Ravintoloissa syöminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nella"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nella"

Vieras
Ihan mielenkiinnolla kyselen tälläistä. Et käyttekö paljon ulkona syömässä, otatteko lapset mukaan. Meillä on tapana noin muutaman kerran kuukaudessa käydä. Ja yleensä on lapset mukana (2v10kk ja 4kk ikäiset).Joskus mennään miehen kanssa kaksistaan. Eräs ystäväni vaan ihmetteli kun otamme noin pienet lapset mukaan hienompiikin paikkoihin. Itse en näe siinä mitään ihmeellistä. Yleensä lapset ovat osanneet olla nätisti (nuoremmasta ei varmaan kuulu näin sanoa), mutta siis ilman huutoja. Mutta on niitäkin kertoja kun meistä on lähtenyt kunnon ääntä. Mitä mieltä te olette?? Onko "soveliasta" viedä lapsia näihin hienonpiikin paikkoihin??

Mikäli osaavat käyttäytyä, on ok. Mutta tuollaisiin paikkoihin ihmiset menevät viettämään mukavaa rauhallista rentouttavaa aikaa. Ei teillä ole oikeutta pilata muiden ruokailua. Oletteko poistuneet vai mitä tehneet kun tuota "kunnon ääntä" lähtee? Vai jääneet paikoillenne ja ajatelleet että kärsikööt muut kun meillä on oikeus olla täällä?

Ei kovin usein käydä. Lapset ovat jo isoja, mutta kyllä he olivat mukana pienempiä ollessaan, iltaisin tosin emme käyneet, siis ihan illallisaikaan. Matkoilla kylläkin, se tuntui jotenkin eri asialta.

No kyllä todellakin olemme syöneet maksamamme ruuat loppuun. Tietysti olemme rauhoitelleet lapsia. Minun mielestä kun mennään ravintolaan syömään, täytyy ottaa huomioon että sielä voi olla lapsiperheitä joista voi lähteä meteliäkin. Jos ei tätä voi kestää, kannattaa syödä sit kotona tai mennä vaikka sit illalla. Sillon niitä lapsiperheitä ei yleensä ole, ainakaan niin paljoon liikenteessä.

No kyllä todellakin olemme syöneet maksamamme ruuat loppuun. Tietysti olemme rauhoitelleet lapsia. Minun mielestä kun mennään ravintolaan syömään, täytyy ottaa huomioon että sielä voi olla lapsiperheitä joista voi lähteä meteliäkin. Jos ei tätä voi kestää, kannattaa syödä sit kotona tai mennä vaikka sit illalla. Sillon niitä lapsiperheitä ei yleensä ole, ainakaan niin paljoon liikenteessä.

MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ!!! Hyvä asenne sulla. Kaikkien tulee siis sietää joka tilanteessa sun lastesi kiljuntaa tai pysykööt poissa kun ovat niin kamalia ihmisiä. Näissä hienommissa ravintoloissa kun ei ole mitään lasten leikkipaikkoja (jos menee Heseen syömään niin lasten riekkuminen on odotettavissa).
Mun mielestä kenelläkään ei ole oikeutta häiritä millään tavalla toisten ruokailua, iästä riippumatta. Sun mielestä näköjään on.

Lapsiperheen on myös otettava huomioon, että siellä voi olla lapsiperheen isä ja äiti ilman lapsia, ottamassa rennosti hetken aikaa ja heidän ei tarvitse kuunnella pienin huutamista.

Riippuu vähän tietysti mikä on se hienompi paikka. Jos menen paikkaan mihin pitää tehdä etukäteen pöytävaraus ja olen sinne lähtöä varten pukeutunut paremmin, niin kyllä mua ottaa päähän jos naapuripöydässä jonkun tenava kiljuu.

Meillä käydään lasten kanssa Amarillossa, Rossossa jne perheravintoloissa mutta sellaiseen paikkaan missä on pöytäliinat ja kunnon kattaus ja viinit en lapsia veisi, paitsi ehkä korkeintaan päivällä lounasaikaan.

Jos käydään ns. paremmassa paikassa ulkona syömässä mennään sinne miehen kanssa kaksin ja lapset jää lastenvahdin hoiviin. Sama kuin jos käydään teatterissa, silloinkin lapset on lastenvahdilla. Hyvin moniin paikkoihin voi ottaa lapset mukaan, mutta ei joka paikkaan, ja ap:n kannattaisi myös miettiä missä se raja menee.

Me ei menty ihan pienien lasten kanssa tosi hienoihin ravintoloihin vaan lähinnä perheravintoloihin yms. koska harjoiteltiin lasten kanssa sitä nätisti oloa. Ja hienoissa ravintoloissa on ehdottomasti annettava ruokarauha kaikille, ei ole soveliasta huudattaa lapsia siellä. Nyt kun lapset on 8,5 ja 3 niin voidaan mennä ravintolaan kuin ravintolaan koska osaavat käyttäytyä ja tietävät miten kuuluu olla. Jos tulisi jonkinlainen konflikti tms. niin hienosta ravintolasta poistuttaisiin välittömästi, perheravintolassa on hieman isompi toleranssi.

Käyn aina joskus lapsellisten ystävieni kanssa syömässä näissä "paremmissa" ravintoloissa. Heillä kenelläkään ei ole mahdollisuutta usein käydä rauhassa syömässä ilman lapsia. Olen huomannut että heitä ärsyttää suunnattomasti silloin muiden lasten kiljunta, kun he kerrankin ovat järjestäneet niin että pääsevät pois siitä lasten kiljunnasta! Sama koskee esim. taidenäyttelyä, teatteria yms paikkoja jotka eivät ole pienille lapsille tarkoitettuja mutta jonne silti jotkut vanhemmat tuovat lapsia, jotka eivät osaa käyttäytyä. Itselleni se on vain yksi hetki ja sitten pääsen omaan rauhaani, mutta heille se olisi juuri se rauhallinen hetki. Monesti harmittaa heidän puolestaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Kahden pienen ikiliikkujan äit;22227451:
Lapsiperheen on myös otettava huomioon, että siellä voi olla lapsiperheen isä ja äiti ilman lapsia, ottamassa rennosti hetken aikaa ja heidän ei tarvitse kuunnella pienin huutamista.

Nimenomaan ja riippuu nyt minkätasoisista ravintolaoista puhutaan. Jos ravintolassa on leikkinurkkaus, niin se soveltuu lapsille. Hienompiin ravintoloihin en ihan villien tapausten kanssa kyllä lähtisi toisten rauhallista iltaa pilaamaan. Ajatelkaa, olet viimein saanut sen "kerran kahdessa vuodessa" viini-illallisen miehesi kanssa, kynttilöitä ja valkoinen pöytäliina. Naapuripöydässä kitistään miksei saa nauravia nakkeja, heitellään aterimia ja huudetaan :O Noin ääriesimerkkinä. Hyvin käyttäytyvien muksujen kanssa voi mennä minne vaan.

Ihan yhtä lailla kun katsot että teidän perheellä on oikeus huudattaa lapsia siellä ravintolassa niin muilla on oikeus vaatia hiljaisuutta ja rauhallisuutta.

Käydään paljon ulkona syömässä, on aikoja jolloin päivittäin ja sitten aikoja jolloin ei käydä. Yleensä ei käydä lapsiperheiden ruokapaikoissa koska ruoka ei ole kovin kummoista. Lapset ovat oikeastaan aina mukana pienimmästä suurempaan.
Kerran on tarvinnut pyytää ruoka mukaan kun pienin päätti ruveta hankalaksi. Mutta miten ne lapset oppivat olemaan nätisti jos niitä ei mihinkään hienompaankaan paikkaan vie?
Pitää kertoa sellainen juttu kun muutama vuosi sitten menimme juhlimaan isompien lasten joulutodistuksia erääseen hinostoravintolaan niin siellä syöneet lapset käyttäytyivät melkeimpä paremmin kuin muutamat aikuiset.

Alkuperäinen kirjoittaja Kahden pienen ikiliikkujan äit;22227451:

Näin minäkin ajattelen...me käydään lasten kanssa kyllä Rossossa, Hesellä yms., mutta jätetään suosiolla "hienommat paikat" väliin, joissa ei ole lapsille mitään viihdykkeitä yms.

Jos minä ja mieheni käymme kahdestaan kerran kahdessa vuodessa jossain syömässä, niin en haluaisi kuunnella toisten lasten itkua ja vinkumista.

Käydään paljon ulkona syömässä, on aikoja jolloin päivittäin ja sitten aikoja jolloin ei käydä. Yleensä ei käydä lapsiperheiden ruokapaikoissa koska ruoka ei ole kovin kummoista. Lapset ovat oikeastaan aina mukana pienimmästä suurempaan.
Kerran on tarvinnut pyytää ruoka mukaan kun pienin päätti ruveta hankalaksi. Mutta miten ne lapset oppivat olemaan nätisti jos niitä ei mihinkään hienompaankaan paikkaan vie?
Pitää kertoa sellainen juttu kun muutama vuosi sitten menimme juhlimaan isompien lasten joulutodistuksia erääseen hinostoravintolaan niin siellä syöneet lapset käyttäytyivät melkeimpä paremmin kuin muutamat aikuiset.

