Riisuudutko alasti gynellä?

  • Viestiketjun aloittaja Suvillina
  • Ensimmäinen viesti
MiraKovin
Minulle on aina sanottu et ota housut pois, ei tulisi mieleenkään ottaa KAIKKIA vaatteita pois. Kuinka teitä. jotka olette riisuuntuneet alasti, gyne on ohjeistanut?
Kovin on estoisen tuntuisia viestejä, onkohan asialla ne jotka eivät ole oikein sinuja itsensä
kanssa. Olen 32 v ja käynyt viimeiset 7 v saman fiksun miesgynekologin vastaanotolla, en ole
koskaan edes kysynyt että kaikkiko ? kun hän on pyytänyt minua riisuutumaan.
Ajan olen tilannut lääkärintarkastukseen ja se minusta edellyttää että olen alastomana. tun-
nelma ei ole ollut koskaan vaivautunut tutkimustilanteessa, vaikka lääkärini on aina tehnyt
myös naisten kauhisteleman anaalitutkimuksen.
Aina olen saanut hyvää tutkimus ja terveyspalvelua, myös alastomana ja ehkä juuri siksi.
 
Viimeksi muokattu:
Leena 44.v
Tuntuisi olevan aika nuoria viestinkirjoittajia, koska kannanotot ovat tähän riisuutumisasiaan
pääasiassa hyvin jyrkkiä. Olikin ilahduttavaa lukea Miran viesti ihan tuoreeltaan, kiitos.
Minusta tuntuisi hyvin ahdistavalta jos olisin varustettu näiden viestien mukaisilla mielipiteillä
ja gynekologikäyntini olisi tuskainen tapahtuma.
Itsestäni hyvin huoltapitävänä en ole koskaan häpeillyt alasti oloani lääkärillä, olen pitänyt sitä
ihan luonnollisena asiana, haluan todellakin että lääkärini näkee kokonaisuudessaan terveyden -
tilani ja olemukseni. Toivottavasti tänne ei koskaan tule sellaista jenkkisysteemiä, jossa potilasta
tutkitaan jonkinlaisen kaavun luukkujen kautta vahdin läsnäollessa.
Tuntuu vähän siltä että naiset itse saavat aikaan vastaanotolla hermostuneen ilmapiirin ahdas-
mielisyydellään, joka voi sitten tarttua lääkäriinkin. Olen myös aina käynyt näissä asioissa mies-
lääkärin tutkimuksissa ja sanoisin että luonnollisempaa on näyttää itseään miehelle kuin naiselle.?
 
taas taas
Tuntuisi olevan aika nuoria viestinkirjoittajia, koska kannanotot ovat tähän riisuutumisasiaan
pääasiassa hyvin jyrkkiä. Olikin ilahduttavaa lukea Miran viesti ihan tuoreeltaan, kiitos.
Minusta tuntuisi hyvin ahdistavalta jos olisin varustettu näiden viestien mukaisilla mielipiteillä
ja gynekologikäyntini olisi tuskainen tapahtuma.
Itsestäni hyvin huoltapitävänä en ole koskaan häpeillyt alasti oloani lääkärillä, olen pitänyt sitä
ihan luonnollisena asiana, haluan todellakin että lääkärini näkee kokonaisuudessaan terveyden -
tilani ja olemukseni. Toivottavasti tänne ei koskaan tule sellaista jenkkisysteemiä, jossa potilasta
tutkitaan jonkinlaisen kaavun luukkujen kautta vahdin läsnäollessa.
Tuntuu vähän siltä että naiset itse saavat aikaan vastaanotolla hermostuneen ilmapiirin ahdas-
mielisyydellään, joka voi sitten tarttua lääkäriinkin. Olen myös aina käynyt näissä asioissa mies-
lääkärin tutkimuksissa ja sanoisin että luonnollisempaa on näyttää itseään miehelle kuin naiselle.?
Muslimit ovat erittäin tarkkoja tällaisissa asioissa ja KUNNIOITTAVAT itseään ja naistensa yksityisyyttä. Vähättelisitkö heidänkin kohdallaan, että "kovin olette nuorta porukkaa" ja ahdasmielisiä,kun ette halua nakuilla täysin alasti?

