Raskausajan masennus+ lääkitys ja hoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Me10
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Me10

Aktiivinen jäsen
28.10.2009
1 598
0
36
Mulla on ollut vaikea raskaus,paljon vaivaa ja jo pidempää on mieliala ollut alakuloinen.Eilisen lääkärissä(synnytyssairaalassa)käynnin yhteydessä laitettiin asia eteenpäin,kun alakulo vaan jatkuu.

Olen menossa synnytyslääkärille joka punnitsee tilannettani ja miettii lääkityksen tarpeen ja yhdessä pohditaan.

Millaista lääkitystä olette saaneet vastaavassa tilanteessa?
Entä onko masennus jatkunut vielä synnytyksen jälkeen,vauva-aikana?

Lääkäri sanoi että jos lääkitys aloitetaan,täytyy synnytyksen tapahtua tarkemmin valvottuna,voi vaikuttaa vauvan hengitykseen alussa.
Onko kellään kokemusta?

Mähän kävin juttelemassa psyken kans alkuraskaudessa. Neuvolasta laittoivat eteenpäin.
Koin sen tarpeelliseksi ja hyväksi. Psyke sano muutaman kerran jälkeen, ettei nää tarvetta jatkaa tällä erää ja varsinkin kun se toiminta tk:ssa oli muutenkin katkolla. Kehotti toki ottaan yhteyttä, jos myöhemmässä vaiheessa tuleepi jotain. Lääkitystä ei kokenut mun tarvitsevan ja itekin tunsin keskustelun riittävän. Mihkään suuriin syövereihin ei tietty tossa ajassa päästä/päästy. Mutta mieli ja oman elämän hallinta kirkastu kummasti.

:hug:

iso hali :hug:

Mulla on ollut mielialalääkitys on-off meiningillä jo kohta 10 vuotta, viime syksynä aloitin sen pitkän tauon jälkeen uudelleen kun tuli todella paha työuupumus, jota en tunnistanut tarpeeksi ajoissa. Itsellä on vasta alkuraskaus menossa, mutta psykiatrin kanssa ollaan yhdessä päätetty jättää lääkitys pois. Ilmeisesti näin alkuraskaudessa lääkityksellä ei pitäisi juurikaan olla vaikutusta sikiön kehitykseen, mutta loppuvaiheessa se pitäisi muutenkin jättää pois, jos ei halua vauvalle vieroitusoireita.

Itsellä on ollut lääkityksenä nyt Venlafaxin, ja näin mua on ainakin neuvottu tän lääkkeen kohdalla. Tosin on kuulemma myös jotain muitakin lääkkeitä, joita ilmeisesti voisi syödä pidempään. Mutta itsellä oma mieliala on ollut koko talven kohentumaan päin, ja nytkin vaivaa vain alkurawskauden etova olo ja tajuton väsymys, joten pyrin jättämään lääkityksen pois pikkuhiljaa.

Mitä ilmeisimmin lääkityksen kanssa ei suositella samaan aikaan imettämistä, tai ei ainakaan vahvojen lääkkeiden kanssa. Oletko pyytänyt saada keskusteluapua neuvolasta tms? Itsellä ainakin oma hoitosuhde mielenterveystoimistoon jatkuu neuvolan ohella, mikä on kyllä hyvä juttu. Ilman sitä keskustelun mahdollisuutta en kyllä varmaan jaksaisi, oli sitten sitä lääkitystä mukana tai ei. Eli koita vaatia myös muuta hoitoa, kuin pelkkää lääkitystä!

neulainen ja klöntti 9+0

Me9jaBonus :hug:

Mulla ollut viime raskaudessa (tyttö nyt 9kk) sipramil niminen lääkitys ja oli todella hyvä ja sain syödä koko raskauden ajan kyseistä lääkitystä. Imetys on myös ihan ok tämän lääkkeen kanssa. Synnytyksen jälkeen likka joutui sokereiden takia lasten osastolle ei suinkaan oman lääkitykseni takia...joten sellaisiakin lääkkeitä toki läytyy mitä voi ihan huoletta syödä raskaana ollessa, jos tarve sitä vaatii...
Tytsy täysin terve ja kehittynyt normaalisti =)

Muoks** Ei ollut tarvetta enään jatkaa kyseistä lääkettä synnytyksen jälkeen.Imettänyt en kuitenkaan, kun se ei onnistunut, ja pelkäsin osittain masentuvani uudestaan jos imetyshormoonitkin ois ottanut vallan alakulon kanssa.

Yhteistyössä