Raskausajan vitamiinilisät

  • Viestiketjun aloittaja Tintta80
  • Ensimmäinen viesti
Tintta80
Hei,
Raskauteni on ihan alussa ja pää on pyörällä kaikissa kielletyistä ruuista ja suosituksista. Paniikissa mietin että en varmaan osaa kiinnittää syömisiin riittävästi huomiota vaan ajattelematta syön jotakin kiellettyjä. No toinen asia mikä mietityttää on nämä vitamiinilisät. Ajattelin ostaa multi-tabs raskaus vitamiineja. Mietin vaan että pitääkö niitä siis syödä 1 vai 2 päivässä? Ohjeistuksessa on 1-2 niin en tiedä miten tuo pitäisi tulkita. Entä tarvinko tuon rinnalle jotakin muuta? Miten esimerkiksi omega-3 voiko sitä syödä? Syön kalaa aika vähän ja mietin olisiko tuo tarpeellinen lisä.
 
rib
Moi!

Itse juuri tuolla lokaäidit ketjuissa laitoin viestin liittyen tuohon omega-3:een. Olen ymmärtänyt että se on tärkeä lisä mm. aivojen kehityksen kannalta. Bongasin netistä jopa EU:n suosituksen omega-3:en käytöstä raskauden aikana:

http://www.eubusiness.com/Health/omega-3-pregnancy-eu

Itse olen syönyt lisäksi rautaa koska hemoglobiinini on muutenkin alhaalla ja myös b-vitaamia (mistä saa mm. foolihappoa)
 
minulla
Tärkeintähän on itse syödä mahdollisimman monipuolisesti ja saada tarvittavat vitamiinit sun muut ruoasta. Kaikki terkkarit/lääkärit eivät edes suosittele ylimääräisiä vitamiinilisiä. Taitaa silti suurin osa odottavista äideistä jotain vitamiineja syödä?
Mieti omaa ruokavaliotasi ja ota sen mukaan 1 tai 2 tablettia päivässä. Jos syöt monipuolisesti, et varmastikaan tarvitse kuin yhden (jos sitäkään), mutta muista myös, että vitamiinit eivät korvaa monipuolista ruokavaliota.

Foolihappoa suositellaan 3 ekan raskauskuukauden ajaksi ja jo siksi ajaksi, kun suunnittelee raskautta. Purkin lisäksi foolihappoa saa mm. varsiselleristä.
 
adf
No rautaa ei omin luvin kannata napsia raskauden ekalla kolmanneksella (voi aiheuttaa vaurioita sikiölle). Multitabsin raskausvitamiineissa sitä kyllä on, mutta huomattavasti vähemmän kuin varsinaisissa rautalisissä. Muutenkin kannattaa kysyä aina ensin neuvolasta ohjeita vitamiinien ja muiden suhteen.

Itse olen syönyt ekasta neuvolasta lähtien multitabsin raskausvitamiineja, yhden tabletin päivässä. Ja senkin siksi kun neuvolasta suositeltiin. Toinen vaihtoehto olisi ollut ostaa erikseen foolihappo- ja d-vitamiinikapseleita, mutta ajattelin että helpommin ne tulee samasta purkista (vaikka erillisillä valmisteilla olisi varmaan selvinnyt halvemmalla...).
 
Hemuli80
Aluksi söin Multitabsin raskausvitamiineja, jossakin vaiheessa vaihdoin Multitabs Familyyn. Hinta oli huomattavasti edullisempi. Siinä on enemmän D-vitamiinia, mutta vähemmän foolihappoa. Lisäksi söin rautaa huonon hemoglobiinin takia.
 
latuska
Mä söin koko raskauden ajan Multitabs Raskaus -vitamiineja. Syön niitä vieläkin nyt imetysaikana, kun purkki oli lähes uusi kun vauva syntyi. Söin raskausaikana juuri sillä periaatteella, että aamulla otin yhden tabletin, ja jos en syönyt tarpeeksi monipuolisesti päivän aikana, otin illalla toisen. Jos tuli syötyä hedelmiä ja vihanneksia ym. niin sitten otin vain sen yhden aamulla. Se lisäksi en tarvinnut muuta, edes rautalisää, kun noiden tablettien sisältämä rauta auttoi pitämään hemoglobiinin hyvänä. Ja foolihappohana noissa on myös.
 
rib
Alkuperäinen kirjoittaja adf:
No rautaa ei omin luvin kannata napsia raskauden ekalla kolmanneksella (voi aiheuttaa vaurioita sikiölle). Multitabsin raskausvitamiineissa sitä kyllä on, mutta huomattavasti vähemmän kuin varsinaisissa rautalisissä. Muutenkin kannattaa kysyä aina ensin neuvolasta ohjeita vitamiinien ja muiden suhteen.
Kiitos tiedosta!! Mulla on siis ennen raskautta ollut anemia, eli hemoglobiinitaso on ollut juuri alle sallitun rajan. Sen takia olen syönyt rautaa että saisin hemoglobiinitason pidettyä normaalina (mulla ei rauta jostain syystä imeydy kunnolla ja hemoglobiiniarvot on usein siitä syystä liian alhaalla) Mulla on eka neuvola vasta parin viikon päästä, eli laitan rautatabletit hyllylle kunnes pääsen keskustelemaan asiasta neuvolan kanssa.


