Raskausdiabeteksen insuliinihoidosta??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mitä niiden verensokeriarvojen pitää oikein olla, että aloitetaan insuliinihoito? Tai oikeammin mitä ne saa olla, jotta insuliinia ei aloiteta?

Kävin tänään äitipolilla kontrollissa ja jäin ihmettelemään lääkärin kommenttia. Mä olen vasta saanut mittarin ja vihkossa on vasta muutaman päivän mittaustulokset. Yhtään ainutta rajan ylitystä mulla ei ole. Paasto on yleensä 4,8-5,0, kerran oli 5,3. Aterian jälkeiset arvot on yleensä välillä 5,4-6,3, kerran oli 7,3. Ja lääkärin kommentti oli, että kun sulla näitä korkeita arvoja on, niin jos ne ei pysy kurissa niin sitten aloitetaan insuliini.

Mä olin niin ihmeissäni ja hämääntynyt, että en yhtään siinä tilanteessa kyseenalaistanut sitä. Ja nyt mua häiritsee tää asia.

Parin viikon päästä kontrolli taas, sittenhän voin taas kysellä, mutta jos nyt näin alustavasti muiden kokemuksia...

Mulla oli toisesta raskaudesta insuliinihoito ja aterioiden jälkeen muistaakseni arvot olivat jotain 12 luokkaa muutaman kerran ja usein siinä 8-9. Paastoarvot mulla on aina ollut hyviä.

Mulla oli myös raskausdiabetes ja arvot silloin tällöin vain hitusen raja-arvojen yläpuolella. Minua suorastaan painostetiin aloittamaan insuliinihoito muutaman ylityksen takia ja tätä tapahtui joka äitipolikäynnin yhteydessä. En aloittanut vaan ruokavaliolla ja liikunnalla hoidin itseäni ja vauvaani. Ja onneksi pidin pääni insuliinihoidosta kieltäytymisestä, koska vauva oli alle 3 kg syntyessään. Mietin vaan, että kuinka pieneksi olisi jäänytkään, jos olisin insuliinia itseeni piikittänyt.
Toki insuliinihoito on aloitettava tarpeen vaatiessa, mutta minun mielestä maalaisjärkeä tulisi käyttää. Jos raja ylittyy vain silloin tällöin esim. raja-arvo 5.3 ja mittaustulos 5.4 niin sillä ei kyllä ole mitään merkitystä.
Ja silläkin on merkitystä, mittaako paaston heti herättyään vai tunnin liikkeelläolon jälkeen ennen aamupalan syöntiä. Tätäkin asiaa kyseenalaistin eri hoitajilta ja toinen sanoi sitä ja toinen tätä vastaukseksi.

Käytä siis maalaisjärkeä asian kanssa.

Kiitti kommenteista. Kotimittauksen rajathan on <5,5 ja <7,8 eli mun arvot on vielä olleet kaikki rajojen alla. En todellakaan hyväksy mukisematta insuliinihoitoa, jos arvot pysyvät tällaisina ruokavaliolla. En yhtään ymmärrä, miksi lääkäri noin sanoi. Ehkä se oli vain puolihuolimaton kommentti yleisellä tasolla, mutta pahasti jäi häiritsemään näköjään :/

No mulla oli rd. Seurattiin Helsingissä äippäpolilla. Arvot oli hitusen yli sallitun 16 eri kertaa alle 2 viikon aikana, eikä silti nähty aiheelliseksi aloittaa insuliinia.

Vauva painoi himpun alle 5 kiloa syntyessään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mulla oli rd. Seurattiin Helsingissä äippäpolilla. Arvot oli hitusen yli sallitun 16 eri kertaa alle 2 viikon aikana, eikä silti nähty aiheelliseksi aloittaa insuliinia.

Mites vauvan sokerit syntymän jälkeen?

Ai niin, painoarvio tänään ultrassa rv29 oli 1200g. Esikoinen oli ihan samankokoinen tuossa vaiheessa ja silloin mä jouduin ravaamaan loppuraskauden kasvukontrolleissa, kun ei kuulemma kasvanut tarpeeksi hyvin. Ota nyt näistä selvää!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mites vauvan sokerit syntymän jälkeen?

Vauva joutui tarkkailuun, mutta arvot oli kokoajan hyvät.

Ai niin, painoarvio tänään ultrassa rv29 oli 1200g. Esikoinen oli ihan samankokoinen tuossa vaiheessa ja silloin mä jouduin ravaamaan loppuraskauden kasvukontrolleissa, kun ei kuulemma kasvanut tarpeeksi hyvin. Ota nyt näistä selvää!

Mun 5 kiloinen painoi rv 30 noin 2,5 kiloa ja rv 34 painoarvio oli 3,4 kg

Voikohan näissä olla taas kuntakohtaisia eroja?? Googlailin vielä asiaa ja löysin toisen palstan ketjun, jossa joku kertoi KOKSissa olevan rajoina tasan 5 ja 7! KOKSissahan minäkin käyn ja silloinhan mulla tosiaan olisi ylityksiä, mikä selittäisi lääkärin kommentin. Mutta miksi sitä ei ole mulle kerrottu ja annettu tilaisuutta vaikuttaa vielä tilanteeseen vielä tiukemmalla ruokavaliorukkaamisella?? Ärsyttävää, taidan soittaa sinne huomenna.

Mulla ruokavaliohoitonen rd ja ylityksiä tapahtunut muutama, ei oo puhuttu insuista (onneksi) vielä mitään. Sanot niille lääkäreille, ettet todellakaan insuliineja alota, kun eivät arvot edes mene yli! Mulle sanottiin, että 2 ekaa viikkoa on ns harjotteluaikaa, jollon etitään niitä itelle passavia ruoka-aineita ja seurataan just sokereita, millä ne nousee ja millä pysyy aisoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
sen vuoksi millä tavalla näyte analysoidaan, siitä johtuu mahd. paikkakuntaiset (Shp-kohtaiset erot)

Mä tarkoitan nyt kotimittauksen raja-arvoja. Mulla on tähän asti ollut se käsitys, että ne on (kaikkialla) <5,5 ja <7,8.

sen vuoksi millä tavalla näyte analysoidaan, siitä johtuu mahd. paikkakuntaiset (Shp-kohtaiset erot)

Mä tarkoitan nyt kotimittauksen raja-arvoja. Mulla on tähän asti ollut se käsitys, että ne on (kaikkialla) <5,5 ja <7,8.

Mulla kans tuo käsitys. Mulle selitettiin äiti-polilla, että vartavasten laadittu valtakunnallisest rajat, joita kaikki noudattaa. Sano, että meet noiden rajojen mukaan, koska ne on ihan käypä hoito suositukseenkin merkattu.

Mulla ruokavaliohoitonen rd ja ylityksiä tapahtunut muutama, ei oo puhuttu insuista (onneksi) vielä mitään. Sanot niille lääkäreille, ettet todellakaan insuliineja alota, kun eivät arvot edes mene yli! Mulle sanottiin, että 2 ekaa viikkoa on ns harjotteluaikaa, jollon etitään niitä itelle passavia ruoka-aineita ja seurataan just sokereita, millä ne nousee ja millä pysyy aisoissa.

Nimenomaan! Minäkin olen jo muutamassa päivässä huomannut, mitkä ne ongelmakohdat on: aamun paasto ja aamiaisen jälkeinen arvo. Muut pysyy helposti kondiksessa. Nuo kaksi on arvaamattomia.

juu ne on toki kaikilla samat!

Nimenomaan! Minäkin olen jo muutamassa päivässä huomannut, mitkä ne ongelmakohdat on: aamun paasto ja aamiaisen jälkeinen arvo. Muut pysyy helposti kondiksessa. Nuo kaksi on arvaamattomia.

Mulla on lounasarvo se joka kohoaa helposti ja siinä ne ylitykset tullukki, mutta kun soittelin niitä arvoja, niin sanoin vaan ylityksien kohdalla, mistä ne on tullu ja ei niihin kommentoitu sen kummemmin. Ootko kokeillu pitää yöpaaston max 10 tuntina? Se saattaa joillaki alentaa tuota aamun paastoarvoa.

Mulla on lounasarvo se joka kohoaa helposti ja siinä ne ylitykset tullukki, mutta kun soittelin niitä arvoja, niin sanoin vaan ylityksien kohdalla, mistä ne on tullu ja ei niihin kommentoitu sen kummemmin. Ootko kokeillu pitää yöpaaston max 10 tuntina? Se saattaa joillaki alentaa tuota aamun paastoarvoa.

Välillä on jäänyt olosuhteiden pakosta 9,5 tuntiin, välillä ollut jopa 13 tuntia. Ei sillä ole ollut merkitystä, ihan yhtä epäloogisesti ne käyttäytyy. Ei ole myöskään ollut väliä, mitä olen edellisenä päivänä syönyt. Aamupaastot vaihtelee välillä 4,8-5,3 kun muut aterioita ennen otetut arvot on välillä 4,3-4,9. Aamiaisen jälkeen nousee helposti väliin 6,4-6,8 (kerran siis jopa 7,3) kun taas muiden aterioiden jälkeen on ollut 4,8-5,6. Hiilareita en juurikaan kärsi aamiaisella syödä, sen olen huomannut.

Yhteistyössä