Raskausajan diabeteksesta vielä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kuukkeli, Kuukkeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kuukkeli, Kuukkeli"

Vieras
Jokunen päivä sitten kirjoitin raskausdiabeteksen toteamisesta kohdallani. Sokerirasituksessa siis eka arvo (paasto) oli koholla eli 5.4.

Sain sokerimittarin neuvolasta kotiin. Ekan mittauspäivän aamuna paastoarvo oli 6.0, mutta sen jälkeen kaikki arvot ovat olleet koko ajan erinomaisia - siis myös aamun paastoarvo.

Te, joilla ongelma on ollut nimenomaan paastoarvoissa: ovatko ne korjaantuneet, kun olette korjanneet ruokavalionne? Saman tien kun aloin mittailut, laitoin myös syömiset kuntoon.

Mulla oli/on kans paastoarvo raja-arvona ja hoitona kotimittaukset ja ruokavalio. Hyvin on pysynyt kurissa pelkällä ruokavalion muutoksella, enkä edes niin kirjaimellisesti noudata. Säännöllisyys on ollut mulle tärkeintä, se että muistaa syödä usein. Välillä olen herkutellut ja jouluna söin ihan surutta konvehtejakin ym. Toki arvot hyppii miten sattuu jos syö miten sattuu.

Mulla aamun paastoarvot korjaantuivat kun aloin syödä kunnon tuhdin iltapalan mahdollisimman myöhään. Mutta vaikka arvot olivat ok niin vauvalla oli keuhkoissa häikkää ja joutui pariksi päiväksi teholle, ilmeisesti johtui radista.

Mulla aamun paastoarvot korjaantuivat kun aloin syödä kunnon tuhdin iltapalan mahdollisimman myöhään. Mutta vaikka arvot olivat ok niin vauvalla oli keuhkoissa häikkää ja joutui pariksi päiväksi teholle, ilmeisesti johtui radista.

Eipä tuolla ajalla nyt niin väliä olo, paastossa on tietty tuntimäärä joka tulee olla syömättä ei enempää tai vähempää.

[QUOTE="vieras";25451119]Eipä tuolla ajalla nyt niin väliä olo, paastossa on tietty tuntimäärä joka tulee olla syömättä ei enempää tai vähempää.[/QUOTE]

Mittasin siis arvon itse joka aamu ja kyllä ajalla oli väliä -> mitä myöhemmin söin iltapalan eli mitä lyhyempi oli paastoaika ennen aamiaista, sitä paremmat arvot.

[QUOTE="vieras";25451119]Eipä tuolla ajalla nyt niin väliä olo, paastossa on tietty tuntimäärä joka tulee olla syömättä ei enempää tai vähempää.[/QUOTE]

Mulla myös pomppasi paastoarvo, ja hoitaja kehoitti ruokapäiväkirjaani katsottuaan lisäämään iltapalan juuri ennen nukkumaan menoa. Ja kyllä, ei nousseet aamun arvot enää sen jälkeen. Kotimittauksissa ei tietenkään ole tarkoitus paastota 12h ennen aamun mittausta.

Ylläolevasta "kiistelystä": paastoarvoksi kait kutsutaan tai voidaan kutsua myös kotimittauksen aamun ekaa lukemaa ennen aamupalaa. Huomasin itsekin, että kun söin illalla 10 aikaan ison annoksen kaurapuuroa, niin aamun lukema tipahti reilusti alle viiden.

Sellaisen tiedon bongasin diabetesvihkosesta, että jos ruokailun jälkeen sokerit nousevat liian korkealle, niin se nimenomaisesti vaikuttaa lapsen liikakasvuun, ei aamun arvo.

Yhteistyössä