Riisipaperin käyttö kestoilussa ym.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Blue2006
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Blue2006

Uusi jäsen
05.06.2007
5
0
1
Olen harkitsemassa kestovaippojen ainakin osittaista käyttöä ja kaipaisin hieman apua alkuun pääsyyn... Yritän suhtautua asiaan positiivisesti, mutta haen kuitenkin kohtuu helppoja (ja vähän haisevia =)) ratkaisuja.

Olisiko jotain yleisiä vinkkejä mahdollisimman helppoon aloitukseen kestoilussa, kun en jaksaisi kahlata kaikkia ohjeita ja pitkiä viestiketjuja läpi? Olen ajatellut ostaa muutamia kuorivaippoja ja sisävaippoja (imuosia) alkuun kokeilua varten. Suositelkaahan jotain hyviä/toimivia/EDULLISIA merkkejä.

Olen ymmärtänyt, että riisipaperin käyttö vaipassa ehkäisee sen, ettei kakkoja tarvitse kaapia vaipalta vaan ne voi heittää papereineen päivineen esim. pyttyyn ja näin vain mahdolliset roiskeet täytyy putsata "käsin". Toimiiko siis näin? Onko riisipaperin käyttö yleistä/helppoa kestoilussa? Mistä tätä riisipaperia saa ostaa?

Onko käytettyjen vaippojen kuivasäilöminen toimiva ratkaisu? Kun ajatus vedessä lilluvista likavaipoista ei oikein houkuttele...

Kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille =)

Itsekin vasta pääsen aloittamaan kestoilun marraskuussa, kun esikoinen syntyy. Olen kuitenkin muutaman kaverin kanssa asiasta puhunut, jotka kestoilevat. He ovat sitä mieltä että helpoimpia ovat taskuvaipat ja niistä parhaimpia Fuzzi Bunz merkkiset. Niissä on sisäkankaana microfleece joka toimii samalla kuivaliina kankaana, ettei erillistä riisipaperi/kuivaliinaa tarvita. Niistä huuhtoutuu helposti se kakkakin pois eikä tahroja kovin helposti jää fleeceen. Ne myös kuivuu tosi nopeasti kun siinä ei ole kuin se ohut fleece ja pul.kosteussuoja kangas. Niin ja tietenkin imut laitetaan siihen väliin. Senkin puolesta se on hyvä kun sen imumäärän pystyy säätämään yö ja päivä käyttöön sopivaksi.

Minä olen nyt jonkin verran hankkinut noita fuzzeja ja lisänä on sitten noita sisä-ja kuorivaippoja. Öisin kuulema hahtuvat ja paksummat sisävaipat toimii myös hyvin, mutta päivisin saattavat olla turhan paksu paketti, varsinkin sitten kun lapsi alkaa liikkua enemmän. Mä oon noi vaipat hankkinu huuto.netistä. Sieltä saa tosi hyviä edullisesti ja voi ostella erilaisia ja kokeilla mikä toimii itsellä parhaiten. Sillä niihän se on että kokeilemalla paras löytyy. Se mikä toimii toisella, ei välttämättä itsellä toimi ollenkaan.

Kuivaliinoja/riisipaperia saa ostettua ainakin netistä. Jos laitat googleen hakusanan kestovaippa niin aika paljon eri nettiputiikkeja tulee tarjolle. Ainakin perhepuoti.fi myy riisipaperia ja muutakin kestovaippa kamaa.

Sanle, kiitos vastauksestasi!
Ajavatko nuo taskuvaipat saman asian kuin kuorivaipat? Laitetaanko niihin vain sellainen kangasliuska imu vai voiko käyttää sisävaippaa? Sori olen täysin tietämätön näissä :ashamed:
Riisipaperia haluaisin käyttää siis sen tähden ettei kakkaa tarvitse putsata käsin vaipalta vaan sen voi nostaa paperin kanssa pönttöön. Tähän ei kai tuo microfleece auta?

Moikka,

On muuten tosi ilahduttavaa huomata, että enempi on ainakin halukas kokeilemaan kestoilua, edes vain osittain!

Me ollaan käytetty sekä että - poikamme on nyt 2-vuotias ja kuivaksi opettelemassa. Eli kestot kotona ja lyhyillä reissuilla, kun tietää että tulee vain pisuja.

Alussa käytettiin harsoja, lisäimuni flanellia ja Ruskovillan villahousuja. Ja kuten kyselit, niin riisipaperia! Se on tosi kätevää ja saa ostettua yleensä ainakin luomukaupoista, juuri semmosta jonka voi wc-pönttöönkin huuhdella. Rulla maksaa Porvoossa 3.50 ja siinä on muistaakseni joku 100-150 arkkia. Mutta hyvä konsti on leikata ne kahtia, jolloin käyttöikä tuplaantuu. Se arkki on meinaan aika leveä, joten hyvin voi kaventaa kekseltä - peittää ihan hyvin kriittiset kohdat ;)

Pojan kasvettua, niin siirryimme kuoriin. Meillä on käytetty lähinnä Imse Vimsen Bumpy kuoria - suosittelen! Niissä on juuri hyvä resori haaroissa, josta ei pääse vuotamaan.

Meillä on myös testailtu all-in-one -vaippoja, eli siinä kuoret, taskut etc yhdessä, mutta nämä ovat kalliita, eikä mielestäni mitenkään sen parempia kun kuori+harso-paketti...Mutta makuasia!

Mutta kuten Snalekin mainitsi, niin kannattaa ostaa vaikka Huuto.netin kautta erilaisia alkuunsa ja testailla mikä tuntuu kivalta itselle!

Meillä käytettiin alussa kannellista sankoa. Sekaan vaan korkillinen etikkaa, niin pysyy hajut poissa. Etikka myös hieman pehmentää samalla kangasta,e li tulee vähän lisäetuja siinä myös :) Meillä ei pesty ehkä kun 2 sankoa/viikossa - suuren kulutuksen aikana, mutta tämä vaihtelee todella paljon kaikilla! Nyt kun poika tekee myös asiansa pottaan, niin harsoja pidetään kuivana vaan parvekkeella vadissa ja heitetään pisuharsot lakanoiden sekaan. Eli vaipat pestään aina 60 asteessa. Voi periaatteessa pestä ihan tavallisen pyykinkin seassa, mutta minä pesin aina kyllä erikseen omana koneellisena :whistle:

Parasta kestoilussa, tai edes osittaisessa - niin säästää todella paljon jätettä! Ihan älyttömästi! Lisäksi säästyy riihikuivaa rahaa, kun tarvii ostaa vaippapaketin ehkä 1 kerran kuussa.

Itse olen aika mukavuushaluinen ihminen, mutta kestoilu on mielestäni ollut paljon helpompaa kuin kuvittelin aluksi! Se on vain uusi tapa muiden joukossa. Meille on tulossa tammikuussa toinen lapsi ja ehdottomasti jatkamme tätä samaa hänen kanssaan.

Onnea matkaan!

toi taskuvaippa on siis sisä ja ulkovaipan yhdistelmä. Fleecen ja pul kankaan väliin sujautetaan vain imu. Uusissa fuzzeissa semmoinen microimu tulee mukana, mut minä oon esim, vanhasta frotee pyyhkeestä ommellut suikaleita jotka sopivat sinne. Mut perinteistä sisävaippaa ei siis voi käyttää. Voihan niissäki nsitä riisipaperia käyttää, mut esim maitokakka taitaa kyllä niistä mennä "läpi", että kuitenkin sen joutuu huuhtelemaan. Mut ei sekään mitenkään vaikeata ole, kun vaan käsisuihkulla suihkuttaa sen vessanpöntön päällä ja sit tosiaan vaippa kannelliseen astiaan odottamaan pesua. Yks kaveri tuossa sanoi että hänellä on 7kpl fuzzia ja sit hahtuvat ja sisävaippoja lisänä ja hyvin riittävät vaipparumbaan, ja joiskus riittää kun vain joka toinen päivä vaippapyykin pesee. Että ei niitä loppujen lopuksi ihan älyttömiä määriä kannata hankkia.

Riisipaperia ei saa kuitenkaan laittaa vessanpönttöön!! Suosittelen melkein jättämään riisipaperit jos ei tykkää kakoista roskiksessa, koska "paljaaltaan" ne kakat voi vain huuhdella pönttöön, paperin kanssa ne menevät siis roskiin tai kompostiin.

Ja tosiaan maitokakka taitaa mennä kaikkien papereiden läpi ;)

Meillä kestoilua on takana vasta reilu vuosi ja parin viikon päästä syntyvän tulokkaan kanssa on tarkoitus aloittaa suoraan kestoilla, esikoisen kanssa kun löysin ne vasta pojan ollessa puolivuotias :/ Maitokakkavaipatuksesta ei siis ole kokemusta kun esikoinen oli juuri aloittanut kiinteät kun kestoilu aloitettiin. Meillä Fuzzit ja muut taskuvaipat ovat toimineet hyvin, pienempänä käytettiin sisävaippaa tai harsoa pul-kuoren kanssa. Pikkukakkosella haluaisin kokeilla villahousuja, olisi hengittävä ja varmasti luonnonmukainen vaihtoehto(toisin kuin vaikka fuzzit :whistle: ). Mutta ensin täytynee tarkastaa kakkatilanne, jos kakkaa tulee monta kertaa päivässä täytynee alkuun käyttää pul-kuoria...

Jokaiselle vauvalle ja äidille sopii hiukan eri systeemit joten on hankala oikein suositella mitään, kannattaa hankkia pari erilaista vaippaa ja kokeilla mikä on itselle helpoin ja mukavin, ylimääräiset on helppo myydä. Ja vauvan kasvaessa tarvetta tulee usein taas erilaiselle vaippasysteemille.

Mutta kestoilu on oikeasti hauskaa, sen ansiosta vaipanvaihto ja pyykinpesu (jotka kumpikaan eivät muuten ehkä ole kenenkään suosikkihommia...) on yhtä juhlaa B)

Yhteistyössä