Rh-positiivinen, MUTTA vasta-aine Anti E löytyi. Auttakaa joilla kokemusta???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tatjana80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tatjana80

Jäsen
04.07.2006
283
0
16
Eli sain hiljan kuulla, että verikoikeissani oli häikkää. Olen siis Rh-positiivinen (kuten suurin osa ihmisistä on), MUTTA vasta-aineet oli positiiviset. Multa löytyi siis vasta-aine Anti E. Luin siitä netistä ja huoleni on nyt melko suuri. Olen 13 viikolla raskaana ja pelottaa miten vauvan käy tuon vasta-aineen takia. Vauvalle saattaa tulla esim. anemia jo masussa ollessaan ja se aika todennäköisesti on keltainen synnyttyään, joten tulee saamaan sinivalohoitoa, kun hän syntyy.

Mistä ihmeestä senkin tietää jos ja kun vauvalla on masussa ollessaan anemia ja miten se hoidetaan?? Tai että jos sillä on jotain muutakin hätää siellä?? Olen huolissani vauvani hyvinvoinnista. Tämä tulokas on meidän perheen viides lapsi ja kenenkään muun aikana vasta-aineita ei ole löytynyt eikä ole ollut.

Kaikki edelliset neljä synnytystä on menneet normaalisti ja ovat kaikki myöskin olleet alatiesynnytyksiä. Mulle ei ole ikinä laitettu verta eikä kukaan lapsista ole ollut keltainen synnyttyään.

Mies kävi viime viikolla verikokeissa ja sen tulokset saadaan luultavasti vasta ensi viikolla. Menee kuulemma parisen viikkoa ennenkuin tulokset tulevat :kieh: Piinaavaa odotusta :'(

Onko täällä joku joka on jo saattanut synnyttääkin ja on ollut itsellään myös tuo sama Anti E vasta-aine (ja itse Rh+)?? Mitä hoitoa vauvasi sai synnyttyään tai jo raskausaikana?? Auttakaa pikaisesti pelokasta :(

Nostin sulle yhden ketjun, jossa on keskusteltu vasta-aine-odottajien kanssa, on niin rh-negatiivisia kuin positiivisiakin tapauksia :wave:

Eli hommahan menee niin, että nyt kun sulla on todettu vasta-aineita, niin käyt verikokeissa veripalvelun antamien ohjeiden mukaan. Niillä seurataan vasta-ainepitoisuuksia, ja kohoaako ne ja tiitterit. Sitten myöskin olet äitipolin seurannassa, ultria tulee vähän enemmän. En tiedä tuosta Anti-E:stä sen tarkemmin, varmasti äitipolin lääkäri sinua opastaa, kun menet siellä jossain vaiheessa käymään. Itselläni on anti-c, ja kaikki on mennyt oikein hyvin - minullakin ensimmäinen raskaus jossa vasta-aineita (viides raskaus, lapsia kolme).

Älä hirmuisesti hätäile :hug: Suomessa on tosi hyvä hoito ja jos vauvalle anemia tulisi, niin sitäkin voidaan hoitaa jo masussa (verisolutankkaus napanuoran kautta). Mutta on tosi harvinaista, että menee niin pahaksi - muistaakseni niitä ei tehdä kuin kymmenisen vuodessa tai jotain sellaista!

Tsemppiä sulle, kyllähän se alkuun oli vähän kauhistuttavaa, kun ei ollut tietoa mistään eikä neuvolassakaan tiedetty, mutta kun sitä tietoa sitten sai, niin osasi jo rauhoittua asian kanssa =) Sullakin kun eka kerran vasta todettu vasta-aineita, niin luultavasti tilanne on lievä tämän raskauden osalta - seuraavassa raskaudessa saattaisi kai paheta immunisaatio.

stoppis 37+0

Hei! Tahdon rauhoitella koska tuo vasta-aine Anti E, ei välttämättä aiheuta vauvalle yhtään mitään. Minultakin (Rh+) löytyi tuo kyseinen vasta-aine kolmannen raskauden aikana (sain toisen lapsen synnytyksen yhteydessä lisäverta huonon Hb:n takia ja luultavasti tuossa veressä on ollut vasta-aine Anti E). Veriarvojani seurattiin neuvolassa hieman useammin ja taisin käydä ultrassakin yhden ylimääräisen kerran, mutta muuten raskaus sujui aivan kuten aiemmatkin raskauteni. Terve poika syntyi raskaus viikolla 38, eikä mitään hoitoja tarvittu!

Kiitos jo vastanneille!! :D Vielä haluaisin lisää kokemuksia synnytyksen jälkeisistä toimenpiteistä (jos niitä tarvittiin, niin mitä)??? Oliko esim. keltaisuutta tai muuta??

