Rauhoitelkaa mua! (huoltajuus- ja tapaamissopimusasiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja syyttä(kö) huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

syyttä(kö) huolissaan

Vieras
Minulla on kaksi alle kouluikäistä lasta. Olen eronnut lasten isästä, lapset ovat vuoroviikoin molempien luona ja kirjoilla isänsä luona. Nyt ex on saanut päähänsä että haluaa muuttaa tapaamissopimusta niin että lapset ovat minulla vain joka toinen viikonloppu. Yksinhuoltajuuden hakemistakin hän on väläytellyt.

Minä en tietenkään vapaaehtoisesti tapaamissopimusta nykyisestä muuta enkä huoltajuudesta luovu. Olen ihan perusäiti, en ryypiskele lasten ollessa luonani, en käytä huumeita enkä hakkaa lapsiani tms. Rakkautta ja hoivaa pienet saavat luonani varmasti ja muistakin tarpeista pidän huolta. En siis ole mikään hirviöäiti jolta pitäisi lapset ottaa pois.

Eihän ex voi ilman suostumustani muuttaa sopimusta? Tiedän ettei mutta nyt kaipaan vakuutteluja muiltakin... Ja mitkä on hänen mahdollisuudet saada tapaamissopimuksen muutos tai yksinhuoltajuus läpi oikeusteitse?

Alkuperäinen kirjoittaja v:
jos teillä on yhteishuoltajuus, ei toinen voi sitä sopimusa yksin muuttaa.

Tämä unohtui mainita, yhteishuoltajuus tosiaan on.
Kyllähän sitä järjellä ajatellen ymmärtää ettei ex tahtoaan varmaan läpi saa edes oikeuden kautta mutta silti... Katselin äsken mun nukkuvia pikkuisia ja itkuhan siinä pääsi jo ajatuksesta että saisin heitä luonani pitää vain muutaman päivän kuukaudessa...

Alkuperäinen kirjoittaja kerrovähän:
miksi ne on isällään vakituisesti ja minkä ikäisiä lapset ovat?

Ovat siis kirjoilla isänsä luona, taloudellisista syistä. Tapaamissopimukseen on kirjattu että lapset ovat puolet ajasta kummankin vanhemman luona. Lapset ovat 4 ja 6.

Yksinhuoltajuutta ei anneta ellei toinen ole suorastaan vaaraksi lapsille. Jos nykyinen asumisjärjestely on toiminut teillä hyvin, niin ei sitä kovin helposti lähdetä muuttamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Yksinhuoltajuutta ei anneta ellei toinen ole suorastaan vaaraksi lapsille. Jos nykyinen asumisjärjestely on toiminut teillä hyvin, niin ei sitä kovin helposti lähdetä muuttamaan.

En mä onneksi vaaraksi ole, en mikään superäiti ole mutta riittävän hyvä. Järjestely on toiminut hyvin niiden mielestä joiden mielipide on tärkein, eli lasten. Exän mielestä nykyinen mieheni on lapsille vaaraksi kyllä. En lähde tarkemmin tässä erittelemään että miksi mutta sen verran sanon ettei hän koskaan ikinä missään olosuhteissa minua tai lapsia satuttaisi eli exän "huoli" on aiheeton.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

En mä onneksi vaaraksi ole, en mikään superäiti ole mutta riittävän hyvä. Järjestely on toiminut hyvin niiden mielestä joiden mielipide on tärkein, eli lasten. Exän mielestä nykyinen mieheni on lapsille vaaraksi kyllä. En lähde tarkemmin tässä erittelemään että miksi mutta sen verran sanon ettei hän koskaan ikinä missään olosuhteissa minua tai lapsia satuttaisi eli exän "huoli" on aiheeton.

Toi loppu ei kuulostanu kovin vakuuttavalta....Erittele nyt kuitenkin vähän mitkä ne syyt on?

Olen työssäni ollut aikaisemmin paljonkin tekmisissä huolto- ja tapaamisriitojen kanssa ja antanut ko. asioissa lausuntoja. Miehesi ei voi ominpäin muuttaa sopimusta, vaan hänen tulee hakea - jos sinä et siis suostu hänen vaatimuksiinsa - tähän muutosta käräjäoikeudelta. Eli hän laittaa kärjäoikeuteen hakemuksen yksinhuoltajuudesta ja myös lasten asumisen määräämisestä hänen luokseen, jos kerran haluaa sinun tapaavan lapsia vain viikonloppuisin. Tämän jälkeen saat postitse tiedoksi tämän ja sinun tulee toimittaa oma vastineesi kärjäoikeuteen. Suosittelen, että hankit itsellesi hyvän juristin ja äkkiä! Lapsen suhteen tehdään siis aina ratkaisut seuraavista asioista: 1) huoltajuus 2) asuminen 3) elatus 4) tapaaminen. Yhteishuoltajuus sinällään ei siis tarkoita, etteikö lasten asumisessa voitaisi tehdä tuomarin toimesta ratkaisua, jossa olet edelleen huoltaja, mutta lapset määrättäisiinkin pysyvästi asumaan isänsä luona ja sinulle vain viikonloppuisin tapaamiset. Mutta hanki siis nopeaan juristi!

Millasilla perusteilla yhteishuoltajuutta voidaan lähteä muuttamaan yksihuoltajuudeksi? Tiedätkö?

Mulla on yksi kaveri vastaavassa tilanteessa kuin ap, paitsi ex on äitinsä kera ruvennut tehtailemaan perättömiä ls-ilmoituksia :kieh:

[quote="Juu
Toi loppu ei kuulostanu kovin vakuuttavalta....Erittele nyt kuitenkin vähän mitkä ne syyt on?[/quote]

On saanut tuomion pahoinpitelystä (ei naisen eikä lapsen).

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:

Toi loppu ei kuulostanu kovin vakuuttavalta....Erittele nyt kuitenkin vähän mitkä ne syyt on?

no kyllä yksinhuoltajuus annetaan vaikka ei olisi vaaraksi lapsillekkaan, minäkin sen todennäkösesti saan juuri pian en nyt ala erittelemään eroamme.

Juristi on jo katsottuna, varmuuden vuoksi. Yhtäkään syytä en keksi miksi edes oikeudessa tapaamissopimusta muutettaisi mutta silti pelottaa. Minkähänlaiset mahdollisuudet exällä on saada vaatimuksensa läpi?

Juristi on jo katsottuna, varmuuden vuoksi. Yhtäkään syytä en keksi miksi edes oikeudessa tapaamissopimusta muutettaisi mutta silti pelottaa. Minkähänlaiset mahdollisuudet exällä on saada vaatimuksensa läpi?

enpä usko jos sinulla todella ei oo mitään kummaa asiaa taustalla, tiedän että aina nämä jännittää huoltajuusasiat.

Näillä täällä antamillasi tiedoilla on kyllä suoraan sanottuna hankala arvioida. Kaikenlaisia ratkaisuja on nimittäin tullut nähtyä. Aika paljon kiinni siitä, miten taitavia kummankin juristit on ja mitä kaikkia perusteluita on käytössä - ja siitäkin, millainen on tuomari ja hänen asiantuntemuksensa perheoikeudellisissa kysymyksissä. Joissakin käräjäoikeuksissa tietyt tuomarit hoitavat näitä asiota ja ovat siksi paremmin perehtyneitä erilaisiin tilanteisiin.

En siis uskalla tarkemmin tilannetta kommentoida, kun ei ole nähtävissä tarvittavia papereita ja tarkempia tietoja. Mutta sen verran varmaan voin sanoa, että jos teillä on tämä systeemi useamman vuoden toiminut, niin pitää olla hyvät perustelut ja syyt muuttaa ratkaisua. Jos nykyinen puolisosi ja hänen toimintansa ovat ne keskeiset perustelut, niin minä kysyisin, että miksi juuri puolisosi o lasten isän mielestä ongelma tai vaaraksi lapsille nyt vai onko teidän suhteenne tuore? Miksi huoli isällä ei ole herännyt aiemmin? Mikä siis on muuttunut nyt niin radikaalisti, että sopimusta täytyy muuttaa? Näitä minä ihmettelisin ääneen. Tosin sellainen pulma kyllä näihin viikko-viikko -ratkaisuihin liittyy, että yleensä kouluiässä tämä järjestely tuottaa enemmän päänvaivaa ja lapset eivät enää siitä välttämättä innostu. Nyt en tosin muista, että minkä ikäisistä lapista teillä on kyse. Mutta siis koulun aloitus voi toisinaan joissakin perheissä aiheuttaa niin paljon ongelmia lasten kannalta, että asumis- ja tapaamisratkaisua on pakko muuttaa.

Yhteistyössä