Raskausajan diabetes todettu, mutta sokerit ei ole koholla koskaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rd

Vieras
Onko muilla ollut samaa ilmiötä?

Minulla on todettu raskausajan diabetes rv 27. Silloin hivenen koholla oli paastoarvo ja kahden tunnin arvo, ylitykset oli 0,1 raja-arvoista. Eli siis kovinkaan paljon. Nyt kun olen mittaillut verensokereita, niin ei koskaan ole lähelläkään raja-arvoja. Syön aivan samalla tavalla kuin ennenkin, en siis ole muuttanut ruokavaliota diagnoosin jälkeen. Karkkiakin syön, mutta sekään ei nosta sokereita.

Aamupalaksi leipää (+marg. juusto ja kinkku) sekä jogurtti/murot/puuro ja kahvi ja mehu.

Lounaaksi jokin tavallinen ruoka salaatilla tai ilman (makaronilaatikko, keitto, kanapihvi pastan kanssa tms.)

Välipalaksi hedelmä, leipä ja tee.

Lounaaksi samaa kuin lounaaksi tai jotain pienempää (munakas tai kananmunaleipä).

Iltapalaksi vielä hedelmä ja rahka tai jogurtti tai leipä. Joskus ei mitään.

Eli terveellisemminkin voisi syödä, mutta ihmettelen ettei tällä leipämäärällä sokerit nouse.

Kerran olen saanut sokerit nousemaan 0,1 yli raja-arvon, mutta silloin söinkin ison sokerimunkin ja muuta herkkua samaan aikaan.

Jäin vain miettimään, että kuinka moni saa "turhaan" rd-diagnoosin? Hyvähän se on, että rd testataan, mutta itselläni koen diagnoosin olevan turha, kun ei ne sokerit nouse kuitenkaan. Vauvakaan ei ole iso.

Mulla ihan sama juttu. Kävin sokerirasituksessa heti alussa koska BMI on liian suuri. Raskausajan diabetes todettiin pienten rajan ylitysten jälkeen ja tässä olen nyt useamman viikon jo mittaillut. Olen saanut todella matalia arvoja.

Ihmetyttää kyllä suuresti mutta toisaalta jos tätä nyt joutuu kevääseen asti tekemään niin samapa tuo. Sääliksi käy sormenpäitä.

paastoarvo raja-arvona (5,3). Rasitus tehtiin about viikolla 16.

Koskaan mitkään arvot eivät paukkuneet, mutta söin silti kiltisti vähähiilarisemmin koko loppuraskauden. Kkaloreita kyllä reilummin kuin mitä ohjeistus oli.

Paino ei noussut lainkaan koko raskauden aikana (alunperin oli reilu 10 kg ylipainoa) ja lapsi oli reilu 3 kg syntyessään.

Seurannan oli tarkoitus olla tyyliin kerran viikossa aamumittaus ja kerran viikossa kokopäivämittaus. Kun arvoissa ei ollut koskaan häikkää niin se muuttui melko nopsaan siihen, että joka kolmas viikko tein koko päivä mittauksen eli sormenpäät eivät olleet kovilla. Mitään ylimääräistä seurantaa äippäpolilla ei tullut.

Mulla kans. Jäin kiinni kun yksi arvoista (en muista mikä) oli 0.1 yli sallitun. Sen jälkeen mikään arvo ei noussut yli, mutta söin orjallisesti neuvolan lappujen mukaan.

Mulla oli heti raskauden alussa 2 arvoa koholla rasituksessa. Sairastin RD:n edellisessä raskaudessa myös.
Alkuun sokerit pomppivat,mutta nyt ovat rauhoittuneet. Onneksi,koska kärsin edelleen niin pahasta olosta kuin etomisestakin,ja esim.mehu tuntuu taivaan lahjalta :)
Minä olen ihan normalipainoinen,nyt rv 27 mennessä tullut kuitenkin jo 7 kg.

mulla kans sama. eli se eka paastoarvo oli 5.3 ja sain tuomion, kertaakaan ei noussut 6kk:n aikana sokerit,vaikka kerran söin jopa hampurilaisen. mutta sanoivat että vauva voi silti kasvaa liikaa. mutta mun ei sitte tarvinnu mittailla ku kerran viikossa niitä arvoja, kun pysyivät niin hyvin kasassa.

Sama juttu, siis kerran nousi kotimittauksessa hieman arvot, mutta tosiaan koko raskauden aikana vain kerran. En kyllä sitä kokenut turhaksi, koska tulipahan syötyä terveellisemmin ja säännöllisemmin kuin muuten olisin tehnyt :) Syntyessä vauvan sokeriarvot oli koko ajan siinä rajoilla, että onko liian alhaiset vai ei eli ihan hyvä että sitäkin seurattiin.

minullakin todettiin rd ekassa raskaudessa, mutta vain muutamaa päivää ennen vauvan syntymää (vauva syntyi keskosena). Vauvan sokerit heitteli, mutta ajattelin sen johtuvan keskosuudesta. Nyt tässä raskaudessa eka rasitus tehtiin rv 14 ja silloin arvot oli hyvät. Nyt tosiaan hiukan koholla.

Minä olen kokenut koko mittaamisen (2 kertaa viikossa koko päiivä) turhauttavana, mutta olen sitä kuitenkin tehnyt. Tuntuu vähän tympeältä mittailla, jos kerran silläkään, että sokerit pysyvät kurissa, ei ole merkitystä vauvan sokereihin syntymän jälkeen.

Minäkin olen normaalipainoinen (lähtö 167cm/64kg) ja raskauden aikana painon nousu on ollut maltillista (rv 34 painoa tullut 8 kg).

Eilen (vai toissa päivänä?) oli juttua jonkun väitöksestä raskausajan diabeteksestä ja siinä syytettiin tosi paljon äitejä. Osittain olen samaa mieltä, että osa äideistä voi olla itsekkäitä, kun eivät pidä huolta itsestään ja kuormittavat terveydenhuoltoa, mutta ikävää se on meille muille, että tuolla tavalla syyllisteään...

Mulla on molemmissa raskauksissa ollut yksi arvo koholla 0,1. Ekalla kerralla ei tarvinnut mittailla kotona mutta toisessa raskaudessa sain mittarin kotiin. Koskaan ei arvot olleet koholla enkä mittaillutkaan loppuajasta kuin muutaman kerran viikossa. Kumpikaan vauva ei ollut iso (3030g ja 3000g) vaikka itsellä siis ylipainoa. Kävin myös raskauden jälkeen 6kk päästä rasituskokeessa mutta siitä ei kukaan ole koskaan mitään maininnut.

Minulla taas paastoarvo oli 5.5. Jatkoin normi syömistä ja sokerit olivat ok kokoajan. Minusta tuo oli ainakin omalla kohdallani vähän höpöhöpöä kun noin vähän ylittyi. Ja olin ennen sokerirasitusta syönyt todella paljon ruokaa ja herkkuja.

Yhteistyössä