Hae Anna.fi-sivustolta

ratsastus

Viestiketju osiossa 'Yleistä matkailusta' , käynnistäjänä polle, 23.02.2005.

1. Kesähevostelija Vierailija

Olisinpa sattunut tähän ketjuun aiemmin, olisi säästynyt sievoiset summat. Viime kesänä nimittäin minäkin olin kaverini kanssa tuolla mainitussa Viron Ratsukievarissa lomalla ja kokemus oli tosi huono. Aivan kuten aiemmin on täällä jo porukka kirjoitellut, vähän hevosia ja osa niistäkin tosi huonosti hoidettuja, ja tuo mitä Heta koki on ihan pöyristyttävää. Harmi, että tuettiin tuollaista vastuutonta toimintaa ja kun sama paikka myy koiria nimellä Bistro's Mighty kennel - niin en kyllä minä ainakaan sieltä koiraa hommaisi. Vastuutonta menoa.

2. Laine Vierailija

Meidän perhe oli nyt kesällä ko. paikassa, ja petyimme myös todella pahasti. Paikka ei sovellu perheiden kohteeksi. Ja jos olisimme nähneet tämän ketjun aiemmin, emme todellakaan olisi menneet tukemaan tuollaista toimintaa. Huh!

3. Älytönpaikka Vierailija

Niin, kyllä sen paikan pitäjän menneisyys on tosi ns. "kirjava" - arvaatte varmaan mitä tarkoitan.
    Ja humoristista suorastaan on kuinka paikan FB sivut pyytävät kommentteja, ja sitten kun sinne ihan asiallisesti kirjoittaa, ja toteaa ettei ole hyvä perhekohde, niin ne viestit poistetaan heti, mutta sitten ystävät ja tutut kirjoittelee sinne,että olipas taas kivaa. Ihan älytöntä meininkiä.

4. komppaan Vierailija

Komppaan edellistiä viestiä, kirjoitin ihan asiallisesti ko. paikan omille FB sivuille, että petyimme käyntiin ja paikka ei ole mielestämme hyvä perhekohde, niin tietenkin heti viesti poistettiin, mutta vanhoja viestejä joissa joku (varmaan joku omistajan sukulainen tai tuttava) kehuu paikkaa ei kyllä poisteta koskaan, tosin eipä niitäkään montaa ole ;-). Että monelle on ollut todellinen pettymys tuo mesta. Mutta kuten jo aiemmin sanoin siinä viestissäni Saarenmaan luonto tietysti on hienoa, mutta se nyt ei ole tämän paikan ansiota.

5. Nähtyhomma Vierailija

Se pitäjä M**** on hyvin outo tapaus, ja vähintäänkin kirjava on sen menneisyys ja kuviot. Ja ei se voi kyllä harjoittelijoitaan tai ketään muutakaan FB:ssä arvostella, sillä sen touhut ne vasta törkeitä ovat. Ja siellähän lappaa aina hänen niitä "miesystäviä", jotka kyllä ovat toisaalla ihan naimisissa olevia miehiä. Etta semmoinen paikka se on ja semmoista meininkiä.

Lasted edited by : 28.01.2018
  6. vierailija Vierailija

Miksi et itse puutu? Virossakin on viranomaiset ja lailliset kanavat näiden hoitamiseen. Ihan turha tälläisellä palstalla nillittää yhden henkilön postausten perusteella.

Nimim. "Nähtyhomma": "Se pitäjä M**** on hyvin outo tapaus, ja vähintäänkin kirjava on sen menneisyys ja kuviot. Ja ei se voi kyllä harjoittelijoitaan tai ketään muutakaan FB:ssä arvostella, sillä sen touhut ne vasta törkeitä ovat. Ja siellähän lappaa aina hänen niitä "miesystäviä", jotka kyllä ovat toisaalla ihan naimisissa olevia miehiä. Etta semmoinen paikka se on ja semmoista meininkiä."

Miten yksikään noista asioista merkitsee toiminnan kannalta mitään? Lienee ihmisten yksityisasia mm. miesasiat. Ja mitä "menneisyysasioita" tarkoitat? Tekstiä pöytään tai sormet pois näppäimistöltä.