Hieman olen asian suhteen rauhoittunut, mutta edelleen asia vaivaa mieltäni ja tulevan perheen jäsenen hyvinvoinnista murehdin varmaan niin kauan, kunnes synnytys on ohitse. Eli pitkä odotus edessä vielä.

Mies kävi pari viikkoa sitten verikokeissa ja tänään sain tulokset, huonot sellaiset :'( Myös miehellä oli vasta-aine Anti E +, eli se on pahempi juttu kuin se jos se olisi ollut neg. Kukaan ei tiedä mistään mitään ja neuvolassakin mun tapaus on ENSIMMÄINEN. Auttakaa nyt joku jolla on kokemuksia myös siitä, kun oma ja miehen vasta-aine on Anti E positiivinen???

http://www.veripalvelu.fi/www/2294

Tuossa perustietoa. Esim. tässä lainaus, minkä pitäisi sua hieman rauhoittaa:

Muut veriryhmäimmunisaatiot
Muita merkittäviä vastasyntyneen hemolyyttistä tautia aiheuttavia vasta-aineita ovat esim. anti-c, anti-E ja anti-K. Kutakin vasta-ainetta todetaan Suomessa 40-70 äidillä vuodessa. Yleensä näiden vasta-aineiden pitoisuus on pieni, joten hoitoa tarvitaan yleensä vasta syntymän jälkeen.

Ja oletan siis että miehelläsi on anti-E + ja sulla Anti-E -, jolloin on mahdollista että lapsella on myös anti-E + eli eri kuin sulla, mikä siis aiheutaisi mahdollisia ongelmia. Jos sulla ja miehellä olisi molemmilla anti-E +, niin mitään ongelmaahan ei olisi, kun vauva ei olisi voinut periä mieheltä eri merkkistä tekijää.

Älä nyt hätäile, kuten tuolla veripalvelun sivuillakin sanotaan, niin tämä teillä oleva vasta-ainetyyppi harvoin on vaarallinen raskausaikana! Oletko saanut poliaikaa? Varmasti rauhoittaisi mieltä, kun pääsisit juttelemaan asiasta asiantuntevan lääkärin kanssa, joka pystyisi vastaamaan sun kaikkiin kysymyksiin :hug:

Itselläni on tosiaan tuo samaan ryhmään kuuluva anti-c eikä raskauden aikana ole ollut mitään ongelmia, kohta mennään jo synnyttämään :wave:

Oletko lukenut tätä D-immunisaatio-ketjua, jonka nostin taannoin? http://kaksplus.fi/keskustelu/t1523254 Siellä taisi olla joku anti-E-tapauskin, jos en väärin muista...

Mulla siis on Anti E + sekä mieheltä löytyi Anti E +. Neuvolassa kyllä mainittiin, että kun miehelläkin on sama vasta-ainelöydös mikä mulla, niin siitä on ENEMMÄN vaaraa kuin jos miehellä oliskin ollut Anti E-. Ilmeisesti 2 viikon päästä, kun saadaan mun toiset verikokeen tulokset, niin jatko selviää silloin, että tarvitaanko mitään lisätutkimuksia yms. On tämä vain raskasta aikaa, kun kukaan ei tiedä mistään mitään :'( Niin, ja jos raskauden aikana ei ilmene ongelmia, niin synnytyksen jälkeen luultavasti jotain. En ole katsonut tuota laittamaasi ketjua D-immunisaatiosta. Oon vain yrittänyt kaivaa tietoa tästä omastani. Huoh.

Siis toi nyt on niin perus-biologiaa, että jos teillä molemmilla on Anti-E+, niin vauvallakin on + eikä silloin olisi mitään hätää. Eli että joko sinä olet ymmärtänyt jotain vähän väärin tai sitten neuvolasi syöttää sulle potaskaa. Ehdotan että soitat suoraan sinne veripalveluun, siellä on oikea tieto tässä asiassa!

Ja tuo synnytyksen jälkeinen "jotain" on lähinnä bilirubiinien seurantaa, eli vauva saattaa kellastua. Joskus voi tarvita sinivalohoitoa. On tosi harvinaista että vauva tarvitsisi verenvaihtoa (nämä on sellaisia tapauksia, joissa vasta-ainetasot todella korkeita, toisin kuin tässä sinunkin vasta-ainetyypissä yleensä ). Ja hoitotulokset on Suomessa todella hyvät.

Tuossa ketjussa on siis enimmäkseen muita tapauksia kuin D-immunisaatio, kuten jo sanoin.

Yhteistyössä