Rattijuopot...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vesiselevä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vesiselevä

Vieras
Tuli tuossa mieleeni, kun lueskelin iltistä ja viikonlopun liikenneturma saldoa. Perheen isä kuoli rattijuopon takia. Lapset loukkaantuivat. Mies puhalsi KUUSI promillea. Miten teidän kanta lähdetkö lasillisen jälkeen autolla liikenteeseen? Tai jos olet juonut saunakaljan? Tai tämä kuuluisa "jos olisin Mökillä ja joku loukkaantuisi vakavasti, niin silloin kyllä ajaisin, humalasta riippumatta" tilanne? Mikä saisi sinut lähtemään humalassa auton rattiin? Mikä olisi mielestäsi sopiva promilleraja liikenteessä?
Männä vuosina lähdettiin siskon kanssa baariin ja hän oli niin tolkuttomassa humalassa ettei pysynyt pystyssä. Ja kah näimme tutun poliisin joka huvikseen puhallutti siskoni huima tulos oli 0,49 promillea. Eli lain mukaan hän olisis ollut ajokunnossa vaikka jalat vipatti ihan omiaan.
Joten miten on?
Mä olen sitä mieltä, että jokaisesta rattijuopomuksesta pitäisi langettaa ehdoton tuomio vaikka se ei olisi kuukautta pidempi, niin kyllä sen muistaisi paremmin kuin tuon ehdollisen vankeuden... Ja tietysti todella tuntuvat sakot, jotka tarvittaessa laitetaan ulosottoon :)

No miulla periaate että yksikin, niin en aja. Mökilläkään ei niin suurta hätää että turvallisempi on oottaa se apu sinne kuin lähteä ite kännissä toilailemaan.

Aikanaan ammatissani näin niin paljon kännisiä kuskeja jotka vaarantaa muiden hengen liikenteessä toimillaan että minusta puhallus tulos oltava puhdas nolla enne kuin rattiin lähdetään...viime vuonna veljeni käräytin ratista ja kokemus opetti hälle sen että enää ei kännissä aja.

mökiltä kiusaus lähteä yhden saunakaljan jälkeen vaikka lääkäriin viemään lasta on kyllä aika iso... mut vaikee sanoo... kotioloissa mulle ei tuu mitään pakottavaa tarvetta mieleen et ois pakko lähtee ajaan sen yhdenkään jälkeen! taksit ja bussit kulkee. ammatinvalintani takia kärähtäminen rattijouppoudesta tietäs työttömyyttä.

mua ei haittais jos raja ois nolla

Yhteistyössä