Raskausmyrkytyskö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äippä"

Vieras
Olen raskaana nyt rv 22. Eilen oli neuvola ja pissassa oli proteiinit ainakin ++ plussalla. Terkka sanoi, että jopa kolmella plussalla. Tänään piti viedä uusi näyte aamulla labraan ja alustavat tulokset saan huomenna oyssin päivystyksen labrasta, mutta bakteeriviljelyn tuloksen vasta sunnuntaina.

Verenpaineet mulla yleensä tosi alhaiset. Neuvolassa oli eilen 123/68. Ja edellisellä kerralla 108/71. Eli vain yläpaine vähän noussut. Lisäksi painoa on tullut muilla kerroilla n. 400gr/vk ja nyt eilen oli tullut enemmän eli 670gr/vk. (Mut ollu juhlia paljon, ja tullu syötyä nyt vähä enemmän, jos johtus siitä. ;)

Pientä pääkipua on nytkin, mutta mulle se on niin yleistä että en tiiä mistä johtuu. Eilen illalla oli nilkoissa sukan painaumat, mutta en ehtinyt eilen levätä ollenkaan, kun yleensä lepään päivällä.

Onko teillä vastaavaa kokemusta? Viittaako myrkytykseen vai voiko tässä olla huoleti? Huomennahan oon vähän viisaampi, mut ois kiva kuulla kokemuksia muiltakin, voiko olla vaikka piilevä pissatulehdus tai voiko 2-3 plussalla olevat proteiinit olla ihan harmitontakin?

Mulla takana muitaki raskauksia, mut muilla ei oo ollu vastaavaa.

Sinuna menisin yksityiselle lääkärille ja pian! Itsellä oli just tollai pissa ++ ja verenpainekkin korkeaala. Menin yksityiselle gynekologille just 22 rv ja lääkäri kirjoitti heti lähetteen sairaalaan. Paineet oli kyl jo siinä vaiheessa 160/95. Mut pystyssä pysyin. Menin heti taksilla sairaalaan ja sinne sit jäin loppuajaksi makoilemaan. Välillä pääsin käymään kotona. Kun kolmannen kerran kävin kotona nii sit käynnistettiin synnytys.

Aamulla käynnistivät ja illalla 17 aikaan mieheni tuli saliin ja heti siitä lääkäri tuli huutamaan, et nyt lähetään kiireesti leikkaussaliin! Vauvallamme oli lakannut sydänäänet kuulumasta. Mut tyttömme saatiin pelastettua, mullekkin olisi voinut käydä pahasti, jos ei lääkäri olisi huomannut hätätilaa. Nyt tyttö on jo reipas pienikoinen koululainen.

[QUOTE="Vieras";23809695]Sinuna menisin yksityiselle lääkärille ja pian! Itsellä oli just tollai pissa ++ ja verenpainekkin korkeaala. Menin yksityiselle gynekologille just 22 rv ja lääkäri kirjoitti heti lähetteen sairaalaan. Paineet oli kyl jo siinä vaiheessa 160/95. Mut pystyssä pysyin. Menin heti taksilla sairaalaan ja sinne sit jäin loppuajaksi makoilemaan. Välillä pääsin käymään kotona. Kun kolmannen kerran kävin kotona nii sit käynnistettiin synnytys.

Aamulla käynnistivät ja illalla 17 aikaan mieheni tuli saliin ja heti siitä lääkäri tuli huutamaan, et nyt lähetään kiireesti leikkaussaliin! Vauvallamme oli lakannut sydänäänet kuulumasta. Mut tyttömme saatiin pelastettua, mullekkin olisi voinut käydä pahasti, jos ei lääkäri olisi huomannut hätätilaa. Nyt tyttö on jo reipas pienikoinen koululainen.[/QUOTE]

Millä raskausviikolla tyttäresi syntyi? Onnea terveestä pikkuisesta.

Voi kamala. Onneksi menit yksityiselle. Millä viikolla vauvasi syntyi sitten? Mutta mulla ei oo kyllä paineet juuri noussut eikä turvotustakaan juuri ollenkaan. Voin kai odottaa huomiseen, että saan labrasta tiedot, onko proteiinia vielä vai oliko se joku väärä hälytys?

Hyi ku alkaa pelottaa, ku alkaa miettiin. :( Mut jännä ku terkka ei ollu mitenkään kovin huolissaan, varmaan kun paineet ihan ok ja turvotus myös.

Lisään vielä, että multa tutkittu myös miksi hb ei nouse vaikka oon syöny koko raskausajan rautaa ja c-vitamiinin kanssa ym. Otettii keliakia verikoe, mut se oli ok. Vaikka tähystyshän sen vasta varmuudella kertoo onko keliakiaa vai ei, mutta se tehdään vasta synnytyksen jälkeen. Rautavarastot oli ihan tyhjät ja punasolut liian pieniä eli viittaa siihen että mulla on raudanpuuteanemia ja varastot tyhjät. Terkka ihmetteli miksi lääkäri ei otattanu b 12 vitamiini koetta, kun sen puutos voi aiheuttaa anemiaa.

Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen thyroxin lääkitys.

Kahdessa viime raskaudessa, mulla on tullut vasta synnytyksen jälkeen hirveät verenpaineet ja turvotus. Yläpaine oli jotain 200 ja alapaineet noin 100. Mutta ei ne sairaalassa sit niitä noteeranneet oikeen mitenkään. Päästi kotiin ja käski kotona mittailla paineita. Voikohan tämä kertoa sitä, että mulla on silloin synnytyksen jälkeen vasta tullut kunnolla myrkytys ja nyt se ois tulossa jo nyt 22 rv:lla?

Pieni ainakin liikkuu nytkin mahassa hyvin. Jos ollenkaan olo pahenee nyt kotona niin toki soitan päivystykseen.

Mulla oli ihan sama juttu ja suht' samoilla viikoilla eli proteiinit oli kahdella plussalla, mutta sitten viljelyssä ei ollut mitään. Kuulemma valkovuoto (jos sinulla sitä on), aiheuttaa monesti noita protskuplussia.

Ja mun mielestä noi sun paineet on ihanteelliset ja raskauden aikana on normaalia, että ne vaihtelee. Toki jos mennään lähelle/yli 150 yläpaineissa, niin se on asia erikseen.

Itse kyllä odottelisin niitä tuloksia huomiseen.

Tsemppiä raskauteen!

Kiitti kovasti, kiva kuulla et voi olla kahellaki plussalla ja ei oo mitään vakavaa. Pesin kyllä alapään hyvin, mutta kai sitä valkovuotoa voi mennä silti mukaan.

Odottelen rauhassa huomiseen, mikäli tilanne ei pahene. :)

Mullakin oli matkan varrella parikertaa proteiinit ++ mut mullekin terkka puhui valkovuodosta koska merkittävää paineiden nousua jne ei ollu. Sitten myrkhytyksessä proteiinit olivat ++ ja sielä pysyivät sekä paineet pomppasivat pilviin. ennen sitä ei ollu pitkään aikaan ollu enää niitä proteiinituloksia neuvolassa.

[QUOTE="Äippä";23809868]Lisään vielä, että multa tutkittu myös miksi hb ei nouse vaikka oon syöny koko raskausajan rautaa ja c-vitamiinin kanssa ym. Otettii keliakia verikoe, mut se oli ok. Vaikka tähystyshän sen vasta varmuudella kertoo onko keliakiaa vai ei, mutta se tehdään vasta synnytyksen jälkeen. Rautavarastot oli ihan tyhjät ja punasolut liian pieniä eli viittaa siihen että mulla on raudanpuuteanemia ja varastot tyhjät. Terkka ihmetteli miksi lääkäri ei otattanu b 12 vitamiini koetta, kun sen puutos voi aiheuttaa anemiaa.[/QUOTE]

Siksi ei lääkäri otattanut b12-vitamiinia, kun sulla on liian pienet punasolut. B12-vitamiinen puutos, eli pernisiöösi anemia suurentaa punasolujen kokoa.. Pitäis sen terkankin osata erottaa mikrosytäärinen ja makrosytäärinen anemia.

[QUOTE="Lila";23809711]Millä raskausviikolla tyttäresi syntyi? Onnea terveestä pikkuisesta.[/QUOTE]

Tyttö syntyi lopulta 36 viikolla. Siis saatiin pidettyä mahassa 22 viikosta 36 viikkoon.
Otettiin lapsivesipunktiokin 23 viikolla josta katsoivat et keuhkot oli kypsyneet. Söin sairaalassa verepaine lääkkeitä ja mahassa oli supistuksen esto laastaria usein. Mut keskosena syntyi kuitenkin. Mitat syntyessä: 44cm 2240g.

Siis jo yksinään nuo protskut kertoo et jotain on pielessä. Verenpaine voi nousta hitaamminkin. Mulla nousi paineet ja protskut oli loppuun asti "vain" kahdella plussalla kunnes käynnistettiin kun sikiö ei ollut kasvanut viikkoon enää ollenkaan. 38+6 tosiaan käynnistettii ja seukki päivänä syntyi. Koita nyt ottaa iisisti, ite en saanu maitopurkkia raskaampaa nostaa ja onneksi äitini oli kotona kaverina muutaman viikon esikoisen kanssa. Muuten oisin joutunu osastolle makaamaan.

Mulla ollu tässä raskaudessa (nyt viikko 36 menossa) kaks kertaa proteinit plussalla. Molemmilla kerroilla johtu valkovuodosta. Turvotusta on tosi paljon, mut vaan iltasin, joten sekin ok. Paineet ollu hyvät. Musta kuulostaa, että sullakin vaan valkovuotoplussaa.

Yhteistyössä