Raskausdiabeteksestä ja sokerirasituksesta tietävät, hoi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonttunen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tonttunen

Vieras
Eli haluaisin asiallisia vastauksia semmoisilta, joilla on omakohtaista kokemusta tai sitten jostain muusta syystä ihan oikeaa tietoa ko. asioista. :) En kaipaa mitään arvailuja tai mutu-tuntumalla heitettyjä juttuja.

Edellisessä raskaudessa mulla oli ruokavaliohoitoinen raskausdiabetes. Silloin sokerirasitus tehtiin, koska olin yli 25v ensisynnyttäjä. Synnytyksen jälkeen sokerirasitus tehtiin ja oli ok. Nyt olen raskaana ja eka sokerirasitus tehtiin jo melko aikaisessa vaiheessa (rv 15 suunnilleen) sen takia kun viimeksi oli rd. Kaikki oli ok, arvot olivat viitearvojen sisällä. Itseäni jäi vähän vaivaamaan se, että sokerirasituksessa se 1h arvo oli aika lähellä viitearvoa. Viitearvo on tasan 10 ja minun arvoni oli 9,8. Eli ei olisi tarvinnut olla kuin hiukan suurempi niin se olisi jo ollut poikkeva.

Se mitä nyt mietin on, että onko tuo huono merkki, että 1h arvo oli noin lähellä raja-arvoa? Sokerirasitushan uusitaan joka tapauksessa vielä myöhemmin. Neuvolan terkalta kysyin, että onko tuo noinkin korkea arvo huono merkki, niin hän sanoi, että ei ole. Mutta jotenkin tuntuu, että onko terkalla välttämättä paljoa edes tietoa rd:stä.

Ajattelin soittaa pyhien jälkeen diabeteshoitajalle ja kysäistä asiaa mutta tässä nyt huvikseni ajattelin kysäistä asiaa myös täältä. :)

Eli asiallisia vastauksia kiitos ja veetuilijat pysykööt poissa. ;)

Mä oon käsittänyt, että raskausdiabeteksessa ne arvot on tosi paljon tiukemmat kuin esim kakkostyypin diabeteksessa. Voithan Sä syödä niin kuin sulla olis rd. Ei kai siitä mitään haittaakaan ole ennen kuin pääset siihen toiseen testiin.

No kellä sitä tietoa sitten olisi, ellei sillä neuvolan terkalla, joka kuitenkin työkseen näitä asioita pyörittelee? Tosi erikoista, että et voi ottaa ammattilaisen kommenttia todesta. Voithan soittaa toki diabeteshoitajalle mutta sama pohjakoulutus siellä taustalla yleensä on (th/sh), paitsi että neuvolan th:lla on raskausdiabeetikoista enemmän kokemusta.

• Tykkää
Reactions: Namppis88
Arvo oli alle 10,0 eli rd:tä sulla ei (vielä) ole. Kuten joku tossa yllä sanoi, voithan syödä kuten raskausdiabeteetikon kuuluu. Haittaa siitä ei ole vaikka dieettiä noudattais "turhaan".

Ei niillä terveydenhoitajilla oikeasti ole oman kokemukseni mukaan sen syvällisempää tietoa noista rd-asioista valitettavasti.... Kannattaa yrittää syödä rd-dieetin mukaisesti. Kroppa kiittää synnytyksen jälkeen. :)

Ekassa raskaudessa oli rd, kaikki arvot koholla jonkin verran, ruokavaliolla mentiin.

Toisessa raskaudessa vain yksi arvo oli 0,1 koholla, eli omasta mielestäni ei juuri yhtään mutta kiireen vilkkaan diabeteshoitajan luokse ja ruokavaliolla taas. Loppuraskaudessa päätettiin aloittaa insuliinihoito, rasittavaa :(

Sitten kun odottaisin kolmatta ja jos tulos jäis likelle raja-arvoa niin kyllä koittaisin kiinnittää huomiota syömisiin vaikka neuvolassa sanottaisiin ettei huolta. Kun oli vain tuo yksi arvo koholla 0,1 mikä lähellä raja-arvoa ja kun lopulta joutu piikittään insuliinia niin jätti kyllä sellaisen pelon itselle.

Huonolla merkillä tarkoitan sitä, että onko hyvin todennäköistä, että tuossa myöhemmin tehtävässä sokerirasituksessa rd sitten todetaan ja sitä, että onkohan verensokereissa mahdollisesti nyt jo häikkää. Kun jotenkin oletan, että sitä paremmat tulokset sokerirasituksessa on, mitä kauempana ne noista viitearvoista on. Voi olla, että oletan väärin.
Kiinnitänkin jo kyllä huomiota syömisiini ja koitan liikkua paljon jne jne. Siksi haluaisin tietoa tästä asiasta, että tiedän kuinka tarkkana syömisten ym. kanssa kannattaa olla. :)

Todennäköisyyteen enemmän vaikutusta on sillä aikaisemmalla raskaudella ja silloin todetuilla rd:llä kuin yksittäisellä "läheltä piti" arvolla. Ruokavalion kanssa olisi niin tarkka kuin se on mahdollista, mutta turhaa stressiä siitä tuskin ottaisin.

Niin kauan kun arvot ei ylity niin sinulla ei ole raskausajan diabetestä :) Itselläni oli yhdessä raskaudessa,nyt sain "puhtaat paperit" ..kävin myös kaks kertaa rasituksessa! mutta silti yritän syödä säännöllisesti jotta sokerit ei heittelisi kovin kauheasti! Nyt joulunaikaan olen kyllä syönyt mitä on haluttanut :p ja kyllä mä syön herkkujakin muutenkin! Periaatteessa kun diabetestä ei ole niin minunkaan ei tarvitsisi mitenkään tarkkailla syömistäni,mutta en halua että paino nousee montaa kymmentä kiloa :D

raskausdiabeteksestä oikeasti. Olen neuvola-th. Kun sinulla on ollut aiemmin ra-di, on järkevintä syödä dieettiohjeiden mukaan, vaikka ensimmäinen rasitus vielä jäikin normaaliarvojen puolelle. Ja olet oikeassa, mitä lähempänä raja-arvoja tuloksesi ovat, sitä lähempänä olet ra-di-diagnoosia. Kyseinen sairaus on "aikapommi", odottajien bmi on keskiarvoisesti nousussa ja synnyttäjät vanhempia iältään. Teemme tärkeää kansanterveystyötä neuvolassa tämän sairauden seulomiseksi ja rasittaa kuulla kommentteja "kyttäämisestä" jne. Eikö oman vauvan terveys ole kaikkien odottajien hartain toive?? Sinä tunnut olevan vastuullinen vanhempi. Valitettavasti uusimpien tutkimusten mukaan jopa 50-80% ra-di:n sairastaneista sairastuu jossain vaiheessa dm2:een.
Mutta paljon on tehtävissä elintapojen muodossa. Geeneilleen ei kukaan mitään voi :)

Yhteistyössä