Reissaaminen, hygienia ym...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neuvoja kiitos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neuvoja kiitos

Vieras
Moi!

Mitä mieltä olette tai minkälaisia neuvoja olette itse saaneet:

olisimme lähdössä Pärnuun 8 kk vanhan kanssa. Mitä mieltä olette, kannattaako tautiriskien takia jättää reissu kokonaan väliin? :( Itselläni ei ole a-hepatiitti -rokotetta, ja tuo a-hepatiitti nyt se suurin riski taitaa olla. Rokotteen saisi ottaa imettäväkin periaatteessa, mutta "tutkittua tietoa vaikutuksesta vauvaan ei paljoa ole olemassa" kerrottiin lääkäriasemalta.

Varmaan siis täytyisi tehdä niin, että itse jätän kaikki salaatit sun muut syömättä. Juon pelkkää pullovettä, lapsen ruokavälineet pestään pullovedellä, lotraan käsidesiä joka välissä, lapselle purkkiruoat Suomesta mukaan ja katsotaan, ettei lapsi laita suuhunsa mitään ylimääräistä. No entäs sitten jos käyn suihkussa ja se vesi on likaista ja lasta täytyy imettää ja se saa tissistä pöpön? Kaikkea tällaistakin on tullut mieleen... Ei muuta kuin desiä tisseihin vai??

Vai oonko nyt ihan neuroottinen? Eipä siinä reissaamisessa taida mitään kivaa olla, jos koko aika menee stressaamiseen ja varomiseen. Neuvolasta sanottiin, että kunhan muistaa käsihygieniasta huolta pitää. No mitä se auttaa käsiä huuhtoa, jos taudin ruoasta saa? Jos ite saan jonkun pöpön, niin meneekö se sitten tissimaidosta lapseenkin vai mitä?

Ukko vaan huutaa, että istutaan sitten kotona koko kesä :( Oonko nyt tosiaan ihan hysteerinen :( Apuja kaivataan, kiitos...!

No vähän ehkä hysteerinen.. :hug:

Me ollaan myös oltu Pärnuussa reissussa, nuorin oli silloin vähän yli vuoden. Vähän useammin pestiin käsiä ja oli kosteuspyyhkeitä ja kesidesiä mukana, ei sen kummempaa. Syötiin ihan normaalisti kaikkea ravintoloissa yms., myös lapset. Ja hyvin meni.

Alkuperäinen kirjoittaja Boycot:
No vähän ehkä hysteerinen.. :hug:

Me ollaan myös oltu Pärnuussa reissussa, nuorin oli silloin vähän yli vuoden. Vähän useammin pestiin käsiä ja oli kosteuspyyhkeitä ja kesidesiä mukana, ei sen kummempaa. Syötiin ihan normaalisti kaikkea ravintoloissa yms., myös lapset. Ja hyvin meni.

Kyllä, lievää ylihysteriaa ilmassa :D

Me tehtiin samoin, kuin Boycot, ja olimme egyptissä. Emme sairastuneet mihinkään ja lapsetkin nauttivat ;)

Mä olen hysteerikko, vähän vähemmän hysteerinen nykyään, mutta voin kuvitella miten ahdistaa.

Mutta arvelisin että näillä jo saaduilla neuvoilla pärjäätte mikäli tahdot lähteä. Mutta on lomafiilis kyllä kaukana jos noin kovasti reissussa hermoilet :hug:
Mitä vikaa olis muuten olla koko kesä kotona? Tai reissata ihan vaan suomessa?

Heh, kiitos maanpinnalle palauttamisesta ja kokemuksista :)

Mulle ei mikään kamala katastrofi olisikaan, jos kotona koko kesä oltaisiin. Mutta olishan se ihan kiva täältäkin joskus pois päästä. Miestä tiedän asian haittaavan, koska hän on lomalla, ja haluaa varmasti jonnekin reissuun päästä. Suomen hotelli-kylpylä-hommat on aika pitkälti nähty ja mitään Puuhamaa-juttuja taas tuon ikäinen lapsi ei vielä tajua.

Et ole tainnut koskaan matkustella tai asua ulkomailla..? Oon jo kymmenen vuotta asunut eri maissa ja reissannut paljon ja jopa Amsterdamissa, Tallinnassa ja Lontoossa uskallan syoda kaikkea mita listalla on ollut. Salaatteja ja muita olen alkanut varomaan Intiassa... :)

Miksi ihmeessa kuvittelet Virossa olevan niin epagygieenista, ettet uskaltaisi suihkua edes ottaa? Mista olet saanut paahasi nuo jutut?

Kylla hieman sympatisoin miestasi... Ihan tiedatko etelanlomallekin uskaltaisitte lahtea!

Jos jonkun vatsapopon saisitkin (en kylla tieda mista), niin ei ne sua tapa. Ripuli voi tulla ja se on siina..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Et ole tainnut koskaan matkustella tai asua ulkomailla..? Oon jo kymmenen vuotta asunut eri maissa ja reissannut paljon ja jopa Amsterdamissa, Tallinnassa ja Lontoossa uskallan syoda kaikkea mita listalla on ollut. Salaatteja ja muita olen alkanut varomaan Intiassa... :)

Miksi ihmeessa kuvittelet Virossa olevan niin epagygieenista, ettet uskaltaisi suihkua edes ottaa? Mista olet saanut paahasi nuo jutut?

Kylla hieman sympatisoin miestasi... Ihan tiedatko etelanlomallekin uskaltaisitte lahtea!

Jos jonkun vatsapopon saisitkin (en kylla tieda mista), niin ei ne sua tapa. Ripuli voi tulla ja se on siina..

AP:n huoli taitaa perustua lähinnä siihen, että Viro on A-hepatiitin riskialuetta, ja sinne periaatteessa suositellaan rokotusta (mitä moni ei Suomessa tajua, koska Viroon matkustaminen on niin tavallista ) . Muutenhan siellä on hygienia ihan eurooppalaista tasoa, ei mitään huolta.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurora:

AP:n huoli taitaa perustua lähinnä siihen, että Viro on A-hepatiitin riskialuetta, ja sinne periaatteessa suositellaan rokotusta (mitä moni ei Suomessa tajua, koska Viroon matkustaminen on niin tavallista ) . Muutenhan siellä on hygienia ihan eurooppalaista tasoa, ei mitään huolta.

Hepatiittien riskialueita on kaikki maat pohjoismaiden ulkopuolella. Riski on kuitenkin pieni ja johan ap sanoi juovansa pullovettäkin. Nuo suihkupelot menee jo aivan yli ymmärrykseni.

Hassua kun mä täällä ulkomailla asuessani en ole koskaan ajatellutkaan, että täällä mun pitäisi varoa jotenkin enemmän kuin Suomessa, minkään asian kanssa. Ei siis kirjamellisesti koskaan ole tullut edes mieleen. Kraanavettä juodaan, joka ravintolassa ja katukojusta nautin ihan kaikkea, kauppojen ruoka ja hygienia on Suomen tasoa.. Jos näkisin täällä jonkun hysteerisesti käsidesinfiointia käyttävän, laukkuaan puristavan ja lapsen ruoat Suomesta rahdanneen turistin niin saattaisin käydä sanomassa, että relaa vähän. :) Ei paljon Suomesta eroa tämä paikka. :)

Olen asunut ulkomailla (Pohjoismaassa) ja reissannutkin jonkin verran (muualla kuin Pohjoismaissa myös). Tosin aikoina, jolloin ei tarvinut miettiä kuin itseään, eikä lasta. Ei se ole niin suuri asia, että itse jonkun vatsataudin saisin. Ja en ole kyllä koskaan reissatessa mitään tautia saanut itse asiassa. Mutta en haluaisi lasta tieten tahtoen sairastuttaa tietenkään. Ei varmaan mukavaa noin pienelle mikää p***atauti :(

Ja tosiaan tuota a-hepatiittia mietin. Miten vaarallinen tauti se nyt sitten mahtaa olla, jos sellaisen saa? Vai onko tämä(kin) joku lääkefirmojen lietsoma pelko rahankiilto silmissä, että kaikkeen pitää olla rokotus...

Tuon vesijutun taisin lukea Ktl:n sivuilta. Jotain juttua siitä, että vesijohtovesi ei välttämättä ole kovin puhdasta. Vesi kannattaa juoda pullovetenä.

Ja siihen liittyy tuo suihkujuttu: itse voin kyllä suihkussa käydä, mutta jos likaista vettä jää tisseihin ja seuraavassa hetkessä isken tissin vauvan suuhun, niin voiko siitä tulla jotain lapselle? Mikä todennäköisyys se on, en tiedä, kun en itse mikään infektiolääkäri ole :)

(Yli)varovaiset voivat saada pöpöjä ja ihmiset, jotka huoletta syövät ja juovat, eivät välttämättä saa mitään. Mistä sitä tietää.

Alkuperäinen kirjoittaja Neuvoja kiitos:
Olen asunut ulkomailla (Pohjoismaassa) ja reissannutkin jonkin verran (muualla kuin Pohjoismaissa myös). Tosin aikoina, jolloin ei tarvinut miettiä kuin itseään, eikä lasta. Ei se ole niin suuri asia, että itse jonkun vatsataudin saisin. Ja en ole kyllä koskaan reissatessa mitään tautia saanut itse asiassa. Mutta en haluaisi lasta tieten tahtoen sairastuttaa tietenkään. Ei varmaan mukavaa noin pienelle mikää p***atauti :(

Ja tosiaan tuota a-hepatiittia mietin. Miten vaarallinen tauti se nyt sitten mahtaa olla, jos sellaisen saa? Vai onko tämä(kin) joku lääkefirmojen lietsoma pelko rahankiilto silmissä, että kaikkeen pitää olla rokotus...

Tuon vesijutun taisin lukea Ktl:n sivuilta. Jotain juttua siitä, että vesijohtovesi ei välttämättä ole kovin puhdasta. Vesi kannattaa juoda pullovetenä.

Ja siihen liittyy tuo suihkujuttu: itse voin kyllä suihkussa käydä, mutta jos likaista vettä jää tisseihin ja seuraavassa hetkessä isken tissin vauvan suuhun, niin voiko siitä tulla jotain lapselle? Mikä todennäköisyys se on, en tiedä, kun en itse mikään infektiolääkäri ole :)

(Yli)varovaiset voivat saada pöpöjä ja ihmiset, jotka huoletta syövät ja juovat, eivät välttämättä saa mitään. Mistä sitä tietää.

Minusta A-hepatiittia vastaan rokottaminen ei ole ylihysteerisuutta, vaan normaalia järkeä. Otin rokotteen itselleni jo vuosia sitten asuessani Välimerellä ja nyt vajaa 1kk taaksepäin otin 1-vuotiaalleni kesän reissuja varten. Rokotuksesta ei tullut mitään sivuvaikutuksia. Toki JOKA TAPAUKSESSA pyrin reissussa hieman tarkempaan hygieniaan ja harkitsen tarkemmin, mitä lapselleni syötän.

Voi kauhee, tän takia mun pitäs jättää nää kaikki lukematta :o ikinä en oo tommosia huolia miettiny ja nyt tietty rupeen kelaan suihkussa käymistä ja muuta.... Kääk!!

Kai sie sen tissin kuitenkin kuivaat ennen ku lykkäät lapsen suuhun? Tai voittehan te kylpee kivennäisvedessä kuten porvarit :D

Se viron vesi on lajia ehkä tulee mahapuruja jos sitä juo. Ei se saastaista ole ja eihän sitten siel kukaan vois käydä pesulla itse/pestä lasta. Normaalihygienia riittää ihan hyvin ja se että katsoo mitä lapsi puuhaa konttaillessaan.

Viro EI ole kehitysmaa, vaan hygieniataso on siellä ihan ok, bakteerikanta ei meikäläisestä eroa. Kuitenkaan en ole siellä koskaan vettä hanasta juonut, vaikka sillä vihannekset pesen ja ruuat laitan.
Itse olimme 6 kk vanhan kanssa Egyptissä kaksi viikkoa ilman mitään ongelmia, joten aika ylihysteeriseltä vaikutat.
A-hepatiittirokotus on meillä koko perheellä, kun matkustellaan paljon.