Raskausdiabeteksen oireet? Onko niitä? Mistä diabetes puhkeaa? Pissassa sokeria, mutta rasitustulos ok?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Sokeri pissassa oli yllättäen kolmella plussalla ja joudun sokerirasitukseen, nyt rv 30. Voiko rasituskokeen tulos olla silti normaali?

Paino on noussut hurjasti (eli nyt 13 kg). Pissa on pitkään haissut oudolle, pahalle ja makealle, mutta tähän asti pissassa ei ole ollut sokeria.

Yksi mikä askarruttaa on se, että jos on raskausdiabetes, johtuuko se siitä, että paino on noussut hurjasti (normaalista syömisestä huolimatta) ja sen seurauksena tulee diabetes (koska kroppa ei kestä kovaa painonnousua), vai onko diabetes ollut mulla jo pidempään "piilevänä" ja se on aiheuttanut näin rajun painonnousun? Painoindeksi ennen raskautta oli 24.

Ekassa raskaudessa paino nousi kokonaisuudessaan vain noin 10 kg.

Mä löysin tällasen kaypahoito.fi:stä

Raskausdiabeteksen kehittymiseen vaikuttaa kaksi päätekijää 3, 1:
insuliiniresistenssi, joka voimistuu raskauden jälkimmäisellä puoliskolla
haiman beetasolujen puutteellinen insuliinin eritys.
Loppuraskauden insuliiniresistenssin voimistuminen johtuu
kehon rasvamäärän kasvusta
insuliiniherkkyyttä heikentävistä hormoneista, joiden eritys lisääntyy raskauden aikana.
Haiman beetasolujen toimintahäiriön syyt ovat samat kuin ilman raskautta esiintyvät 2:
insuliiniresistenssiin nähden vajavainen insuliinin eritys (yleisin syy, yli 80 %:ssa tapauksista)
insuliiniherkkyys saattaa heikentyä raskauden aikana myös naisilla, jotka ovat olleet ennen raskautta normaalipainoisia (BMI 18.5-25), mutta raskausdiabetekseen sairastuvilla se näyttää olevan heikentynyt jo raskauden alussa C, 4.
autoimmuunihäiriöt
monogeeninen syy.

Esiintyvyys ja siihen vaikuttavat tekijät
-energian ja tyydyttyneen rasvan liiallinen saanti raskauden aikana
-suuret ja hiilihydraattipitoiset ateriat ja sokerin runsas käyttö
-vähäinen ravintokuitumäärä ja suuri glykemiakuorma (glycemic load) samanaikaisesti
-vähäinen liikunta ennen raskautta

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Toi painon nousu johtuu siitä sokeritaudista! Epäilen vahvasti että noilla oireilla ei sokerirasitus ole ok...

Mun mies sanoo ihan samaa. Että sokerirasitustulos ei tule olee ok. Hänkin on ihmetellyt nopeaa painonnousuani, tossa yhdessä vaiheessa vajaassa kahdessa viikossa pamahti 3.5 kg, vaikka söin normaalisti. Miehenikin mielestä syön ihan normaalisti. Olen aina ollut normaalipainoinen, paitsi nyt olen valtava valas ja paino nousee miltei kilon per viikko. Neuvolassakin on vähän kummasteltu nopeaa painonnousua, mutta ei ole osattu epäillä mitään. Kerroin myös monta kuukautta sitten makealle ja pahalle haisevasta pissasta, laittoivat pissakokeeseen, jonka tulos: ei tulehdusta...

Alkuperäinen kirjoittaja heikku:

insuliiniherkkyyttä heikentävistä hormoneista, joiden eritys lisääntyy raskauden aikana.
Haiman beetasolujen toimintahäiriön syyt ovat samat kuin ilman raskautta esiintyvät 2:
insuliiniresistenssiin nähden vajavainen insuliinin eritys (yleisin syy, yli 80 %:ssa tapauksista)
insuliiniherkkyys saattaa heikentyä raskauden aikana myös naisilla, jotka ovat olleet ennen raskautta normaalipainoisia (BMI 18.5-25), mutta raskausdiabetekseen sairastuvilla se näyttää olevan heikentynyt jo raskauden alussa C, 4.
autoimmuunihäiriöt
monogeeninen syy.

Tuossa sanotaan, että rasvan määrän kasvu lisää riskiä diabetekseen. Mutta mistä se rasva alunperin on tullu, jos syö normisti?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

autoimmuunihäiriöt
monogeeninen syy.

Tuossa sanotaan, että rasvan määrän kasvu lisää riskiä diabetekseen. Mutta mistä se rasva alunperin on tullu, jos syö normisti?

Se liittyy tuohon insuliininsietokykyyn käsittääkseni,joka siis saattaa heikentyä raskaana ollessa sellaisilla naisilla jotka ovat aivan normaalipainoisia.

Raskausdiabeteksellä ei yleensä ole mitään oireita, huomataan muista asioista, pissassa sokeria tai voimakas painonnousu tms, jonka takia laitetaan sokerirasitukseen ja sen kautta diagnoosi. Kuulostaa kyllä siltä, että sokerit sulla heittää.

Niin tietäiskö joku voiko raskausdiabetes olla päällä ns. piilevänä, että se sokeri ei vielä näy pissassa?

No mulla oli viimeisessä raskaudessa diabetes, 2 arvoa oli rasituksessa koholla. Pissassa ei silti ollut ollenkaan sokerit koholla koko raskausaikana. Mulla siis tehty rasitus aiemman rasskausdiabeteksen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin tietäiskö joku voiko raskausdiabetes olla päällä ns. piilevänä, että se sokeri ei vielä näy pissassa?

