Hae Anna.fi-sivustolta

Rautaa vereen voimaksi

Viestiketju osiossa 'Ajankohtaista' , käynnistäjänä Kompiainen., 10.01.2019.

  1. Kompiainen. Aktiivinen jäsen

    liittynyt:
    17.09.2014
    Viestejä:
    4 738
    Saadut tykkäykset:
    0
    Veren rauta-arvoista on viime päivinä kirjoitettu paljon, mikä on hyvä asia, sillä liian monet kärsivät hengitysoireista ja väsyvät helposti. Internetistä voi löytää hyviä ohjeita raudanpuutteesta kärsiville, mutta usein ne ovat tietyin tavoin puutteellisia. Suomessa aterioilla on usein ruokajuomana maito, joka estää raudan imeytymistä tehokkaasti, kuten myös kahvi tai tee heti sapuskan jälkeen. Paras on tarjota c-vitamiinipitoinen jälkiruoka, koska se edistää imeytymistä.

    Pelkkä vesi on paras juoma, jos haluaa rautaa ranteisiin tai vereen, eikä ole haitallinen hampaillekaan. Kahvia ja teetä ruuan päätteeksi tarjoava on itse asiassa liiaksi perinteitten orja, sillä kumpikin neste haittaa varastoraudan kertymistä kehoon. Suomessa ja miksei Ruotsissakin pitäisi päästä eroon moisista tavoista, jotka ovat vääriä. Lammas ja nauta ovat kohtalaisen hyviä raudanlähteitä, mutta sika ei ole, joten uskonnolliset ihmiset ovat siinä mielessä oikeaoppisia.

    Erinomainen lisuke lihasopalle on tietysti kananmuna, jonka päälle voi ripotella rakuunaa, koska se on oikea pommi pieninäkin määrinä silloin, jos ihminen kärsii raudanpuutteesta. Kaiketi edesauttaa imeytymistä, mikä on tärkeätä, jos ihminen haluaa energiaa väsymyksen sijaan. Jos välttämättä haluaa kahvia tai teetä, kannattaa huilia vähintään yksi tai kaksi tuntia ennen kuin juo kupillisen kaksi.


    Hyvä, mutta puutteellinen vinkki asiantuntijalta.


    https://www.hyvinvoinnin.fi/blogs/ravitsemus/hengastymista-ja-vasymysta-tutkituta-veren-rauta-arvot


    (Maksamakkarassa on kaiketi paljon rautaa myös.)
     
    Last edited: 11.01.2019
  2. Kompiainen. Aktiivinen jäsen

    liittynyt:
    17.09.2014
    Viestejä:
    4 738
    Saadut tykkäykset:
    0
    Näin! Hyvä muistaa se, että kaikki maitotuotteet estävät raudan imeytymistä, joten niitä pitää ruuan aikana välttää. Sen sijaan maitoa ja juustoa voi syödä sen jälkeen, kun tunti kaksi on kulunut, koska nekin ovat terveellisiä ihmiskeholle. Nykyisin on laktoosittomia vaihtoehtoja, joten sitäkään ei tarvitse pelätä, jos ostaa niitä.
     
  3. Kompiainen. Aktiivinen jäsen

    liittynyt:
    17.09.2014
    Viestejä:
    4 738
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hirvi on myös ihan hyvä raudanlähde, joten sen lihaa kannattaa ostaa, jos sitä on jossain kaupan. Eikä kannata jättää liharuokia tyystin pois, sillä ne ovat parhaat lähteet varastoraudalle. Uneliaisuus voi vähentyä, kun jättää kahvin, teen ja maidon väliin aterioidessa, mutta niitäkin voi hörpätä, vaikkei juuri ruoka-aikaan.
     
  4. Maitoa ei suositella rautalääkkeiden käytön yhteydessä, huom!
    Jälkiruuaksi syön usein jugurttia tai rahkajälkiruokaa, jotka on valmistettu maidosta, ruuan kanssa piimää tai maitoa, hemoglobiini on ollut aina hyvä. Kun syö hyvää ja monipuolista kotiruokaa, ei pitäisi tulla raudanpuutosanemiaa.
     
  5. Kompiainen. Aktiivinen jäsen

    liittynyt:
    17.09.2014
    Viestejä:
    4 738
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tietysti, tietysti! Enpä ole lääkäri tai alan asiantuntija, mutta omakohtaista kokemusta kylläkin on. Hemoglobiini ei ole aina paras mittari rauta-arvoista, vaan varastoraudan eli ferritiinin määrä. Lue netistä tietoutta, sillä siellä sitä on. Suoliston kunto on tärkeä tekijä myös, koska se on osa sitä, kuinka hyvin rauta imeytyy verenkiertoon. Jotkut eivät siedä kaikkia ruokalajeja samalla tavoin, joten eroavaisuuksia on.

