Rautahammas puhjennut, maitohammas viel paikoillaan, onko kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Looris
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Looris

Jäsen
17.08.2007
504
0
16
Meillä siis tilanne tämä,et esikoisella ( 5 ½.v) on puhjennut/puhkeamassa rautahammas alas (pienet terävät reunat näkyy jo).Maitohammas on viel paikallaan, heiluu todella vähän vaan. Mitä te ootte vastaavanlaisessa tilanteessa tehny? Ootteko vaan kiskaisseet hampaan pois vai onko se kenties poistettu hammaslääkärissä?
Mietinki, et pitäskö soittaa huomenna heti hammashuoltoon, et mitä tehdä. Ettei rautaviisari kasva vaan ihan vinoon :(.

Meidän kuusivuotiaalla oli etumaitohammas vielä paikoillaan, kun rautahammas alkoi jo tulla esiin. Kysyin hammaslääkäristä, ja sanoivat, että jos ei kohtalaisen pian ala lähteä, voi tulla otattamaan pois. Oli ensin tosi paljon takempana kuin maitohampaat, mutta nyt muutaman kuukauden päästä alkaa jo olla ihan hyvällä kohdalla. Maitohammas lähti loppujen lopuksi aika pian pois. Nyt tosin on uusi samanlainen tilanne, ehkä kohta pitää käydä hammaslääkärissä, kun tämä maitohammas näyttää olevan sitkeämpi lähtemään kuin ensimmäinen. Esikoiselta poistettiin kerran sitkeästi kiinni pysyvä maitohammas hammaslääkärissä, kun ei ollenkaan ruvennut lähtemään.

Lupaa lapselle "palkka" irronneista hampaista... Se hammaskeiju... :D Ja anna noin kaks viikkoa aikaa irrotella/heilutella. Tulevat hampaat syövyttävät vielä maitohampaan juurta, poistetaan sitten lääkärissä, ellei muuten irtoa... :)

Alkuperäinen kirjoittaja Scarred:
missä iässä ne pitäs alkaa lähtee kun pojalla ei vielkää ykskään ees heilu ja on jo 6 ja puoli vuotias...????

Yksilöllistä, noin ekaluokalle mennessä/ ekaluokalla. Toisilla saattaa lähteä jo 5v toisilla n. 8v

Poistattamaan lekuriin. Mun tytöllä on pitäny aikas monta hammasta poistattaa. Joillaki ne vaan ei lähde muuten. Ja lekuri sanoki yhdestä hampaasta että se ei tosiaan ois lähteny ilman että otettiin.

Minulla oli noin vuoden 4 kulmahammasta uusien hampaiden tiellä. Olisivat ottaneet hampaat pois kolmannen luokan hammaslääkärin tarkastuksessa, mutta sanoin että otan itse.

En vaan viitsinyt ottaa niitä pois, odotin että lähtevät itsestään. Lähti aina 1/4 kerrallaan esim. syödessä. Viimeinen hampaan pala lähti irti sinä aamuna kun olin menossa 4 luokan hammaslääkärikäynnille.

Ihan suorat hampaat minulle tuli.

Yhteistyössä