Raskauteni on myrkkyä minulle!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vivianna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vivianna

Jäsen
06.07.2009
34
0
6
nyt meni hermot!
en käsitä enää mitä voin tehdä, tai mikä auttaisi...

Olen rv 29+1, ja hemppa on 87. Olen ihan sairaan väsynyt ja uupunut...kaikkea on kokeiltu, mutta hemppa laskee vaan. No, minulle todettin keliakia ja B12- vitamiinin puutos, mikä selittää matalan hemoglobiinin. Sain paria lääkettä anemiaan, ja rautakuuri jatkuu...ei helpota. Nyt mukaan tullut pari viikkoa sitten "levottomat jalat" ja kädet. Ei pysty nukkua, vaikka mieli tekisi. Ei päivällä, eikä yöllä. Kaikki keinot kokeiltu, mutta ei auta. Liittyy kuulemma alhaiseen hemoglobiiniin..

Alan olla ihan loppu..minulla on kaksi lasta ennestään, ja tuntuu että koko perhe kärsii. Minä en ainakaan enää jaksa nauttia raskaudestani, ja on sellainen olo, että haluaisin jo tämän lapsen ulos j mahasta, että olo helpottuisi... :/

Olo pahenee koko ajan, unet vähenee ja väsymys kasvaa. On alkanut tulla selkäpolttojakin ja supistuksia..varmaan stressin takia...
Voiko jotain tehdä, kun yksinkertaisesti jaksa enää...

Auttakaa!!

Olen käynyt, ja siellä mulle määrättiin ne lääkkeet. Mulla on parin viikon päästä sisätautilääkärille aika, mutta jotenki tuntuu, ettei siellä mitään tehdä. Neuvolassa kerrottiin noista hoitokeinoista mistä puhuit, mutta kuulemma vasta sitten jos hemoglobiini laskee 80...

On niin negatiivinen asennekin, kun ei vain enää jaksa...

Vauva voi hyvin, ja kasvaakin hyvin. rv27 painoarvio oli 1200g...mitähän se nyt sitte painaa...

Haluan vain, että tämä loppuu!

juu,noudatan kyllä, vielä paljon miettimistä, mutta helpottaa kyllä niitä keliakia-vaivoja..

voiko ne siellä päivystyksessä tehdä mitään? en kestä enää, jos minulle taas käännetään selkä, ja sanotaan että seurataan...

Kurja homma. Kauheasti en osaa auttaa, mutta minulla on nyt 4 vuotta keliakian toteamisesta. Jos tuntuu että sen puitteissa tarvitset ns. tukihenkilöä niin laita vaikka yksäriä. Siinä menee jonkun aikaa ennen kuin suolinukka palautuu (pahimmillaan parikin vuotta), jonka jälkeen alkaa taas vitamiinit ym imeytymään verenkiertoon normaalisti. Ja tarkka saa olla ruokavalion kanssa ja siinä, että oppii miten asiat kotona pitää tehdä, jotta kontaminaatiota ei tule. Mutta pääasia olisi, että saat nyt sen hemoglobiinin kuntoon, keinolla millä hyvänsä. Voimia! :hug:

Jos sanovat, että seurataan vaan niin vaadit jotain muuta ratkaisua. Pysyt vain tiukkana, etteivät päästä ennen kuin saat apua. Sitähän sanotaan ettei raskaana olevalle naiselle kannata sanoa vastaan :)

soitin eilen yöllä itkuisena ja väsyneenä kättärille, ja sanoin että voiko minulle tehdä mitään. sanottiin, että eivät voi tehdä mitään, voin toki mennä sinne nukkumaan. just joo!
sanottiin, että koita jaksaa, ei ole enää kauaa ku pääsen sinne sisätautilääkärille. :headwall:

turhauttaa!!!

Suomessa ei saa hoitoa ellei vaadi sitä ja pitää myös näyttää sairaalta. Tämän olen nähnyt ja kokenut. Kannattaa esittää vieläkin heikompaa kuin mitä on, niin ei ne voi heitteille jättää päivystyksessä. Yritä hoitaa asiaa eteenpäin vaikka viimeisillä voimillasi, koska vointisi vaikutttaa meidänkin silmään jo huonolta.

