Resepti hyvään tonnikalasalaattiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mestarileipurioon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mestarileipurioon

Vieras
Nyt olis tarvetta hyvän tonnikalasalaatin reseptille. Sukulaisia on tulossa vierailulle ja ajattelin jotain suolaisia naposteltavia tehdä, mutta en oikein hyvää tonnikalasalaatin ohjetta kätköistäni löytänyt.

Resepti saisi olla sellainen missä olis majoneesia ikäänkuin kastikkeena, ettei erillistä kastiketta tarvitse.

Laitahan paras reseptisi kehiin! Kiitos :)

Mä olen joskus tehnyt sellaista tonnikala-peruna-avokadosalaattia.
Eli siihen keitettiin perunoita, jotka pilkottiin sopivankokoisiksi, avokadot pilkottiin, sekaan tonnikalaa, majoneesia, sitruunanmehua yms... varmaan vois laittaa lisäksi kirsikkatomaatteja, mistä nyt itse tykkää...kapriksia yms

Itse en tuon uhanalaisuuden vuoksi tarjoaisi vieraille tonnikalaa, on nimittäin hieman tökeröä. Vaihtoehtoja löytyy, ne ovat toki monet halvempia kilohinnalta ja tuoreempia mutta ehkä sellaiseen voi nöyrtyä..

Tonnikalaa liikakalastetaan runsaasti (ryöstökalastetaan), siksi laji on melkein sukupuuton partaalla. IUCN:n mukaan itäisen Atlantin tonnikalakannat ovat erittäin ja läntisen Atlantin kannat äärimmäisen uhanalaisia.

CITES-jäsenmaa Monaco esitti vuonna 2009, että tonnikala liitettäisiin CITES-sopimuksen Appendix I-listaan, johon listattujen lajien kauppa kielletään kaikissa sopimuksen solmineissa maissa. Tätä nykyä CITES ei suojaa tonnikalaa lainkaan. Aiemmat pyynin rajoitusyritykset ovat kaatuneet erityisesti Ranskan ja Italian vastustukseen. Qatarissa järjestettyjen CITES-neuvottelujen päätös tonnikalan suojelusta kaatui suurien tonnikalaa pyydystävien maiden, erityisesti Japanin vastustukseen. Tonnikalaa ei siis tulla suojelemaan, ainakaan lähitulevaisuudessa.

Tätä meillä syödään =P

3prk tonnikalahiutaleita öljyssä (1 prk voi olla chilillä maustettu tulee hieman tujuakampi salaatti)
3-4 omenaa kuutioina
10cm pala puroja suikaleiksi
1pss pakasteherneitä
5 keitettyä kananmunaa palasiksi
Kruunu majoneesia 1 tuubi

Lisäksi voi keittää vielä pari desiä simpukka makaronia sekaan, jos haluaa.

Tosiaan tuolla chilitunalla saa lisämakua salaattiin jos haluaa. Itse käytän sitä joskus.

Tonnikalapaloja vedessä tai öljyssä
Keitettyä makaronia tai riisiä
Rapeaa salaattia tai kiinankaalia
Ananasta
Herne-maissi-paprika ps
Sipulia tai purjoa
Keittettyä kananmunaa
Majoneesia ja ranskankermaa kastikkeeksi

[QUOTE="vieras";23611618]Itse en tuon uhanalaisuuden vuoksi tarjoaisi vieraille tonnikalaa, on nimittäin hieman tökeröä. Vaihtoehtoja löytyy, ne ovat toki monet halvempia kilohinnalta ja tuoreempia mutta ehkä sellaiseen voi nöyrtyä..[/QUOTE]

Meillä syödään tonnikalaa keskimäärin 8 purkkia viikossa. niin kauan kun sitä kaupasta löytyy niin aion sitä syödä!!

Yhteistyössä