    Itse asiassa mikään ruokaan liittyvä tietous ei ole tarpeen, jos pysyy virkeänä, eikä liho liiaksi tai tunne väsymystä. Terve voi jatkaa ymmärtääkseni samaan tapaan kuin ennenkin, mutta vaivoista kärsivälle uudet tiedot voivat olla tarpeellisia. Jotkut ihmiset eivät siedä esimerkiksi laktoosia tai gluteenia, vaikka testien mukaan voisivat syödä niitäkin.

    Jos jokukuka voi syödä maitoa ruuan kanssa ja hörpätä kahvit, tehkööt siten, mutta eipä kannata antaa sellaista mielikuvaa, että kaikki kestävät monipuolisen kotiruuan yhtä hyvin. Nykyaika on siinä mielessä eri, että ruokaa on alettu jalostaa ainoastaan satoisaksi, mikä voi olla yksi syy siihen, että sapuskan koostumus ei enää imeydy verenkiertoon samoin kuin aiemmin. Mutta syö entiseen malliin, jos olet terve kuin pukki!


    https://farmasialehti.fi/raudanpuute-monen-vaivan-taustalla/
     
  6. Kyllä olen tietoinen, että ihmisillä on paljon erilaisia sairauksia, jotka estävät ravintoaineiden imeytymistä. Keliakia, allergiat, sappikivet, haiman toiminta, alkoholin liikakäyttö, jatkuva laihdutus, vegaanit (ei ole sairaus), väärät ruokailutottumukset, iäkkäät vanhukset, anorektikot....
    No olen saanut hyvän terveyden, syön paljon, en omista vaakaa, en tarkkaile painoani, liikun paljon, olen energinen, tavallinen suomalainen sekaruoka on riittävä, siihen kuuluvat maitotuotteet, perunat, läskisoosi, lihapullat ja myös herkulliset jälkiruuat. Alkoholia en käytä.
     
  7. Kompiainen. Aktiivinen jäsen

    liittynyt:
    17.09.2014
    Viestejä:
    4 738
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eipä tuollaisesta kehumisesta ole paljon oppimista, vaan ainoastaan voi todeta, että hyvä, kun kaikki imeytyy verenkiertoon. Jotkut leveilevät syövänsä rautanauloja ja kakkivansa kettinkiä, joten ilmeisesti kaikki on mahdollista, jos puheisiin voi luottaa.

    Nykyisin tunnistetaan myös sairauksia, joita ei ennen saatu selville. On bulimiaa, anoreksiaa ja monia muita sellaisia vaikeuksia, jotka voivat olla esteenä hyvinvoinnille.

    Onneksi suomalaisen perusruuan lisäksi on ulkomaisia korvaavia ainesosia, kuten maissijauhoja ja maissitärkkelystä, jotka sopivat herkkuruokiin esimerkiksi perunajauhojen kera. Halutessaan voi välttää viljatuotteet, jos ne aiheuttavat hankaluuksia.
     
  8. Tosiasiassa olen kiitollinen hyvästä terveydestä, se on paljon myös geeneistä kiinni. Jos olet saanut hyvät geenit, olet onnekas! Itselle tehtiin joku vuosi sitten täydellinen verenkuva, otettiin rasva-arvot myös. Olivat ihan normaalit, vaikka en tietoisesti karta voita tai sokeria. Toiset voivat olla hyvinkin tarkkoja ruokavalion suhteen, mutta kolesteroli on korkea ja lääkkeitä on pakko käyttää.Huonot elintavat vaikuttavat rappeuttavasti, ( alkoholi, tupakka, ylipaino, liikunnan puute), vaikka olisikin saanut hyvät geenit.
     
  9. Lily-Rose Tunnettu jäsen

    liittynyt:
    12.10.2016
    Viestejä:
    3 624
    Saadut tykkäykset:
    781
    Pari vinkkiä, etenkin (aloitteleville) kasvissyöjille, mutta myös lihansyöjille:
    1. B-vitamiinin puutos estää raudan imeytymistä. B12-vitamiinia kannattaa syödä purkista anemian ehkäisemiseksi. Kun anemia tulee ja varastoraudat ovat hiipuneet, niitä on hirveän hidasta saada takaisin. Anemia aiheuttaa masennusta.
    2. Kevät tekee pian tuloaan. :) Kerää heti nokkosta kun sitä alkaa kasvamaan! Tee siitä pinaattikeiton tapaan nokkoskeittoa. On muuten maukkaampaa kuin pinaattikeitto, ja sisältää paljon enemmän rautaa. Nokkosta voi juoda talvella teenä, ja sitä voi tehdä oikeastaan vaikka mitä. Sitä voi kerätä läpi kesän. (y)

    Siinä ne tärkeimmät.
     
  10. Kompiainen. Aktiivinen jäsen

    liittynyt:
    17.09.2014
    Viestejä:
    4 738
    Saadut tykkäykset:
    0
    Turha tingata, mutta rakuuna kananmunan kanssa on todella hyvä vaihtoehto kaikenmoisille vippaskonsteille. Munassa on B12 vitamiinia ja rakuuna on myös hyvä ruuansulatuksen kannalta.

    https://jarvikyla.fi/product/rakuuna/
     
  11. vierailija Vierailija

    Monella naisella kuukautiset runsastuu iän myötä ja rautavarastot hupenevat yllättäen. Matalan hemoglobiinin oireet on hyvin samankaltaiset kuin vaihdevuosioireet, joten vanhenevien naisten kannattaisi mittauttaa hemoglobiini ennen hormoniepäilyä.
     
  12. Kompiainen. Aktiivinen jäsen

    liittynyt:
    17.09.2014
    Viestejä:
    4 738
    Saadut tykkäykset:
    0
    Juupas! Ihmisen verenkierto tarvitsee siis varastorautaa ja eräitä vitamiineja, joten monipuolinen ruoka on vaihtoehdoista paras. Kananmuna ja rakuuna voivat olla vahvistavia lähteitä, muttei sovi unohtaa hengityksen merkitystä.

    Keuhkojen kautta kulkee happea verenkiertoon ja se on yhtä elintärkeää kuin sapuska, joten tärkeätä on muistaa pitää tiehyet auki, jotta happi pääsee keuhkojen syvimpiin sopukkoihin. Erinomainen keino on ottaa litran vesipullo ja siihen letku, jonka kautta voi puhaltaa hengityksensä veteen. Ohjeet ovat alla olevassa linkissä.



    https://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk01179


    (Itsellä tosin noin 40-senttimetrinen letku, joka on vanhasta Mehu-Maijasta. Kai hyvä olisi olla pidempi, koska neuvo on kirjoitettu siten, mutta aina hieman änkyränä tyydyn tuohon lyhyempään versioon.)
     
  13. vierailija Vierailija

    Appelsiinissakin on yllättävän paljon rautaa. 100 g/3,7 mg.
     
  14. Kompiainen. Aktiivinen jäsen

    liittynyt:
    17.09.2014
    Viestejä:
    4 738
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eipä tietoa, mistä olet lukusi pumpannut, mutta itse googlasin 0,2 milligrammaa raudan osuudeksi. Sinänsä hyvä popsittava tietysti appelsiinikin. Sitä paitsi liharuuasta rauta imeytyy helpoimmin ihmisen verenkiertoon, joten sekin kannattaa muistaa lukuja vertailtaessa.
     
  15. vierailija Vierailija

    wikipediassa on sitten väärin merkitty, finellin sivuilla joka on lähteenä on tosiaan eri luvut.
     
  16. Kompiainen. Aktiivinen jäsen

    liittynyt:
    17.09.2014
    Viestejä:
    4 738
    Saadut tykkäykset:
    0

    Näinhän on! Internetissä ja mediassakin on paljon tietoutta, joka ei avaudu lukijalle, jollei sitä pohdi itsellisesti järkeväksi. Esimerkiksi kerrotaan, että varastorautaa tarvitaan ja sitä on milloin missäkin murkinassa, muttei kerrota, että 80-prosenttisesti maito, tee ja kahvi estävät imeytymistä. Suotta kertovat koko tarinoita, eivätkä edes halua, että ihmiset saisivat artikkeleista ymmärrystä toimia oikein. Sellaista se vaan on! Rakuunankin unohtavat tyystin, kuten myös kananmunan, jossa on B12 -vitamiinia.
     
  17. vierailija Vierailija

    Apteekista kun käy ostamassa rautalisiä niin siellä kyllä kertovat nämä kun antaa sen apteekkimyyjän hoitaa rauhassa hommaansa.
     
  18. Kompiainen. Aktiivinen jäsen

    liittynyt:
    17.09.2014
    Viestejä:
    4 738
    Saadut tykkäykset:
    0
    Äläs nyt luikuria laskettele, sillä lääkäritkään eivät anna ohjeita, mutta mieluusti kirjoittavat reseptit niin pillereihin kuin astmalääkkeisiin. Hoidetaan vaivaa vaivautumatta edes mittaamaan varastoraudan määrää, joka ei siis ole havaittavissa hemoglobiinista. Apteekeissa kertovat ehkä, että joko maito, kahvi tai tee estävät imeytymistä, mutta unohtavat aina yhden kolmikosta. Muistelepas itsekin ohjeita oikein!

    Eivätkä taatusti kerro B12 -vitamiinin merkityksestä tai siitä, missä moista ainetta on ilman pillereitä. Raha seuraa potilasta ja sillä siisti!
     