7. vierailija Vierailija

Juu sen Ratsukievarin pitäjän menneisyys on erittäin ns." kirjava". Mutta pahinta on kyllä se miten siellä niitä hevosia ja koiria kohdellaan. Ja tämän ketjun perusteella myös harjoittelijoita.

8. vierailija Vierailija

Niin, no tietty on pitäjä M**** kirjava mieskavlkadi siellä toki, koska sinnehän tarvitaan niitä ilmaisia työntekijöitä, joko noita harjoittelijoita - kuten Heta hyvin kuvasi - tai sitten joitain ukkoja, ts. "mieystäviä" , täytyyhän jonkun ne kopukat kengittää ja hevosenpaskat luoda ;-). Että kannattaa todellakin varoa sinne harjoittelijaksi tai asiakkaaksi menoa. Ja etenkin harjoittelijoilla on siellä surkeat olot, moni muukin on niistä jo eri ketjuissa kertonut, ei vaan Heta.

9. vierailija Vierailija

Tiedän, että on suhteellisen vanha ketju, mutta ajattelin nyt silti kirjoittaa.

En suosittele kenellekään, ikinä milloinkaan. Pari vuotta sitten naiivina alan opiskelijana ajattelin, että jes, tämä on varmasti hieno kokemus. Kokemus todellakin.
    "Täysi ylläpito" on pelkkä vitsi. Sellaista ei ole. No eihän minulla mitään ruokataukoa edes ollut koko päivänä, minun oletettiin jaksavan 8 - 21 ilman minkäänmoista ruokataukoa. Myöskin mitään vapaapäviä ei ollut kahden viikon harjoittelun aikana, joka ei sinäänsä olisi haitannut, ellei minulle olisi vapaita ennen tuloani luvattu.
    Omistaja oli todella epämiellyttävä henkilö. Heti ekana iltana sain kahden tunnin saarnan, että harjoittelusopimus on sitova, eikä sitä keskeytetä missään tapauksessa tai missään tilanteessa.
    Olimme juuri orajtyövoimaa. En pelkää raskastakaan työtä, mutta tuolla oli todella alentava meininki. Jos et osannut heti ensimmäisenä päivänä hevosten nimiä, niin olit laiska ja tyhmä, ja se muistettiin kertoa. Neuvoa kysyttäessä, vastaus tuli todella vittuilevaan ja alentavaan sävyyn "ai, et olekkaan mitäään hevosihmisiä kun et tiedä" . Itseasiassa kyllä olen, mutta ajattelin nyt vaan kysyä kun jokasella tallilla on eri käytännöt.
    Paikat rempallaan ja laitumet täynnä paskaa. Kun paska piti kerätä, niin annettiin aikaa, että kaksi tuntia niin KAHDEN kuukauden paskan pitäisi olla kerätty ja laitumet tyhjät. Toki osa oli jo melkein maatunut, mutta paskaa oli silti aivan valtavasti kerättävänä.
    Hevoset olivat ihan mukavia, mutta _todella_ lihavia. Myöskin ruokinta oli minusta välillä puutteellista, heinä oli välillä todella homeessa eikä uutta paalia voinut avata.

Kaikenkaikkiaan olin kaksi viikkoa paikassa, jossa minua arvosteltiin ihmisenä todella rankasti, huudettiin ja tarpeitani ohitettiin, ennen kuin mittani täyttti ja keskeytin harjoittelun koulun tuella. Kouluni kielsi jatkamaan kyseisessä paikassa. Siitäpä soppa vasta syntyi kun kerroin omistajalle lähteväni.
    Olin laiska ja saamaton ihminen, joka ei kestä kritiikkiä sekä sopimusrikkoja ja hän soittaisi koululleni ja hoitaisi minut ongelmiin. Eipä hoitanut, kun kouluni antoi täyslaidallisen takaisin, että miten harjottelijoita kohdellaan.

10. vierailija Vierailija

En suosittele kenellekään, ikinä milloinkaan. Pari vuotta sitten naiivina alan opiskelijana ajattelin, että jes, tämä on varmasti hieno kokemus. Kokemus todellakin.
    "Täysi ylläpito" on pelkkä vitsi. Sellaista ei ole. No eihän minulla mitään ruokataukoa edes ollut koko päivänä, minun oletettiin jaksavan 8 - 21 ilman minkäänmoista ruokataukoa. Myöskin mitään vapaapäviä ei ollut kahden viikon harjoittelun aikana, joka ei sinäänsä olisi haitannut, ellei minulle olisi vapaita ennen tuloani luvattu.
    Omistaja oli todella epämiellyttävä henkilö. Heti ekana iltana sain kahden tunnin saarnan, että harjoittelusopimus on sitova, eikä sitä keskeytetä missään tapauksessa tai missään tilanteessa.
    Olimme juuri orajtyövoimaa. En pelkää raskastakaan työtä, mutta tuolla oli todella alentava meininki. Jos et osannut heti ensimmäisenä päivänä hevosten nimiä, niin olit laiska ja tyhmä, ja se muistettiin kertoa. Neuvoa kysyttäessä, vastaus tuli todella vittuilevaan ja alentavaan sävyyn "ai, et olekkaan mitäään hevosihmisiä kun et tiedä" . Itseasiassa kyllä olen, mutta ajattelin nyt vaan kysyä kun jokasella tallilla on eri käytännöt.
    Paikat rempallaan ja laitumet täynnä paskaa. Kun paska piti kerätä, niin annettiin aikaa, että kaksi tuntia niin KAHDEN kuukauden paskan pitäisi olla kerätty ja laitumet tyhjät. Toki osa oli jo melkein maatunut, mutta paskaa oli silti aivan valtavasti kerättävänä.
    Hevoset olivat ihan mukavia, mutta _todella_ lihavia. Myöskin ruokinta oli minusta välillä puutteellista, heinä oli välillä todella homeessa eikä uutta paalia voinut avata.

Kaikenkaikkiaan olin kaksi viikkoa paikassa, jossa minua arvosteltiin ihmisenä todella rankasti, huudettiin ja tarpeitani ohitettiin, ennen kuin mittani täyttti ja keskeytin harjoittelun koulun tuella. Kouluni kielsi jatkamaan kyseisessä paikassa. Siitäpä soppa vasta syntyi kun kerroin omistajalle lähteväni.
    Olin laiska ja saamaton ihminen, joka ei kestä kritiikkiä sekä sopimusrikkoja ja hän soittaisi koululleni ja hoitaisi minut ongelmiin. Eipä hoitanut, kun kouluni antoi täyslaidallisen takaisin, että miten harjottelijoita kohdellaan.

11. vierailija Vierailija

Tallinsivut: www.ratsukievari.ee

Jouduin vedätyksen kohteeksi ja jäin palkatta, työskentelin Eestissä tallilla useita kuukausia. Talli pyörii vapaaehtoisten nuorten ja eri oppilaitosten harjoittelijoiden voimin. Itse en tiennyt olevani palkaton työntekijä. Toivoisin erityisesti eri oppilaitosten ja hevostelevien nuorten vanhempien kiinnittävän huomiota ko. tallinpitäjän toimintaan.
    Tarinan kertomiseen on useita syitä, olen vihainen ja turhautunut, mutta ennen kaikkea haluan ettei kukaan nuori joudu samanlaisen vedätyksen uhriksi kuin minä. Tiedän olleeni äärimmäisen tyhmä ja elämä antoi minulle kovan opetuksen ihmisten kaksinaamaisuudesta ja ahneudesta. Olin töissä Eestin Saarenmaalla, Lumandassa suomalaisen naisen pyörittämällä hevostallilla toukokuusta 2014 aina joulukuuhun 2015. Tein koko talven 2014-2015 töitä tallilla, sillä varauksella, että saisin Suomesta oman alani hommia, mutta töitä ei ollut.
    Sovimme toukokuussa 2014, että saan hevosen kahden vuoden työstä palkaksi. Aloin maksamaan hevosen kuluja elokuusta 2014. Maksoin rehut ja kengityksen, sekä ostelin tietysti puuttuvia tarvekaluja hevoselleni, aina 2015 vuoden joulukuuhun.

Minulla oli ongelmia tallinpitäjän kanssa useampaan otteeseen hevostenhoidollisista kysymyksistä. Ehkä jotkin kylmäverirodut selviävät pelkällä vedellä ja heinällä ympärivuotisesti ulkona, mutta oma mielipiteeni on, että ruokinta ei ollut etenkään loppuajasta kohdallaan.
    Oli myös mielenkiintoista, että ensimmäisenä talvena oli äärimmäisen tärkeää, että hevoset saivat laadukasta väkirehua, jota pomoni silloinen mies hankki tallille. Toisena kesänä ja talvena väkirehulla ei ollut enää väliä.
    Ongelmat alkoivat kunnolla, kun lähdin Suomeen isäni ja työnhaun takia kesäksi 2015 toukokuussa. Olen virallisesti isäni omaishoitaja. Ennen lähtöä keväällä keskustelimme pomoni kanssa palkastani, en voinut nostaa palkkaa yli 350euroa, koska olin työttömänä työnhakijana, mutta mainitsin, että hevonen on minusta jo tienattu. Pääsimme yhteisymmärrykseen siitä, että pomo alkaa maksamaan minulle palkkaa siitä eteenpäin. Luojan kiitos toinen työntekijä oli todistamassa keskustelun, koska nyt pomoni kieltää, että koko keskustelua on käyty.
    Seuraavaksi yhteyttä ottaa pomoni, joka haukkuu minut. Kertoo viestissään, että sairas isäni ei ole syy olla Suomessa, vaan minulla on jokin muu syy.
    Tästäkin huolimatta palasin töihin Eestiin syyskuun alussa.

Syyskuun alussa minua odotti kaaos, hevoset olivat kesän jäljiltä sairaanloisen lihavia ja vapaalla heinällä. Alaikäisellä harjoittelijalla ei ollut hajuakaan väkirehuista/kivennäisistä ja mm. kipeä selkäistä ponia liikutettiin ratsain. Hevoseni, jonka kengitykset maksoin, oli kengitetty välipohjallisilla ilman lupaani ja huonokavioiselle hevoselle välipohjat eivät tee hyvää. Paikalla oli siis kaksi harjoittelijaa, toinen alaikäinen. Toinen harjoittelija oli suorittamassa loppunäyttöään ja moni asia meni mönkään, laitoin viestiä pomolleni hevosten kunnosta, tilanteesta ja siitä kuinka vastuuton pomoni on. Minulle ilmoitettiin, että voin lähteä ja lopuksi vielä toiset työntekijät lähetettiin hakemaan kassalipasta etten varasta rahoja. Ilmoitin, että en voi lähteä. Harjoittelijat eivät pärjää ilman minua. Jatkoin siis töitä syyskuun loppuun. Kun näin esimieheni hänen vihdoin kotiuduttuuan sain haukut niskaani. Minua lisäksi epäiltiin valehtelijaksi ja varkaaksi.

Päätin edelleen jäädä. Tein töitä joulukuulle 2015 pätkissä, kävin Suomessa hoitamassa isää ja Eestissä pyörittämässä tallia. Järkytyin, kun kuulin, että eläimet; hevosia on iso lauma ja koiria useita, jäivät välillä alaikäisen harjoittelijan vastuulle
    Sain luojankiitoksia työpaikan Suomesta ja jossa aloitin joulun jälkeen. Vasta silloin silmäni aukesivat, vastuullinen hevostenpito on kaukana toiminnasta, johon törmäsin Eestissä.
    Laitoin viestiä uudelle tytölle, että toivoisin hevostani ruokittavan asianmukaisesti ja että sillä ei hyppää asiakkaat.
    Kysyin myös yhdessä viestissä autosta joka oli luvattu minulle ja toiselle työntekijälle omaksi sitä vastaan, että maksoimme useita satoja euroja talvella sen korjauksia. Auto oli luvattu uudelle työntekijälle ja me emme saa mitään oli vastaus.
    Sitten pomoni laittoi minulle viestiä, että minun pitää maksaa edelleen kaikki hevoseni kulut, vaikka se on heillä asiakaskäytössä ja hän on loukkaantunut, kun kysyin meille luvatun auton perään. Kysyin myös toisen työntekijän palkkauksesta. Pomoni sanoi, että toinen työntekijä on saanut palkaksi lahjan minkä pomoni antoi työntekijän vastasyntyneelle vauvalle, kylpyläkäyntejä ja pisteen i:n päälle; oikeuden käyttää suihkua pomoni asunnossa. Pomoni oli tosin vesilaskujen tullessa vaatinut työntekijältä korvauksen suihkussa käynnistä. Loppujen lopuksi auto, josta minä en tosiaan saanut mitään oli käynyt korvaukseksi.
    Seuraavakasi pomoni tarjosi palkaksi minulle 1000e hevosesta varusteineen tai ilman. Ostin pomoltani uuden satulan 360eurolla ja ratsastin sillä kerran. Heillä se oli jäljistä päätellen ollut useasti sen jälkeen käytössä, en ole varma, mutta käytön jäljet näkyvät selvästi. Pomoni sanoi, että voi harkita maksavansa oma käyttämästään satulasta minulle n. puolet, sen jälkeen kun maksatti satulan minulla.
    Ostin satulan tosiaan siinä uskossa, että hevonen on minun.
    Sanoin, että suostun 2300euroon. 1000e hevosesta eli yli vuoden töistä (haluan myös mainita, että elin täysin omakustanteena ruokien suhteen) ja 1300e kuluista, jota olen hevosesta maksanut. Se oli liikaa. Sanoin hankkivani asianajan, uhkailin kuulemma. Kävimme vääntöä sähköpostitse. Pyysin häntä soittamaan, mutta hän ei suostu keskustelemaan kanssani puhelimitse. Hän ei suostunut näkemään minua, kun hain tavarani. Ehdotin, että keskustelen hänen isänsä tai miehensä kanssa, he ovat molemmat pitkänlinjan yrittäjiä ja sanoin, että heillä olisi mahdollisesti perspektiiviä asioihin, mutta tämäkään ei käynyt.
    Sanoin lopuksi kertovan kaikille miten nainen toimii, saan kuulemma syytteen tahallisesta liiketoiminnan häirinnästä. Valitettavasti ei ole kuitenkaan tuomittava teko kertoa totuutta ja luojan kiitos minulla on kaikki mistä kirjoitan ylhäällä. Pomoni uhkaili minua myös pimeillä töillä. Onneksi verotietoni ovat kunnossa ja Kelasta, työkkäristä ja verottajalta kysyessäni, sain kuulla etten ole tehnyt mitään väärin. Vaan toinen osapuoli on. Sama paikka myy kennelnimellä Bistro's Mighty koiria.

12. vierailija Vierailija

Juup, siellä totaali-tyhjätaskut pyörii tuon Halpahalli-miinan luona sillä jonkunhan täytyy siellä töitäkin tehdä, ellei sitten löydetä tarpeeksi harjoittelijoita vedätettäväksi. Hevoset karmeessa kunnossa.

13. vierailija Vierailija

Tiedän, että on suhteellisen vanha ketju, mutta ajattelin nyt silti kirjoittaa.

14. vierailija Vierailija

Hurjan huono paikka tämä. Meidän porukan kokemukset todistaa sen. Ja nyt kun luettiin tätä ketjua, niin ei olis edes arvannut että vieläpä meitäkin huonompia kokemuksia on näköjään ollut muillakin ja etenkin tuo harjoittelijoiden kohtelu näkyy olleen ihan pöhköä. Kuinka tuommoinen voi olla edes mahdollista. Tihunen on meijän porukan suosikki.

15. vierailija Vierailija

Voin täysin yhtyä täällä edellä kirjoitettuun, tuo paikka on mahdottoman huono. Ja sama ihminen tuo koiria Virosta tänne Suomeen nimellä Kennel Bistro's Mighty. Kannattaa ihmiset tarkkaan selvittää taustat!!

16. vierailija Vierailija

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri