Hae Anna.fi-sivustolta

Rasvaprosentti

Viestiketju osiossa 'Kilot kuriin' , käynnistäjänä Tietämätön2, 12.02.2008.

1. Tietämätön2 Vierailija

Haluaisin kysyä rasvaprosentista, sillä googlatessa löytyi erittäin ristiriitaista tietoa.
    Minulta mitattiin rasvaprosentti, ja nyt yritin etsiä infoa siitä, kuinka paha se on.
    Rasvaprosenttini on 35 %.

2. Melko korkea on Vierailija

Täytyy sanoa, että on aika korkea. Itse olen keski-ikäinen liikuntaa harrastava hoikka nainen. Oma rasvaprosenttini on 18. Ihoni on erittäin sileä, selluliittia ei ole lainkaan. Tätä on sanottu minulle liian alhaiseksi jo.

Rasvaprosentti peilaa iän kanssa. Alle 35 vuoden sen pitäisi olla kai 20 - 25 välillä ja sitä vanhempana 25 - 30.

Näin minulle on terveydenhoitaja sanonut.

3. nainen46 Vierailija

Harrastan liikuntaa, mm. salia 3-4 kertaa viikossa. Olen 160/60 ja rasvaprosenttini on huikea 30 %, mutta eipä johdu ainakaan liikunnan puutteesta, joten olen hyväksynyt asian.

4. Nainen45 Vierailija

Olen myös 160 cm, mutta painoni vain 50 kg, onneksi. Liikuntaa harrastan paljon, hiihtoa, kävelyä, kuntosalia jne.

Rasvaprosenttini on 16 kieppeillä. Tämä on viralliseti terveyskeskuksessa mitattu, ei perustu kotivaakaan. Olen oikein tyytyväinen kyllä tähän prosenttiini. Eipähän ainakaan ole kehossa turhaa rasvaa.

5. liikaa... Vierailija

Olen 170cm/65kg, harrastan paljon liikuntaa, joka päivä 1,5 tuntia (vähintää) , rasvaprosenttini on 26%. Eli aivan liikaa :(

6. mittaustietoa Vierailija

Rasvaprosentin suuruus riippuu suuresti siitä, mikä mittausmenetelmä on ollut kyseessä: ihopoimumittaus, impedanssiin perustuva määritys (erilaiset vaakaa muistuttavat tai käsin tartuttavat laitteet), kokovartalon dxa-mittaus jne. Mittaustulokseen (etenkin dxa- ja impedanssimenetelmä) vaikuttaa myös se, koska on edellisen kerran syönyt ja juonut (elimistön vesipitoisuus).Ei siis kannata edes yrittää suoraan verrata toisiinsa eri menetelmillä ja olosuhteissa saatuja lukemia!

7. Tietämätön2 Vierailija

Tilanteeni on se, että en ole liikkunut juuri ollenkaan yli 10 vuoteen. Liityin erään salin jäseneksi, ja siellä tehtiin rasvaprosenttimittaus sellaisella vaa'alla. Ymmärsin kyllä että on yläkantissa, mutta kuinka paha se 35 % loppujen lopuksi on...
    Haluaisin kiinteytytyä ja hoikentua kesään mennessä, ja toivon että onnistuisin siinä käymällä 3-4 krt viikossa kuntosalilla. Aloitin viime viikolla.
    Kuulostaako mahdottomalta?

8. Tietämätön2 Vierailija

Ai niin, unohdin tietty mainita, että alunperin olin ajatellut tiputtaa n. 10 kg, mutta tärkein asia olisi kiinteytyä ja päästä rasvasta eroon. Lopullinen ihannepaino jää nähtäväksi.
    Mutta kuinka nopeasti voi pudottaa rasvaprosentin 35 %:ista esim. 25 %.iin...?

9. mjaah Vierailija

Tuo rasvaprosentti on vähän kinkkinen juttu, koska jopa normaalipainoisen rasvaprosentti voi olla korkea... ja taas päinvastoin, eli ihannepainon ylärajoilla liikkuvan prosentti voi olla yllättävän matala.

10. laiha luikku Vierailija

Tosi on. Minulle kuntosalilla mittasiavat kerran just tollaisen 35%n rasva%n ja BMIni oli 19-20 hujakoilla. Kysyinkin niiltä, että mistä kohtaa mun nyt sitten pitäisi muka laihduttaa.

Oikeasti: yksikään ihminen ei tiedä tarkkaa rasvaprosenttiaan. Se voidaan tutkia vain kuolleesta, menetelmillä jotka muistuttavat CSI-tiimin hommia.

11. Tietämätön2 Vierailija

Kiitos vastauksista.
    Suoraan sanottuna järkytyin kun luin netistä että 35 % tarkoittaisi terveydelle haitallista ylipainoa. Enkä ole edes niin iso! Vaatekokoni on 36-38 ja olen 175 cm pitkä.
    Olen kieltämättä löllerö, mutta en lihava. Mutta tosiaan, eipä minussa kauheasti lihasta löydy...
    No, päätin etten viitsi stressata moista, käyn mielenkiinnosta mitattamassa sen uudestaan puolen vuoden kuluttua - eli sitten kun olen mielestäni sen kokoinen kuin haluan! :)

12. puurot ja vellit Vierailija

Hei Tietämätön2!
    Et kai nyt sekoita painoindeksiä (BMI) ja rasvaprosenttia?
    Painoindeksi = paino kiloina / (pituus metreinä x pituus metreinä)

13. jospa... Vierailija

Ihan tähän keskusteluun sen verran; se rasva mikä ei näy päällepäin löytyy sieltä kehon sisältä eli esim. sisäelinten ympäriltä mikä on aivan yhtä epäterveellistä rasvaa kuin tämä näkyväkin. Useimmiten ihmiset joilla ei ylipainoa ole ja heillä on korkea rasva% syövät liikaa hiilihydraatteja. Käyttämättömät hiilihydraatit kun keho varastoi rasvaksi. Proteiini pitoisella ruokavaliolla saadaan rasva% hilattua alaspäin. Olen huomannut että rasva% laskee yleensä aika hitaasti, noin 1% kuukaudessa.

14. Tietämätön2 Vierailija

En sekoita. Painoindeksini on 23.

1 % kuukaudessa :( Pitäisi varmaan seuraavaksi ottaa selvää noista hiilareista...

15. rasvat vähissä Vierailija

Aika korkea on. Tietääkseni n. 17 katsotaan anoreksian rajaksi, mutta 35 on jo merkittävä ylipaino (merkittävä ylipaino. = 31-35) Vaikea ylipaino = 36-40. Sairaalloinen ylipaino > 40.

Tosin minun rasvaprosenttini huitelee 5-10%:n välillä koko ajan. Syy siihen on se että olen mies ja harrastan kuntobodausta & fitnessiä. Kilpakunnossa miesbodaajat pääsevät jopa alle viiteen.

16. rasvat vähissä Vierailija

Sekoitin nyt itsekin rasvaprosentit ja painoindeksit. 35%:n rasvaprosentti on siis jotain muuta kuin mainitsemani 17 tai 35 painoindeksi. Joka tapauksessa ylipainosi on tuolla rasvaprosentilla melkoinen.

Itselläkin painoindeksi on ylipainoisen puolella vaikka rasva on noin alhaalla, johtuu meinaan siitä että minulla on lihasmassaa huomattavasti keskimääräistä enemmän, eikä painoindeksissä oteta tätä huomioon.

17. Muistetaas nyt että ylipaino tarkoittaa sitä, että painaa "liikaa" ja korkea rasvaprossa taas sitä että rasvaa on "liikaa". Rasvaprossa voi olla korkea, vaikkei ylipainoa olisi. ja kääntäen, ylipainoa voi olla vaikka rasvaprossa olisi pieni.

Minulla on rasvaprossa 25 ja painoindeksi 24. Pidän sitä ihan hyvänä parivaljakkona, lihasta on.

18. Fiona Vierailija

Mitä siinä tapauksessa on liikaa? Lihastako?

19. sesam, ei kirj Vierailija

Minä olen 165 cm, 63 kg ja rasvaprosentti on 32% eli ylmääräistä rasvaa löytyy reippaasti vaikka painoindeksin mukaan tilanne olisi hallinnassa. Tämä johtuu hyvin kevyestä rakenteesta ja pienistä lihaksista. Monet lihaksikkaat ihmiset saattavat saada painoindeksin mukaan ylipainoa, vaikka rasva% on alhainen. Itse pidän rasva% huomattavasti parempana mittarina kuin painoindeksiä. Rasva% voi myös pienentää lihaksia kasvattamalla eikä pelkästään laihduttamalla :)

20. rasvaa on Vierailija

Luulen, että puurot ja vellit osa x tarkoittaa tuolla "ylipainoa voi olla vaikka rasvaprossa olisi pieni" sitä, että bmi voi mennä ylipainoisen puolelle, vaikka rasvaprosentti olisi pieni. Ja silloin yleensä nimenomaan on kyse siitä, että kehossa on keskimääräistä enemmän lihasta. Tuskin kukaan voi sanoa, että sitä liikaa olisi, mutta painoindeksillä katsottuna henkilö olisi ylipainoinen.

Opiskelen terveydenhuoltoalaa ja meille erään opintojakson aikana tässä hiljan mainittiin, että naisen normaali rasvaprosentti olisi 20-28%. Tiedä sitten onko rasvaprossista olemassa yhtä tarkkaan määriteltyjä raja-arvoja kuin esimerkiksi painoindeksiin on. Itse sain käsillä kiinni pidettävällä mittarilla lukemiksi 26% ja bmi oli tuolloin aikalailla tasan 25. Epäilen luvun olevan turhan positiivinen, sillä tuo kyseinen mittarihan huomioi vain käsien ja aivan yläkropan läskit. Minulla sattuu olemaan pienet rinnat ja läskit mahassa, joten...

21. ulli Vierailija

Omat mittani:

Nainen 30v
    pituus 167cm
    paino 56kg
    bmi n. 20
    rasva% 26
    lihas% 31

eli itsekin olen melko rasvainen, vaikka bmi onkin alhainen. Olen lisännyt liikuntaa, koska haluaisin pienentää rasvaprosenttiani.

22. Olen bodaamalla laihduttanut rasvaprosentin 33 %:sta 10%:iin kahdessa vuodessa. Ns. kisakaudeksi eli kesän rantakaudeksi pudotan prosentin noin 5 %:iin.

Koska bodaan 4 kertaa viikossa vajaa 60 minuuttia kerrallaan ja lisäksi harrastan aerobista punttailun jälkeen noin 30 minuuttia kerrallaan, voin syödä periaatteessa aina sen verran kuin haluan. No itse kyllä syön vain ravitsevaa itsemaustettua perusruokaa 6 ateriaa päivässä, joissa jokaisessa noin 30 g proteiinia (esim. broilerin rinta itse maustettuna, sei, silakka, tonnikalanpalat vedessä, kirjolohi, paistijauheliha, maitorahka, raejuusto, kanamuna, palkokasvit jne.). Hiilihydraatit otan riisistä, 100% täysjyväpastasta- ja ruisleivästä sekä perunasta. Kasviksia syön noin kilon päivässä, kaaleja, sipuleja, tomaatteja, salaatteja, tuoreyrttejä, hedelmiä, marjoja, palkokasveja ym.
    Rasvat otan ainoastaan kalasta, omega-3 kalaöljystä, kylmäpuristetusta neitsytoliiviöljystä ym. hyvistä lähteistä. En käytä levitteitä tai paistorasvoja.

Rasvaprosentti 35 % on kyllä suuri, olit sitten mies tai nainen. Mutta sen saa alas nopeasti liikunnan ja ruokavalion yhdistelmällä.

23. auringonkukka Vierailija

Oon 16v. tyttö 165/46. Mun rasvaprosentti mitattiin tänää ja se kyllä yllätti. Tulos oli 25,3. Oon siis alipainonen mutta rasvaprosentti on kummiski aika lailla korkee:s Oon aika laiha ja ainut kohta missä on ylimäärästä vahän on vatsan alue. En oo todellakaan muodokas tai mitää. Onko tuo siis jotai sisäelimiä ympäröivää rasvaa va mitä? miten saisin laskettua rasvaprosenttia?

24. sesam Vierailija

auringonkukalle: Älä nyt missään tapauksessa ryhdy laihduttamaan, vaan kasvattamaan lihasta. Rasva% on suhteellinen mittari, rasvan määrä/muun massan määrä. Sinun tapauksessa "muu massa" on niin pieni, että rasvaprosentti nousee korkeaksi, vaikka olet todella hoikka. Tai ei se 25 % varsinaisesti korkea ole, mutta suosittelisin sinulle lämpimästi lihasmassan kasvattamista. vaikka rasvan määrä pysyisi ennelleen, lihasten kasvaessa (ja painon noustessa muutaman kilon) rasva% itse asiassa laskee. Nainen tarvitsee rasvaa ja erinomainen tulos nuorelle naiselle on 20%.

Liikunnan lisääminen lisää siis lihasmassaa ja todennäköisesti kuluttaa jonkin verran rasvakerrostakin. Jos syöt todella paljon sokeria/nopeita hiilareita, voisit vähentää niiden määrää ruokavaliossa ja korvata proteiinilla ja hyvälaatuisella rasvalla.

25. terve Vierailija

Yleensä vähän liikuntaa harrastavilla on rasvaprosentti suuri. Äitini kanssa ollaan lähes samanpainoisia, mutta hyväksi onneksi oma rasvaprosenttini on yli 10% pienempi, äiti syö makrojen osalta tyyliin 25% rasvaa ja proteiinia ja 50% hiilareita ja liikunta on hyötyliikuntaa. Itselläni se on kuntosalia, pyöräilyä ja lenkkeilyä + hyötyliikuntaa... Omat makrot menevät taas melko päinvastoin eli 40%proteiinia ja rasvaa ja loppu hiilareita eli yleensä alle 20% eli voin kai kutsua itseäni jonkinlaiseksi karppaajaksi. Täytyy ottaa myös huomioon, että äitini on minua 20 vuotta vanhempi ja synnyttänyt 4 lasta enempi =D Omasta mielestäni tuo vaa'an lukemien tuijottelu on typerää, rasvaprossaa siellä lääkärissä/terveydenhoitajalla käydessä kannattaisi tutkia, etenkin sitä viskeraalirasvan osuutta, sillä se kertoo paljon enemmän terveydestä kuin painoindeksi eli BMI! =) Nestemäärä myös huijaa melko paljon, itse totesin tämän kun en käyttänyt salilla kreatiinia ja ruoassa kovinkaan paljon suolaa ero oli rasvoissa yli 1%, lihaksetkin "kasvo" reilulla prosentilla kun aloin aktiivisemmin salilla käymään ja käyttämään noita pumppien parantajia ja suolaa =D

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri