Reilu 2v lapsi ei syö!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "fruity"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

"fruity"

Vieras
Kuinka kauan voi pitää nälässä antamatta mitään jos lapsi ei syö kunnon ruokaa?
Lapsi söisi vain tuorekurkkua ja joisi maitoa,ei muuta. Kunnon ruokaa ei suostu syömään, mitä teen? Annanko kurkkua ja maitoa vai pidänkö nälässä kunnes kunnon ruoka maistuu?
Ja kuinka kauan voi pitää nälässä?

Kurkku ja maito on ihan terveellisiä molemmat joten senkun annat niitä. Eri asia jos kelpuuttaisi vain suklaamurot tms. Ei kurkulla ja maidolla tervettä ruokahalua tapeta kuitenkaan.

Voisiko olla hampaita tulossa? Maistuisiko muut kylmät jutut?

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Aina ollut huono syömään,mutta nyt on menny ihan mahdottomaksi. Ollut pari kk tällaista,että vain nuo kaksi kelpaa. No pari kertaa ottanut ruisleivänpuolikkaan tän parin kk aikana.

Ei voi olal ihan normaalia, en voi uskoa sitä.
Neuvolassa ei oltu asiasta huolissan vaan sanottiin,että lapsi pitää ruokailussa taukoa. Eikö tää tauko ole jo vähän liian pitkä jo.

Ei ole hampaita tulossa

Kuinka kauan on jatkunut? Onko lapsella normaali kakka?

Meidän lapsi lakkasi syömästä kokonaan, olisi pelkällä maidolla elänyt, maha oli tosi tosi kovalla ja lopulta 3 päivään ei ulostanut ollenkaan, oksensi muuamia kertoja. Hakeuduttiin lääkäriin ja saatiin tappelemalla lapselle hoitoa, koska ei ollut kuivunut, kuitenkin jotkut arvot pissassa oli koholla ja lääkärikin joutui myöntämään, ettei lapsi ollut syönyt pitkiin aikoihin kunnolla. Päästiin vihdoin viimein lastenlääkärille joka epäili heti ruoka-aine allergiaa, testien perusteella maitoallergia. Nyt mennään puol vuotta maidottomalla, jonka jälkeen kontrolli. Edelleenkään ei syö hirveästi, mutta maha on parempi ja syökin kuiten jotain muuta kuin pelkkää maitoa.

Eli en antais maitoa ja kurkkua, vaan tarjoaisin aina jotain muuta, en edes ostais kaappiin, etten antais herkkänä hetkenä, lapsi kun ei oikeasti voi elää pelkällä maidolla ja kurkulla.

Helpompi olisi vastata jos tietäisi kauanko tuota on jatkunut!? Meillä hoikka lapsi ja hirvittää kaikki taudit kun pienenkin flunssan lähestyessä lapsi lopettaa syömisen! Ei maita silloin mikään. Parhaimmillaan ollut 3vk syömättä oksennustaudin jälkeen. Päivässä saattoi puraista pari sipsiä ja hörpätä pari kulausta mehua. Muuten vettä. Tuolloin katsottiin nestetasapaino joka suht ok, joten kotihoidossa oli. Lääkärit vain sanoivat että sellaisia ne lapset ovat eikä meille muuta apua tarjottu. Ihmeen hyvin selviävät kunhan juo ja jotain suolaista saisi menemään...

[QUOTE="vieras";28617851]Kuinka kauan on jatkunut? Onko lapsella normaali kakka?

Meidän lapsi lakkasi syömästä kokonaan, olisi pelkällä maidolla elänyt, maha oli tosi tosi kovalla ja lopulta 3 päivään ei ulostanut ollenkaan, oksensi muuamia kertoja. Hakeuduttiin lääkäriin ja saatiin tappelemalla lapselle hoitoa, koska ei ollut kuivunut, kuitenkin jotkut arvot pissassa oli koholla ja lääkärikin joutui myöntämään, ettei lapsi ollut syönyt pitkiin aikoihin kunnolla. Päästiin vihdoin viimein lastenlääkärille joka epäili heti ruoka-aine allergiaa, testien perusteella maitoallergia. Nyt mennään puol vuotta maidottomalla, jonka jälkeen kontrolli. Edelleenkään ei syö hirveästi, mutta maha on parempi ja syökin kuiten jotain muuta kuin pelkkää maitoa.

Eli en antais maitoa ja kurkkua, vaan tarjoaisin aina jotain muuta, en edes ostais kaappiin, etten antais herkkänä hetkenä, lapsi kun ei oikeasti voi elää pelkällä maidolla ja kurkulla.[/QUOTE]

Aika kova on kakka, sellasii papanoita

[QUOTE="vieras";28617851]Kuinka kauan on jatkunut? Onko lapsella normaali kakka?

Eli en antais maitoa ja kurkkua, vaan tarjoaisin aina jotain muuta, en edes ostais kaappiin, etten antais herkkänä hetkenä, lapsi kun ei oikeasti voi elää pelkällä maidolla ja kurkulla.[/QUOTE]

Tätä mä en koskaan ole oikein ymmärtänyt. Että pitää taivuttaa vanhemman ja tilastojen tahtoon keinolla millä hyvänsä.

Mulla on tämmöinen lapsi- terve muuten, hoikka, vatsa toimii, kaikki toimii- ruokahalu olematon. Eikä lainkaan sen mukainen mitä pidetään 'normaalina'. Ei herkuilla elä kuitenkaan.
Taustalla on erittäin suurella todennäköisyydellä refluksivaivaa, jota ei koskaan ole tutkittu, kun on aina saatu lääkäreitä myöten näitä neuvoja- ÄLÄ ANNA, älä osta, älä tarjoa, älä anna mahdollisuutta, näännytä kunnes syö. Aina nämä ruuasta kieltäytymiset ja omanlaiset syömiset eivät ole 'vain nirsoilua' vaan syynä voi oikeasti olla jokin muu.

Miksi ei?

Pitäkää tutkimuksenne, mun lapseni syö mitä syö, olkoon ongelma yhteiskunnan.En näe myöskään ratkaisuna närästyslääkkeitä, jos närästystä ei tule, kun ei syö niitä ruokia, mitkä närästystä aiheuttavat.

Viimeksi muokattu:
Meillä saman ikäinen ja aina kova syömään ja kaikkea ja paljon ja nyt välillä tulee noita ettei oikeen mitään syö. Se lämpimien kelien alkaessa alkoi inhota maitoa, mutta onneksi juusto ja jugurtti käy. Jäätelö ei käynyt yksi päivä ollenkaan, vesimeloni kelpas.

Tätä ei kuitenkaan kestä monia päiviä putkeen ja ulosteet on sitä mitä syö. Lapsi on tutkittu aika hyvin jo aiemmin, että meillä ei silleen oo minkään sairauden uhkaa leijumassa.

Mehu on ajoittain ongelma, jos näkee pullon vaatii saada sitä, jos pulloa ei ole tyytyy veteen tai viileämmällä maitoon. Välillä huono syöminen kostautuu ja lapsi tulee kirjaimellisesti viemään muidenkin ruuat.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;28617987:
Tätä mä en koskaan ole oikein ymmärtänyt. Että pitää taivuttaa vanhemman ja tilastojen tahtoon keinolla millä hyvänsä.

Mulla on tämmöinen lapsi- terve muuten, hoikka, vatsa toimii, kaikki toimii- ruokahalu olematon. Eikä lainkaan sen mukainen mitä pidetään 'normaalina'. Ei herkuilla elä kuitenkaan.
Taustalla on erittäin suurella todennäköisyydellä refluksivaivaa, jota ei koskaan ole tutkittu, kun on aina saatu lääkäreitä myöten näitä neuvoja- ÄLÄ ANNA, älä osta, älä tarjoa, älä anna mahdollisuutta, näännytä kunnes syö. Aina nämä ruuasta kieltäytymiset ja omanlaiset syömiset eivät ole 'vain nirsoilua' vaan syynä voi oikeasti olla jokin muu.

Miksi ei?

Pitäkää tutkimuksenne, mun lapseni syö mitä syö, olkoon ongelma yhteiskunnan.En näe myöskään ratkaisuna närästyslääkkeitä, jos närästystä ei tule, kun ei syö niitä ruokia, mitkä närästystä aiheuttavat.

Etkö katso ongelmaksi jos lapsi ei saa tarpeeksi vitamiineja, hivenaineita, kuituja...?

Etkö katso ongelmaksi jos lapsi ei saa tarpeeksi vitamiineja, hivenaineita, kuituja...?

No kun hän saa. Siis omani.