Ja ei, gynekäynti ei ole minulle tuskainen tapahtuma, mutta on luonnollista, että ihminen arvostaa myös yksityisyyttään ja ei halua riisua turhaan. Ja jos mieslääkäri pyyttää riisumaan kaikki, niin aika lapsellinen saa olla, jos luulee hänen pyytävän niin ihan viattomalla mielellä. No, onhan se ymmärrettävää, että naiset eivät oikein tajua miesten mielenliikkeitä vähemmän visuaalisena sukupuolena.
 
Viimeksi muokattu:
fbb
Mulla gynekologi tarkoittaa riisumisella housujen riisumista. Jos tutkii rinnat, sanoo sen erikseen ja vielä niin, että sanoo, että "paidan voi vielä jättää päälle". Ei siis tartte alasti siinä olla -kylmähän siinä tulisi!
 
Leena 44.v
Muslimit ovat erittäin tarkkoja tällaisissa asioissa ja KUNNIOITTAVAT itseään ja naistensa yksityisyyttä. Vähättelisitkö heidänkin kohdallaan, että "kovin olette nuorta porukkaa" ja ahdasmielisiä,kun ette halua nakuilla täysin alasti?

Ja ei, gynekäynti ei ole minulle tuskainen tapahtuma, mutta on luonnollista, että ihminen arvostaa myös yksityisyyttään ja ei halua riisua turhaan. Ja jos mieslääkäri pyyttää riisumaan kaikki, niin aika lapsellinen saa olla, jos luulee hänen pyytävän niin ihan viattomalla mielellä. No, onhan se ymmärrettävää, että naiset eivät oikein tajua miesten mielenliikkeitä vähemmän visuaalisena sukupuolena.
Uskomatonta että joku voi haikailla musliminaisten kunnian perään, haluaisitko itse siihen
äärimmäisen valvottuun asemaan mikä heihin miestensä kautta kohdistuu ?
Ja mitä tulee miesten mielenliikkeisiin, niin ei todellakaan kiinnosta mitä gynekologini päässä
liikkuu maatessani alastomana tutkimusasennossa. Eipä siinä enää paljon jää mielikuvitukselle
tilaa jos on paita päällä tai ilman sitä, kun kuitenkin olen haarat levällään pimppi avattuna.
Hän voi puolestani lähtöni jälkeen vaikka runkata jos oli näkemästään innostunut ja saanut
kiihoketta. Yksityisyys ei säily kuin vanhanappiikana, jos silloinkaan ?
 
Viimeksi muokattu:
outoa
Mulla gynekologi tarkoittaa riisumisella housujen riisumista. Jos tutkii rinnat, sanoo sen erikseen ja vielä niin, että sanoo, että "paidan voi vielä jättää päälle". Ei siis tartte alasti siinä olla -kylmähän siinä tulisi!
Niin minullakin. Ei ole KOSKAAN sanonut että ota paitakin pois silloin kun on tehty gynekologinen tutkimus.

Luulen että gyne ei kehtaa sanoa näille alasti hyppiville että ei tarvitse kaikkea ottaa pois. Ei se lääkäri sitä terveydentilaa siitä näe että nainen hyppii alasti ympäriinsä, kyllä sitä pitää tutkia tarkemmin ja ottaa testejä yms. Eikä tässä nyt ole kyse mistään siveellisyydestä tai epämukavuudesta, olen 35-vuotias enkä ujostele gyneä. Ja olen käynyt sekä mies- että naisgynellä.
 
Viimeksi muokattu:
taas taas
Uskomatonta että joku voi haikailla musliminaisten kunnian perään, haluaisitko itse siihen
äärimmäisen valvottuun asemaan mikä heihin miestensä kautta kohdistuu ?
Ja mitä tulee miesten mielenliikkeisiin, niin ei todellakaan kiinnosta mitä gynekologini päässä
liikkuu maatessani alastomana tutkimusasennossa. Eipä siinä enää paljon jää mielikuvitukselle
tilaa jos on paita päällä tai ilman sitä, kun kuitenkin olen haarat levällään pimppi avattuna.
Hän voi puolestani lähtöni jälkeen vaikka runkata jos oli näkemästään innostunut ja saanut
kiihoketta. Yksityisyys ei säily kuin vanhanappiikana, jos silloinkaan ?
En haikaile minkään "musliminaisten kunnian perään". Heillä on vain mielestäni tässä gyne-asiassa terveempi asenne (mikään tissinimemisskandaali tuskin tapahtuisi vaikkapa jossain Saudeissa). Itse totesit, että onpa täällä tiukkapipoista porukkaa. Onko se tiukkapipoista, kun joku ihan aiheellisesti nimittää esim.sitä ahdisteluksi, kun lääkäri käskee ottaa kaikki vaatteet pois, vaikka joku olisi mennyt silmävian tms.takia lääkäriin? En todellakaan nimittäisi tämän keskustelun osanottajia miksikään tiukkapipoiksi.

Varmasti miesgyne runkkaakin vapaa-aikanaan ja ajattelee joitakin potilaitaan, ainakin jos joitakin oikein kauniita käy. Miehethän ovat paljon visuaalisempia ja ajattelevat seksiä paljon enemmän mitä naiset. Ja haluavat myös seksiä paljon useampien kumppanien kanssa kuin naiset, mutta koska harvalla miehellä on mahdollisuus siihen, niin sitten leikitellään vain mielikuvituksella...Tästä aiheesta eli miesten seksuaalisuudesta on tehty monta tutkimusta.
 
Viimeksi muokattu:
Kirsi
Olen ollut kohta 10 vuotta saman naisgynen asíakas. Alasti on tarvinnut riisua vain ekalla kerralla. Nykyään tutkitaan ensin rinnat, sitten liivit ja paita pälle ja housut pois.
 
N50*
Luulen että gyne ei kehtaa sanoa näille alasti hyppiville että ei tarvitse kaikkea ottaa pois.

Vähän samaa mieltä. Gynekologilla olen käynyt yli 30 vuotta enkä koskaan ole riisunut ihan alasti, en mies- enkä naisgynekologien vastaanotolla. En todellakaan häpeä itseäni, olen synnyttänytkin niin että opiskelijajoukko (sekä miehiä että naisia) olivat salissa seuraamassa jalkopäässäni tapahtumaa. Alapäätä on tullut leviteltyä polilla ja milloin missäkin joukkopapatarkastuksessa.

Minulle selkeästi gynekologini aina sanoo, että no niin, ota sitten alapää paljaaksi ja nouse tuonne pöydälle. Ja kun tutkimukset siinä on tehty, nousen ylös, laitan housut jalkaan ja sitten hän pyytää riisumaan paidat pois ja yläpään paljaaksi. Gyne tutkii rinnat niin että seisomme laittalla vastakkain ja nostan käsiä pyynnöstä eri asentoihin ja hän tutkii siinä.
 
Viimeksi muokattu:
samoin
Vähän samaa mieltä. Gynekologilla olen käynyt yli 30 vuotta enkä koskaan ole riisunut ihan alasti, en mies- enkä naisgynekologien vastaanotolla. En todellakaan häpeä itseäni, olen synnyttänytkin niin että opiskelijajoukko (sekä miehiä että naisia) olivat salissa seuraamassa jalkopäässäni tapahtumaa. Alapäätä on tullut leviteltyä polilla ja milloin missäkin joukkopapatarkastuksessa.

Minulle selkeästi gynekologini aina sanoo, että no niin, ota sitten alapää paljaaksi ja nouse tuonne pöydälle. Ja kun tutkimukset siinä on tehty, nousen ylös, laitan housut jalkaan ja sitten hän pyytää riisumaan paidat pois ja yläpään paljaaksi. Gyne tutkii rinnat niin että seisomme laittalla vastakkain ja nostan käsiä pyynnöstä eri asentoihin ja hän tutkii siinä.
Suurinpiirtein näin minäkin olen tottunut gynellä käymisen hoitamaan. Ei minullakaan mitään estoja ole, mutta silti tuntuisi hassulta riisua alasti kun se ei ole tarpeellista. Molemmat "päät" tulee kuitenkin tutkittua.
 
Viimeksi muokattu:
idiootteja
onko täällä todellakin sellaisia ihmisiä jotka riisuvat itsensä täysin alasti gynellä?

Olen 52v, normaalivartaloinen ihan hyvännäköinen nainen. Enkä todellakaan häpeile kroppaani, mutta ei tulisi mieleenikään riisua kaikkia vaatteita pois.

Olen elämäni aikana käynyt 25 -30 kertaa gynekologilla, pääsääntöisesti mieslääkäreillä, kolme-neljä naislääkäriäkin on ollut. Kertaakaan kukaan ei ole pyytänyt riisuutumaan kokonaan alasti. Alapään tutkintaa varten pyyntö on yleensä ollut, tehdään nyt alatutkimus, riisutko housut pois.

Rintojen tutkintaan riittää kun avaa paitapuseron ja rintsikat.
Puseroa ja rintsikoita ei ole tarvinnut ottaa kokonaan pois kertaakaan.

Ehkä se johtuu siitä, että olen ymmärtänyt laittaa päälleni jo kotoa lähtiessäni sellaiset vaatteet joidenka osittainen riisuminen on mahdollista.
En kai minä mihinkään kokovartalosukkaan pukeudu gynelle mennessäni.

Kai gynekologillakin on oikeus odottaa potilaaltaan asiallista käytöstä?


.
 
Karnevaalikeksi
Ilmeisesti riippuu gynekologista käskeekö hän potilasta riisuuntumaan alasti vai vain osittain. Osa naisista käy gynellä, joka kokee yksinkertaisimmaksi käskeä potilaan riisumaan kerralla kaikki vaatteet pois, niin ei tarvitse välillä pomppia pois tutkimuspöydältä pukemaan osaa vaatteista takaisin päälle ja ottamaan osaa pois. Toiset taas ovat sattuneet osumaan yhteen sellaisten gynejen kanssa, jotka riisuttavat potilaat vain osittain. Onko tässä nyt sitten jotakin ihmeellistä? Erilaiset käytännöt. Minusta ainakin on aivat sama olenko gynen vastaanotolla täysin alasti vai vain osittain, vaikka en julkisesta alastomuudesta muuten pidäkään.

Miksi toisten ihmisten käytäntöjä ja tapoja pitää niin kovasti ihmetellä? Jos oikein tarkkoja aletaan olemaan, niin jokaiselta varmasti löytyy tapoja ja joskus tehtyjä tekoja ym., joille muut voisivat halutessaan naureskella ja joita voitaisiin tässä yhdessä suut ammollaan ihmetellä. Kukas haluaa aloittaa kertomalla, niin minä voin sitten jatkaa kummastelemalla ja haukkumalla? Vapaaehtoisia, anyone?
 
kaikki pois
Kyllä minä aina riisun kaikki vaatteet pois. Gynellä on varattuna ohut edestä avoin sairaalapaidan tapainen, jonka voi pukea päälleen. Vaatteet ovat pusseissa ja menevät pyykkiin jokaisen kävijän jäljiltä (on myös pyykkikori varattuna). Minusta se on käytännöllistä, koska rinnat kainaloita myöten tutkitaan aina myös. En ymmärrä, mitä häpeämistä vartalossa on.
 
Maarit76
Olen käynyt samalla "nuorella" (35-40) vuotiaalla naislääkärillä joka on pyytänyt ottamaan kaikki vaatteet pois kerralla. Mitään sairaalakaapua en ole laittanut päälleni tutkimusta varten. Hän tutkii aina myös rinnat ja kainalot. En koe tässä mitään ihmeellistä muuta kuin etten tietenkään yleensä missään hypi täysin alastomana paitsi yleisessä suihkussa ja saunassa sekä pyyhkeen kera pukuhuoneessa.
 
N50*
Kyllä minä aina riisun kaikki vaatteet pois. Gynellä on varattuna ohut edestä avoin sairaalapaidan tapainen, jonka voi pukea päälleen. Vaatteet ovat pusseissa ja menevät pyykkiin jokaisen kävijän jäljiltä (on myös pyykkikori varattuna). Minusta se on käytännöllistä, koska rinnat kainaloita myöten tutkitaan aina myös. En ymmärrä, mitä häpeämistä vartalossa on.

Minä en ole tuollaiseen sairaalapaitaan törmännyt kuin gynepolilla jos on mennyt oikein johonkin toimenpiteeseen (kaavintaan, koepalojen ottoon tms). Käyn yksityisellä gynekologilla aina tarkastuksessa eikä kyllä ole paitoja ollut tarjolla. Missäpäin Suomea ja missä lääkärikeskuksessa tuollaisia on?
 
Viimeksi muokattu:
Osa-aikaduunari
Ilmeisesti riippuu gynekologista käskeekö hän potilasta riisuuntumaan alasti vai vain osittain. Osa naisista käy gynellä, joka kokee yksinkertaisimmaksi käskeä potilaan riisumaan kerralla kaikki vaatteet pois, niin ei tarvitse välillä pomppia pois tutkimuspöydältä pukemaan osaa vaatteista takaisin päälle ja ottamaan osaa pois. Toiset taas ovat sattuneet osumaan yhteen sellaisten gynejen kanssa, jotka riisuttavat potilaat vain osittain. Onko tässä nyt sitten jotakin ihmeellistä? Erilaiset käytännöt. Minusta ainakin on aivat sama olenko gynen vastaanotolla täysin alasti vai vain osittain, vaikka en julkisesta alastomuudesta muuten pidäkään.

Miksi toisten ihmisten käytäntöjä ja tapoja pitää niin kovasti ihmetellä? Jos oikein tarkkoja aletaan olemaan, niin jokaiselta varmasti löytyy tapoja ja joskus tehtyjä tekoja ym., joille muut voisivat halutessaan naureskella ja joita voitaisiin tässä yhdessä suut ammollaan ihmetellä. Kukas haluaa aloittaa kertomalla, niin minä voin sitten jatkaa kummastelemalla ja haukkumalla? Vapaaehtoisia, anyone?
Samaa mieltä! Minut gynegologi (en muista oliko nainen vai mies) on pyytänyt kerran riisumaan kaikki vaatteet pois. Varmistin vielä että ihanko kaikki, ja hän sanoi että sukat voi jättää. Ei olisi tullut mieleenkään kieltäytyä, koska minulla on tapana luottaa ammattilaiseen. Kyllä rinnatkin pystyy tutkimaan huolellisemmin, kun koko ylävartalo on paljaana.
 
Viimeksi muokattu:
Gynekokemusta
Samaa mieltä! Minut gynegologi (en muista oliko nainen vai mies) on pyytänyt kerran riisumaan kaikki vaatteet pois. Varmistin vielä että ihanko kaikki, ja hän sanoi että sukat voi jättää. Ei olisi tullut mieleenkään kieltäytyä, koska minulla on tapana luottaa ammattilaiseen. Kyllä rinnatkin pystyy tutkimaan huolellisemmin, kun koko ylävartalo on paljaana.
En ymmärrä miten rintojen tutkimus tulisi tehtyä huolellisemmin, jos potilas on alasti verrattuna siihen, että on rintsikat auki ja paita edestä auki. Vastaanotolla gynekologi tunnustelee käsillään painelemalla rinnat, kainalot ja katsoo silmämääräisesti rintojen ulkonäön, ettei mitään poikkevaa löydy. Samaten alapään tutkiminen käy, kun vain housut on pois. Minkä toteamiseen naistentautien erikoislääkäri potilaansa alastomuutta tarvitsee? Itse olen mennyt gynelle aina pukeutuneena puolihameeseen ja edestä avattavaan yläosaan, eikä kertaakaan näinä 35 vuotena ole nais- eikä miesgyne pyytänyt riisumaan alasti. Kysyisin varmaan, että anteeksi nyt, mutta miksi. Ymmärrän, jos menen vaivoineni esim. ihotautilääkärille, että lääkärin pitää nähdä koko kropan nahka edestä, sivulta ja takaa.
 
Viimeksi muokattu:
fredwina
Minkä toteamiseen naistentautien erikoislääkäri potilaansa alastomuutta tarvitsee? Itse olen mennyt gynelle aina pukeutuneena puolihameeseen ja edestä avattavaan yläosaan, eikä kertaakaan näinä 35 vuotena ole nais- eikä miesgyne pyytänyt riisumaan alasti. Kysyisin varmaan, että anteeksi nyt, mutta miksi. Ymmärrän, jos menen vaivoineni esim. ihotautilääkärille, että lääkärin pitää nähdä koko kropan nahka edestä, sivulta ja takaa.
(se on kumma miten me nykyajan naiset ollaan niin hiton epäileviä ja "kaikesta" vieraantuneita. milloin taistellaan siitä onko anaalin kautta tutkiminen tarpeen ja nyt näemmä siitä onko alasti riisuminen koskaan tarpeen gynellä.)

Sinähän voit kysyä sitä gynekologilta että missä tapauksissa näin voi käydä. Minäkin olen ollut gynekologilla, jossa on ihan ilkosen alasti pyydetty riisuutumaan (sukat sai jättää). Eikä kyse ollut mistään ajan säästämisestä tai käytännön seikoista tai pervoiluista, vaan ihan oikeista lääketieteellisistä seikoista.

Se, että sinä et ymmärrä jotain asiaa, ei välttämättä tarkoita että se on sitten turhaa tai edes siinä määrin epäilyttäävä että sitä pitää epäillen pähkäillä. Niin vain voi käydä.

Yleensä kyllä ihan sitten housujen riisuminen riittää, minulla ainakin tuolla yhdellä kerralla sitten sanottiin aivan selvästi, että kaikki pois ja lääkäri kyllä selittikin miksi. Normaalisti sitten tyyliin "housut pois ja tutkimuspöydälle".
 
Viimeksi muokattu:
unikko
Vaikka alaa jonkin verran tunnen, niin minun on hyvin keksiä mitään lääketieteellistä perustetta sille, että gynekologisen tutkimuksen aikana pitäisi olla kokonaan alasti. Tutkimus on kaksivaiheinen. Se sisältää rintojen tutkimisen ja alapään sisätutkimuksen. Kun näitä ei tehdä yhtä aikaa, riittää että ensin riisuu yläosan ja pukee takaisin ja riisuu alaosan. Tai päinvastoin.
 
fredwina
Ajatus juoksi liian nopeasti. Tarkoitin siis, että "on hyvin _vaikea_ keksiä mitään lääketieteellistä perustetta..."

No sepä kiva, että _sinun_ on vaikea keksiä. Minä taas en kaipaa "keksimisiä" oman kokemukseni taustalle. Olisi hyvinkin helppo "keksiä" montakin syytä kun tiedän missä tilanteissa niin voi käydä. Vaan en lähde "keksimään". Pohjaan vain omaan tietooni ja kokemukseeni. kannatta tosiaan kysyä niiltä gynekologeilta :) ja alan asiantuntijoilta, heitä ei täällä ole ;) Potilaita vain ;)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä