Raskausdiabetes

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Katri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Katri"

Vieras
tänä aamuna tuli terveydenhoitajalta soitto, että paastoarvo olikin ollut 5.4. Nyt sitten joudun tietysti mittailemaan noita arvoja ja ruokavalio uusiksi (olen kyllä muutenkin noudattanut ruokavaliota kun ylipainoa on runsaasti ) tämä tuli kuin puuntakaa, kun kaksi aikaisempaa raskautta on olleet normaalit ja sokerit ok. olen jotenkin ihan sokissa ja pelotteli jo insuliinilla jne. Sokerirasituksessa muut arvot oli ihan ok. mutta tuo paastoarvo oli 5.4 kun raja-arvo on 5.3. Olen jotenkin ihan lamaantunut ja itkuinen. olenko nyt vaurioittanut vauvaa jotenkin ja mitä tstä voi seurata. Aikaisemmat lapseni ovat olleet pienikokoisia (poika 2990g ja tyttö 3590g ) Rohkaiskaa, kertokaa kokemuksia jne. Pelkään yli kaiken tuota insuliinihoitoa!!!!!

Itse olen menossa sokerirasitukseen ensi viikolla ja olen jo valmiiksi kauhusta kankeana. :( Sokeri pissanäytteessä ollut kaksi kertaa koholla. Ylipainoa mulla ei ole mutta silti painonnousu mietityttää koska se on vkoon 23 mennessä noussut jo 4,5 kg.

[QUOTE="Mona";22316509]Itse olen menossa sokerirasitukseen ensi viikolla ja olen jo valmiiksi kauhusta kankeana. :( Sokeri pissanäytteessä ollut kaksi kertaa koholla. Ylipainoa mulla ei ole mutta silti painonnousu mietityttää koska se on vkoon 23 mennessä noussut jo 4,5 kg.[/QUOTE]

Minulla paino laskenut 2kg raskauden aikana. Pissassa ei ole ollut sokerit koholla. Tuo paastoarvo on nyt sitten ainoa mikä heitti! Harmittaa todella kovasti. Meni kyllä ilo koko raskaudesta. :(

No höpö höpö..jos paasto on 5,4 ja ohjearvo 5.3 niin et takkula joudu insuliinille! Johan ne tapattaisi sut. Vähä pitää pitää puolia sentään, ei ne jumalia siellä neuvolassa ole. Arvot tosiaan tiukentuneet vuosien varrella. Ruotsissa on korkeammat nuo ohjearvot.
Kyllähän ne osaa uhkailla (kokemusta on) mutta varmaan siksi että pysyt kanssa siinä ruokavaliossa.
Mutta uhkailuissa on rajansa.
Älä nyt stressaa (sekin nostaa sokeria adrenaliinin takia)....ja halit. :hug:

No höpö höpö..jos paasto on 5,4 ja ohjearvo 5.3 niin et takkula joudu insuliinille! Johan ne tapattaisi sut. Vähä pitää pitää puolia sentään, ei ne jumalia siellä neuvolassa ole. Arvot tosiaan tiukentuneet vuosien varrella. Ruotsissa on korkeammat nuo ohjearvot.
Kyllähän ne osaa uhkailla (kokemusta on) mutta varmaan siksi että pysyt kanssa siinä ruokavaliossa.
Mutta uhkailuissa on rajansa.
Älä nyt stressaa (sekin nostaa sokeria adrenaliinin takia)....ja halit. :hug:

Kiitos rohkaisusta. itsekin vähän ihmettelin tuota! Ja insuliinia en kyllä suostu ihan heti ottamaan missään nimessä. Osaan puoleni pitää, mutta kun kokoajan vaan uhkaillaan, pelotellaan jne jne. Niin ihminen ihan lamaantuu. Varsinkin kun olen lihava ja siihen kiinnitettiin tietysti heti huomiota ja olen kuin toisenluokan kansalainen. Sitten alkoi heti tämä sokerirasitus ym. pelottelu ja nyt vielä tämä. :( en vaan jaksa!

Mulla oli ihan sama paastoarvo ekassa rasituksessa, raskaus meni hyvin eikä vauvallakaan ollut ongelmia sokereitten kanssa. Yritin noudattaa ruokavaliota, lievähän se RD on kun kaksi muuta arvoja normaaleja, kuten mullakin! Jouduin mittaamaan kotona 3 viikon välein ja välillä aina vähän nous se paastoarvo mutta ei missään vaiheessa pahasti. Jouduin toisenkin kerrran sokerirasitukseen, ja ihan loppuraskaudessa kun taas vähän nous se paastoarvo niin sanoin että en mittaile enää mitään...

Kyllähän se mullekin tuli puun takaa kun ekassa raskaudessa ei mitään ongelmia ollut. Tsemppiä, kaikki menee todennäköisesti tosi hyvin, noudatat vaan ruokavaliota mahd.hyvin!

[QUOTE="Katri";22316593]Kiitos rohkaisusta. itsekin vähän ihmettelin tuota! Ja insuliinia en kyllä suostu ihan heti ottamaan missään nimessä. Osaan puoleni pitää, mutta kun kokoajan vaan uhkaillaan, pelotellaan jne jne. Niin ihminen ihan lamaantuu. Varsinkin kun olen lihava ja siihen kiinnitettiin tietysti heti huomiota ja olen kuin toisenluokan kansalainen. Sitten alkoi heti tämä sokerirasitus ym. pelottelu ja nyt vielä tämä. :( en vaan jaksa![/QUOTE]

helvatan törkeetä kyl tuo uhkailut etc. Toinen oli sitten että kun pidin sokerit alle 7 ruokailujen jälkeen niin ne keksi että sokerit piti ollakkin kutosella alkavia.Voih!Siis ihan älytöntä..siinä vaiheessa meni käpy kun tuikkasivat loppuraskudessa mulle kirjan jonka luin huvikseen niin siellä löyty kohta että sokrut kun on ruokailun jälkeen 7,5 niin ovat o.k.WHAAT!:mad:
Insuliiniuhkailut tuli peliin taas sitten kun mentiin 2 vimppoa kk:tta. Sanoivat että AINA nousevat loppuraskaudessa...no tjaah..taisin kumota senkin. Mulla oli erinomaiset arvot ja vedin jo herkkujakin vähän. Joten tsemppiä!Ja voit laittaa yv:tä jos huolit.

Mulla oli ihan sama paastoarvo ekassa rasituksessa, raskaus meni hyvin eikä vauvallakaan ollut ongelmia sokereitten kanssa. Yritin noudattaa ruokavaliota, lievähän se RD on kun kaksi muuta arvoja normaaleja, kuten mullakin! Jouduin mittaamaan kotona 3 viikon välein ja välillä aina vähän nous se paastoarvo mutta ei missään vaiheessa pahasti. Jouduin toisenkin kerrran sokerirasitukseen, ja ihan loppuraskaudessa kun taas vähän nous se paastoarvo niin sanoin että en mittaile enää mitään...

Kyllähän se mullekin tuli puun takaa kun ekassa raskaudessa ei mitään ongelmia ollut. Tsemppiä, kaikki menee todennäköisesti tosi hyvin, noudatat vaan ruokavaliota mahd.hyvin!

Muaks. Tuli tossa mieleen että paasto saattaa heitellä tosiaan. Jotkuthan saavat paastot tappiin jos tankkailevat edellisenä iltana raskaasti. Mulla oli tärkeä myös pitkäsokeri jota mittailivat niin paljon että en tiiä oliko enää pitkäsokeri edes:headwall::laugh:

[QUOTE="Katri";22316593]Kiitos rohkaisusta. itsekin vähän ihmettelin tuota! Ja insuliinia en kyllä suostu ihan heti ottamaan missään nimessä. Osaan puoleni pitää, mutta kun kokoajan vaan uhkaillaan, pelotellaan jne jne. Niin ihminen ihan lamaantuu. Varsinkin kun olen lihava ja siihen kiinnitettiin tietysti heti huomiota ja olen kuin toisenluokan kansalainen. Sitten alkoi heti tämä sokerirasitus ym. pelottelu ja nyt vielä tämä. :( en vaan jaksa![/QUOTE]

No onko se uhkailua jos faktat ladotaan pöytään, epäilen että terkka olisi sanonut että NYT aloitetaan insuliinit vaan kertonut faktat että nyt seurataan sokereita ja tarvittaessa puututaan insuliinein jos muu ei auta. Lihavuus on riski RD:hen sairastumiseen, samoin kuin synnytyskomplikaatioille ja kyllä se lihavuus useimmiten kertoo ihmisen elämäntavoista ja näin ollen antaa neuvolatätille osviittaa että ruokavalioasioista on syytä keskustella odottajan kanssa. Ei ne neuvolatätit mitään peikkoja ole eikä henkilökohtaisesti teitä vastaan, heidän tehtävä on huolehtia sun ja syntymättömän lapsen terveydestä ja syntyvän lapsen mahdollisimman hyvistä lähtökohdista elämään kohdun ulkopuolella kun se aika tulee.

Äläs nyt pelkää, sä et oo mitenkää vaurioittan lastas ja tuolla arvolla et joudu insuliinille..mulla oli ihan törkeen korkeet arvot rasituksessa, sain 2 viikkoo kokeilla ruokavalioo ja jos ei auta ni sit vast inskat..mut mulle riitti tuo ruokavalion noudatus..

huoh, kirjotin tosi pitkän tarinan, mutta se lähti bittiavaruuteen :(
Pointtini ois kuitenki ollu, että tuostakin selviää terveellä järjellä ja ihan tavallisella monipuolisella ja säännöllisellä syömisellä. Insuliinihoitoon on kyllä matkaa jos pelkkä paastoarvo nyt sattui heittämään, varmasti saat senkin arvon kuriin.

mulla toinen rd raskaus ja rv 37+4 menossa, isohko vauva tulossa ( viikko sitten arvio 3300g ), mutta oma paino noussut maksimissaan 4kg ( heittelee koko ajan ) ja siinä toisessa raskaudes vauva painoi 3250g ja mulle tuli 5kg. En ole ollu kauheen tarkka tällä kertaa ja herkutellutkin välillä, mutta suht kohtuudella silloinkin.

Minulla oli arvo juuri tuossa rajalla eli 5,2, kun raja kuulemma 5,3. Toinen arvo tunnin kuluttua oli 8,5,kun normaali on alle 10 ja kolmas kahden tunnin kohdalla oli 7,2, kun raja on alle 8,6. Tämä otettiin rv:lla 14 ja kuulemma jossain rv 28 pitää mennä uudestaan samaan kahden tunnin testiin. Suvussani on rasitteena aikuisiändiabetesta molemmissa suvuissa normaalipainoisilla ihmisillä. Itse olen huomattavan ylipainoinen. Ekassa raskaudessa tuli rv 28 sama eka arvo kuin nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;22316927:
näköjään tässäkin käytäntö vaihtelee. mulle sanottiin, että paasto arvo saa olla 5.8 ennnen kuin tarvii edes seuraamaan alkaa

Missäpäin?Sen tiedän että raskaana ollessa on tiukemmat arvot kuin normisti sitten joka saa olla 6.
Kuulin että alueittain voi olla eroja noissa arvoissa.

Tosi outoa kohtelua ap:lle, ei voi muuta sanoa. Eihän sun arvot olleet edes kovin pielessä. Mulla oli kaikki arvot reippaasti koholla enkä silti joutunu insuliinille.

Minulla oli eilen sokerirasitus ja minulla paastoarvo oli myös juuri tuon 5.4 (vaikka labrahoitaja otti ensin mittarilla sormenpäästä niin oli 4.8 ) oli sitten kuitenkin suoniverestä tuon 5.4. toinen arvoni oli 6.8 (pitää olla alle 10 ) ja kolmas arvo 5.6 (pitää olla alle 8 ) Minulle kerrottiin myös kaikki faktat ja seuraan sokereitani ja jos paastoarvot on koholla niin kyllä minullekin sanottiin tuosta insuliinista. itku pääsi minultakin! Ruokavaliota olenkin seurannut jo pitkään ja liikuntaakin riittävästi. En tiedä. :( Täällä ainakin ollaan todella tarkkoja noista arvoista ja tiedän, että monessa muussa paikassa ei joutuisi vielä edes seurantaan. Ruotsissakin nuo raja-arvot on huomattavasti korkeammat kuin täällä suomessa.

kiitos kaikille vastauksista. Minäkin olen siksi hiukan ihmeissäni, koska kaverillanikin oli kaikki arvot aivan pielessä ja siltikään ei edes puhuttu insuliinista. hän toki on normaalipainoinen., mutta kyllähän sekin on riski, että lihoaa hirveästi raskauden aikana niin kuin hänelle kävi. Kaikkeni yritän, mutta tämä ei todellakaan ole helppoa 3-vuorotyön ja kaiken muun lisäksi. Yövuorojakaan en saisi enää tehdä ollenkaan (ainoa lohtu ollut yövuorot kun aamu- ja iltavuorot ihan kauheita!

[QUOTE="Katri";22317656]kiitos kaikille vastauksista. Minäkin olen siksi hiukan ihmeissäni, koska kaverillanikin oli kaikki arvot aivan pielessä ja siltikään ei edes puhuttu insuliinista. hän toki on normaalipainoinen., mutta kyllähän sekin on riski, että lihoaa hirveästi raskauden aikana niin kuin hänelle kävi. Kaikkeni yritän, mutta tämä ei todellakaan ole helppoa 3-vuorotyön ja kaiken muun lisäksi. Yövuorojakaan en saisi enää tehdä ollenkaan (ainoa lohtu ollut yövuorot kun aamu- ja iltavuorot ihan kauheita![/QUOTE]

Minulla jo reilu ylipaino nousi raskauden aikana vielä 30kg ja sokerit pysyi rajoissa, joten ei se paino välttämättä nosta vaan muut asiat.