Pistetäänkö sulle sitä cohemin-injektiota? Eikö se niin oo, että jos sulla on b-12 vitamiinin puutos niin pelkästään raudansaannilla tilanne ei parane koska rauta ei imeydy? Näin minä olen ainaki ymmärtäny, voin toki olla väärässäkin. Mutta jotenki on jääny semmoinen muistikuva, että sillä raudan määrällä ei ole merkitystä jos on b-12 vitamiinin puutos vaan pitää nimenomaan hoitaa pistoksilla se b-12vitamiini puutos (joka siis vaikuttaa raudan imeytymiseen). Korjatkaa joku jos olen väärässä.

Mulle on tuota venoferiä tiputettu mutta siinä ei kyllä kauheesti hurraamista ole :( Jouduin käymään tiputuksessa 2x viikossa lähes kolmen kuukauden ajan ja hb nousi kokonaiset 30 pykälää.....

Levottomiin jalkoihin kannattaa kokeilla tiukkoja ideal-side kääreitä jotka on sidottu jalkaterästä vähintään polviin asti. Se on ainut konsti jolla itse saan edes vähän nukuttua vaikka aina sekään ei auta.

Puhuivat minulle siitä mahdollisuudesta, että laittavat sitä b-12 vitamiinia minuun parin viikon päästä...mutta ei se typerä lääkäri sanonu että onko varmaa! ja mitään muuta en haluaisi kun jotain varmaa tietoa, että olo helpottuisi.
Minustakin se oli outoa, että kokeissa näky b-12 vitamiinin olevan nollissa, ja silti katotaan jos se tällä keliakia ruokavaliolla paranis! Annettiin jotain lääkettä Betolvexiä,joka on b-12 vitamiinin puutostiloihin, ja Folvitea...

Alan olla tosi kärsimätön, enkä enää jaksais odottaa, että olo helpottuis, kun ei ole vielä näillä lääkkeillä muutakun pahentunut..tai ne ei ole auttanu.

Minäkin olen saanut sellaisen käsityksen, että b- 12 vitamiinin puutokseen ei auta mikään muu kuin se, että sitä pistetään. Tosi kiva, jos Hömpällä meni 3kk, että alko helpottaa...eli mulla olis tiedossa sitten loppuajaksi tälläistä...

Varasin muuten terveyskeskukseen ajan, tänään on...saas nähämiten käy!
Minähän en lähe sieltä, ennenku mulle konkreettisesti tehdään jotaki. Onhan se kummaa hommaa, että ihmisen annetaan kärsiä... onneksi sentään vauva voi hyvin...

Haluan synnyttää, ja nopeaa!!

Vivianna: mulla on kokemusta b-12-vitamiinin puutostilasta (johtui aikoinaan yhdestä lääkkeestä ), se Betolvex kyllä tehoaa, kun otat sitä joka päivä sen 1 tai 1 ja 1/2 tablettia, se on siinä sellaisessa muodossa, että vaikkei mahasta imeydykään niin imeytyy sitten suolessa. Eli sitä popsi ja rautaa myös. Paljon voimia sinulla, kaikki kääntyy parhain päin, välillä täällä Suomessa vaan joutuu valitettavasti tappeleen ja vaatimaan sitä hoitoa (kokemusta on!!!) ja se on kurjaa silloin, kun on siinä kunnossa, ettie vaan jaksa. Paljon halauksia sinulle :heart:

Kiitos kovasti tuesta ja kannustuksesta! :) Pääsen tänään äitipolille hoitoon, vihdoin ja viimein siellä vastasi kätilö, joka sanoi, että ei tuo ole normaalia, ja varasi ajan lääkäriin minulle tänään!! Ilmeisesti saan jotain hoitoa!! Sais edes nukuttua!!

stellina: Milloin sinulla alkoi helpottaa olo sen Betolvexin jälkeen? Olen syönyt kaksi viikkoa sitä joka päivä 2 tabllettia päivässä, niinkuin määrättiin, ja nyt pitäisi 1 tablettia alkaa syömään...

Vivianna: Toivottavasti antavat sinulle suoneen sitä rautaa tms, koska keliakian takiahan mikään ei imeydy suolistosta kunnolla ennen kuin suolinukka on parantunut. Hyvä että pääset hoitoon, ja joku voihdoin ottaa vakavasti vaivasi! =)

Olipas se pikainen reissu...

Ei auta kun odottaa sitä sisätautilääkärin aikaa sanoivat. Ei minulle voi tehdä mitään. Hempan hoitaminen on sisätautilääkärin hommaa. Sen sanoivat että ilmeisesti tämä lääkehoito mitä nyt syön ei ole riittävä minulle. Sanoivat, että voivat ottaa yöksi, ja voin mennä yöksi jos tilanne sen vaatii, mutta nukahtamislääkkeelläkään ei voi taata minulle unta. Kovin vahvoja lääkkeitä kun en voi ottaa. Jotain puhuivat myös minun älyttömän matalasta verenpaineesta...

Mutta lääkäri y ritti lohdutella, että turhatämä reissu

ei missään nimessä ollut, koska sisätautilääkäri varmasti alkaa asialle tekemään jotain nyt...koska lääkkeiden olisi pitänyt alkaa jo vaikuttaa...

Mutta kysymys...viikkoja tosiaan 29+3..ja vauva painoi rapiat 1600g. Mitä olette mieltä, onko iso vauva vai mitä? Vauva voi erittäin hyvin, ja se on hyvä. Vielä kun äidin saisi kuntoon...

Jos hemoglobiini (ja etenkin rautavarastot) pääsee laskemaan kovasti niin "terveelläkin" ihmisellä sen nostaminen pelkästään tableteilla on hidasta puuhaa. Keliakia tuo varmasti omat ongelmansa tuohon myös. Rautatiputuskaan ei ole kauhean nopea ratkaisu. Tiputuksessa joutuu käymään 2 kertaa viikossa ja mulla kesti ainaki 3kk, että hb nousi 80-->110. Tableteilla olisi kestäny sisätautilääkärin mukaan noin puoli vuotta. Ainut nopea ratkaisu on veritankkaus, eli punasolutiputus.

Tuo rautatiputus (venofer) on joillekin (kuten minulle) todella inhottava juttu kun se kirvelee käsivarressa välillä niin järkyttävän paljon, että on suorastaan tuskallista koko toimitus. Joillakin kuulema se ei tee mitään ja sen voi tiputella puolessa tunnissa kun taas mulla meni vähintään tunti joka kerta ja suonet huusi armoa. Mulla suonet ärty niin kovasti, että tulivat koviksi ja pahkuraisiksi joten loppu ajasta oli todella vaikea edes löytää paikkaa johon kanyylin laittais.

Sisätautilääkäri on varmasti asiantunteva ja luulen, että sinun kohdalla päädytään aika herkästi punasolutiputukseen. Jos ei niin varmasti osaa antaa asiantuntevaa apua kuitenkin! Jaksamisia vielä!

Hei mutta kertookapas...mitä se sitten käytännössä on, kun pistetään rautaa suoraan elimistöön, tai lääkärissä puhuivat myös verensiirrosta (mitäihmettä???)...

Eli mitä nämä nyt on, miten käytännössä tapahtuu, ja millaiset fiilikset jäi?? Oliko olo millainen? Pitikö jäädä yöksi tarkkailtavaksi? Kun on nuo kaksi muuta pientä myös, niin haluaisin tietää... Mulla on pää niin laho nyt, etten välttis ole ymmärtänyt ihan kaikkea...Ja onko tämä venofer- hoito nyt sitä raudan pumppaamista elimistöön vaiko mitäkä...?

Niin ja hei, kyselin aiemmin tuosta vauvan painosta... rv 29+3 ja sikiö rapiat 1600g... Kanavaa jäljellä, sormelle auki...Onko vauva iso näille viikoille?

