Raskausajan diabetes: sikiön kasvukontrollit? Synnytyksen käynnistys? Vauvan koko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mäkin olen 3sti narahtanut paastoarvosta, tyyliin sallittu arvo 4.8, mulla 4.9. Nyt en enää narahtanutkaan kun olivat sitten kuopuksen nostaneet alimman arvon 5.3.

Mutta, mulla on paino noussu tytöissä viitisen kiloa, pojista 8-9kg ja eipä niitä ole sitten jäänyt. Painoa on toki tullut sitten pikkuvauva-aikana kun ei muka oo ehtiny syömään kunnollista vaan nappii kaapista mitä käteen sattuu. Ei hyvä. Tässä raskaudessa mennään puoli kiloa alle lähtöpainosta, viikkoja ke 25.

Vauvat on syntyny viikoilla 39+6-40+5, ketään ei ole käynnistetty, 3375g, 3360, 4050 ja 3610g on vauvat painanu syntyessään, kellään ei ole syntymän jälkeen sokerit heittänyt tai ollu alhaiset niinkun ne tapaa diabeetikkoäitien vauvoilla olla. Kontrollissa oon käyny 36-37viikolla ja siitä sitten tainnu kerran vielä ennen synnytystä sen jälkeen käydä. En ole huolissani vauvan painosta, nelosesta peloteltiin että on vähintään 4.2kg vauva ja painoi tuon 3610g.

Minulla kolmas raskaus ja keskimmäisessä oli rakausajan diabetes, ei tarvinnut insuliinihoitoa. Tässä kolmannessa sama todettiin viikolla 20 ja välittömästi aloitettiin insuliini hoito. vauba on aivan normaali mitoissa masussa asustelemassa. oma paino on nyt pudonnut 15kg. Syönyt normaalisti jopa pitsalla herrkutellut ja sokeritonta limuakin on tullyt nautittua. Lähinnä olen vain panostanut siihen että syön usein mutta vähän. paljon hedelmiä ja vihanneksia pitkin päivää. ja vettä olen kitannut päivisin kannu tolkulla. nyt rv 34 huomaa että vatsalaukku on huomattavasti pienentynyt, ei edes enää pysty syömään paljoa kerralla. nopeasti huomaa mitä voi syödä ja mitä ei. itsellä ainaki jokin hillopulla saa olon kamalaksi hetkessä, mutta huoletta voi syödä jokusen palan suklaata. Ja kyllä se vauva omansa ottaa vaikka äiti laihtuukin.

Minun painoindeksi oli 28.34, kun tulin raskaaksi. Käsittääkseni tänä päivänä sokerirasitustesti tehdään melkein kaikille raskaana oleville (seulotaan riskiä 2-tyypin diabetekseen). Minulle sokerirastustesti tehtiin rv25. Minulla oli siinä kaikki arvot yli rajojen. Raja-arvot suonesta mitattuna pitäisi olla koko Suomessa yhteneväiset (paasto 5.3, 1h 10.0, 2h 8.6). Olin lihonut siinä vaiheessa raskauden aikana 4kg. Minua hoidettiin Helsingin Naistenklinikalla (NKL). Aloitin ohjeistetun ruokavalion ja noudatin sitä aika tiukasti. Aluksi laihduin n. 3kg, mutta ne tulivat takaisin loppuraskaudessa. Yhteensä koko raskauden aikana painoa tuli lisää 4kg.

Jouduin aloittamaan myös iltainsuliinin pistokset rv31. NKL on tässä aika tiukka, jo pienissä raja-arvojen ylityksissä suositellaan heti insuliinin aloittamista (raja-arvot sormenpäästä: paasto 5.5 ja 1h 7.8, minulla muutama paastoarvo 5.7-5.8). Sokeria mittailin aluksi n. 3 kertaa viikossa. Insuliinin aloitettua joka aamu ja sen lisäksi muutamia koko päivän mittauksia. Aluksi tämä pistäminen tuntui kauhistukselta, mutta siihen tottui todella nopeasti ja meni rutiinilla jo muutaman kerran jälkeen.

Kävin ultrassa n. 3 viikon välein, poika kasvoi koko ajan keskikäyrillä. Ultra oli hyvä asia, rauhoitti omaa mieltä, ja olihan se mukava nähdä sikiön kasvua tiheään tahtiin. Rv39 sikiön painoarvio oli 3130g.

Käynnistys taitaa olla hiukan sairaala- ja tapauskohtainen. Synnytyksen käynnistys (kypsytys tableteilla) aloitettiin 3 päivää ennen laskettua aikaa ja poika syntyi 2 päivää ennen laskettua aikaa. NKL ei halua päästää insuliinihoitoisen raskausajan diabeteetikon synnytystä yli lasketun ajan, vaikka sikiön kasvu olisikin normaali. Poika syntyessään 3065g ja 53cm. Raskausajan diabetes oli myös yksi syy (muita syitä sikiön välillä heikommat sykkeet ja avotarjonta), jonka vuoksi synnytys päätyi sektioon, vaikka oli sujunut hyvin ponnistusvaiheeseen asti.

Synnytyksen jälkeen pojalta mitattiin paljon verensokeriarvoja, ja tässäkin NKL:lla on tiukimmat rajat. Jos lapsen verensokeri alittaa 3.0 rajan, täytyy saada 3 ylittävää mittausta ennenkuin kuin kotiudutaan. Muualla maailmassa, ja Suomessakin, raja-arvo on 2.6. Tämän vuoksi jouduimme olemaan sairaalassa 5 päivää, kun minulla nousi maito vasta 4. päivänä ja osa kätilöistä ei suostunut antamaan pojalle lisämaitoa, sen vuoksi sitten välillä pojan verensokeri laski alle 3.0 (2.7-2.9). Pojan verensokerin mittaaminen oli aika rankkaa, kun pojalla oli niin hoikat reidet, ettei sieltä saatu veritippaa puristettua, ja yleensä yritettiin 2-3 kertaa per mittaus. Lopulta aina päädyttiin lämmittämään vesipussilla kantapäitä ja sieltä sitten pistettiin koeputkeen verta. Ja näitä mittauksia siis tehtiin 3-5 vuorokaudessa (myös öisin). Onneksi poika sai olla kuitenkin vierellä. Nyt poika on 6 viikkoinen, syö paljon ja nukkuu hyvin eli loppujen lopuksi kaikki on mainiosti pienistä vastoinkäymisistä huolimatta:)

Minulla jäi laitokselle 7kg ja nyt olen jo 11,5kg kevyempi kuin ennen raskautta, painoindeksi 25.14. Lopputarkastus on ensi viikolla ja sitä ennen minun piti käydä sokerirasitustestissä tällä viikolla. Verensokeria täytyy seurata vuosittain koko loppuelämän, koska riski saada 2-tyypin diabetes on olemassa. Pojan sokerikontrollia ei enää tarvita.

Yritän edelleen noudattaa ohjeistettua ruokavaliota, pitää siis painon kurissa ja ehkäpä vielä pudottaa muutaman kilon. Söin jo ennen raskautta suht terveellisesti, mutta minulla oli liian pitkät ateriavälit (5-6h, pitäisi olla 3-4h) ja sen vuoksi aineenvaihdunta ei ollut täysillä koko ajan käynnissä. Raskausaikana en syönyt makeaa (suklaata, jäätelöä yms.) paljoakaan, nyt oon vähän lepsunut tässä suhteessa. Neuvolasta sain ruokailuohjeet, kun raskausajan diabetes todettiin. Nämä ohjeet olisivat käyttökelpoiset kaikille, ei pelkästään raskaana oleville!

Toivottavasti tästä mun tarinasta on jotakin apua asiaa pähkäileville! Itse luin joitakin "kauhutarinoita" ja "olen joskus kuullut" juttuja, ja ahdistahan se, kun asiat ei nyt ihan niin ikäviä olleetkaan käytännössä.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti vm68;22445559:
Itse luin joitakin "kauhutarinoita" ja "olen joskus kuullut" juttuja, ja ahdistahan se, kun asiat ei nyt ihan niin ikäviä olleetkaan käytännössä.

Siis ahdisti se, kun ei tiennyt, että käytännössä asiat eivät olleetkaan niin "kauheita" kuin kerrottiin jutuissa:)

Molemmissa raskauksissa ollut tuo, ekassa jäin kiinni viikolla 31 kun pissassa sokeria. Tiukka dieeti ja vauva syntyi viikolla 39 ja painoi 3 kiloa risat. Toisessa raskaudessa sokerirasitus viikolla 20 ja jotain, kolmesta arvosta 2 päin peetä, viikolla 37 kokoarvio vauvasta. Syntyi viikolla 38+2 käynnistyksellä koska virtsassa valkuista elikkä myrkytystä pukkasi. Vauva paino 4 235 grammaa, että luojan kiitos käynnistyksestä ja lapsiluku todellakin täynnä!

Kaksi rd-raskautta takana, molemmat todettu sokerirasituksella, joissa yksi arvo koholla. Painoa tuli molemmissa raskauksissa alle 5 kiloa, vaikken syömistä mitenkään rajoittanut. Sokereita seurasin kotona, eikä kotimittauksissa poikkeavia arvoja ollut kummassakaan raskaudessa ainuttakaan.

Vauvan kokoa seurattin kahdella ylimääräisellä ultralla, viimeinen oli muistaakseni rv 36. Ensimmäinen synnytys käynnistettiin rv 38+ mutta ei vauvan koon vaan mun korkean vedenmenon ja korkean verenpaineen takia. Poika painoi 3805g.

Toinen raskaus meni suunniteltuun sektioon perätilan takia, joka todettiin tuossa viimeisessa kokoarviossa. Tyttö syntyi rv 39+3 ja painoi 3825g