Riita anopin kanssa kaupassa, kumpi oli oikeassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Syy, miksi edes oltiin anopin kanssa yhdessä kaupassa, on poikani synttärikutsut. Anoppi valittaa usein muutenkin kaikesta ja olisikin ollut ihme jos ilman kinaa tästä urakasta oltaisiin selvitty.

Oltiin siis lopulta päästy karkkiosastolle tarkoituksena ostaa paljon erilaisia karkkeja, jotta kaikille vieraille löytyisi jotain mieluista. Siinä anopin kanssa keräiltiin irtokarkkeja pussiin, kun huomasin pari uutuusmakua ja maistoin niitä tavalliseen tapaani. Anoppi kivahti oikein korvan juuresa huutaen MITÄ OIKEIN TEIT?! Vastasin maistaneeni uusia karkkimakuja, että tiedän otanko niitä pussiin vai en. Anoppi kävi säksättämään, ettei niin saa tehdä ja haukkui minua varkaaksi niin että koko kauppa raikasi. Yritin rauhoitella häntä sanomalla tämän olevan ihan tavallista ja tekeväni aina näin, koska miten muuten voisin tietää, otanko uutuuskarkkeja vai en. Ihan sama juttu kuin kesällä marjamyyjätkin antavat maistiaisia. Eihän siinä koko laaria tyhjennetä, vaan MAISTETAAN YKSI kappale, jonka rahallinen arvo on aivan mitätön, mutta kauppias voittaa jos maistiainen miellyttää ja ostaja ostaakin tuotetta. Kerroin myyjien monestikin nähneen minun tehneen näin ja jos ovat kassallekin sattuneet, niin ovat vieläpä hyväntuulisesti kommentoineet karkkiostoksiani jotenkin "Löytyihän sieltä mieleisiä herkkuja!"-tyyliin.

Anopille oli kuitenkin turha yrittää puhua järkeä, joten anopin nolattua meidät molemmat, kahmimme tylsät tutut maut pussiin ja lähdimme pois. Anoppi jaksoi vielä autossakin motkottaa tapahtuneesta, johon en itse viitsinyt sanoa enää mitään.

Eikö ole tullut mieleesi että se kassan heitto:"löytyihän sieltä mieleisiä herkkuja" voisi tarkoittaa sitä että karkkien maistelusi on huomattu ja moitittavaksi teoksi havaittu?
Eihän kukaan joka löytää uudenlaisen karkkipussin, avaa sitä pussia ennen ostoa ja maista tykkääkö vaiko ei. Varkaus on varkaus vaikka vain yhden karkin verran. Entäs uudet sipsi-maut, voiko pussin avata ja maistaa ennenkuin ostaa ? Mites juustot, saako maistaa ? Jogutit ?

Voihan sitä tehdä niin että ottaa siihen pussiin päälimmäiseksi niitä uutuusmakuja, maksaa ostokset kassalla,avaa pussin ja maistelee uutuudet. Jos tykkää niin kävelee kauppaan takaisin ja ottaa niitä uutuuksia sitten uuteen pussiin. Ei vaikeaa.

Mä luulen myös, että ei ole tarkoitus, että karkkeja maistellaan. Jos se olisi sallittua, niin kaupan olisi hankala vetää rajaa siihen mikä on hyväksyttyä maistelua ja mikä ei. Olisi väärin jos aikuinen nainen saisi ottaa maistiaisia, mutta nuori lapsi tai teini ei saisi. Jos lapset saisivat maistella, niin heitä oliis pian pitkä jono ostoksilla.

• Tykkää
Reactions: Hyppymassu
Anoppi oikeassa.

Maisitiaiset yleensä tarjotaan erikseen myyjän toimesta ilmotettuna eri tavoin, suullisesti, kyltillä, kysyttäessä henkilökunnalta tai muuten erillään myytävistä tuotteista. Voit toki kysyä kauppiaalta, onko sopivaa jokaisen asiakkaan maistaa "uutuuksia" myytävien tuotteiden joukosta vai meneekö tällä tavoin napsitut tuotteet näpistyksen ja hävikin piikkiin.

Avaatko ap uutuus karkkipussitkin ja maistat tai kuoraiset banskun ja haukkaat palasen?

• Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
Ei marjamyyjiltäkään maistella ilman marjamyyjän lupaa, joten jos AP kävi kysymässä kauppiaalta etukäteen luvan maisteluun joka karkin kohdalla, niin sitten varmaan karkinmaistelu oli ok. Jos ei käynyt kysymässä lupaa, oli se varastelua.

Niin, tämän takia en koskaan osta irtokarkkeja. Joka päivä näkee näitä, sekä aikuisia että lapsia, jotka ottavat likaisilla käsillään karkkeja vaikka kuinka paljon.

Kyseessä on näpistys ja olen itse henk.koht ottanut useammankin kaltaisesi kiinni. Poliisi muistaa sitten sellaisella pienellä laskulla, eli yhdelle makeiselle tulee hintaa. Jos vielä perseilet ja maistat karkkia ja laitat sen takaisin puoliksi syötynä maksatetaan koko laatikko.
Jos nuo "maistiaiset" sallittaisiin yhdelle pitäisi ne sallia kaikille.

Yhteistyössä