Mulle tiputettiin rautaa suoraan suoneen ja se just on tuo VENOFER josta tässä ketjussa on puhuttu. Lääkkeen nimi on venofer :) Mulle sitä laitettiin 2x vkossa ja joka kerta päivystyspolikliniikalla. Aina kun kävin tiputuksessa varattiin seuraava aika ja näin jatkettiin 3kk. Ekan kerran jälkeen nousi kuume muutaman tunnin sisällä ja lääkäri meinas, että voi olla reaktio tiputukselle mutta seuraavilla kerroilla ei tullut muuta ongelmaa kuin tuo järkyttävä kirvely/polttaminen käsivarressa ja suonissa, mulla toki tuo hoito kesti tosi kauan joten suonet joutu koville. Yöksi ei varmastikaan joudu tarkkailtavaksi ellei jotain ihmeellistä tapahdu.

Punasolutiputus on ainut nopea vaihtoehto mutta tietenki siinäki on omat riskinsä eikä siihen ihan hepposilla perusteilla lähdetä. Luulisin silti, että sinun kohdalla sitä ehdoteltais. Mun ystävä jolla on Chronin tauti ainakin joutuu raskausaikoina aina nimenomaan punasolutiputukseen. Tässäkään tapauksessa tuskin joudut yöksi tarkkailuun ellei jostain syystä tapahdu sellainen reaktio joka vaatii tarkempaa seuraamista.

Millon sulla se sisätautilääkäriaika olikaan?

Miksi ihmeessä sinä et ole vieläkään saanut sitä punasolutankkausta??? Minun kaverilla laski hemppa synnytyksen takia lähelle 80 ja hän sai veritankkausta synnärillä parikin kertaa ennen kotiutumista. Kannattaa olla tosi tiukkana ja vaatia hoitoa! Se on tosi ikävää, että ihmisen pitää itse tietää mitä hoitoa on olemassa, jotta osaa sitä vaatia, jotta sitä hoitoa ylipäätään saa... :(

Oletko kokeillut syödä magnesiumia? Minulla se on auttanut levottomiin jalkoihin.
Kannattaa kokeilla sekä magnesium-tabletteja että Valmarinia. www.valmarin.fi suosittelen!

Voimia :hug:
Toivon että saisit pian apua! :flower:

Tuo stressi ja paniikki vain pahentavat asiaa ja saattavat osittain olla univaikeuksien syy. Neuvolasta tai polilta kannattais ottaa keskusteluaikoja ihan korvienvälin hoitoon tai sitten mennä terveyskeskuksen psykiatriselle sairaanhoitajalle juttelemaan. Tämä viimeksi mainittu auttoi ainakin minua, kokemuksesta tiedän että ahdistus, stressi ja muu vastaava oireilu voi loppuvaiheessa tuoda komplikaatioita äidin vointiin. Ihminen on kokonaisuus, vakavasti fyysisesti sairaita täytyy samaan aikaan saada henkisen puolen hoitoa. Ei tässä ketään hulluksi laiteta, mutta tuo unettomuus ja panikointi kertoo jo siitä että henkistä puolta olis syytä hoitaa. Helpoiten käy kun kertoo omalle neuvola th:lle ja hän neuvoo sitten eteenpäin. Hyvä olisi jos puolison tai läheisen ystävänkin kanssa vois puhua. Suoraan sanoen viestisi ovat sekavia ja samaa toistavia, eikö kukaan ole lähipiiristäsi huomannut ahdistuneisuuttasi?

Viestit on varmasti sekavia...anteeksi siitä! :ashamed:
Läheiseni ovat tietenkin huolissaan, olen todella väsynyt, ja kyllä minua ahdistaakin, luonnollisesti. Olen huolissani itsestäni, lapsistani...Mieheni on huolissaan, ja väsynyt hänkin...

Täytyy ottaa asia puheeksi...ei minulle ole tästä edes sanottu, ei missään.

Yhteistyössä