rh-immunisaatio ja vastasyntyneen hemolyyttinen tauti, kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jorai
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jorai

Uusi jäsen
04.09.2011
3
0
1
Hei!
Onko kokemuksia raskauden ajan immunisaatiosta jotakin vasta-ainetta kohtaan? Onko aiheuttanut anemiaa sikiölle? Miten synnytys on mennyt ja millainen vauvan vointi ollut? Miten sikiön vointia seurattu?

Mulla vasta-aineet pahasti koholla, edessä todennäköisesti verensiirrot sikiölle kohtuun. Tiitteri 64. :O

Rv 33+5

Hei!
Onko kokemuksia raskauden ajan immunisaatiosta jotakin vasta-ainetta kohtaan? Onko aiheuttanut anemiaa sikiölle? Miten synnytys on mennyt ja millainen vauvan vointi ollut? Miten sikiön vointia seurattu?

Mulla vasta-aineet pahasti koholla, edessä todennäköisesti verensiirrot sikiölle kohtuun. Tiitteri 64. :O

Rv 33+5

Hei!

En tiedä, kaipailetko vastaustani, kun tulen vasta perästä, mutta tällä siis yksi tapaus. Mulla nyt rv 19 + 3. Mulla kokemusta nyt sen verran, että verikokeissa käyn kuukauden välein, ja ultrassa seurataan välillä neljän viikon, välillä kahden viikon välein virtauksia, jotka toistaiseksi normaalin rajoissa. 4 viikon välein olen vuorokauden sairaalassa, saamassa lääkettä, joka toistaiseksi pitänyt virtaukset normaalin rajoissa. Mulla ensimmäinen tiitteri ollut 128, toinen 64, tässä välissä olen saanut ensimmäisen lääkeannoksen, joka oli siis laskenut tiitteriä. Mahdollisesti, mutta en varmasti, vauva saa verensiirron raskausaikana, jos virtaukset alkavat näyttää siltä. Napasuonipunktio tms. mikä lie, myös mahdollisesti edessä, sitä nyt tarkkaillaan, kun ensi viikolla on taas ultra ja siitä kahden viikon päästä seuraava.

Miten sinulla sikiön vointia on seurattu ja tilannetta hoidettu? MIllä mielellä olet?

Moi!

Mikä vasta-aine sulla on kyseess? Mulla oli anti D ja C, joten mitään lääkitystä raskausajalle ei ollut. Eli meidän pieni poika on jo syntynyt. Otettiin suunnitellusti keisarinleikkauksella rv 35+2. Syntyi hyvävointisena ja hemoglobiinikin oli 126 syntyessään. Tiitteri mulla oli 128 ja kvantitaatio-arvo 71IU/ml. Eli luvut oli aika suuret.

Mä kävin joka viikko 1-2 kertaa äitiyspolilla sydänkäyrällä ja ultrassa. Niitä keskiaivovaltimon virtausnopeuksia siellä seurattiin ja kyllähän ne lopulta kohosi niin, että piti napasuonipunktio tehdä. Siinä oli vauvan hb 122, joten verensiirtoja ei tarvittu ja sit suunniteltiinkin jo sektio.

Raskausaika oli erittäin stressaavaa, kun vauvan voinnista ei ollut ihan varma. Vauva kuitenkin jaksoi koko ajan liikkua masussa hyvin, vaikkakin syke oli välillä huolestuttavan korkea ja siitä oltiin osastoseurannassa. Ultrassahan ne katsoo onko nestettä vatsaontelossa vauvalla, onko sydän normaalin kokoinen, napsuonivirtaukset ja lapsiveden määrää myös pitää tarkkailla. Hydrops tarkoittaa nesteiden kertymistä ja sitä oiretta etsitään, koska on vakava.

Pojan synnyttyä hän joutui valohoitoon, joka oli superpitkä! Kesti jopa kolme viikkoa ja oli 6 valot käytössä pahimillaan. Nyt suurin ongelma onkin laskeva hemoglobiini. Punasolutankkauksia on tehty jo kolme kertaa eikä loppua näy. Muuten poika on terve ja mahtava pakkaus!

Huolestunut -80, jos haluat jutella tarkemmin aiheesta, laita yksityisviestiä. Tiedän, että vertaistuki on tärkeää, koska kohtalotovereita ei ole joka nurkan takana! Tsemppiä!

-Jorai

Yhteistyössä