Reilu 3kk vauvan syönti rytmi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miiuli 77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Miiuli 77

Jäsen
21.06.2007
65
0
6
Heippa,

Minulla reilu 3kk vanha tyttö ja kaipaan vinkkejä ruoka rytmeihin ja tuotteisiin.
Tyttö on saanut pelkkää tuttelia 6vko vanhasta lähtien ja nyt ollaan alettu maistelemaan vellejä ja perunaa. Neuvolassa suosittelivat alottamisen perunalla ja lusikalla ettei pidä pulloa helpompana.
Siis miten kannattaa rytmittää. Aamulla annan maitoa. puolenpäivän aikaan taas maitoa ja haluaisin sitten ilta päivällä kokeiluttaa peruna sosetta mutta syökö vauva enään sen jälkeen maitoa. Illalla menee klo 20.00 nukkumaan jolloin maito velli sekoitusta... kuuden aikaan olis varmaan hyvä tarjota jotain tuhdimpaa.
Tiedän että nämä ovat yksilöllisiä juttuja mutta jos joku voisi hieman kertoa miten toiminut suunnilleen saman ikäisen uusiin makuihin tutustuvan vauvan kanssa.

Kiitos :)

Itse olen kokenut jotenkin luontevimmaksi antaa uutta makua aina aamupäivällä, lounasaikaan. Näin ei pitäisi mahdollisten vatsanpurujen sitten vaikuttaa yöuniin. Vellin aloitin kyllä suoraan illalla, mutta laimennettuna ensin maitoon ihan vain pienen määrän. Meillä poika söi kolmekuisena päivällä noin 3tunnin välein 120-150ml tuttelia ja iltaan aloitin maissivellin 3kk iässä sitä meni se 200ml. Yöllä heräsi kerran maidolle. 4kk iässä aloitin vasta sitten kiinteät. (Joidenkin mielestä tosin vellikin on kiinteää mutta minun mielestäni se on maustettua korviketta, paksumpaa eli siksi täyttävämpää.)

Mä annoin just ekat perunasose-lusikalliset reilu 3kk ikäselle pojalle. Annan aina kaikki uudet aamupäivällä, ettei yöt mene valvoessa, jos tulee masukipuja.
Jatkossa rytmitän aamupäivään soseen ja iltapäivään. Kun alkaa puurojen aika, niin se sitten aamulla ja illalla.
Meillä on esikon aikaan saadussa naama-kuvassa takana hyvä ohjeistus ruokailuihin eri ikäsinä.

Ollaan maisteltu ja ei tule vaivoja niin annatte ruuat.
Tällä vielä aamu aloitetaan maidolla ja pikku päikkärit päälle....
Olisko sitten unien jälkeen välipalaa soseena ja maitoa päälle?
Pitkien päiväunien jälkeen taas sosetta ja maitoa ja illalla velli?
Jotenkin tuntuu että tää on jatkuvaa opettelua. Kun yhden asian saat rullaamaan niin uutta tulee sitten toisesta suunnasta.
Meillä alkaa unetkin vähenee ja ajattelin, että aamupäivällä ei enään pitkiä unia koska ei jaksa nukkua enään iltapäivällä tarpeeksi ja illalla ollaankin jo niin väsyneitä, ettei jakseta nauttia ilta toimista kuten ennen.
Vinkkejä ja kokemuksia otetaan vastaan :)

Mä aikanaan esikolla rytmitin näin:
aamulla maito (+puuro)
11 sose+maito
14 hedelmäsose+maito
17 sose+maito
20 velli (tai puuro ja maito)

Noi ajat siis suuntaa antavia, mutta ihan kuin normaalistikin syödään, aamupala, lounas, välipala, iltaruoka ja iltapala.
Toi rytmi siis jostain 5kk eteenpäin.
Nyt maistellaan toisella syöntikerralla perunasosetta. Iltapäivästä sitten toinen maistiainen.

Auttokohan yhtään?? Toivottavasti.

Yhteistyössä