Hae Anna.fi-sivustolta

Rasvapatti vai mikä....?

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Ihmettelijä., 24.08.2011.

1. Ihmettelijä. Vierailija

Minulla on ollut jo varmaan yli 5 vuotta hieman toisen rinnan alapuolella pieni patti, n. 5mm. Kävin näyttämässä sitä aikoinaan lääkärille kun se siihen ilmaantui. Silloin se oli ihon pinnalta väritön, ihon alla kovana tuntuva patti. Muistaakseni lääkäri sanoi sen olevan eräänlainen rasvapatti, eikä siten pahalaatuinen. Nyt näytin sitä uudelleen rintojen ultrauksen yhteydessä toiselle lääkärille, sillä ihon pigmentti on alkanut siltä kohdin tummua. Ja hän sanoi sen paremminkin olevan jonkinlainen koteloitunut finni, mihin auttaisi Sibicort laastarin alla. Jotenkin tuntuu oudolta että se siitä sillä tavalla häviäisi, eikä ainakaan muutaman päivän lääkityksen jälkeen ole tapahtunut parannusta. Hassua että lääkäri löysi ihan sen patin vierestä ultraamalla ihan oikein lipoomankin, mitä siis itse en ollut edes tuntenut.

Luomia minulla on kyllä vaikka kuinka, erikokoisia ja näköisiä....

Onko vastaavanlaisista pateista kokemusta? Onko hävinnyt itsestään tai jollain muulla keinolla?

2. Anskuu Vierailija

Itselläni ilmestyi jalkaan pienikokoinen patti, joka on muuttunut soikiomaiseksi. Ensin se oli pyöreä, mutta nyt pitkä ja soikea? Ihmettelen tätä, mutta luulen sen olevan vain jokin rasvapatti tai sen tapainen...

3. nainenx Vierailija

Minulta on pienehkö rasvapatti poistettu selästä, ei ollut kipeä, mutta jotenkin se tuntui aina istuessa. Leikkauksesta tuli pieni arpi, mutta eipä se ole tahtia haitannut.

4. rasvapattiko? Vierailija

Itselläni oli (ja on vieläkin) patti kaulalla.
    Ko. patin 10-15 vuoden ajan lääkäri kättä huitaisten kuittasi "se on rasvapatti" ja asia jäi siihen. Lopulta "rasvapatti" alkoi antaa ns. sähköiskuja, ja aina kun jouduin käymään lääkärillä, mainitsin asiasta. Totesin että patti oli mielestäni kasvanut.
    Näin jatkui 10-15 vuotta kunnes vihdoin joku lääkäri sitten ottautui asiaan ja passitti korvalääkärille jonka alaan sen katsottiin kuuluvan. Päätettiin että korvalääkäri poistaa rasvapatin kun on hankala paikka.
    No niinpä siis tuumasta toimeen. Korvalääkäri sanoi ensimmäisenä myös että kyseessä on rasvapatti ja hän sen poistaa.
    Ensimmäisen viillon jälkeen, muuttui sitten rasvapatti kasvaimeksi ja todettiin että se on kasvanut hermoon, joten hän ei sitä voi poistaa vaan ainoa joka sen saa poistaa on neurokirurgi ja siitä voitiin ottaa vain koepala, jonka ottamiseenkin meni puolitoista tuntia. Ei siis kuitenkaan ihan rasvapatti.
    Kahden viikon ajan sitten odottelin vastausta. Onnekseni oli hyvänlaatuinen.
    Mietin jälkeenpäin itsekseni että olisi se voitu jo ensimmäisten mainintojen jälkeen selvittää millainen se on, se kun oli jo alussa sen kokoinen että työtoverit ja tuttavat ihmettelivät inhonsekaisin tuntein "hyi, mikä toi on" - itse en sitä niinkään nähnyt kun harvemmin tuli peiliin katsottua, mutta sivulliset kyllä huomauttivat lähes päivittäin.

Asia sitten kuitenkin selviteltiin, tosin viiveellä, menihän siihen 10-15 vuotta ennenkun kukaan ottautui asiaa. Tiedän että itsekin olisi pitänyt olla napakampi sen suhteen, mutta näin helposti me uskomme mitä meille sanotaan. Uskoin minäkin ja uskon kyllä vieläkin.

Mutta jos nuo patit mieltä vaivaa niin kannattaa napakasti niiden selvittelyyn puuttua, kaikki kun ei aina ole sitä miltä näyttää.
    Itse päätin antaa patin olla paikoillaan koska se hyvänlaatuinen oli, hermokasvainten poistossa voi olla ikävämpiä jälkimainikeja kuin jos se jätetään paikoilleen. Hermokivut ei mitenkään kaikista mukavin asia maailmassa ole, sen tietää jokainen jolla niitä on ollut tai on.

5. rasvapattiko? Vierailija

jatkan vielä vähän...

tuon koepalan ja sen vastauksen myötä asian selvittely jatkui niin että sen jälkeen tehtiin varjoainekuvaus päästä, koska patin paikka ja luokitus (vaikkakin oli hyvänlaatuinen) oli sellainen että alettiin epäillä sen liittyvän erääseen sairauteen jolla loppujenlopuksi olisi ollut sen laatuinen vaikutus että olisin päätynyt pyörätuoliin sokeana ja kuurona. Onneksi näin kuitenkaan ei asia ollut. Loppu hyvin kaikki hyvin voisi sanoa.
    Mutta kuten edellä sanoin - kaikki ei aina ole miltä näyttää, ja jos asia vaivaa, se kannattaa selvittää.

6. vierailija ty Vierailija

Mulla oli lääkärin mukaan kolme rasvapattia jalkapöydässä.. leikattiin.. kaksi oli rasvapayyeja mutta yks oli kasvain...kun tulokset tuli..

Nyt mulla oli pari vuotta etupuolella hiusten alla patti , jota taas sanottiin rasvapatiksi..
    Nyt siihen tuli dinni.. puristin ja vähän tulehtu. Tänä aamuna oli niin herkkä ett repes iho, sisältä tuli n.1 cm läpimitaltaan valkoinen kiinteä pallo.. en tedä oliko rasvapatti vaiko mitä lie.. kuoppa jäi

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri