Refluksilääkitys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jannaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä toimi parhaiten Losec Mups. Sitä ennen kokeiltiin Gaviscon (ei sopinut) ja Zantac (ei tarpeeksi tehoa) Alkoi auttamaan parissa päivässä ja viikossá/kahdessa selvä ero. Ennen ei viihtynyt vatsallaan ja oli syömisvaikeutta jne. Meillä refluksin syy oli allergia eli samalla alettiin sitä selvittelemään ja sopiva erityiskorvike vähensi refluksia toooodella paljon.

Tulen tänne minäkin valitettavasti Jannaliini vain komppaamaan tätä kyselyä.
Omasta kokemuksesta voin sanoa että meille ei apua ole tuonut ainakaan Gaviscon..pari päivää tuntui toimivan mutta luulen että neiti oli jollekin sen ainesosalle allerginen, joka taas aiheutti lisää refluksia. Muutenkin vaikutus oli kovin lyhytaikainen.
Huoh..nyt käytössä ollut 3 vkoa Nexium 10 mg aamuin illoin..alkuun tuntui sekin tepsivän ja meni jopa pienemmällä annoksella (5mg), mutta viikon jälkeen oireet palasivat rytinällä ja annostuksen noston jälkeen nyt taas sama homma. Tuo nexium on sellainen jauheliuos joka tehdään veteen ja nyt olen alkanut epäillä että siinäkin jokin apuaineista voisi allergisoida ts. aiheuttaa refluksia sen poistamisen sijaan?!! :( Kyllä tuntuu toivottomalta.

Kahden viikon päästä ollaan menossa gastroenterologille, joka kuulemma olis erikoistunut suoliallergioihin ja refluksiin. Olen omalta lääkäriltä yrittänyt pyytää Losec Mupsia mutta on tyrmännyt minut täysin vetoamalla Nexiumin olevan täysin sama lääke :/ :(

Mikä teidän tilanne muuten? Imetätkö? Onko allergioita selvitetty vai onko teidän refluksi rakenteellista?! Toivon todella että teille tuo yhdistelmä toisi avun. Tämä vaiva tuntuu olevan suoraan H..vetistä!! :(

Meillä vauvalla suolioireinen maitoallergia mutta mitä todennäköisimmin tuntuu tyttö olevan allerginen lähes kaikelle!!?? Olin ERITTÄIN tiukalla imetysdieetillä (elin lähestulkoon riisikakuilla) ja oireilu oli silti hirvittävää. Kammottavia tuntikausien kipuitkuja/haponnousuja ja jatkuvaa epätyytyväisyyttä/kitinää/itkuisuutta. Ilmavaivoista puhumattakaan. Kieltäytyi rinnaltakin vaikka oli vasta 2 kk. Nyt siis 3,5 kk ja ravintona menee pelkkä Neocate..se tuntuisi sopivan tosin hirvittävät ilmavaivat mietityttää..liekö nekin osa tätä kamalaa tautia?!! Meidän refluksi mitä ilmeisimmin sekä allergista että rakenteellista kun ei tunnu mikään tehoavan :(
Toivon tosissaan parempaa onnea teille :)

Anteeksi näin pitkä selostus joka meni osittain jo kysymäsi vierestä, kai sitä niin kaipaisi ns. vertaistukea :)

Meillä allergioita pienempänä oli mm. maito, muna, kaikki kotimaiset viljat, soiija, kala, nauta, possu, peruna, porkkana, sitruunahappo eli E 330 ja monta muuta. Mä yritin myös imetysdieettiä, mutta siitä ei ollut mitään apua. Meillä ei pelkkä maidoton ja munaton auttanut mitään, koska allergioita oli niin laaajasti. En kyllä saanut oireettomaksi laajemmallakaan imetysdietillä.Korvikkeeksi sopi sitten Neocate.

Gavisconista tuli enemmän oireita eli refluksia kuin ilman lääkitystä. Joku apuaine ei siinä käynyt. Losecista ei muistaakseen tullut mitään sivuvaikutuksia, vaikka käytössä oli todella pitkään. Nexium ja Losec vaikuttaa samalla tavalla, mutta onhan niissä apuaineissa yms. varmaan eroja. Meillä oli lääkäriltä resepti aikoinaan Loseciin ja sitten siihen aikaan oli sellainen lääke kuin Lanzo Melt tai jotain, niin se saatiin varalle jos Losec ei käykään. Oli kans noita samalla lailla vaikuttavia.

Osan huomasin jo imetyksellä pahentavan oireita entisestään ja jätin omasta ruokavaliosta siksi pois. Vaikka karsin omaa ruokalistaa koko ajan ei sitä oireettomuutta tullut, koska söin koko ajan esim. perunaa ja en tajunnut, että sillekin voi olla allerginen. Lopulta siirryttiin Neocatelle, että saatiin vauva kohtuu oireettomaksi ennen kuin aloitellaan kiinteitä kokeilemaan. Sitten kiinteitä kokeillessa yksitellen tuli selväksi, ettei esim. se peruna sovi eikä mango jne.

Meillä kanssa ollut ongelmia löytää sopivaa refluksilääkettä nyt 5,5kk pojalle. Ensin söi Prepulsidia siihen mutta siiä tuli kovat vatsa ja ihottumaoireet pojalle. Sitten kokeiltiin Nexiumia josta kanssa tuli samat oireet. Sain sitten vihdoin lääkäriltä Losec-reseptin ja se onkin ensimmäinen lääke joka tehoaa oikeasti. Välillä tulee pukluja jos joku epäsopiva ruoka-aine kokeilussa, mutta muuten pysyy kurissa.

Qtamolla. Meillä tuntuu olevan vähän samanlainen tilanne. Neocatesta meidän pojalle tuli vain paha ripuli, nyt syö Profylacia ja on suht oireeton kun tueksi menee vielä Xyzal ammuin ja illoin. Välillä saa öisin myös Ataraxia. Sopivia ruoka-aineita ei olla vielä löydetty ja pian aloitetaankin siedätys rotaatiolla.
Ai niin. Epäilen meidän pojan kohdalla että on allerginen jollekin makeutusaineelle jota noissa lääkkeissä on, koska Losecissa ei ole mitään sellaista ja se maistuu tosi pahalle. Losec on sopinut alusta asti täysin.

Jannaliini siihen johtopäätökseen on nyt tultu että meidän refluksi olisi molempia, nyt omalääkäri kuitenkin haluaakin kokeilla meille Nexiumin sijaan Losec Mupsia. Nähtäväksi jää miten sen kanssa käy. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Itse epäilen jo niin kovasti Neocaten sopivuuttakin välillä, ja tuossa aloitinkin taas yhden ketjun ko. aiheesta.
Ehkä teilläkin kannattaisi tosiaan miettiä sitä allergiavaihtoehtoa kun Gaviscon kerran tuntuu pahentavan refluksia?!
Vernalis ihanaa kuulla että olette saaneet Losecista apua. Toivon niin kovasti että siitä olisi meillekin hyötyä. Makeutusaineet epäilyttää mullakin, ja Nexiumissa tuo NallePuhin mainitsema sitruunahappo, jonka luulen meillä myös olevan pahis. Nexiumissa on kyllä apuaineena myös maissitärkkelys..mutta toisaalta eikös neocatessakin ole maissia?! Huoh..kyllä tuntuu välistä että tämä on loputon suo, vaikka kiinteät ja niiden kokeilu meillä vasta edessä :( Aivan ihana tyttö niinä päivinä ollut kun on oireeton, ei melkein samaksi tunnista kuin näin pahimman silent-oireilun aikaan. Kun sais sen kuuluisan lääkityksen kohilleen :)

Noista lääkkeistä oli jotain juttua. Mun muistaakseni Losec Mups/Nexium vaikuttavat vatsahappojen muodostumiseen vähentäväsi kun taas Zantac laimentaa niitä. Meillä ainakin auttaa siis sinällään oireisiin eli jos syö jotain sopimatonta ja tulee refluksia, niin se ei ole niin kivuliasta lääkkeen kanssa kuin ilman.

Yhteistyössä