Jopa ongelmallinen D- vitamiinitaso on ihanteellinen, se on tarkistettu.
Ja koska hän kasvaa ja on kognitiivisilta taidoiltaan ikätasollaan, ylikin, ja jaksaa puuhata ja touhuta, luotan siihen että hän saa tarpeeksi ravintoa.

Sitä paitsi, hänen ruokavalionsa on hyvinkin tuoretta suosiva ja hedelmä ja kasvisvoittoinen.

Vai ap:n lapsi?

En mä siltikään jättäisi kokonaan maitoa ja kurkkua antamatta, vaikka muuta ei tuntuisi menevänkään.
Ruuasta ei kannata tehdä liian suurta ongelmaa ja kiistakapulaa.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;28617987:

Miksi ei?

Yhteiskunnanko piikkiin laitat sen jos lapsesi oikeasti nääntyy? En sano että sulla nyt ois tämä tilanne, mutta olen nähnyt tapauksia joissa vanhempien oma ideologia ja liika lapsen ehdoilla eläminen kostautuvat hyvin ikävästi. Nykyään tykätään ajatella, että kyllä lapsi syö sitten kun on nälkä. Harmi vaan että moni lapsi ei osaa ajatella, että en syönyt eilen, en syönyt toissapäivänä, enkä oo syönyt kahteen viikkon, joten en syö nytkään. Lapsille annetaan kykyihinsä nähden liian iso vastuu. Kyllä se on vanhemman velvollisuus selvittää miksi lapsi ei syö ja jos syytä ei löydy niin laittaa lapsi syömään. Ilman ravintoa kun ei kasva ja kehity.

Yhteiskunnan ongelmana tarkoitin sitä, että lapseni ei syö samalla tavoin kuin 98% ikätovereistaan.

Eli se kuuma peruna. Kaikkihan syövät perunaa, lapset rakastavat perunamuussia ja lihapullia. Kaikki paitsi tämä yksi :D

Meillä on ruoka-ajat. Meillä on tarjolla. Meillä tarjotaan (myös sitä perunaa ja lihapullia) Pöydästä ei poistuta ruokailematta. Osallistutaan ruuanlaittoon ja sen kasvattamiseen.
Vapaata kasvatukseni ei missään nimessä ole.

Itse asiassa lapsilla juuri vielä onkin sitä taitoa jäljellä, että syödään kun on nälkä ja lopetetaan kun ollaan kylläisiä, eikä katsota kellosta milloin ruokaillaan.
En mä tätä aja takaa, että kaikkien näin kuuluisi toimia, mutta lapset aika hyvin osaavat kyllä. Toisaalta lapset taas ovat useasti kovin varovaisia ja siinä kohden vanhempien kuuluu näyttää mikä on syötävää eli maistatettava ja rohkaistava maistamaan.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;28618022:
No kun hän saa. Siis omani.

Jopa ongelmallinen D- vitamiinitaso on ihanteellinen, se on tarkistettu.
Ja koska hän kasvaa ja on kognitiivisilta taidoiltaan ikätasollaan, ylikin, ja jaksaa puuhata ja touhuta, luotan siihen että hän saa tarpeeksi ravintoa.

Sitä paitsi, hänen ruokavalionsa on hyvinkin tuoretta suosiva ja hedelmä ja kasvisvoittoinen.

Vai ap:n lapsi?

En mä siltikään jättäisi kokonaan maitoa ja kurkkua antamatta, vaikka muuta ei tuntuisi menevänkään.
Ruuasta ei kannata tehdä liian suurta ongelmaa ja kiistakapulaa.

Sun lasta tarkoitin, ja o.k. Kysyin kun mietin että onko ollut pitkäänkin maito-kurkku tyylisellä ruokavaliolla. En tietty tuota samaa, mutta vastaavaa yksipuolista. Voisin nimittäin kuvitella itse olevan tosi huolissani k.o asioista jos lapseni ei söisi "kunnolla". Pakottamiseen en missään nimessä usko. Meillä ei normaalistikaan syöviä pakoteta syömään oikeastaan mitään.

[QUOTE="vieras";28617922]Onko kuinka hoikka lapsi? Onko jossain tutkittu asiaa? Anteeksi että menee nyt vähän tämän ketjun ohi..[/QUOTE]

Neuvolalääkärille asiasta mainitsin kouluunlähtötarkastuksessa, ja hän kommentoi lapselle, että kyllä pitää syödä. Ei muuta.

