Raskausajan diabeteksen sairastaneet huom!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MakiaTyttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MakiaTyttö

Vieras
Eli siis kysyisin teiltä joilla on ollut raskausajan diabetes (insuliini hoitoinen) et millä viikolla ootta synnyttäny, käynnistettiinkö ja miten muuten? Tarviko insuliinia jatkaa raskauden jälkeen? yms. (mitä en varmaan osaa kysyäkkään..) Mulla insuliinit ja viikkoja 31..

Mulla tuli ekassa raskaudessa viikolla 25 sokerirasituksen jälkeen insuliini kuvioihin.
Synnytystä ei joudutettu vaan lapsi syntyi ihan "itsekseen" rv 39+2
Kokoakaan ei ollut hirveästi 4050g ja 51cm.
Insuliiniä ei tarvinnut käyttää enää synnytyksen jälkeen vaan heti jäi pois synnytystä seuraavana päivänä.

Minulla aloitettiin insuliini kaksi viikkoa ennen la.ta. Insuliini siksi ettei ruokavaliolla saanu sokereita pidettyä tarpeeksi aisoissa joita seurattiin monta viikkoa ennen insulle joutumista... Synnytys käynnistyi itsekseen 39+3 ja vauva oli normaali painoinen tässä tapauksessa ( 3900g ). Neljä muuta lasta ollu yli 4kg syntyessä ilman insuliinia, pelkällä hiilihydraattien seurannalla....
Synnytystä seuraavana aamuna piti ottaa tarkempi sokeriseuranta veritesti mutta sitä eio voitukkaan ottaa kun aamupalan jälkeinen verensokeri ei ollu noussu tarpeeki...
Vuoden päästä vasta seuraava sokeriarvojen testaus.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja pinkkimieli:
Mulla ei vielä ainakaan ole insuliineja, kun vasta tänään meen äippäpolille noiden sokrujen takia. Jännittää!!!

Paljon sulla on paastot ollu? Entä aterian jälkeiset?

Millon mitäkin, mut nyt 4 päivän seurannassa vain 1 aterian jälkeinen rajan yli ja 1 just rajalla. Paastot ollut lähes kokoajan 4,9

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Mulla ei vielä ainakaan ole insuliineja, kun vasta tänään meen äippäpolille noiden sokrujen takia. Jännittää!!!

Paljon sulla on paastot ollu? Entä aterian jälkeiset?

Millon mitäkin, mut nyt 4 päivän seurannassa vain 1 aterian jälkeinen rajan yli ja 1 just rajalla. Paastot ollut lähes kokoajan 4,9

No en usko kyl et ainakaan viel insuliineja sulle aloitetaan.. Guaremia saatat joutua alkaa syömään (hyi yök hyihyi yök, veetun pahaa) jos et oo jo joutunut aloittaan..
Pitää kyl melko säännöllisesti yli viiden olla paastot ja yli 7,5 mmol aterian jälkeen (puol tuntii) et insuliiniin päätyvät siellä..

Mulla ei ole vielä insuliinia. Olen seurannut arvoja nyt reilu viikon. Kotiarvot vaikuttavat ihan hyviltä. Kerran on paasto ollut 5,9 ja kerran tunnin arvo 8,4, muutoin pysyneet ihan rajojen sisällä. Harjoitteluahan tämä syöminen vielä on, mutta jos tuollaisina pysyvät ei insuliinia onneksi tarvita.

*syvä huokaus* :whistle: ei tarvii alottaa insuliineja, katotaan sit 4 viikon päästä uudestaan. :D Vs-mittailuja on jatkettava, nyt tosin enää 2 päivänä viikossa. Vauva on ihan keskikäyrillä muutoin, paitsi vatsan ympärys on liian pieni, eli on aika hoikka kaveri masussa myllertämässä, vaikka onkin normi painoinen ( n. 630g ) =) :heart:

Yhteistyössä