Raskaus ja uusi työpaikka, mielipiteitä!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raskaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Raskaana

Vieras
Eli olen vasta saanut tietää olevani raskaana, yllätysraskaus, mutta ihanaa silti :)
2 lasta jo aiemmin.

Nyt olen hakenut uutta työpaikkaa, siis ennenkuin tiesin olevani raskaana. Ja olen menossa haastatteluun ja aikaisempien yhteydenottojen perusteella voisi sanoa, että olen aika vahvoilla.

MUTTA, mitä teen jos saan paikan? Kehtaanko ottaa sen vastaan? Minulla on jo työpaikka, johon en kyllä ole tyytyväinen ja tämä uusi työpaikka olisi parempi siinä mielessä. Mutta ehtisin olla siellä aika vähän aikaa ennen mammalomaa....

Periaatteessa sehän ei ole minun ongelmani, minullahan on oikeus ottaa paikka jos sen saan.
Ja haastattelussa EN AIO KERTOA raskaudesta, koska sehän on selvä, että jos sen tietää niin se vaikuttaa (vaikkei saisi).

Mutta jotenkin vaikeaa! Toisaalta ei haluaisi tehdä uudelle työnantajalle temppua, että jää heti kohta pois...Toisaalta tarvitsen kipeästi uuden paikan koska nykyinen on todella syvältä...

Kolmen keskenmenon jälkeen ei olisi tullut mieleenkään, että olisin heti kertonut, tosin ehdin jo aloittaa työt ennen plussaa. Tuskin olisin kertonut kuitenkaan, vaikka olisin tiennyt raskaudesta jo vähän aiemmin.

Nostan jos tulee vielä mielipiteitä jotka autta mua :)

Kiitos teille, pohdin kyllä tätä, että otan työn vastaan ja MITÄ SITTEN?! Sehän on normaalia, että raskaudutaan. Mutta taidan kyllä antaa huonon kuvan itsestäni :(

Mä olin aloittanut juuri uudessa työssä kun aloin odottamaan esikoista. Mulla oli kolmen kuukauden kieaika ja kerroin raskaudesta sinä päivänä kun koeaika oli päättynyt.

Siellä se työpaikka odottaa, olen ollut kotona pian kaksi vuotta ja saanut kaksi lasta.

Sinuna todellakin ottaisin työpaikan enkä kertoisi mitään. Et voi tietää mikä työllisyystilanne on siinä vaiheessa kun palaat työelämään ja työnantajan puolta sinun ei yhtään kannata murehtia.

Mutta mun raskaus alkaa näkymään ennen kun koeaika loppuu, entös jos ne irtisanoo mut koeajalla?! Keksivät pätevän syyn, yksi vaihtoehto mun yössä olisi se, etten olis tuottanut tarpeeksi 8eli tehnyt rahaa firmalle)....Pelottaa sekin!
Koeaika mulla on 4 kk.

jos koeaika nuin pitkä, raskautesi varmasti näkyy koeajan sisällä. tai ainakin minulla näkyi todella hyvin jo alusta saakka. pitäisin vanhan työni ja hakisin myöhemmin uuteen paikkaan.
voihan olla että he eivät pidä sinua ja jäät tyhjän päälle.

Otat taatusti työn vastaan jos sen saat. Jos sinut irtisanotaan paikasta koeajalla siksi, että olet raskaana, saat täältä ilmaisen naisten oikeuksia intohimoisesti puolustavan lakimiehen :).

Olin itse joskus valmistumiseni jälkeen hakemassa työpaikkaa ja päädyin yhteen pienemmällä paikkakunnalla olevaan valtionvirastoon töihin. Molemmat omat esimieheni olivat koulutukseltaan juristeja. Ja näistä lähempi esimieheni keski-ikäinen nainen, jolla itsellään taisi olla kolme tai neljä lasta.

Olin työt aloittaessani ehkä noin kolmannella kuukaudella raskaana. Koeaikaa minulla ei ollut. Kun sitten ehkä neljännellä kuukaudella raskaana ollessani kerroin esimiehelleni olevani raskaana, sain kokea virkasuhteeni loppuajan täydellisen työpaikkakiusaamishelvetin. Työsuojeluviranomaiset ratkaisivat asian hyväkseni tässä vasta joulun alla. Ja vasta nyt helmikuussa 2010 sain paikan päälliköltä asianmukaisen todistuksen työssäolostani. Kuvitteli kai ressukka, ettei hänen tarvitse todistusta työssäolostani toimittaa lainkaan.

Jos esimiehesi/työnanatajasi on millään tavalla viisas, hän ymmärtää, että naiset tulevat raskaiksi ja jos heitä syrjittäisiin oikeutetusti raskauden perusteella, naiset valitsisivat todennäköisesti joko uran tai lapset... ja lopputuloksen saa kukin arvata miten haluaa.

Älä edes tunne huonoa omaatuntoa siitä että haet töitä ja olet raskaana. Jokaisella naisella on siihen oikeus.

Eikös raskaana olevalla ole tehostettu irtisanomissuoja, eli jos raskaana oleva irtisanotaan niin katsotaan, että se on tapahtunut raskauden takia ja niin ei siis voi tehdä?

Mut kyllä ne keinot keksii jos ulos jonkun haluavat, mutta huonoa mainettahan se firmalle tuo ja aika karua meininkiä tietysti jos noin toimisivat...

vaikee tilanne! KÄÄK. En osaa päättää.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta mun raskaus alkaa näkymään ennen kun koeaika loppuu, entös jos ne irtisanoo mut koeajalla?! Keksivät pätevän syyn, yksi vaihtoehto mun yössä olisi se, etten olis tuottanut tarpeeksi 8eli tehnyt rahaa firmalle)....Pelottaa sekin!
Koeaika mulla on 4 kk.

Niinpä. Ja koeajalla irtisanomiseen ei edes tarvitse mitään kummoista syytä.
Itse ehkä kertoisin jo nyt, tosin sanoisin, että on niin alussa eikä mitään varmaa vielä. Annavat sitten työpaikan tietoisesti raskaana olevalle ja mikäli koeaika menee hyvin, eivät ainakaan raskauden takia irtisanoo.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
[
Itse ehkä kertoisin jo nyt, tosin sanoisin, että on niin alussa eikä mitään varmaa vielä. Annavat sitten työpaikan tietoisesti raskaana olevalle ja mikäli koeaika menee hyvin, eivät ainakaan raskauden takia irtisanoo.

Näin minäkin tekisin ja olen itseasiassa tehnytkin. Ja sain paikan.
Kun sinun ei ole mikään pakko saada uutta työtä, niin riski kannattaa minusta ottaa.

Itse kertoisin. Raskaus tulisi ilmi luultavasti koeajalla ja silloin sinut voidaan potkia pellolle heti. Jos et paikkaa saisi, olisi sinulla kuitenkin vanha paikka turvana.

Eli vaikka raskaana olevalla on tehostettu irtisanomissuoja niin silti voisi potkut saada?!

vanha paikka kyllä on, mutta kuten totesin, se on NIIN kamala, että mun on pakko päästä sieltä pois.

mulla yhtä kinkkinen tilanne kuin sulla. Sain nimittäin soiton edellis päivänä entisestä työpaikasta että tulisinko takaisin töihin, ja olen rv8+2. Nyt olen ihan kahden vaihella, että kertoakko vaiko eikö... Lupasivat soitella mulle lähiaikoinan uudestaan, kunhan ekaksi saavat kartotettua työpisteet yms tarkemmin.

Asiaa hankaloittaa vielä se, että kyseessä on tehdastyö ja 3-vuorotyö, eli kokemuksesta tiedän, että varsinkin tuo yövuoro tulee olemaan rankkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli vaikka raskaana olevalla on tehostettu irtisanomissuoja niin silti voisi potkut saada?!

vanha paikka kyllä on, mutta kuten totesin, se on NIIN kamala, että mun on pakko päästä sieltä pois.

Päteekö se tehostettu irtisanomissuoja myös koeaikana? Sillloinhan voi irtisanoa vaikka siitä syystä, että ei sopetunut työhön tai ilmpiiriin tai yms. Koeaikana on todella vaikea lähteä todistamaan, että on irtisanottu juuri raskauden takia.

Jos paikan saat, niin tietenkin kehtaat ottaa sen vastaan! On se työ tarpeen äitiys- ja vanhempainvapaan jälkeenkin. Ja paljon mukavampi olla kotona lapsen kanssa, jos on varma, hyvä paikka, mihin palata.

Irtisanoa ei saa ilman syytä. Raskaana olevan naisen irtisanominen on oikeasti työn ja tuskan takana, sillä irtisanomistilanteessa työnantajalla on ns. käännetty todistustaakka. Lähtökohtaisesti katsotaan, että irtisanominen on johtunut raskaudesta ja työnantajan velvollisuutena on näyttää ettei näin ole pelastaakseen oman nahkansa. TA usein kehittelee mitä tahansa muita tekosyitä, jotka olisivat irtisanomisen syinä oikeasti, es. ketään ei tarvitakaan enää töihin tms, mutta kyse ei ole niin painavasta syystä, joka tarvitaan siihen, että raskaana olevan naisen työsuhde voitaisiin päättää. Kuten jo aikaisemmin totesin, hae sitä työpaikkaa jos haluat ja jos sen saat, otat sen vastaan. Kunhan et nyt ala es. asiakkaita haukkua huoriksi tai heittele työpaikan kahvihuoneessa astioita seinille, en usko että painavaa syytä irtisanomiselle löytyy. Jos sellaista ei de facto ole, olet aika hemmetin vahvoilla. Jos sinut silti irtisanotaan, saat todennäköisesti mukavat "lomarahat" jossain myöhemmässä vaiheessa pienen oikeuskäsittelyn jälkeen. Usko ketä haluat tällä palstalla näistä asioista, mutta olen itse äitiyslomalla oleva juristi ja tiedän näistä asioista vähän enemmän kuin joku perus-Pirkko.

Itse aloitin uudessa työssä marraskuussa ja heti työn alussa sain tietää olevani raskaana. Mulla koeaika 4kk, loppuu 15.3. ja nyt on viikkoja 18+6. en ole puhunut töissä vielä raskaudesta mitään, se ei näy ulospäin vielä ollenkaan, mutta en tiedä pystynkö pitää salassa vielä 5-6 viikkoa...
Toisaalta en niin pelkää, työkaverillani ihan sama tilanne, hänellä loppuu kans koeaika 15.3. ja jää äitiyslomalle 6.4. Hän on kertonut esimiehelle raskaudesta mutta esimies oli vain sanonut että sehän on vaan elämää eikä siitä sen enempää. On saanut pitää paikkansa ja työvuorolistat tehty äitiysloman alkuun asti ja äitiyslomasijainen jo etsitty. Eli en usko että muakaan sen takia erotettais että oon raskaana kun ei työkaveriakaan.

Jos mulla olis ennestään vakipaikka niin tekisin niin, että ottaisin uuden työn vastaan, mutta pitäisin vanhan itselläni (ottaisin esim palkatonta vapaata sieltä koeajan ajaksi) eli jos nyt raskaus sittenkin johtais irtisanomiseen niin olis vanha paikka mihin mennä eikä jäisi ihan tyhjän päälle.

Yhteistyössä