Raskausoireiden arvuuttelijat!

  • Viestiketjun aloittaja Arvuutteija =)
  • Ensimmäinen viesti
2+1
Hello! Eipä sitten viime kuussa tärpännyt. Nyt uusi jännitys päällä :) Menkkojen olis periaatteessa pitänyt alkaa tänään, MUTTA luulen, että ovis oli viikon myöhässä. Silloin kun luulin sen olevan touhuttiin ukon kanssa ja ovisoireitakin kai oli olevinaan. Mutta tasan viikkoa myöhemmin tuntui selvästi ovisoireita. Vai mitähän tää nyt on? Muistanko oikein kun mielestäni jostain joskus luin, että kiinnittymisestä vois tulla jotain tuntemuksia?? Tässä tulee iihan hulluksi!!! No, ei olis eka kerta kun menkat viikon myöhässä eli siloin oviskin. Luin jostáin lääkärisivuilta, että oviksesta 14 vrk:n kuluttua (aika tarkalleenkin kuulemma) tulee vuoto. Eli oviksen tarkan ajankohdan tietää vasta jälkikäteen. Mutta toivoa ei pidä heittää!! Jatketaan siis valitsemallamme tiellä :)
 
Säde
Tässä sitä on taas vietetty aamupäivä koneella lukien muiden raskausoireita ja tuntemuksia - ja vielä naisten päivänä! Osaa tämä naisen elämä olla välillä monimutkaista. Itsellä menossa kp27/28 eli odotan menkkoja alkavaksi huomenna. Lapsentekoyritystä takana n. 15kk tuloksetta, ikää minulla 28, mies muutaman vuoden vanhempi. Vauvakuume on aivan järkyttävä, mutta usko alkaa mennä tähän touhuun kun kuukaudesta toiseen joutuu aina pettymään. TK:n mukaan kaikki ok (sisätutkimus,papa,verikokeita), mutta lähete laitettu ja odotan kutsua miehen kanssa edelleen tarkempiin lapsettomuustutkimuksiin.

Tuntemuksia ja niiden puuttumisia on ollut viimeisen viikon aikana vaikka muille jakaa. Menkkakivut alkavat vähintään 2 pv ennen vuodon alkamista ja niitä ei todellakaan voi olla huomaamatta. Yleensä nippailut alkaa jo 4-5pv aiemmin. Nyt kuukautiskivut loistavat poissaolollaan. Yleensä myös tissit on sikakipeet oviksesta aina kuukautisten alkamiseen, nyt vain pientä aristusta. Viisi päivää olen odottanut flunssaa alkavaksi, sillä lämpö koko ajan noin 0.5 - 1 asteen koholla normaalista. Mitään ei ole kuitenkaan tapahtunut eikä muita flunssaoireita juurikaan ole, mitä nyt vähän väsymystä, nenä hieman tukkoinen ja kurkku tuntuu aamuisin kuivalta. Olen kuin kävelevä jääpuikko eikä mitkään villasukat ja villatakit tunnu riittävän. Olenko nyt mystisesti päässyt eroon kaikista kuukautisvaivoista vai onko menkat vaan myöhässä?

Oviksen olin tikuttavinani tuossa 20. -22.2. paikkeilla, tosin viivat olivat edelliskuukauteen verrattuna vähän hailakampia, mutta lomareissun takia oli vähän huonot testausmahdollisuudet. Olin mm. juonut vettä kahden tunnin sisällä ennen testausta. Yhdynnässä on oltu oviksen molemmin puolin yhteensä noin 10 päivän ajan joka toinen päivä, muulloin parin kolmen päivän välein.

Te, joilla yritystä takana vähintään vuosi ja paaaljon enemmänkin, miten jaksatte henkisesti? Itse olen yrittänyt puhua asiasta muutamalle ystävälle, mutta senkin olen lopettanut viime kuukausina kun tuntuu etten halua rasittaa heitä moisella. Muilla lähipiirissä kuuluvilla perheenperustaminen ei ole vielä ajankohtaista. Muutamalla on perhettä mutta ovat tulleet raskaaksi suunnilleen nähtyään miehen alasti, joten eivät oikein ole parasta juttuseuraa... Tiedän että tämä stressaaminen ei auta yhtään asiaa, mutta miten olla ajattelematta koko asiaa kun aina nähdessäni raskaana olevan naisen tekee mieli kirkua?!
 
Ronja
Itselläni on sellainen vaihe menossa, että ennen viime menkkoja alkoi raskausoireet. Eli minulla on edelleen hajuista tulevaa yökötystä, vilun väreitä, aina välillä näppäilyä alavatsassa. Eniten olen kiinnittänyt huomiota rintoihin. Varsinaisesti ne eivät ole arat, mutta nännit ovat laajentuneet ja niihin on ilmestynyt nystyröitä.

Testasin viime kierrolla samana päivänä kuin menkkojen olisi pitänyt viimeistään alkaa, mutta nega tuli. Menkat alkoi seuraavana päivänä ollen yhden päivän myöhässä. Yleensä kestävät 4-5 päivää ja nyt oli tuon neljä. Nyt tällä viikolla pitäisi olla viimeistään lauantaina seuraava ovis.. Nännit ovat edelleen laajat ja niissä nuota nystyröitä? Olisikohan minun pitänyt tehdä raskaustesti uudestaan menkkojen jälkeen vaikka minusta normaalilta vaikuttivat.. Raskaustestin sijasta olen tikutellut ovista. Raskauden saanee selville, jos vain testaan, mutta mistä muusta rinnat tälläisiksi tulisi kuin raskaudesta. Ja eikö menkat yleensä ole paljon niukemmat, jos tulevat kun raskaus on alkanut?
 
"nippailut mahassa"
Hei. Mielenkiinnosta kysyn, et miltä ne teijän mainitsemat "nippailut" mahassa tuntuu?? En usko et ite raskaaksi olisin tullu, mut usein mahassa tuntuu kans semmonen "nippasu". Aina tulee mieleen et se tuntuu semmoselta, kun sikiö potkasis. Pitäishän mun tuo periaatteessa tietää kun on kaks lasta. Mut nyt mennkkojen pitäs alkaa vasta parin viikon päästä, ni tuskin nuo tuntemukset liittyy mitenkään raskauteen?
 
nyytti
liityn joukkoon haaveilevaan ^^...itsellä nyt menossa 38/ 32-35, oireina ollut inhottavat nippailut mahan vähän joka puolella,alaselässä menkkamaiset kivut,yöllä hirveät palelukohtaukset ja sen jälkeen useasti kuumia aaltoja.päätä särkenyt useana pv.peräkkäin,sen jälkeen loppui yhtäkkiä. valkovuotoa tuli runsaasti ja nekin loppuivat seinään. rinnoissa en ole oikeastaan mitään radikaaleja muutoksia huomannut,pari kertaa vihlassu pienestimutta ei kummosempaa..saas ny nähä,voihan nuo olla tieten tulevia menkkaoireita,odotella vielämuutaman pv.ja lähtä testiä hakeen! 8)
 
nyytti
Itselläni on sellainen vaihe menossa, että ennen viime menkkoja alkoi raskausoireet. Eli minulla on edelleen hajuista tulevaa yökötystä, vilun väreitä, aina välillä näppäilyä alavatsassa. Eniten olen kiinnittänyt huomiota rintoihin. Varsinaisesti ne eivät ole arat, mutta nännit ovat laajentuneet ja niihin on ilmestynyt nystyröitä.