0-2-vuotiaalta ei oikein voi vaatia käytöstapoja, jos sille päälle sattuvat. Ei niitä voi, tai mielestäni kannata lähtä mihinkään hienostopaikkaan harjoittelemaan. Kotona ne käytöstavat opitaan. 2-> voi jo vaikka uhkailla tai lahjoa käyttäytymään huonona päivänä.

[QUOTE="Tiina";22227524]0-2-vuotiaalta ei oikein voi vaatia käytöstapoja, jos sille päälle sattuvat. Ei niitä voi, tai mielestäni kannata lähtä mihinkään hienostopaikkaan harjoittelemaan. Kotona ne käytöstavat opitaan. 2-> voi jo vaikka uhkailla tai lahjoa käyttäytymään huonona päivänä.[/QUOTE]

Eipä ole tuollaista vielä koskaan vastaan tullut mutta ei kaikki lapset opikkaan valitettavasti.

[QUOTE="Tiina";22227504]Näin minäkin ajattelen...me käydään lasten kanssa kyllä Rossossa, Hesellä yms., mutta jätetään suosiolla "hienommat paikat" väliin, joissa ei ole lapsille mitään viihdykkeitä yms.

Jos minä ja mieheni käymme kahdestaan kerran kahdessa vuodessa jossain syömässä, niin en haluaisi kuunnella toisten lasten itkua ja vinkumista.[/QUOTE]

Ymmärrän,mutta mitenkäs ne lapsoset oppii ikinä siellä ravintolassa käyttäytymään jolleivät saa käytännön opetusta?
muoks. ei meijän reilu kaksveetä voi lahjoa/uhkailla kotona valmiiksi ennen ravintolaan menemistä...

Viimeksi muokattu:
Näitä joiden tekstiä lukiessani herää kysymys: Millaisia lapsia teillä oikein on?? Kun sanoin että meidän lapsista voi joskus lähteä meteliä, en tarkoittanut mitään tvaroiden heittelyä sun muuta. Meillä ei sellaista suvaita kotona eikä ravintolassa. Kyllä on lastenkasvatus pahasti hukassa josse nämä asiat ole hallussa. Jos meidän 4kk ikäinen on alkanut kovasti itkemään, olen häntä kyllä mennyt vessaan tai muualle rauhallisempaa paikkaan rauhoittelemaan. Tuolle vanhemmalle yleensä auttaa puhe. Ja pakko vielä lisätä et jos ollaa miehen kanssa menty nauttimaan kahden keskesistä ajasta, niin ei meitä ole ainakaan ne lapset häirinnyt..

Ymmärrän,mutta mitenkäs ne lapsoset oppii ikinä siellä ravintolassa käyttäytymään jolleivät saa käytännön opetusta?
muoks. ei meijän reilu kaksveetä voi lahjoa/uhkailla kotona valmiiksi ennen ravintolaan menemistä...

Mitä ne lapset oppivat ravintolassa käyttäytymisestä jos he saavat siellä huutaa ja häiritä muita? Jos lapsi osaa käytöstavat, hän osaa myös käyttäytyä ravintolassa. Ei joka paikkaan lasta tarvitse viedä käyttäytymistä opettaakseen, ihan yleinen hyvä käyttäytyminen kun pätee kaikkialla.

Käydään n. kerran kuussa ja kyllä, lapsi sinne mukaan otetaan ja tullaan ottamaan jatkossakin. Me ollaan otettu mukaan sit jotain pientä lelua tms. mitä lapsi voi katsella..

Okei, kyllä mua rassaa huutavat muksut ravintolassa itteenikin, tosi kiva yrittää syödä ja keskustella kaverin kanssa jos toisessa pöydässä muksu kiljuu keuhkojaan pihalle, mutta minkäs teet, hyvinkin käyttäytyvälle lapselle saattaa iskee se väsykiukku tms. just sillon kun ei tarttis..

Näitä joiden tekstiä lukiessani herää kysymys: Millaisia lapsia teillä oikein on?? Kun sanoin että meidän lapsista voi joskus lähteä meteliä, en tarkoittanut mitään tvaroiden heittelyä sun muuta. Meillä ei sellaista suvaita kotona eikä ravintolassa. Kyllä on lastenkasvatus pahasti hukassa josse nämä asiat ole hallussa. Jos meidän 4kk ikäinen on alkanut kovasti itkemään, olen häntä kyllä mennyt vessaan tai muualle rauhallisempaa paikkaan rauhoittelemaan. Tuolle vanhemmalle yleensä auttaa puhe. Ja pakko vielä lisätä et jos ollaa miehen kanssa menty nauttimaan kahden keskesistä ajasta, niin ei meitä ole ainakaan ne lapset häirinnyt..

No, kyllä se häiritsee, jos se 4kk alkaa kitistä ja viimein ku alkaa huutaa, niin äiti menee sen kanssa vessaan....kuuluu se parkuminen sieltäkin. Meillä 1v ainakin heittelee kurkunpalasia ja kaataa maitoa pöydälle, aterimiakin tiputtelee ihan omaksi huvikseen...onko hän ainoa!?

Toki 4v kanssa voimmeki mennä minne vaan :)...

Heittelyt olikin varmaan esimerkkejä siitä, mitä ei haluta aikuisten päivällisille! Eikä kitinää ja meteliä. Ajattelin, että kysyit suvaitaanko huonoa käytöstä ja nuo ovat itselle sitä.

No en ainakaan ton 1v 4kk kanssa lähtisi. Malttaa istua pöydässä ehkä 5 min, sitten saisi kävelyttää ympäri ravintolaa, kun toinen hotkii annostaan. Sitten olisi vahdinvaihto.

Ai anteeksi, mä hairahduin vastaamaan kun luulin että tää oli asiallinen aloitus ravintolasta ja lapsista eikä minä-ainakin-osaan-kasvattaa-lapseni-paremmin-kuin-te-veisaus. Jätän asian tähän.

Me ei nyt käydä paljon ulkona syömässä, ei se tässä tuppukylässä oikein onnistuiskaan. Mutta jos ollaan lähikaupungissa jossa on Amarilloa, Rossoa ym niin kyllä me siellä sitten voidaan lasten kanssa mennä syömään. Sehän on vähän sama kuin menis vaikka matkan varrella ABC liikenneravintolaan syömään. Lapset on lapsia, joskus ei vaan ruoka maistu eikä jaksa istua paikallaan. Silloin pitää ravintolassa olla nurkkaus johon lapsi voi mennä leikki.
Mutta en mä lasten kanssa hienostoravintolaan mene, se kuuluu mulle ja miehelle, rentoutuminen. Hyvää ruokaa ja viiniä. Ja yleensä sinne mennään syömään siihen aikaan että lasten nukkuma-aika on käsillä. Jos satun käymään mieheni kanssa kahdestaan Rossossa niin sen tason ravintolassa ei ole väliä vaikka känniporukka örveltäis toisessa pöydässä ja toisessa pöydässä huutais uhmaikäinen.

Mutta ravintolakäyttäytymistä kyllä opetetaan pienestä pitäen, eikä se mikään mittari ole, kuinka hienossa ravintolassa lapsi on alta 3 veenä ollut syömässä. Niitten kanssa kerkee käymään myöhemminkin hienoissa ravintoloissa.

Ai anteeksi, mä hairahduin vastaamaan kun luulin että tää oli asiallinen aloitus ravintolasta ja lapsista eikä minä-ainakin-osaan-kasvattaa-lapseni-paremmin-kuin-te-veisaus. Jätän asian tähän.

Pahoittelen jos nyt satuin loukkaamaan. Jotenkin tuntuu että haluat ihan tahallaan käsittää mut väärin. Ensiksi: Ei ollut tarkoitus pönkittää omaa äitiyttä eikä lapsiani. Toiseksi: Olenko sanonut että vain minulla ja lapsillani on oikeus nauttia ravintolassa syömisestä??? Eiköhän meillä kaikilla ole oikeus olla siellä. Minulla on oikeus nauttia hyvästä ruuasta lasteni kanssa, mutta myös vastuu heidän käytöksestään. Ja sinulla on oikeus nauttia ruuastasi. Mutta myös pakko hyväksyä että siellä voi olla myös lapsiperhe, josta voi lähteä ääntä, mutta heidän tarkoitus ei ole häiritä sinua. Toivottavasti saat nauttia tulevaisuudessa hiljaisuudesta siellä ravintolassa. Ja pahoittelut jo etukäteen jos joskus satutaan samaan ravintolaan ja häiritsemme sinua.