Raskausdiabetes ja mahdollinen käynnistys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja White A/B
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

White A/B

Vieras
Onko täällä odottavia äitejä, joilla raskaudenaikainen diabetes ja kenties jopa insuliinihoidolla kuten minä? (Itse pistellyt raskausviikosta 29 lähtien.. Alkais jo riittää..) Tai aiemmissa raskauksissa ollut? Onko puhuttu, että synnytys käynnistetään hyvissä ajoin? Kyselin itse eilen kätilöltä kun ktg:ssä kävin, että onko miten tavallista tällaisia raskauksia käynnistellä, niin totesi, että kyllä on, jopa kaksikin viikkoa etuajassa jos insullinihoitoinen diabetes on. Itsellä nyt viikkoja 37 + 4 ja torstaina lääkäri ilmeisesti päättää mitä tehdään ja suunnitellaan synnytystapaa jne. Onnesi 36 viikolla vauvan painoarvio oli ok, 2800 g, mutta saas nähä mitä kahteen viikkoon tapahtunut.. Käynnistykseen kun vaikuttaa tuo vauvan paino, vointi, kohdun suun tilanne jne. Mutta jos kellä kokemusta, kertokaa tietämättömälle. :)

Hei
Minulla oli omassa raskaudessa raskausajan diabetes. Minun ei tarvinu pistää vaan sain sokeriarvot kohilleen ruokavaliorempalla. Välillä kyllä vähän lipsu.

Raskaus käynnistettiin 8 päivää aiemmin laskettua aikaa. Minusta kyllä kuulosti ainakin meillä lääkäri tuntui vähän arpovan näitä aikoja. Otetaan tuo päivä se ois sitten niin ku rapu ko se sytnyy. Ite en ois halunu käynnistystä, mutta eipä siinä paljoa äitiä kuunnella. Minusta tuntu, että on kirjoitettu lääkärin kirjoihin, jos on diabetes niin käynnistetään automaattisesti.
Vauva paino syntyessään 3330kg ja 49 cm eli aivan normaalin kokoinen poitsu oli.

Alkuperäinen kirjoittaja kanelin:
Hei
Minulla oli omassa raskaudessa raskausajan diabetes. Minun ei tarvinu pistää vaan sain sokeriarvot kohilleen ruokavaliorempalla. Välillä kyllä vähän lipsu.

Raskaus käynnistettiin 8 päivää aiemmin laskettua aikaa. Minusta kyllä kuulosti ainakin meillä lääkäri tuntui vähän arpovan näitä aikoja. Otetaan tuo päivä se ois sitten niin ku rapu ko se sytnyy. Ite en ois halunu käynnistystä, mutta eipä siinä paljoa äitiä kuunnella. Minusta tuntu, että on kirjoitettu lääkärin kirjoihin, jos on diabetes niin käynnistetään automaattisesti.
Vauva paino syntyessään 3330kg ja 49 cm eli aivan normaalin kokoinen poitsu oli.

Kiitti sulle! Minulla oli ekassa odotuksessa myös gestaatiodiabetes, mutta selvisin sen "kunnialla" ilman insuliinihoitoa, eli siis ruokavaliota noudattamalla.. Silloin yksi arvo oli kohonnut rasituksessa kun nyt tässä toisessa raskaudessa olikin kaikki arvot koholla ja paljon. :/ Ja sokerikäyrällä sairaalassa huomattiin ettei pelkkä dieetti nyt toimi tällä kertaa.. Joten pistot tuli. :( En edes uskalla enää lapsia tehdä kun lääkärit sanoneet, että seuraava kerta aina vain pahempi. :( Normaalivartaloinen olen ollut ikäni, eli painon takia en tästä kärsi. Vika on ilmeisesti suvussa..

Ekassa raskaudessani ei käynnistyksestä kuitenkaan puhuttu kuin vasta siinä vaiheessa kun lapsivettä alkoi olla vähän ja viikkoja alkoi olla melkein tuo 40. Tytär syntyikin sitten itsestään laskettuna päivänä onneksi ja painoi 3005 g. :) Minäkään en haluaisi käynnistystä, mutta kaipa siihen tällä kertaa joutuu jos nyt ei itse päätä tulla aikaisemmin.. Vauvallakin kun saattaa olla sitten enemmän vaikeuksia sopeutua kohdun ulkopuoliseen maailmaan oman insuliinituotantonsa kanssa kun on joutunut nostamaan sitä minun tasolleni kohdussa ollessaan. Tehollekaan en haluaisi hänen joutuvan.. Jotenkin pelottaa ja jännittää tuo käynnistys vain. :(

Äitipolilta juuri tulin ja pikkuinen painaa JO 3500 g painoarvion mukaan, hui. :/ Käynnistyksestä ei puhuttu kuitenkaan mitään..? Viikkoja nyt 37 + 6, eli saisihan tuo jo alkaa syntymään pikku hiljaa.. Muita kokemuksia kaipailisin?

Itsellä neljäs raskaus menossa kaksi edellistä pistin insuliinia,toinen lapsi oli 3750 syntyi itsekseen juuri laskettuna päivänä,silloin eivät puhuneet käynnistyksestä juuri mitään. Edellinen taas oli 3400 kun syntyi vaikka lääkäri katsoi laskettuna päivänä painoarvioksi 3800 ja käynnisti samana päivänä,tämä oli laskettu päivä. Olihan se yllätys kun poika olikin niin pieni kun odotti isompaan ja ihan rauhassa olisi saanut vielä lekotella masussa :) Synnytyksen jälkeen sitten vain tarkkaillaan vauvan sokeriarvoja ja osastolle pääsee sitten kun sokeri arvo vauvalla joku tietty (en muista mikä oli arvo) jotain kolme..?

Jokohan olet mennyt synnyttämään vai vieläkö olet vastauksia lukemassa... (; Onnea matkaan.

Itselläni oli esikoista odottaessa insuliinihoitoinen raskausdiabetes. En muista, puhuttiinko käynnistyksestä varsinaisesti, mutta sellaiseen käsitykseen pääsin, että insuliinihoitoisilla raskausdiabeetikoilla loppuraskaudesta istukan toimintaa seurataan loppuraskaudesta tavallista tarkemmin (1x/vk äitipolilla) ja yli lasketun ajan ei raskauksia juurikaan päästetä. Aiemmin käynnistäminen ilmeisesti riippuu sitten vauvan kasvusta (istukka ei toimi --> hidastuu tai sokereiden takia iso synnytettävä) ja istukan toiminnasta.

Itselläni rupesi kohdunsuu aukenemaan hyvissä ajoin ja viimeisillä äitipolikäynneillä lääkäri pyöritteli aika kovakouraisestikin kalvoja ilmeisesti toiveena saada synnytys käynnistymään. Synnytys käynnistyi itsekseen ja vauva syntyi h. 38+6 3300g/51cm. Kaikki meni hyvin ja vauva pääsi heti rinnan päälle lötköttelemään, eikä vierihoidossa tehdyssä sokeriseurannassakaan ollut mitään hälyyttävää. Itse olin eniten huolissani siitä, että vauva joutuu matalien sokerien takia lastenosastolle, enkä saakaan häntä viereeni. Matalat sokeritkin onneksi korjautuu tarvittaessa lisäruualla/sokeritipalla, joten eipä sekään maailmanloppu olisi ollut (=

Kiitos paljon kun kerrotte kokemuksianne tästä! Minulle tärkeitä tietoja. :)