Testasin viime kierrolla samana päivänä kuin menkkojen olisi pitänyt viimeistään alkaa, mutta nega tuli. Menkat alkoi seuraavana päivänä ollen yhden päivän myöhässä. Yleensä kestävät 4-5 päivää ja nyt oli tuon neljä. Nyt tällä viikolla pitäisi olla viimeistään lauantaina seuraava ovis.. Nännit ovat edelleen laajat ja niissä nuota nystyröitä? Olisikohan minun pitänyt tehdä raskaustesti uudestaan menkkojen jälkeen vaikka minusta normaalilta vaikuttivat.. Raskaustestin sijasta olen tikutellut ovista. Raskauden saanee selville, jos vain testaan, mutta mistä muusta rinnat tälläisiksi tulisi kuin raskaudesta. Ja eikö menkat yleensä ole paljon niukemmat, jos tulevat kun raskaus on alkanut?

itse olen viimeaikoina aika pönähtänyt niin tissit on suurentuneet ja niihin on tullut ympärille raskausarpia vaikken koskaan ole raskaana ollutkaan :D ja myös nännit on suurentuneet o_O
 
Viimeksi muokattu:
jippuli
taasen haaveilemaan... nyt kp 28.. viime vl tuli tuhruvuotoa.. nyt yritän pitää innon kurissa että ois ollu tota kiinnittymisvuotoa... mutta vuoto oli tosi tosi nuikkaa!!!! jos loppu viikkoon malttaisi odottaa ja sitten vasta testailemaan!!!!

mulla ainakin ekassa raskaudessa nännit "levahti" ja tummu!!!! että aika hyvä merkki :)
 
Mami kahdelle
Täällä kans haaveillaan vauvasta. Lokakuussa on yritys aloitettu, silloin myös pillerit lopetettu. Nyt teroilla säännöllistetään menkkoja. Toinen kierros loppu just eli menkkoja odotellessa! kp on nyt 25 ja muutaman päivän pitäs malttaa oottaa ja sit testaamaan. Lapsi ois siis kolmas.
 
Nasse
Täällä edetään hiljalleen, sillä esikoinen vasta 8kk vanha tyttö. :) Mutta siis. Imetys alkaa olemaan lopuillaan, on varmaan kuukauden ollut jo toosi harvoja kertoja vuorokaudesssa. Enää tissittelyä kerran yössä, jos silloinkaan. Eli käytännössä imettäminen loppu (joten ehkäisykeinona sekään ei ole sitäkään vähää mitä se on aikaisemmin ollut <ehkä>). Ekat menkat oli 6 viikkoa sitten, jonka jälkeen niitä ei ole näkynyt. Voihan olla, että hormoonikiertoni on täysin sekaisin, joten turha tässä on mitään hötkyillä..

Toisaalta, raskautuminenkin olisi teoriassa mahdollista :) En oo tehyt raskaustestiä, mutta menkat siis myöhässä jo kolmatta viikkoa, ja on jotenkin semmoinen omituinen olo. Maha on ehkä vähän turvoksissa ja semmonen oudon, arantuntuinen. Muita oireita ei kauheasti ole, mutta muutamana päivänä on tullut pienehkö kuvotuksen tunne kesken päivän, joka häipynyt heti pois. Samoin toissayönä kun nostin pikkuneidin viereemme keskellä yötä, rupesi huimaamaan tosi paljon (voihan olla, että verenpaineen vaihtelua kun sängystä nousee reippaana ylös pitkän makaamisen jälkeen), tms. Oireita ihan muutamia, tosi "huomaamattomia", mutta itteäni arveluttaa kokoajan. Raskaustestiä en ole (vielä) tehnyt, en tiedä pitäisikö.. Ehkä, saisi ainakin hetkellisen mielenrauhan ja tiedon asiasta. :) Ärsyttää, kun menkat ei ole säännölliset, ollut ties milloin, joten mitään varmuutta ei niiden perusteella ainakaan osaa sanoa.
 
iiiris
Eipähän oo tullu tännekään kirjoteltua piiiiitkään aikaan :) Porukka näköjään vaihtunu ja uusia nimiä tullu palstalle. Liitynpä minäkin taas arvuuttelemaan ja pohtimaan omia oireitani :)