 
Lillian**
En pidä pillereiden nielemisestä, varsinkaan mattapintaisten. Olen syönyt Multitabsin special-vitamiini/kalkkitabletteja ja ne onkin ainoita kalkkitabletteja jotka saan nieltyä.

Moni täällä näyttää syövän noita Multitabsin raskausvitamiineja, niin minkälainen on tuon tabletin rakenne? Onko se kiiltäväpintainen, helposti nieltävä ja kuinka iso? Tuo purkki kun on aika kallis ostettava vain siksi että voi todeta ettei niitä voi niellä.. :S
 
Kaij_a
Minä en voi syödä multitabsia tai muitakaan vitamiinipillereitä, sillä olen jollekin niiden jutulle allerginen ja oksennan ne ilman raskauttakin. (enkä kuulemma ole ainoa, joten jos jollakin tuntuu, että ne vaan lisää kuvotusta, niin ne voi oikeastikin lisätä. :) Olen syönyt sitten beroccaa, koska se ei lisää kuvotusta vaan päin vastoin kylmänä juotuna rauhoittaa ainakin omaa oloani.
Meille terkkari suositteli kalaöljyä, ja käytän rainbown kalaöljyvitamiinia, joka on ihan edullistakin.
Mulla alkoi valua yhdessä vaiheessa verta ikenistä ja kuulin että raskaus on ikenillekin aika haasteellista aikaa. Aloin syömään dentiplus-tabletteja, ja ne auttoi kyllä tosi nopeasti - ja auttoi oksennuksen jälkeenkin viemään sen happaman maun suusta.
 
Lumikukka''
Lillian ymmärrän hyvin ongelmasi, mulla on sama vaiva. Olen syönyt noita raskaus Multitabseja ja ne vastaavat kooltaan ja pinnaltaan esim. buranaa. Eli ihan kohtalaisesti menevät alas. Ne on myös helppo puolittaa, keskellä on katkaisulovi. Ostin vasta kokeeksi aspiriinia ja hitto niitä ei saanut nieltyä.

En ole raskaana, mutta yritys on päällänsä ja kokeilen nyt onko noista mitään apua.
 
Multitabsia
Minä aloin nyt puolivälistä raskautta syömään noita Multitabs-raskaus tabletteja, ennen raskautta en syönyt mitään lisiä. Ensimmäisen neuvolan jälkeen aloin syömään Vitatabs puru- D tabletteja, jotka oli hyvän makuisia ja sai tosiaana purra tai nielaista kummin halusi.

Minulla hemoglobiini oli nyt viimeksi 115, joten otan 2 Multitabsia joka päivä ja on paljon vireämpi olo. Kallista tämä on, kun 2 tabletin annoksella purkki (n. 16 euroa) riittää juuri ja juuri seuraavaan neuvolatarkistukseen!

Mutta sitten näkee, tarvitseeko oikeita rautatableteita alkaa syömään vai nouseeko tällä. Niitä vasta vihaankin, laittavat mahan aivan sekaisin. Olisin onnellinen, jos näillä monivitamiinilisillä pääsisin loppuun asti :)
 
omega-3
margariineista ei saa omega-3 kuin vain erittäin pieniä määriä ja margariineissa on lisäksi haitallista omega-6, omega-3 kun pitää saada lisänä sen takia koska 6 saadaan elintarvikkeista liikaa
 
panikoija
Minun "neuvolatäti" on aivan intona näistä lisävitamiineista ja käski syödä ehdottomasti 2 kpl Multitabs raskausvitamiineja päivässä. Rautavalmistetta en saa hänen mukaan ottaa vieläkään (rv 14+0). Kun toisella käynnillä sanoin, että olen ottanut vain 1 kpl Multitabseja, koska maistuvat mun mielestä niin ällöiltä, että saan toisen tabletin kanssa oksennusreaktion, oli neuvolatäti aivan paniikissa, että sittenhän tarvitsen jotain toista valmistetta, koska en saa tarpeeksi D-vitamiinia, voi kamalaa!!!! Siis oikeesti hienoa, että ollaan tarkkoja ruokavaliosta jne., mutta itsellekin tulee jo paniikki, että sielä on varmaan syntymässä joku vajaakehittynyt yksilö, vaikka olen aina syönyt todella terveellisesti, liikkunut, juonut maitoa varmaan litran päivässä jne. Ja jos joku päivä jää yksi tabletti välistä, poden hirveän huonoa omaatuntoa. Taitaa olla turhaa, vai mitä?
 
Noa
Ihan perusruokavalio ei useimmiten valitettavasti riitä, vaikka kuinka söisi monipuolisesti. Erityisesti omega-3 rasvahapot on lapsen aivojen kehitykselle tärkeitä ja jonkin tutkimuksen mukaan ne ehkäisevät myös synnytyksen jälkeistä masennusta. Omega-3:a ei monikaan saa ravinnosta edes itselle riittävää määrää, saati sitten vauvan tarpeisiin. Myös muiden vitamiinien tarve lisääntyy, mutta nuo lienee yksi tärkeimmistä lisäravinnon tarpeista. Alla esim. yksi hyvä linkki:

http://www.drtolonen.com/document.asp?id=95

Olen myös kuullut että maitohappobakteereita kannattaa syödä koko raskauden ajan, näin se parantaa myös lapsen vastustuskykyä ja ehkäisee allergioita. Nyt alan kuulostaa ihan saarnaajalta, mutta nuo purkkivitamiinit (Multitabsit ym.) ei ole niin hyviä, kuin luonnon omista lähteistä saatavat, sillä ne ovat synteettisiä vitamiineja eivätkä imeydy niin hyvin kuin oikeat. Toki onhan parempi käyttää niitä, kuin että ei käyttäisi lisaravinteita ollenkaan. Mutta mieluummin kannattaa hankkia vitamiinitkin luontaistuotekaupoista, samoin kuin omega-3:t. Mitä puhtaampi ja luonnonmukaismepi tuote, niin sen parempi se on elimistölle. Itse yritän ainakin välttää kaikkea keinotekoista, jos mahdollista.
 
minä....
Esikoista oottaessa söin vitamiineja, foolihappoa ja rautaakin.
Sit taas kahta seuraavaa lasta oottaes, en syöny ku d-vitamiinia. Rautaa ei oo tarvinu syyä, ku ihan loppuraskaudessa.Ja ihan terveitä lapsia on tullu.Ei oo allergioita tai paljoo sairastellu...

Ja esikoisen jälkeen tuli toi synnytyksen jälkeinen masennus ja muilta lapsilta ei sitä tullu,että ainakaan itellä noilla ravintolisillä ei ollu mitään vaikutusta tohon...

Mä luotan siihen,että monipuolisesta ruokavaliosta saan tarvitsemani...
 
vitsku
Noan kanssa samoilla linjoilla. Olen syönyt puolistoista vuotta säännöllisesti B, C, E-vitamiinia, sinkkiä, seleeniä, e-epaa, kalkkia ja magnesiumia. Nämä kaikki puhtaita ja luonnonmukaisia tuotteita, ei synteettisiä. Olo on mitä mainioin ja nyt kun raskauduin, aion jatkaa samaan tahtiin - en edes uskalla lopettaa.
 
ritan
Kävin lähiapteekissa pitkästä aikaa ja nyt ensi kertaa raskautuneena kyselemässä vitamiinejen perään. Meillä on todella ihana ja asiantunteva apteekkari tässä lähistöllä. vähän kotiapteekki tyylinen, ihan kun kotiin tulisi. Se sitten antoi minulle hyvät raskausajan vitamiinit.

Elikkäs aamulla otan b-vitamiini valmisteen nimeltä berex sekä magnesiumi valmisteen emgesan (magnesiumia ei kannata illalla ootta kun ei väsytä sitten). Magnesiumia kannattaisi jokaisen raskaanaolevan syödä ja puoli vuotta raskauden jälkeenkin. Magnesiumi auttaa kohtua palaa omiin uomiinsa raskauden jälkeen. Näin sanottiin minulle.

Illalla sitten otan yhden tabletin kalkki-d-vitamiinivalmistetta nimeltä Kalcipos-Dmite. Kalsiumi sen takia illalla koska sikiöllä on kasvuhuippu yönaikaan ja silloin kalkin tarve on suurin. Ei välttämätöntä merkitystä vuorokauden ajalla mutta otan illalla kuitenkin.

Tiesittekö muuten, että kalkki helpottaa kuulema synnytystäkin. Tai no apteekkari vertasi lehmän synnytykseen ("en minä nyt halua naisia lehmään verrata mutta tässä nyt esimerkki") Lehmälle annetaan ennen synnytystä kalkki-magnesium piikki, jotta synnytys olisi helpompaa eli toisin sanoen kohtu supistelisi normaalisti. Kalkkiahan pistetään synnyttävän äidinkin tippaan, jos kohtu ei supistele normaalisti. Jos kalkkia syö koko raskauden ajan, on kohtu hyvässä kunnossa sitten synnytyksessä :)

Näin kerrottiin minulle, uskokoon ken haluaa.
 
Vieraileva_lääkäri
Mitä olette mieltä tästä raskausvitamiinista?

Aktiivisessa muodossa olevaa folaattia sisältää niin paljon, että ei ole vakavaa, jos ei muista joka päivä ottaa tätä raskausvitamiinia!

https://www.iherb.com/pr/Thorne-Research-Basic-Prenatal-90-Capsules/18131?rcode=mop737



Jos joudut miettimään onko raskausvitamiini sinulle liian kallista, kannattaa miettiä onko raskaus juuri nyt sinulle hyvä ajankohta?

Lapsen kasvatus ei ole todellakaan halpaa ja jossain vaiheessa tarvitset mm. yhden huoneen lisää asuntoon. Tai kaksi huonetta, jos saat kaksoset jotka ovat eri sukupuolta.
 

Yhteistyössä