Kävin tänään taas käyrällä ja kaikki oli hyvin.. Seuraava käyrällä käynti taas keskiviikkona ja sitten lauantaina jos ei halua ennen syntyä.. ;) Paljon siis seuraavat tilannetta! Toisaalta hyvä, mutta toisaalta stressaavaa täältäkin asti rampata käyrillä.. Viikkoja tänään siis 38 + 2. Lääkäriaika on varattuna vasta 21.1. aamulle, että vähän taas jännittää tuo vauvan seuraava painoarvio.. Se ehkä eniten rassaa tällä hetkellä. :/ Ja jos käynnistykseen joudutaan menemään.. :/ Toivottavasti vauvan ei tarvitsisi teholla olla vaan pääsisi viereeni jo heti alusta alkaen! Toki ymmärrän, että kaikki tehdään pienen parhaaksi! Mutta katotaan nyt rauhassa vaan kuin käy. ;) (Ps. kovasti odotan myös sitä, että tämä insuliinihoito ja sokerin mittailut loppuu.. Toivottavasti! Alkaa tämä 10 viikkoa jo riittää..)

Onko sulla tehty jo suunnitelmaa synnytyksen varalle.

Mulla ei ollut insuliineja enää synnytyksessä, mutta sokeria mitattiin kaiketi parin tunnin välein - en muista tarkkaan, kuinka usein siinä rumbassa kiikutettiin sitä mittaria mulle (; Insuliinia ei tarvinnut myöskään pistää synnytyksen jälkeen. Kolmantena päivänä osastolla ottivat multa sokerikäyrän (ihan vaan sormen päästä 3 arvoa) ja se oli jo normaali. (= Harmitti vaan, kun ei uskaltanut oikein syödä kunnolla silloin sokerikäyräpäivänä, kun pelkäsin, et jos mussutan kauheasti makeaa, niin ei päästä ikinä kotiin...

Mikään ei ole muuten maistunut niin taivaalliselta kuin synnytyksen jälkeen kahvin kanssa tarjottu Perinteinen-jugurtti. Raskausaikana, kun olin noita makeita jugurtteja vältellyt. Jäi addiktio pitkäksi aikaa (;

Nyt odotan toista lasta alkumetreilla ja henkisesti olen jo varustautunut siihen, että kohta se sokerirumba taas alkaa )= Rasitukseen joudun jo viikolla 12

Alkuperäinen kirjoittaja 1-vuotiaan äiti:
Onko sulla tehty jo suunnitelmaa synnytyksen varalle.

Mulla ei ollut insuliineja enää synnytyksessä, mutta sokeria mitattiin kaiketi parin tunnin välein - en muista tarkkaan, kuinka usein siinä rumbassa kiikutettiin sitä mittaria mulle (; Insuliinia ei tarvinnut myöskään pistää synnytyksen jälkeen. Kolmantena päivänä osastolla ottivat multa sokerikäyrän (ihan vaan sormen päästä 3 arvoa) ja se oli jo normaali. (= Harmitti vaan, kun ei uskaltanut oikein syödä kunnolla silloin sokerikäyräpäivänä, kun pelkäsin, et jos mussutan kauheasti makeaa, niin ei päästä ikinä kotiin...

Mikään ei ole muuten maistunut niin taivaalliselta kuin synnytyksen jälkeen kahvin kanssa tarjottu Perinteinen-jugurtti. Raskausaikana, kun olin noita makeita jugurtteja vältellyt. Jäi addiktio pitkäksi aikaa (;

Nyt odotan toista lasta alkumetreilla ja henkisesti olen jo varustautunut siihen, että kohta se sokerirumba taas alkaa )= Rasitukseen joudun jo viikolla 12

Mulla tämä nyt toinen raskaus ja tämä vaiva tuli nyt pahempana kuin esikoista odottaessa. Silloin en insuliinia tarvinnut vaan pärjäsin ruokavaliolla, tosin yhtä tarkka en ollut syömisten suhteen kuin nyt.. Esikoinen painoi vain 3005 g ja syntyi laskettuna päivänä. Tämä toinen raskaudenaikainen diabetes onkin sitten jyllännyt ihan kunnolla nyt elimistöni sekaisin kun insuliinit piti aloittaa. :( Ja isoksihan tuo lapsikin on päässyt siitä huolimatta kasvamaan jos vertaa esikoiseen! Lääkärit varoitelleet tulevista raskauksista, että tulisi vieläkin pahempana tämä sairaus.. :/ Joten ilmeisesti lapsihaave jää näihin kahteen tyttöön.. (Toinenkin tulokas ultran mukaan on tyttö. ;) ) Unelma joskus oli kolmesta lapsesta..

Minulta ei esikoisen syntymän jälkeen edes virtsasta sokeria synnytyksen jälkeen katsottu, saati sormenpäästä.. Kehottivat käymään puolen vuoden päästä sokerirasituksessa, mutta harmikseni se jostain syystä jäi.. Nyt aion pitää kyllä huolen, että sairaalassa jo tarvittavat tutkimukset tehdään, että saan mielenrauhan sokereiden suhteen. Hyvät ohjeet onneksi sain kätilöille ym. diabetespolilta miten synnytyksen aikaan ja sen jälkeen toimitaan kun insuliinhoidolla olen! Insuliinihoiodn pitäisi loppua siihen kun alan synnyttää. Mitään synnytyssuunnitelmaa ei ole tehty, käynnistyksestäkään ei ole lääkäri mitään puhunut. Selviää varmasti viimeistään viikon päästä maanantaina, tai toivottavasti.. Saisi kyllä alkaa syntyä jo ennen sitä.. Lääkäri aika rauhallisesti kuitenkin ottanut tämän raskauteni etenemisen kun toistaiseksi kaikki on sujunut raskausdiabetesta lukuunottamatta ihan hyvin. :)

Minulta otettiin normaalipainoni takia jotkin vasta-aineet verikokeella viime viikolla, josta selviää ettei ole kehittymässä mitään 1-tyypin diabetesta. Se se vielä tästä puuttuisikin.. Tuloksissa menee jokin aika vielä ennen kuin saan. Toivottavasti ei nyt mitään pysyvää laatua tämä..!

Jännä mieliteko sulla! ;) Mullakin vaikka mitä juttuja joista haaveilen synnytyksen jälkeen pääseväni nauttimaan "hyvällä omallatunnolla". ;) Nyt ei ole todellakaan voinut paljon mässäillä.. :/ Sekin kiristänyt hermoja entisestään.. Leivosten ja suklaan ystävä kun olen ollut..

mulla oli juuri samanlainen tilanne kun sinulla ap. ekassa raskaudessa hoidettiin ruokavaliolla ja lapsi syntyi itsekseen 11 päivää la:n jälkeen. painoi 3,77 kg ja 50 cm.

tokassa noin raskauden puolivälistä insuliini ja tämä raskaus käynnistettiin 8 päivää yli la:n (tosin syntyi 9 päivää yli la:n koska vuorokausi vaihtui juuri). painoi hieman yli 4 kg ja oli 52 cm pitkä.

mullekin sanottiin, että seuraavan raskauden kanssa tod.näk. on vielä pahempi raskausdiabetes... ei mulle ne insuliinit tms. ole ongelma, mutta se 2-3 kertaa/vko äippäpolilla ravaaminen raastoi välillä hermoja ja sitten tietysti se, etten synnytyksen jälkeen saanut vauvaa viereen vaan se vietiin heti sokeritippaan lastenosastolle (kaikki ne vauvat, joiden äideillä insuliini, joutuvat sinne).

insuliini ei jäänyt päälle ja verensokeriarvot palasivat normaaliksi jo sairaalassa kuten myös 1/2 vuotta synnytyksen jälkeen otetussa kokeessakin. pitää nyt vaan vuosittain käydä varoilta verikokeessa. ei muuta.

voimia synnytykseen!

mulla oli juuri samanlainen tilanne kun sinulla ap. ekassa raskaudessa hoidettiin ruokavaliolla ja lapsi syntyi itsekseen 11 päivää la:n jälkeen. painoi 3,77 kg ja 50 cm.

tokassa noin raskauden puolivälistä insuliini ja tämä raskaus käynnistettiin 8 päivää yli la:n (tosin syntyi 9 päivää yli la:n koska vuorokausi vaihtui juuri). painoi hieman yli 4 kg ja oli 52 cm pitkä.

mullekin sanottiin, että seuraavan raskauden kanssa tod.näk. on vielä pahempi raskausdiabetes... ei mulle ne insuliinit tms. ole ongelma, mutta se 2-3 kertaa/vko äippäpolilla ravaaminen raastoi välillä hermoja ja sitten tietysti se, etten synnytyksen jälkeen saanut vauvaa viereen vaan se vietiin heti sokeritippaan lastenosastolle (kaikki ne vauvat, joiden äideillä insuliini, joutuvat sinne).

insuliini ei jäänyt päälle ja verensokeriarvot palasivat normaaliksi jo sairaalassa kuten myös 1/2 vuotta synnytyksen jälkeen otetussa kokeessakin. pitää nyt vaan vuosittain käydä varoilta verikokeessa. ei muuta.

voimia synnytykseen!

Hei taas
Mukava, että tämä aihe on herättäny täällä näinki paljon keskustelua. Meillä täällä pohjoisemmassa Suomessa ei synnytksen jälkeen mitattu äidiltä mitään sokeri arvoja. Kyllä kieltämättä vähän odottelin, että ois pikkuista jälkihoitoa tehtu tai kokeita.
Mulle raskaus oli ensimäinen ja lääkäri sanoi, että todennäköisesti uusii seuraavissa raskauksissa. Käski vain pitää itsestä huolta ja pitää itsensä normaali painoisena.

Varmaan sitten kesällä meen sinne sokerirasitukseen. Aivan itseniki takia haluaisin sen sokerirasituksen käydä.

Teillä on kyllä hienosti mennyt, kun ei ole tarvinu alkaa siihen käynnistysrumbaan. Ite en tykänyt ollenkaan käynnistyksestä edes ajatuksena.

Minkälainen ikäero on teidän lapsilla? Minulla esikoinen on nyt puolen vuoden. Ei ihan vielä, mutta tulevaisuudessa on haave kakkosesta. Mietin, että mitenkä tuo ikäväli oisko sillä mitään merkitystä kuinka kauan antais kropan palautua edellisestä raskaudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja omppu2:

voimia synnytykseen!

Kiitos sinulle! :) Sulla ollut siis sama tilanne. Kohtalotovereita näyttää siis löytyvän etten ole yksin asian kanssa. Jännä, että käynnistys aloitettu vasta lasketun ajan jälkeen.. Kun olen käsittänyt, että ennen laskettua aikaa käynnistys jo tulisi.. Mutta jos tilanne ollut sen verran hyvä ettei ole tarvinnut siihen vielä mennä. :) Tuo sairaalassa ramppaaminenhan se kaikkein ärsyttävintä.. :/ Ja nyt jo suren sitä, että vauvani joutuu ihan toiselle osastolle ja siellä pitää sitten "ravata".. Erossa oleminen pikkuisestani ahdistaa siis jo nyt! (Onneksi tiedän meidän lastentehosta jotakin ennakkoon, koska olen ollut siellä työharjoittelussa. Se vähän auttaa asian sulattamisessa.) Hienoa, että tilanne palannut sinulla ennalleen! Sitä pelkään, että ei palautuisikaan vaan jäisi tämä sairaus pysyväksi! :/

Kontrollithan ne sitten jatkuu koko elämän ja terveellisten elämäntapojen noudattaminen, ainakin yrittäminen elää terveellisesti! Kyllä sitä ainakin hiilihydraattimääriä tulee ihan eri tavalla seurattua kuin aikaisemmin.. ;)

Hei taas
Mukava, että tämä aihe on herättäny täällä näinki paljon keskustelua. Meillä täällä pohjoisemmassa Suomessa ei synnytksen jälkeen mitattu äidiltä mitään sokeri arvoja. Kyllä kieltämättä vähän odottelin, että ois pikkuista jälkihoitoa tehtu tai kokeita.
Mulle raskaus oli ensimäinen ja lääkäri sanoi, että todennäköisesti uusii seuraavissa raskauksissa. Käski vain pitää itsestä huolta ja pitää itsensä normaali painoisena.

Varmaan sitten kesällä meen sinne sokerirasitukseen. Aivan itseniki takia haluaisin sen sokerirasituksen käydä.

Teillä on kyllä hienosti mennyt, kun ei ole tarvinu alkaa siihen käynnistysrumbaan. Ite en tykänyt ollenkaan käynnistyksestä edes ajatuksena.

Minkälainen ikäero on teidän lapsilla? Minulla esikoinen on nyt puolen vuoden. Ei ihan vielä, mutta tulevaisuudessa on haave kakkosesta. Mietin, että mitenkä tuo ikäväli oisko sillä mitään merkitystä kuinka kauan antais kropan palautua edellisestä raskaudesta.

Niin se meilläkin täällä Itä-Suomessa oli minun kohdalla ekan raskaudenaikaisen diabeteksen jälkeen, ettei mitään sokereiden seuraamista jatkettu synnytyksen jälkeen. Liekö se vaikuttanut kun en insuliinihoidolla ollut.. Vai mikä lie.. Nyt onneksi selkeät ohjeet tiedossa miten jatkot sokereiden suhteen seurataan! Kannattaa ehdottomasti sokerirasituksessa käydä! Minullahan ne jatkuukin sitten ihan vuosittain. Mutta parempi niin! Tietää sitten itsekin "missä mennään". Pitää sitten laittaa informaatiota miten synnytyksen kanssa kohdallani edettiin.. Luulen kyllä, että käynnistyksellä vasta tulee..

Meillä oli tytär juuri täyttänyt 2 vuotta kun sain tietää odottavani tätä toista. Positiivisesti ajattelin, että toivottavasti tällä kertaa välttyisin sokereiden kanssa "pelaamiselta", mutta vielä pahempana tuli. :/ Ei siis enää toivoakaan, että kolmatta raskautta näin jaksaisin.. Mutta eihän sitä tiedä miten se mieli taas muuttuu.. ;)

Hei taas

Itse olen myös pohjoisesta suomesta ja kyllä synnytyksen jälkeen hyvinkin tarkkaan seurattiin sekä minun että lapsen sokeriarvoja, kotiin sain vielä tehtäväksi seurata arvoja.

Itsellä edellinen raskaus ja ensimmäinen raskaus olivat käynnistettyjä, en pitänyt sitä sen kummempana kuin luonnollisestikkaan käynnistynyt synnytys, siinä vain otettiin tabletti ja ruvettiin odottelemaan supisteluja, kuin mitään olisi tehtykkään :)

Se on kyllä aika rasitus tuo diabetes raskaudessa. Ite olin kyllä silloin loppu kolmanneksena aika väsyny ja just aina ruoan päälle. Töissä tuntu ettei jaksanu silmiä pittää auki millään. Kotona piti aina suunnitella ettei ruoan jälkeen ala lepäileen vaan heti kotitöihin ja ulos liikkeelle , jos mahollista.

Minusta ois neuvolasta ihan järkevä ohjata diabeteshoitajan juttusille. Meillä ei neuvolassa ainakaan opastettu mitenkään minkälaiselle ruokavaliolle kannattais alkaa. Itse joutu aika paljon miettimään ja etsimään sopivaa ruokavalioa.

Yhteistyössä