Vähän taustatietoa: N. 9kk sitten jätin e-pillerit pois ja sen jälkeen ei olla käytetty mitään ehkäisyä. Alussa mentiin "varmojen päivien" mukaan, mutta myöhemmin alettiin pupuilla sillon kun tekee mieli, oli ovulaatio päällä tai ei. Kierto ollut suht epäsäännöllinen, mutta viimeisen kolmen kierron aikana kuitenkin 25-27 päivää. Jospa se siitä pikkuhiljaa alkais asettua :) Mulle gyne totesi melko pian pillereiden jättämisen jälkeen, että en ovuloi. Enkä oo koskaan tikuillakaan todennu ovulaatiota, saati nähny mitään limoja. Miehelle taas on lapsena tehty epäonnistunut leikkaus tietylle alueelle, josta kuulemma sitten voi aiheutua lapsettomuutta tai ainakin simppatuotannon heikkeytymistä. Eli hyvinpä meillä on mahdollisuus raskautua kun molemmissa näyttäis olevan jotain vikaa :D

Nyt kuitenkin tässä kierrossa näyttäisi vähän siltä, että olis sittenkin saattanu tapahtua pieni ihme :) FertilityFriendin mukaan ovulaatio olis tapahtunu mun synttäreiden aikaan, jolloin kyllä tulikin puuhailtua peiton alla. Menkkojen olis pitänyt alkaa eilen, mutta toisaalta en laske niitä vielä myöhästyneiksi, kun ne voi alkaa tänään (kp28). Oireita on ollut jonkin verran, mutta toisaalta nekin on tosi helppo kuvitella:

* kp25 aamulla hampaita harjatessa tuli kakomis/yökkäysrefleksi, vaikka en ees harjannut kovin takaa

* kp25 tissit pamahtivat kipeiksi

* kp26 tulin jo kahdesta siideristä humalaan :D en juonut erityisen nopeasti, ja olin syönyt hetkeä ennen. Näin on käynyt myös joskus ennenkin, mutta vain jos en oo muistanut syödä ensin. Lisäksi ennen oon saanu pääni selväks puolessa tunnissa, nyt siihen meni koko loppuilta.

* tajuton väsymys; haukottelen pitkin päivää ja oon valmis menemään yöunille jo kahdeksalta

* voimakkaat hajut tekee pahaa; eilen paistoin broileria voissa, ja hyi että kun voin haju teki pahaa kun se suli siihen pannulle :x

* iltaisin paleltaa, vaikka posket hehkuvat punaisina ja kuumina

* satunnaiset vatsanipistykset; ei todellakaan mitään kovia, eikä repäise kun yskin tai aivastan. Mutta välillä jomottelee silleen hassusti keskelle alavatsaa, ja eilen kun nousin tuolilta ylös niin vihlaisi siihen malliin että jouduin menemään ihan kaksinkerroin.

Siinäpä ne sitten olikin. Kaikki sellasia mitkä mielikin pystyy kehittämään kun tarpeeks toivoo raskautta :) Tuo tissien kipeytyminen on kyllä outoa, nimittäin koskaan ennen eivät oo tullut kipeiksi. Ainoastaan nännit ovat kipeytyneet ennen menkkoja, mutta nyt taas niissä ei ole mitään kipuilua. Oon aina ennen ajatellut, että sitten joskus jos/kun tuun raskaaks, niin tissit on eka merkki mistä varmasti tiedän olevani raskaana kun sellasta ei koskaan ennen oo ollut. Nyt sit kun ne on kipeinä, keksin 100000 muuta syytä mistä se vois johtua paitsi raskaudesta :D

Tsemppiä kaikille ja toivotaan paljon plussia kaikille tästä kierrosta! :)

Mami kahdelle: Mikäs tilanne siellä?
 
iiiris
Onkos tää ketju hiljentyny nyt ihan täysin?

Eipä enteilleet mun oireet raskautta, vaan menkat alkoi äsken. Jotenkin kyllä aavistin sen tänä aamuna. Tajusin myös, että mua ei niinkään harmita se että en ollu raskaana vaan se, että naapurin eukko taitaa olla. Meidän miehet on kavereita keskenään ja naapurin mies oli kertonut että eukollaan on menkat viikon myöhässä ja toivovat nyt KOLMATTA lasta. Jumankauta eikö ne kaks nyt riitä, meijän vuoro välillä kun meillä ei oo vielä ensimmäistäkään! Tunnustan että tekis mieli toivoa että niille ei kolmatta tulis, alkais vaikka menkat tai *kuiskaa* menis kesken... Oon kamala ihminen kun toivon tuollasta, mutta ärsyttää vaan nyt niiiiiin paljon koko naapurin perhe ja jos niille tulee vauva :(

Kuten huomaatte, en oo yhtään katkera vaan osaan suhtautua tähän asiaan hyvin kypsästi ja aikuismaisesti ;D
 
Sea-Wind
Onkos tää ketju hiljentyny nyt ihan täysin?

Eipä enteilleet mun oireet raskautta, vaan menkat alkoi äsken. Jotenkin kyllä aavistin sen tänä aamuna. Tajusin myös, että mua ei niinkään harmita se että en ollu raskaana vaan se, että naapurin eukko taitaa olla. Meidän miehet on kavereita keskenään ja naapurin mies oli kertonut että eukollaan on menkat viikon myöhässä ja toivovat nyt KOLMATTA lasta. Jumankauta eikö ne kaks nyt riitä, meijän vuoro välillä kun meillä ei oo vielä ensimmäistäkään! Tunnustan että tekis mieli toivoa että niille ei kolmatta tulis, alkais vaikka menkat tai *kuiskaa* menis kesken... Oon kamala ihminen kun toivon tuollasta, mutta ärsyttää vaan nyt niiiiiin paljon koko naapurin perhe ja jos niille tulee vauva :(

Kuten huomaatte, en oo yhtään katkera vaan osaan suhtautua tähän asiaan hyvin kypsästi ja aikuismaisesti ;D




Hei toi on ihan normaalia! :) Muista kun esikoistani odotin alulle olisin voinut liistää kaikki raskaana olevat tutut maankoloon! Nyt toista mietin tulevaksi... Raskautuminen ei oo mulle mitään helppoa puuhaa ja tuttutejen abortit sai ihan raivon partaalle miksi ne saa vauvan mutten minä?! Huuuh! :p Välillä maailma on niin epäreilu! Halaus!!!
 
Viimeksi muokattu:
rekkis
Heippa! Varmaan netistä löytyisi vastaus tähän, eli laiskuudesta nyt tähän kirjoitan.

Viime kierron aikana harrastettiin kumppanin kanssa seksiä ilman yhdyntää useaankin otteeseen, ja pari päivää ennen kierron loppua tuli pientä vaaleaa vuotoa (normaalista kuukautisvuodosta poikkeavaa, ihan niukkaa ja melkeinpä vaaleanpunaista). Kuukautiset kuitenkin tulivat sitten normaalisti ajallaan.

Nyt on kuitenkin viikon ajan ollut aikamoista huimausta, mistä en ole ikinä ennen kärsinyt. Myös nippailua alavatsassa välillä oikealla, välillä vasemmalla ja välillä keskellä on ollut viikon ajan. Ruokahaluni on kasvanut ja väsymys lisääntynyt. Välillä on lievästi etova olo kummallisissa paikoissa. Olin myös todella masentunut kuukautisten loputtua pari päivää, mistä kärsin todella harvoin.

Tein testin eilen kolme päivää kuukautisten loputtua, ja negaa näytti. Siis eli olisiko kuitenkin mahdollista minun olla raskaana?
 
Neella
Heippa, onkohan täällä enää ketään tuttuja?

Nyt yrittämistä on takana noin 2-vuotta ja lapsettomuustestit on koluttu lävitse. Tänään ensimmäistä kertaa juolahti mieleen, jospa olisi vihdoinkin tärpännyt luomusti.
Oireita: Yhtäkkinen ailahtelevainen ärtyneisyys, jatkuva jano, huimaus, mahan kipristely, öiset painajaiset ja kesken yötä wc:seen herääminen, pakkomielle lakun syömiselle.

Ajattelin kirjoittaa enemmän, mutta pakko varmaan sulkea kone kun iski hetki sitten raju oksetus (jonka myös ajattelin mahdolliseksi oireeksi). Yök!

Toivotaan parasta... Kp25/32. (Ja ultralla johtofollikkeli oli vasemmalla puolella, ovis bongattu testillä ja pupuilut tehty täsmällisesti)
 
kati
Tässä sitä odotellaan kuukautisten alkamista, laskeskelin tuossa yksi päivä että 52 päivää siitä kun edelliset menkat loppuivat. Siis minulla on todella muutenkin TODELLA epäsäännölliset menkat, pillereiden kanssa tasaantuvat mutta kun raskaus toiveissa niin en niitä halua käyttää...

Nyt ollut viimeisen kuukauden aikana väsymystä ja välillä ei oikein tahdo ruoka maittaa kunnolla, tulee sellainen äklötys olo. Tällä viikolla olen huomannut että rinnat aristavat, mahalleen en voi mennä kun koskee. Ja jotenkin tuntuu että tunteet hieman pinnassa välillä.

Joten toivon mukaan nyt tärppäisi kun noin puoli vuotta ollaan yritetty lasta. Ja vauvakuume ei oikein ohi mene kun näkee ystävän parin viikon vanhaa nyyttiä :)...
 
Tuisu
Oisko mun mahdolista olla raskaana kun pariviikkoa sitten touhuiltiin miehen kanssa ja pari paivaa sitten tuli vahan punaista verta mutta siihen jai.Imetyksen lopetin kuukausi sitten.Oisko kroppa vaan jotenkin sekasin .Vahan ihmetyttaa .
 
Minea_
Pillerit on jätetty pois ja aika ahkeraan koetettu saada vauva alulle =) Nyt on ollu muutaman päivän vatsanippailua, , lämmöt on heitelly ja mua on vaivannu voimakas pääkipu! Voisko pääkipu olla ns. raskausoire, jos oliski tärpänny jo??

Viime syksynä mulla meni kesken kaksoisraskaus..oireet oli sillon aika voimakkaitaki, tietysti alkioiden tuplamäärä vaikuttaa siihenki.
 
Minea_
Oloja on ollu...mutten tiiä että onko tää mielikuvitusta kuitenki. Mutta niin, vatsaa nippailee välillä ja tuo pääkipu on ollu voimakasta ja nyt piti käyä halaamassa pönttöäki. Hmm.
 
teikku
Hyvlta kuulostaa noi sun oireet .Minea.
Paakipu oli mun yksi vahvimmista oireista kun odotin esikoista.mutta voihan se johtua muustakin sulla.
Mutta testin tekemalla saat sen tietty helpoiten selville.
Tsemppia ja peukkuja etta saat sen plussan siihen tikkuun.
 
Minea_
Pääkipu hellitti sitten sunnuntai-iltana mutta kuvotus olo jäi. Vatsassa on nippaillu sen jälkeen mutta en sitten tiiä..osa viittaisi oireisiin mutta testihän se vasta tuloksen osoittaa :) Tarvisi vielä ootella tyyliin viikonlopun puolelle testin kanssa mutta rakas palaa kotiin tänään reissulta joten periaatteessa sitä vois kokeilla tehä testin jo tänään...
 
piinaelli
Täällä yks piinailija. Dpo 4 ja hirmuinen oireiden kyttäily... Näin aikaisessa vaiheessa tuskin mitään oireita pitäisi vielä olla, mutta huono olo on ja tekee koko ajan mieli röyhtäillä.. Alavatsassa on tuntemuksia, mutta niin on aina kierron tässä vaiheessa.

Mulla on kierto 30 pvää, joten hetken jos toisenkin saa vielä odotella.. Menkkojen pitäis alkaa aikaisintaan 1.9.

Odottavan aika on tooooosi pitkä!
 
Minea_
Piinaelli: tiiän tunteen! Mulla pittäis menkkojen näkyä joskus kuunvaihteessa myös, ne on ollu jokseenki epäsäännölliset ettei varmuuella tiiä aikaakaan..oloja on välillä tai ainaki luulee että on. Ei vaan tiiä luottaakko kroppaansa vaiko ei.
 

Yhteistyössä