No mulla oli viimeisessä raskaudessa diabetes, 2 arvoa oli rasituksessa koholla. Pissassa ei silti ollut ollenkaan sokerit koholla koko raskausaikana. Mulla siis tehty rasitus aiemman rasskausdiabeteksen takia.

Ahaa, eli on mahdollista, että diabetes, vaikka pissassa ei sokeria. Tämän halusinkin tietää. Eli mulla on periaatteessa voinut olla tämä jo pidempään, joka on aiheuttanut nopean painonnousun?

Mitä tarkoitti, että sulla 2 arvoa koholla? Mitkä hoito-ohjeet sait?

Meillä on sellaiset ohjeet, että jos yksi arvo koholla, sokerimittaukset kotona ja ruokavalio. Jos on useampi arvo koholla, äitipolikäynti ja siellä arvioivat riittääkö ruokavalio vai tarvitaanko insuliinit mukaan.

Eli sulla voi olla(en ole lääkäri)sokerin sietokyvyn heikkeneminen,(piilevä)joka on oikotie lihomiseen,koska silloin kun se on, niin verensokeri nousee ja insuliinin eritys haimassa lisääntyy joka aiheuttaa siis tuota lihomista.

Ahaa, eli on mahdollista, että diabetes, vaikka pissassa ei sokeria. Tämän halusinkin tietää. Eli mulla on periaatteessa voinut olla tämä jo pidempään, joka on aiheuttanut nopean painonnousun?

Eli sokerirasituksessa mitataan paastoverensokeri, sitten juodaan sokeripitoinen neste ja verensokeri mitataan 1h ja 2h päästä. Mulla oli paastoarvo ja 1h arvo koholla. Vuorokausikäyrälle menin ensin sairaalaan, eli 1vrk olin osastolla, jossa mitattiin säännöllisesti verensokeria. Arvot oli siellä hyvät ja painoarvio vauvalla normaali. Jatkossa mitattiin 1xkk paastoarvo, ultrassa kävin 36 vkolla ja 40 vkolla.

Alkuperäinen kirjoittaja täällä:
Meillä on sellaiset ohjeet, että jos yksi arvo koholla, sokerimittaukset kotona ja ruokavalio. Jos on useampi arvo koholla, äitipolikäynti ja siellä arvioivat riittääkö ruokavalio vai tarvitaanko insuliinit mukaan.

Osaatko sanoa millä perusteella arvioivat polilla riittääkö ruokavalio? Katsooko ne arvot ja paljon paino on sillä hetkellä? Vai miten?

Eli sulla voi olla(en ole lääkäri)sokerin sietokyvyn heikkeneminen,(piilevä)joka on oikotie lihomiseen,koska silloin kun se on, niin verensokeri nousee ja insuliinin eritys haimassa lisääntyy joka aiheuttaa siis tuota lihomista.

Joo, voi hyvin olla tuo sietokyvyn heikentyminen. olen tosissani ihmetellyt koko ajan lisääntyvää painoani. Ehkä tässä siihen syy.

Mulla ei ainakaan koskaan näkynyt sokeria pissassa, vaikka verestä otetut arvot on olleet ihan päin prinkkalaa. Ja 3 raskautta takana, joissa ollut raskausdiabetes.

Eli sokerirasituksessa mitataan paastoverensokeri, sitten juodaan sokeripitoinen neste ja verensokeri mitataan 1h ja 2h päästä. Mulla oli paastoarvo ja 1h arvo koholla. Vuorokausikäyrälle menin ensin sairaalaan, eli 1vrk olin osastolla, jossa mitattiin säännöllisesti verensokeria. Arvot oli siellä hyvät ja painoarvio vauvalla normaali. Jatkossa mitattiin 1xkk paastoarvo, ultrassa kävin 36 vkolla ja 40 vkolla.

Onko osastolle pakko mennä vuorokaudeksi? Missä päin on tällainen käytäntö? Saitko kuitenkin jotkut ruokavalio-ohjeet vai millä tavalla saatiin hyvät arvot sitten?

Mulla ei ainakaan koskaan näkynyt sokeria pissassa, vaikka verestä otetut arvot on olleet ihan päin prinkkalaa. Ja 3 raskautta takana, joissa ollut raskausdiabetes.

Oliko sulla sit oireita? Nopeaa painonnousua? Tai makealle haisevaa pissaa?

Osaatko sanoa millä perusteella arvioivat polilla riittääkö ruokavalio? Katsooko ne arvot ja paljon paino on sillä hetkellä? Vai miten?

En tiedä, mulla ollut vaan yksi arvo koholla ja kotimittauksissa hyvät arvot... että en tiedä mikä lopulta johtaa insuliinille. Mutta älä nyt panikoi vielä, voihan olla että sullekin riittää ruokavalio ja kotimittaukset =)

Oliko sulla sit oireita? Nopeaa painonnousua? Tai makealle haisevaa pissaa?

Onko sikiön koko suuri, jos se oli rv 27+0 1280 g ?

Ei ollut mitään oireita. Tai ainakaan en ole tiedostanut niitä. Ultrassa saan sitten käydä tosi useasti, kun seuraavat, ettei vauva kasva liian isoksi.

Ei ole suuri tuo 1280 g, mulla oli arvio samalla viikolla yhdestä lapsesta 1200 g, meni viikon yli syntyessään ja painoi 3630g

mulle ainakin annettiin kotiin mittari ja seuranta ohjeet ja sitten kk päästä piti mennä takas ja niiden tulosten perusteella arvioitiin tarviiko insuliinia vai ei.

Yhteistyössä