riippuva vatsa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sektion jälkeen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sektion jälkeen

Vieras
Olisiko kohtalotovereita antamaan vinkkejä, neuvoja tms. roikkuvaan vatsanahkaan. En tiedä johtuuko sektiosta, vai olisiko vatsa jäänyt tällaiseksi alatiesynnytyksen jälkeenkin, mutta alavatsa siis röllöttää ikävästi sektiohaavan päällä (joka on "kireä"). Sektiosta on aikaa jo 9kk ja olen käynyt kiinteyttävissä tmv. jumpissa jo toukokuusta lähtien säännöllisesti 2-3krt/vk, mutta tuolle vatsalle ei sitten tapahdu yhtikäs mitään. Ärsyttävää, kun mitkään housut ei tunnu menevän mahan kohdalta kiinni. Muuten kyllä vanhat housut (kokoa 40-42) mahtuisi ja istuisi hyvin, mutta tuo alavatsa vaatisi 46-48 ympäryksen ja sitten muuten taas noin ylisuuret housut roikkuvat päällä. Onko tässä nyt enää mitään toivoa, vai pitääkö vaan ostaa korsetti ja sopeutua ajatukseen että se alavatsauloke on ja pysyy.. :/

Pitää vielä mainita, että tuo vatsa siis esteettisen "ongelman" lisäksi häiritsee muutenkin, esim urheillessa, kun joustessa/hyppiessä vatsa elää ihan omaa elämäänsä eikä pysy jumppahousuissa. Ihan niinkuin olisi vyölaukku vyötäröllä, joka hytkyy omaan tahtiin hölkätessä. :/

Arrgghh.. Tulipas tilitystä, mutta saman ongelman kanssa painivat varmasti ymmärrätte! ;)

Juuri eilen etsin täältä vanhemmista kirjoituksista vinkkiä just samaan vaivaan, ei järin lohduttavalle näyttänyt... Jäin ymmärrykseen, että aika korjaa sen minkä korjaa ja loput roikkukoon "kunniamerkkinä". Kieltämättä hiukka ahdistava tulevaisuudennäkymä ainakin omalla kohdallani:)

Mutta oikeesti, kertokaa ihmeessä josko ootte "röllykkää" saaneet pienemmäksi?

Kannattaa lähteä korjaamaan tiukempaa ruokavaliota. Tiukempi kokonaisvaltainen liikunnnan ja ravinnon yhdistäminen.

Itselläni tehty myös sektio ja aloitin heti kun kykenin liikkumaan ja jumppaamaan (kotona gymstickillä ja käsipainoilla) ja laitoin ruokavalioni kuntoon. Paino tippui ja kiinteytyi ja vatsaröllykkä tasoittui.

toimii! Ja tsemppiä - vaatii itsekuria mutta muuta keinoa ei ole! Tai on varmasti plastiikkakirurgi... :)

Arpikudos voi tehdä sen, että rasva vetäytyy epätasaiseksi. Toinen puoli arpea voi olla täysin rasvaton, mutta toisella puolella pullistelee.

Minulla on vatsassa nyt kolme isoa arpea, joista yksi on vuoden vanha sektioarpi. Arvet ikäänkuin reunustavat vatsaa ja vetävät sitä "vinoon". Ei vatsa sinänsä ole vino, mutta jos lihasten päällä on yhtään rasvaa, vetävät arvet rasvakudoksen kummalliseen muotoon. Arpien jommalla kummalla puolella ei ole yhtään rasvaa, mutta toisella puolella on ja kun näitä komistuksia on kolme, voitte vain kuvitella miltä näyttää.

Olen käynyt plastiikkakirurgilla näytillä, hän voisi tosiaankin auttaa. Toinen vaihtoehto on laihdutus mahdollisimman rasvattomaksi. Valitettavasti laihdutus ei onnistu vain vatsasta, eikä minulla ei oikeastaan paljoakaan varaa laihduttaa.

Jeps, täällä tiedetään mistä puhut. :) Itselläni sektio tehtiin bikinirajaan vaakatasoisesti, n. 10cm arpi. Sektiosta aikaa n. 6kk ja juuri tuo vyölaukku roikkuu. Lisäksi vatsa on jotenkin kova navan yläpuolelta. En ole kyllä hirveästi liikkunut / syönyt terveellisesti. Minusta tuntuu, että alatiesynnytyksen jälkeen vatsa kuitenkin palautuu paremmin. Tarttis tehdä jotain. Minuakin ahdistaa, kun housun vyötärön yli roikkuu kauhea pussi.

Mulla ei ole enää pömppävatsaa ja vatsa on samankokoinen kuin ennen raskaasi tuloa.
En tehnyt ensimmäiseen puoleen vuoteen oikeastaan mitään muuta kun kävin kävelyllä.
Nyt sitten 10 kk sektiosta, käyn edelleen päivittäin kävelyllä, kerran viikossa tanssitunneilla ja teen jumppaa tv:tä katsoessa. Callaneticsista löytyy tehokkaita vatsa ja selkäliikkeitä. Ruokavaliota vähän rukkasin myös imetyksen lopetuksen jälkeen, eli välttelen hiilareita myös sokeroituja jogurtteja. Syön puuroa, kalaa, kanamunia, leipää, kasviksia jne.

Nythän siis puhe ei ollu tavallisesta pömppiksestä, vaan ns. kengurupussista, joka roikkuu siinä sektioarven päällä. Minullakin siis sellainen löytyy... Nyt siis sektiosta lähes 9kk ja vaikka kilot ovatkin pudonneet jo alle odotuksen alkuajan, tuo vyölaukku vain roikkuu tuossa. Tuntuu ja näyttää jotenkin siltä, että se sektioarpi on jotenkin liian sisällä tuolla mahan uumenissa ja sivulta kun katsoo, alavatsa roikkuu kaksinkerroin siinä arven päällä.

Luulen, että sen saa pois vain todella raivokkaalla laihduttamisella tai kirurgin pöydällä...

Todella kurjaa...

Jos se pussi tosiaan on pelkkää roikkuvaa nahkaa, niin ei kait siihen sit mitkään ruokavaliot ja liikunnat auta? Ittellä ei jääny sellaista. En tiedä mitä tekee ihmiset jotka on laihduttanut paljon, eikös silloin jää paljon löysää nahkaa? Ehkäpä se palautuu ajan kanssa, tai sitten ei.

Joo, hieman lohduttomalta näyttää.. :( Jos kyse olisi vaan läskistä, niin ruokavalio&liikunta auttaisikin, ja toki siellä "vyölaukussa" hieman rasvaakin on, mutta lähinnä ongelmaksi tekee se, että nahkaa on ihan liikaa ja se vähäinen rasva riippuu siellä nahkapussin pohjalla, joka sitten röllöttää siinä sektioarven päällä. Sivuprofiili on aivan hirveä! Mutta ilmeisesti liikuntakaan ei tuohon ihon palautumiseen auta..? Voi kääk. Ehkä se on sitten vaan parasta ostaa kasa maxialushousuja ja kerätä se kaikki vatsa sinne housujen sisään, ettei riipu housujen päällä. Ja harrastaa seksiä pitkässä paidassa, ennenkuin itse totun tähän kauheuteen. :/

Minulla aikaa sektiosta vasta kuukusi, mutta neuvolan täti sanoi, että sektiossa leikkaushaavoja on useita päällekkäin ja näin ollen arpia iso pino masun sisällä. Sanoi, että tunne "makkarasta" alavatsalla kestää pitkään ja vuosi on ihan normaali toipumiseen tarvittava aika. Monilla täällä alkoi kuitenkin jo vuosi olemaan kohta täynnä... Mutta arpautuminenkinhan on yksilöllistä, joillain arvet on paksuja ja näkyviä kun toisilla taas saattaa vstaava arpi kadota kokonaan. Eli kyllä niistä löllöistä varmaan osa on niitä vatsan sisällä olevia arpikudoksia, joita ei kyllä kovinkaan jumppa kadota. Mulla oli vatsa aikamoinen löllis jo ennen vauvaa, mutta painoa on kyllä jonkin verran tippunut, saa nähdä minkälainen maha tästä vielä tulee...

Mulle EI ole tehty sektiota. Sen sijaan olin...kai olenkin luonnostani hyvin pienikokoinen ihminen ja maha kasvoi jokaisessa kolmessa raskaudesa suoraan eteen, ei lainkaan sivuille, ja kaksi viimeistä olivat isoja, liki viisikiloisia, syntyessään.
Olin tuossa välillä erittäin timmissä kunnossa ja jopa liian laiha..EI mitään apua tuohon hirveään arpiseen nahkapussiin...oikein kuroutumaan, joka tuossa vatsalla röllöttää ;(
Se onkin melkein paremman näköinen, kun olen vähän pulleampi. Ei niin esille tuleva uloke.
Olen hyväksynyt sen, että se siinä loppuelämäni röllöttää, vaikka se tuntuukin ihan epäreilulta kun katselee toisia äitejä bikineissään :(
Luultavasti se ei haittaa kumppania ollenkaan, mutta kyse onkin siitä, että minä itse en tee mielelläni normaaleja juttuja, kuten käy uimahallissa, rannalla, tai saunassa vieraammassa porukassa. Ja on oikeasti vaikea tuntea itsensä mitenkään seksikkääksi tuon nahkapussin kanssa, mutta siinä auttaa kyllä kumppani.
Kirurgin veitsi olisi ainoa vaihtoehto tuon kanssa :(

Yhteistyössä