Sun lasta tarkoitin, ja o.k. Kysyin kun mietin että onko ollut pitkäänkin maito-kurkku tyylisellä ruokavaliolla. En tietty tuota samaa, mutta vastaavaa yksipuolista. Voisin nimittäin kuvitella itse olevan tosi huolissani k.o asioista jos lapseni ei söisi "kunnolla". Pakottamiseen en missään nimessä usko. Meillä ei normaalistikaan syöviä pakoteta syömään oikeastaan mitään.
Kohta 7 vuotias.

Usko pois, mä olen ollut kovinkin huolissani, mutta olen toistamiseen törmännyt ongelmaan, että vanhempaa ei kuunnella. Kun viimein löytyi lääkäri joka tarttui oikeasti tähän huoleen, oli jo niinsanotusti liian myöhäistä. Hän tutki kyllä, otatti laajat verikokeet ja toi esiin tämän epäilemäni refluksin (jota epäilin siis jo vauvana, mutta kun ei mua kuunneltu- silloinkaan. Esikoisen kanssa kävin kovvan taiston ennenkuin hän sai diagnoosinsa.) Mutta kertoi kokemukseensa pohjaten, että lapsi on näinä vuosina tottunut tietynlaiseen ruokavalioon ja sitä noudattamalla saanut vaivansa kuriin.

Hän myös 'antoi luvan' olla huolehtimatta, lapsi on muutoin erinomaisessa kunnossa ja on koko ajan kasvanut omalla käyrällään ilman mitään notkahduksia. Hän kehotti luottamaan lapseen ja luottamaan siihen, että äitinä olen tehnyt kaiken mikä tehtävissä on.

Hän on hoikka, mutta ei alipainoinen, paitsi jos keskiarvoon vertaa.....
Sitkeä ja sinnikäs, ja lihaksikas :O Jännä nähdä pienellä lapsella selkeät lihasten linjat :D

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;28618065:
Kohta 7 vuotias.

Usko pois, mä olen ollut kovinkin huolissani, mutta olen toistamiseen törmännyt ongelmaan, että vanhempaa ei kuunnella. Kun viimein löytyi lääkäri joka tarttui oikeasti tähän huoleen, oli jo niinsanotusti liian myöhäistä. Hän tutki kyllä, otatti laajat verikokeet ja toi esiin tämän epäilemäni refluksin (jota epäilin siis jo vauvana, mutta kun ei mua kuunneltu- silloinkaan. Esikoisen kanssa kävin kovvan taiston ennenkuin hän sai diagnoosinsa.) Mutta kertoi kokemukseensa pohjaten, että lapsi on näinä vuosina tottunut tietynlaiseen ruokavalioon ja sitä noudattamalla saanut vaivansa kuriin.

Hän myös 'antoi luvan' olla huolehtimatta, lapsi on muutoin erinomaisessa kunnossa ja on koko ajan kasvanut omalla käyrällään ilman mitään notkahduksia. Hän kehotti luottamaan lapseen ja luottamaan siihen, että äitinä olen tehnyt kaiken mikä tehtävissä on.

Hän on hoikka, mutta ei alipainoinen, paitsi jos keskiarvoon vertaa.....
Sitkeä ja sinnikäs, ja lihaksikas :O Jännä nähdä pienellä lapsella selkeät lihasten linjat :D

On varmasti ollut haastavaa. Täällä tulee paljon uuttakin tietoa, osaa ehkä sitten suhtautua itsekin asioihin jotka ei ole omalle kohdalle sattunut.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Meillä lapsella kanssa todettu refluksi vauvana ja saanut siihen gaciscon lääkkeen. Oksentelu alkoi pysymään kurissa kuitenkin lakstoosittomalla maidolla.

Edellen juo laktoositonta maitoa

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;28618036:
Yhteiskunnan ongelmana tarkoitin sitä, että lapseni ei syö samalla tavoin kuin 98% ikätovereistaan.

Hei, minunkin muksu kuuluu tuohon kahteen prosenttiin.. :) On rasittavaa kun ihmiset ihmettelee kun lihapulla tai nakit ei kelpaa.. tai se samperin perunamuussi.. tai spaghetti+j.lihakastike... tai letut, piirakat, pullat, karkit, mehut jne.. Tosi harva ruoka on "hyvää", joitain kuitenkin onneksi suostuu syömään. Tällä hetkellä on kyllä tosi huono kausi menossa ja ajattelin lyödä hanskat tiskiin viikoksi tai pariksi..

Yhteistyössä