rectosele(peräsuolenlaskeuma) ja synnytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vielä kerran äidiksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vielä kerran äidiksi

Vieras
Oisko täällä ketään, jolla ennen raskautta/synnytystä ois todettu rectosele eli peräsuolenlaskeuma.

Mulla todettu pari vuotta sitten ja vaatii aikanaan leikkauksen, mutta pärjään asian kanssa, joskin toisinaan joudun hieman painamaan tuota "pallukkaa" tuolta alapäästä.

Lapset kuulemma ensin ja sitten leikkaus jossain vaiheessa, ei kiirettä.

Raskausajan olen tähän asti pärjännyt hyvin, mutta nyt alkoi aivan sairas jännitys siitä miten huhtikuussa eteentuleva synnytys sujuu ja miten sen jälkeen... :ashamed:
Tiedän, ettei kukaan osaa etukäteen sanoa miten juuri minulle käy, mutta löytyisikö ketään kohtalotoveria, jonka synnytys olisi jo ohi ja joka osaisi valaa uskoa siihen, että kaikki voisi mennä hyvinkin.

Siis todellakin tuntuu, etten välillä pysty edes nukkumaan, kun kauhukuvia pyörittelen päässäni :'(

Synnytin kolmannen lapsen 7/06 eli 5kk sitten. Synnytys oli niin nopea että sen seurauksena tuli peräsuolen laskeuma. Jälkitarkastuksessa minulle ei puhuttu asiasta mitään. Kun ulostamisvaikeus tuli niin rasittavaksi vaivaksi niin päätin mennä gynekologille. Se totesi peräsuolen laskeuman. Nyt asialle ei tehdä mitään kun niin lievä. Mutta uskallanko vielä synnyttää jos se pahenee. Leikkaus on sitte jossai vaiheessa jo haluaa mutta kuulemma saattaa joutua uudestaankin leikkaan jos vaiva ei korjaudukaan. näin gynekologi minulle sanoi...
Rasittava vaiva!

Kyllä lääkäri minullekin sanoi,että leikkauksen onnistuminen siinä mielessä, että lopputulos hyvä, on aina epävarmaa.

Kehoitti tekemään lapset ensin, ettei sitten leikkauksen jälkeen enää "turhaan" rasiteta noita alapään lihaksia, joita korjailtu.

Ei tietenkään voida kieltää, etteikö leikkauksenkin jälkeen sectiolla voisi hankkia lapsia, mutta alateitse lapset on sitten tehty.
Kysymys onkin siitä, että aina kun näitä leikkauksia aletaan tehdä, niin oletetaan, että lopputulos säilyisi loppuelämän.

Raskauteni on jo edennyt 26 viikolle ja todella hyvin on mennyt

:)

Pelkoni siis liittyykin lähinnä tuntemattomaan ja ennen kokemattomaan, eli tähän yhdistelmään synnytys ja rectosele.
(tosin uskon sen olleen minulla jo ainakin 8v. jonkin asteisena, eli varmaankin jo edellisessä synnytyksessä se saattoi minulla olla, entiedä...)

Koitetaan kuitenkin jaksaa ja odotellaan, josko jollain kohtalotoverilla löytyisi positiivinen synnytyskertomus :hug:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.12.2006 klo 12:43 nita kirjoitti:
Synnytin kolmannen lapsen 7/06 eli 5kk sitten. Synnytys oli niin nopea että sen seurauksena tuli peräsuolen laskeuma. Jälkitarkastuksessa minulle ei puhuttu asiasta mitään. Kun ulostamisvaikeus tuli niin rasittavaksi vaivaksi niin päätin mennä gynekologille. Se totesi peräsuolen laskeuman. Nyt asialle ei tehdä mitään kun niin lievä. Mutta uskallanko vielä synnyttää jos se pahenee. Leikkaus on sitte jossai vaiheessa jo haluaa mutta kuulemma saattaa joutua uudestaankin leikkaan jos vaiva ei korjaudukaan. näin gynekologi minulle sanoi...
Rasittava vaiva!

Miten olet huomannut tämän peräsuolen laskeuman? Itsellä todella nopea synnytys ja lapsi yli 4,6kg, ja jotenkin oudolta tuntuu nykyään tuo vessassa isommalla asialla käyminen... Lapsi 4vkoa.

Minäkin haluaisin tietoa tuosta miten on alatiesynnytys mennyt laskeuman kanssa. Odotan kolmatta lastani nyt viikolla 37 ja tämän raskauden aikana on todettu tämä mukava vaiva. Minä olen ahkerasti vaatinut sektiota. Suurin syy kylläkin se, että kaksi aikaisempaa olleet vaikeita imukuppisynnytyksiä ja vauvat isoja, kuten tämä uusikin tulokas tuntuu olevan. Rectoselen todennut lääkäri sanoi että vaiva tod.näk. pahentuu seuraavassa alatiesynnytyksessä, mutta eilinen eri lääkäri sanoi ettei välttämättä pahene, mutta tottakai se pahenee, siitä olen varma! Ainut syy miksi olisin voinut harkita alatiesynnytystä vielä olisi ollut alle 3,5 kiloinen vauva, mutta kun tämäkin nyt on sen yli 4 kiloa, en taida uskaltaa. Eli minä aion sektioon mennä. Toivottavasti kaikki menee hyvin!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2007 klo 11:20 Kahden äiti kirjoitti:
Minäkin haluaisin tietoa tuosta miten on alatiesynnytys mennyt laskeuman kanssa. Odotan kolmatta lastani nyt viikolla 37 ja tämän raskauden aikana on todettu tämä mukava vaiva. Minä olen ahkerasti vaatinut sektiota. Suurin syy kylläkin se, että kaksi aikaisempaa olleet vaikeita imukuppisynnytyksiä ja vauvat isoja, kuten tämä uusikin tulokas tuntuu olevan. Rectoselen todennut lääkäri sanoi että vaiva tod.näk. pahentuu seuraavassa alatiesynnytyksessä, mutta eilinen eri lääkäri sanoi ettei välttämättä pahene, mutta tottakai se pahenee, siitä olen varma! Ainut syy miksi olisin voinut harkita alatiesynnytystä vielä olisi ollut alle 3,5 kiloinen vauva, mutta kun tämäkin nyt on sen yli 4 kiloa, en taida uskaltaa. Eli minä aion sektioon mennä. Toivottavasti kaikki menee hyvin!

hmm :ashamed: mä en edes tiedä voiko mulla enää pahentua (tietenkin voi mutta kuitenkin) Pullistuma on niin iso, etten edes kehtaa tässä kertoa sen jättimäistä kokoa...

Korjausleikkaus todellakin edessä sitten joskus kun synnytyksestä vähintään 1/2 vuotta ja sekin jo mua hirvittää niin välillä kovastikin, että aivan ajatukset joutuvat vain ton yhen asian valtaan.
Mietin usein, että mitä h..vettiä tuo 1/2 vuotta tulee olemaan, onko suoleni pihalla ja sitä rataa :o

Sektiota minäkin mietin jossain vaiheessa vaihtoehdoksi, mutta alatiesynnytystä gyne ehdotti silloin 2v. sitten kun vaivani todettiin.
Sektio kun on mulle vielä sellainen KUN EI TODELLAKAAN TARVITSISI-juttu.

Mun tytöt painaneet syntyessään n.3,3kg ja poika n.3,6kg joten mitään jättiläisiä eivät ole olleet.
Syyksi rectoseleen gyne arveli, että huono peritty kudostyyppi, ylipaino, kilpirauhasen vajaatoiminta(huono aineenvaihdunta) ja 3 alatiesynnytystä.

Koitan miettiä kokoajan, että luulisi tuon vauvelin pään painavan tuota pahkuraa tuonne omalle paikalleen suoleen päin, eikä ulospäin kuten aivan suunnattomasti pelkään.

Jaa ja miksi en kysy lääkäriltä :x
Arvatkaa onko asiaa tiedusteltu mutta täällä tuppukyläs ei kukaan tiedä mitään. (täytyy oottaa, jos käynti vielä tuossa jonkin ajan päästä äitipolilla).
Internetistä tietoa ei suomenkielisenä löydy juuri mitään, mutta ulkomaalaisilta jo vähän paremmin, tosin oikeestaan mikään niistä ei käsittele tätä yhdistelmää rectosele+synnytys. (ja voitte arvata että kaikki sanamuodot on kokeiltu googlettaa :'( )

No, mutta todellakin toivoisin, että sinä KAHDEN ÄITI tulisit kertomaan tänne miten synnytyksesi meni, oli se sitten alatiesynnytys tai sektio.

Toivon kaikkea hyvää ja onnistunutta synnytysreissua sinulle :flower:

Mulle ei ole annettu tietoa paljon yhtään... jättivät vähän niinkuin tyhjän päälle, vaikka olen kyllä yrittänyt kysellä. En esim. tiedä syytä tähän. Sen takia juuri hauan sektion että se ei tulisi niin pahaksi, koska kuitenkin meinasivat että voi palautua sektion jälkeen. Ystävälläni tuli kolmannessa synnytyksessä tämä, joka sitten aikaa myöden parantui. Sektiota en pelkää sen vuoksi että olen kuullut siitä kuitenkin niin paljon hyvää. Suosittelen sinullekin ap?!? Tulen sitten kertomaan parin viikon päästä miten meni ja toivon sinullekin kaikkea hyvää :hug:

Yhteistyössä