Raskausaikainen mahan kasvu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karvapallo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Karvapallo

Aktiivinen jäsen
27.06.2008
4 377
0
36
Nyt on mulla menossa rv 28+6.
Mua on alkanu viime viikkoina huolettamaan mun mahan kasvu.. siis nyt on viimeisen parin viikon aikana tuntunut siltä, ettei maha oo kasvanut yhtään! Mulla maha alkoi näkymään ulkopuolisille joskus rv 20 paikkeilla ja siinä sitten välissä se tuntui kasvavan hurjaa vauhtia. Viimeksi olin neuvolassa rv 25 ja silloin sf-mitta oli 22 eli ihan normaalissa mentiin. Mutta voiko olla, että sitten kasvu yhtäkkiä hidastuu? Mistä se sitten vois johtua?

Luultavasti murehdin taas ihan turhia asioita mutta jotenki vaan sitä olettais, että näillä viikoilla alkais olemaan paljon isompi maha jo. Sitten tulee katsottua muiden mahoja vaikkei koskaan sais vertailla ja huolestuu vielä enemmän.. Eniten mua huolettaa se, että kasvaako vauva normaalisti jos maha ei kuitenkaan kauhean nopeasti kasva.

Sanokaas nyt mitä ootte mieltä, murehdinko ihan turhia?
Veitikka kuitenkin liikkuu päivittäin ja hyvin mahassa eli kyllä se siellä elossa on mutta voisko olla, että sen kasvu on hidastunut ja siksi mahakaan ei kasva, kun eikös näillä viikoilla pitäis sen kasvun alkaa olla aika nopeeta? Varsinkin,kun mulla näkyikin niin myöhään maha.

mulla ainakin mahan kasvu hidastui juuri noihin aikoihin, tuntu että ei mitään tapahtunut sitten jollain viikoilla 32-33 kasvoi aika reippaasti ja nyt taas ei mitään. nyt siis viikkoja 35+1, mutta mulla onkin koko ajan ollut aika pieni maha... jos vauva liikkuu kunnolla niin tuskin mitään hätää. kyllä ne sitten neuvolassa katsoo.

Noi on lisäks tosi yksilöllisiä ja kropan malliin liittyviä juttuja.

Mun serkku sai lapsen aikoja sit, ja edes sen oma isä ei tiennyt, et se odotti. Vauva syntyi reilu kolmekiloisena. Serkku vielä tosi hoikkanen, ja joutuikin ravaamaan kontrolleissa tuon mahankasvun takia. Mut kaikilla ei vaan se maha kasva eteenpäin, ootko kovin pitkä?

Mulla on aina ollut enintään 33-34 cm ja aina murehtineet sitä neuvolassa. Turhaan. Liikaa tuijotetaan jotain sf-mittaa, mulla vaikuttanu lapsen asentokin siihen, välillä ei ollenkaan kasvua, kun vauva poikittain tai muussa asennossa kun normaalissa. Jos kaikki ok, en murehtisi.

Alkuperäinen kirjoittaja EllaMaaria:
Noi on lisäks tosi yksilöllisiä ja kropan malliin liittyviä juttuja.

Mun serkku sai lapsen aikoja sit, ja edes sen oma isä ei tiennyt, et se odotti. Vauva syntyi reilu kolmekiloisena. Serkku vielä tosi hoikkanen, ja joutuikin ravaamaan kontrolleissa tuon mahankasvun takia. Mut kaikilla ei vaan se maha kasva eteenpäin, ootko kovin pitkä?

Mä oon 165cm eli en ole pitkä.

Mulla kasvu mennyt näin: 22+1 18cm, 26+4 23 cm ja 29+6 26cm, eli maha on käyrien mukaan "pienemässä" suhteessa keskiarvoihin - eli siis raskauden alussa maha oli normaalikokoinen, nyt jo verrattuna pienikokoinen, eikä neuvolan th ollut tuosta huolissaan, kunhan omaan käyrään ei kuulemma tule mitään "pompsahduksia" suuntaan tai toiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Rv30:
Mulla kasvu mennyt näin: 22+1 18cm, 26+4 23 cm ja 29+6 26cm, eli maha on käyrien mukaan "pienemässä" suhteessa keskiarvoihin - eli siis raskauden alussa maha oli normaalikokoinen, nyt jo verrattuna pienikokoinen, eikä neuvolan th ollut tuosta huolissaan, kunhan omaan käyrään ei kuulemma tule mitään "pompsahduksia" suuntaan tai toiseen.

pitää vaan malttaa odottaa tonne kesäkuun loppuun ennenkun pääsen seuraavan kerran neuvolaan mittauttamaan oman sf-mitan. Tuntuu, että siitä on jo ikuisuus kun viimeksi mitattiin, no neljä viikkoa melkein, ja nyt pitää vielä jaksaa parisen viikkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Karvapallo:
Alkuperäinen kirjoittaja noppispoppis:
Mulla esikoinen laskeutu ja kiinnitty jo rv28 et voipi johtua siitäkin et tuntuu siltä ettei maha oo kasvanu :)

miten ihmeessä se voi laskeutua noin aikaisin? :o

Ihmettelin samaa sillon mut en kyllä osaa tohon nyt vastata :whistle: ei mulla ainakaan mitään rakenteellista vikaa oo mistä ois voinu johtua kun nyt odotan toista rv39 eikä tää oo vieläkään kiinnittyny :D Ja tosiaan en oo mäkään pitkä eikä silti oo mikään yli iso maha, oon vaan 159cm :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
No ohhoh! olettko ap oikeasti huolissasi? Minulla sf oli korkeimmillaan raskauden aikana 28cm. :)
Että otappa rennosti, sullon kuitenki vasta viikkoja noinn vähän

no ihan oikeasti olin huolissani, esikoista odotan niin en voi tietää näitä asioita :xmas:
Ehkä sitä osaa ottaa rennommin sitten kun on toinen raskaus mutta nyt kaikki mitä tulee vastaan on niin uutta, että sitä ihmettelee jokaista asiaa :ashamed:

itselläni joka raskaudessa ollut pieni maha ja näkymään ruvennut vasta viikolla 20. Olen 163 pitkä ja aika hoikka. Muut aina kummastellut mahan pienuutta ja silti lapset ollet 3550 ja 3600 kun syntyivät. Synnytysvalmennuksessakin kun olimme esikoista odottaessamme olin ainut kellä oli paljon pienempi maha kun muilla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
itselläni joka raskaudessa ollut pieni maha ja näkymään ruvennut vasta viikolla 20. Olen 163 pitkä ja aika hoikka. Muut aina kummastellut mahan pienuutta ja silti lapset ollet 3550 ja 3600 kun syntyivät. Synnytysvalmennuksessakin kun olimme esikoista odottaessamme olin ainut kellä oli paljon pienempi maha kun muilla.

mun kanssa oli synnytysvalmennuksessa myös samaan aikaan nainen, joka oli viikoilla 22 tms ja mä 27 ja sillä oli samankokoinen ellei jopa isompi maha kun mulla. :D

saathan sie käydä mitatuttaa tiuhempaan jos siuta asia kiusaa. Ja laittaa ne siut sitte kontrollikäynnille ultraan neuvolasta, jos pelkäävät lapsen olevan liian pieni tai kasvavan liian hitaasti! :)

Alkuperäinen kirjoittaja EllaMaaria:
saathan sie käydä mitatuttaa tiuhempaan jos siuta asia kiusaa. Ja laittaa ne siut sitte kontrollikäynnille ultraan neuvolasta, jos pelkäävät lapsen olevan liian pieni tai kasvavan liian hitaasti! :)

no jospa tämä nyt vähän rauhoitti mun mieltä, ehkä odottelen siihen seuraavaan neuvolaan asti =)

Yhteistyössä