  19. Lily-Rose Tunnettu jäsen

    liittynyt:
    12.10.2016
    Viestejä:
    3 624
    Saadut tykkäykset:
    781
    Olen aika lailla samaa mieltä. Musta myös vitamiinipurkeissa olisi hyvä olla teksti, mihin mikäkin auttaa.
     
  20. Kompiainen. Aktiivinen jäsen

    liittynyt:
    17.09.2014
    Viestejä:
    4 738
    Saadut tykkäykset:
    0
    Aika tavalla eri tavoin ajattelen, sillä vitamiinipurkkeja ei ole tarve ostaa lainkaan, jos syö kunnollista ruokaa. Pitäisi tietää, missä elintarvikkeessa on kutakin vitamiinia. Lisäksi on itse otettava selvä siitä, mitä ei voi syödä, sillä jotkut ovat allergisia kalalle tai jotkut viljatuotteille ynnä maidolle. Muttei kannata suin päin jättää yhtään pois, vaan vähin erin tutkia, mikä aiheuttaa sen, ettei esimerkiksi suolisto toimi kunnolla.

    Lisäksi on ymmärrettävä, ettei kaikkia ruokia saa syödä yhtä aikaa, vaan raudan imeytymisen kannalta on hyvä jättää liharuokia syödessä maito pois. Eikä hörpätä kahvia tai teetä ennen kuin pari tuntia on kulahtanut. Joku vegaani voi samalla tavoin syödä rautapitoisia kasveja, vaikka niistä ei imeydykään verenkiertoon yhtä hyvin virkeyttä lisäävää ferritiiniä eli varastorautaa.

    Mausteita kannattaa myös käyttää, koska niissä on tiettyjä ainesosia, jotka voivat lisätä imeytymistä tai ovat jopa vitamiinipitoisuuksiltaan tärkeitä. Rakuuna on yksi sellainen, joka soveltuu hyvin kananmunan kanssa, muttei ole tarve syödä kuin yksi muna kerrallaan, jotta saa B12 -vitamiinin kehoonsa. Ja sen jälkeen on hyvä popsia marjoja ja muita c-vitamiinipitoisia tuotteita, eikä suinkaan pillereitä. Lisäksi on hyvä mennä ajoissa nukkumaan ja herätä kukonlaulun aikaan kirjoittamaan tärkeitä tietouksia virtuaalimaailmaan.
     
  21. Kompiainen. Aktiivinen jäsen

    liittynyt:
    17.09.2014
    Viestejä:
    4 738
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kun on rautainen olo, voi alkaa hieman voimistaa lihaksiaan, jottei kaadu kasaan kuin korttitalo. Niinkutsuttu lankku on yksi hyvä muistettava, sillä se voimistaa elimistön mahalihaksia. Toki punnerrukset ovat myös tarpeen, jotta selkäkivut pysyvät kurissa.
     
  22. Kompiainen. Aktiivinen jäsen

    liittynyt:
    17.09.2014
    Viestejä:
    4 738
    Saadut tykkäykset:
    0
    Lankku on erittäin hyvä voimisteluliike, eikä rasita, jos sen tekee oikein. Ei tarvitse olla kuin kymmenkunta sekuntia kerrallaan ja pitää pienen tauon ennen kuin uusii lankun. Halutessaan voi tehdä kolmannenkin kerran.

    Osa hyväkuntoisimmista sinnittelee pitkiä aikoja lankussa, mutta se on ihan turhaa, koska kymmenessä sekunnissa saa jo terveysvaikutukset hoidettua. Eipä kaikkien tarvitse olla tarzaneita, vaan aivan normaalin oloisia ihmisiä. Ei kun pikkutreeniä päivään.
     
    Last edited: 20.01.2019
  23. Kompiainen. Aktiivinen jäsen

    liittynyt:
    17.09.2014
    Viestejä:
    4 738
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hiihto on ihan mukava harrastus, mutta tietysti on mukava havaita myös, että suomalainenkin voi nousta pallillle ykkösenä, kuten Iivo Niskanen teki Otepäässä.

    Ikämiehenä riittää parikymmentä punnerrusta päivittäin, jos haluaa välttyä selkävaivoilta. Mahalihakset vahvistuvat ja kantavat puolet painosta, joten selkäkin pysyy kunnossa. Moni selkävaivainen potee sen takia, että mahalihakset ovat heikkoja, joten selän lihakset ylirasittuvat.
     
  24. vierailija Vierailija

    Aika monella on jännistysniska tai hartiavaivoja joihin en kyllä lankkua missään tapauksessa suosittele.
     
  25. vierailija Vierailija

    Se on laissa kielletty.Toisaalta mitäänhän ei pitäisi mennä napsimaan ellei ole joku puutoshäiriä kuten suolisto-ongelmia.
     
Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti