terveydestä työnantajalle, niin siinä ei lue kuin että soveltuu/ei sovellu ko työhön. Mitään sairauksia tms. muuta sellaista siihen ei laiteta. Raskaus ei tietääkseni estä kovinkaan montaa työtä. Eli sen perusteella sovellut kyllä työhösi. Laita raksi vaan rehellisesti, se on vaitiolovelvollisuuden alaista asiaa, ei kuulu työnantajallesi.