Rh-, keskenmeno, anti-D-piikki jäi saamatta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Olen Rh- ja sain viikko sitten keskenmenon. Viikkoja oli tuolloin 9. En saanut sitä anti-D-piikkiä. Olen koettanut googlettaa aiheesta ja vähän ristiriitaista tietoa siitä, että oisko piikki pitänyt saada. Tk lääkärikin oli vähän ymmällään asiasta...... Kokemuksia?

Esikoinen on ilmeisesti Rh+, koska neuvolakortin mukaan olen saanut synnytyksen jälkeen sen anti-d-piikin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
olisi pitänyt saada..mlle tehtiin eilen tyhjennys ja mä en sit'ä saanut kun olen + mut jos olisin ollu -verinen ni olisi piikki tullut

Tuohon tuloksen tulinkin googletuksen jälkeen.... Voiko niitä vasta-aineita nyt testata sitten verestä? Täytyiskö mun vaatia sitä vaiko mitä...

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
olisi pitänyt saada..mlle tehtiin eilen tyhjennys ja mä en sit'ä saanut kun olen + mut jos olisin ollu -verinen ni olisi piikki tullut

Tuohon tuloksen tulinkin googletuksen jälkeen.... Voiko niitä vasta-aineita nyt testata sitten verestä? Täytyiskö mun vaatia sitä vaiko mitä...

suosittelen että otat yhteyttä naistentautien polille, sieltä saat varmasti lisää ohjeita miten nyt toimia.

Itse sain km:n joulukuun alussa ja etsiny siihen mahdollisia syitä. Mä en ollu ehtiny käymään verikokeessa, meni kesken vkolla 9 ja samalla viikolla oli tarkoitus mennä kokeeseen. Mä en siis tiedä olenko + vai -. Onko tuosta oikeasti haittaa heti alussa, jos ne menee ristiin eli voiko aiheuttaa km:n? Eikö sitten pitäisi jo ennen raskautumista tutkia kumpi on ja kumpi kumppani on? Niin ei ainakaan Helsingissä pääse tekemään, kun neuvolaan pääsee vasta aikasintaan rv:lla 8 ja sitten siinä verikokeessa kestää vielä viikko. Tuossa ajassa ehtii hyvin menemään kesken.

Alkuperäinen kirjoittaja wilma79:
Itse sain km:n joulukuun alussa ja etsiny siihen mahdollisia syitä. Mä en ollu ehtiny käymään verikokeessa, meni kesken vkolla 9 ja samalla viikolla oli tarkoitus mennä kokeeseen. Mä en siis tiedä olenko + vai -. Onko tuosta oikeasti haittaa heti alussa, jos ne menee ristiin eli voiko aiheuttaa km:n? Eikö sitten pitäisi jo ennen raskautumista tutkia kumpi on ja kumpi kumppani on? Niin ei ainakaan Helsingissä pääse tekemään, kun neuvolaan pääsee vasta aikasintaan rv:lla 8 ja sitten siinä verikokeessa kestää vielä viikko. Tuossa ajassa ehtii hyvin menemään kesken.

Ei sitä isää kannata testata, koska potentiaalisesti nainen voi valehdellakin isästä. Naisen veriryhmä tutkitaan. Se on niin epätodennäköistä raskauden alussa, että riski on minimaalinen ilman pistosta.

Olisi pitänyt saada! Ikävää että tuollaista pääsee tapahtumaan. Joillakin on hyvä tuuri ja seuraavissa raskauksissa ei ole ongelmia, mutta toisilla vasta-aineita pääsee kehittymään ja ongelmia syntyy. esim. Ystäväni ei saanut keskenmenon jälkeen tuota piikkiä ja sen jälkeen jokainen raskaus (4kpl) on päätynyt keskenmenoon aina ennen rv 12. Syyksi löydettiin vasta-aineet.

Itselläni on 6 lasta ja sekä 3 keskenmenoa (tapahtuneet rv 5-12 väleillä), ja jokaisen jälkeen olen saanut tuon anti-D-piikin (lapset perivät meillä aina + veriryhmän isältään). Lääkäri on ollut ehdottomasi sen antamisen kannalla, tosin yhdessä keskenmenossa päivystyksen lääkäri ei olisi sitä älynnyt antaa ellen olisi kysynyt asiaa itse (pahoiteli asiaa moneen kertaan jälkeen päin ja kiitteli kun itse muistutin asiasta).

Non compos mentis:
Mutta entä kun sitä ei ole testattu edes multa? Jos tässä uudelleen raskautuu, niin sekin voisi siis mennä kesken tämän takia? Missään vaiheessa neuvolassa ei mulle mainittu, että verikokeessa olisi ehdittävä käydä. Mähän en siellä sitten käynyt, koska meni kesken juuri ennen kuin oli tarkoitus mennä eli nyt en tiedä olenko + vai - ja kannattaako tässä sitten uudelleen edes yrittää raskautumista?

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Olisi pitänyt saada! Ikävää että tuollaista pääsee tapahtumaan. Joillakin on hyvä tuuri ja seuraavissa raskauksissa ei ole ongelmia, mutta toisilla vasta-aineita pääsee kehittymään ja ongelmia syntyy. esim. Ystäväni ei saanut keskenmenon jälkeen tuota piikkiä ja sen jälkeen jokainen raskaus (4kpl) on päätynyt keskenmenoon aina ennen rv 12. Syyksi löydettiin vasta-aineet.

No voihan ei.... Täytyy kyllä selvittää tämä asia. Toivottavasti se lääkäri soittaa mulle tänään, kuten lupasi. Aikoi nimittäin selvitellä asiaa polilta.

Itselläni on 6 lasta ja sekä 3 keskenmenoa (tapahtuneet rv 5-12 väleillä), ja jokaisen jälkeen olen saanut tuon anti-D-piikin (lapset perivät meillä aina + veriryhmän isältään). Lääkäri on ollut ehdottomasi sen antamisen kannalla, tosin yhdessä keskenmenossa päivystyksen lääkäri ei olisi sitä älynnyt antaa ellen olisi kysynyt asiaa itse (pahoiteli asiaa moneen kertaan jälkeen päin ja kiitteli kun itse muistutin asiasta).

Harmittaa, kun en ite tajunnut tuosta heti puhua. Mutta kun lähdin vuodon alkaessa niin rytinällä tk:hon, etten keskenmenoja googletellut ennen sitä.... Ja vasta muutama päivä km:n alkamisen jälkeen hoksasin tuommoisen jutun. Toisaalta - kait niillä lääkäreilläkin joku vastuu on....

vasta-aineita ei varmaankaan testata sinulta nyt jälkeen päin, ja tuon piikin ottaminen on nyt jo myöhäistä. Seuraavassa raskaudessa sinulta tutkitaan (ainakin) 3 kertaa vasta-aineet verestä ja jos niissä ilmenee jotain niin tarvittaessa aloitetaan hoidot (pahimmassa tapauksessa vauvan verenvaihdot jo kohdussa ollessa, mutta tämä käsittääkseni tosi harvinaista). Tosiasia on myös että vasta-aineet voivat aíheuttaa myös keskenmenoja, ja silloin kolmannen keskenmenon jälkeen tutkimuksissa tutkitaan myös nuo mahdolliset vasta-aineet.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Mullekin jäänyt antamatta, silti syntyneet lapset olleet ok myöhemmissä raskauksissa. Kyllä ne tarkkailee rh negojen vasta-aineita raskauden aikana.

Onko sun lapset olleet Rh- vai + -merkkisiä?

alkuraskauden km ei tarvita välttämätä tuota pistosta, eikä haittaa myöhemmissä raskauksissa. Toki rh- vasta-aineita tutkitaan sitten koko odotusaika, ja jos syntyvä lapsi on rh+ saa tuon pistoksen. Älä siis huoli!

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Mullekin jäänyt antamatta, silti syntyneet lapset olleet ok myöhemmissä raskauksissa. Kyllä ne tarkkailee rh negojen vasta-aineita raskauden aikana.

Minä en saanut piikkiä keskenmenon jälkeen. Eikä neuvolassa tarkkailtu raskausaikana vasta-aineita. Poika on Rh+.

alkuraskauden km ei tarvita välttämätä tuota pistosta, eikä haittaa myöhemmissä raskauksissa. Toki rh- vasta-aineita tutkitaan sitten koko odotusaika, ja jos syntyvä lapsi on rh+ saa tuon pistoksen. Älä siis huoli!

Koetan olla huolimati... Ihmetyttää vain, kun tuommoinen suositellaan annettavaksi ja sitten se unohdetaan!

Koetan olla huolimati... Ihmetyttää vain, kun tuommoinen suositellaan annettavaksi ja sitten se unohdetaan!

Minä olin myös tosi ihmeissäni, kun asian tajusin. Siis sen, että en saanut sitä piikkiä. Synnytyksen jälkeen sain kyllä.

Yhteistyössä