Riita imetyksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Enpä olisi uskonut, että tähän tilanteeseen joudun.
Olemme saaneet siis kuopuksen, hän on nyt 2 kuukauden ikäinen. Esikon kohdalla imetys ei yrityksistäni huolimatta onnistunut, joten hän sai korviketta ja sukulaiset repesivät riemusta kun kuka tahansa sai syöttää ja hoitaa (toki appi ja anoppi toitottivat hamaan loppuun asti että olisi parempi imettää, pilataan vaan lapsi korvikkeilla yms.)
No nyt tämän uuden tulokkaan kanssa imetys lähtikin onnistuneesti käyntiin, maitoa riittää ja lapsi kasvaa hyvin. Appi ja anoppi ja muut ovatkin nyt kääntäneet kelkkansa niin, että ei nyt olekaan hyvä että imetän. On yritetty, että jos alkaisin jo pian totuttamaan pullolle, vihjailtu, ettei vauva minun maidollani pärjää, ja että ei se vauva tai imetys pilalle mene jos kerran antaa nyt pullosta että muutkin saisivat syöttää. En ole antanut periksi, mutta ihmetyttää, miksen nyt saakaan imettää kun se kerran onnistui. Ja kyllä, olen sanonut napakasti ei pullolle ja pitänyt pääni. Sen sorttisia ihmisiä ovat, että tykkäävät sanoa oman mielipiteensä siitä huolimatta.
Onko muita kohtalotovereita?

Herranen aika, mitä sukulaisia. Tottakai pidät pääsi ja teet niin kuin parhaaksi lapselle on.

Minä voisin tuollaisessa tilanteessa ärähtää jo tosi pahasti.

Pidä vain pääsi, vaikka se varmasti onkin vaikeaa, ja paljon voimia! Imetys on täysin sinun ja lapsesi välinen asia. Lapsesi tai sinä päätätte, miten imetys hoidetaan ja koska se päättyy. Asiasta valittavilla naisilla voi olla taustalla oma imetyspettymys, jota sitten tiedostamatta puretaan sinuun.

Mä imetin esikoista pitkään, ja anoppi toitotti jatkuvasti, että kyllä se sitten loppuu kun tulee hampaat jne. Oma äitini ei ole imettänyt lainkaan, ja molempien lasten kohdalla olen saanut kuulla epäilyjä maidon riittävyydestä. Olisi kiva, jos lähipiiri edes hiukan tukisi...

Onko Imetyksen tuki ry. sulle tuttu? Fb-ryhmästä, tukiryhmästä tai -puhelimesta voisit saada apua ja vertaistukea.

Asia ei kuulu heille. Toisekseen he eivät saisi olla niin itsekkäitä että eväävät lapselta erittäin ravinteikkaan äidinmaidon ja mahdollisuuden siihen vain siksi kun itse haluaisivat "hoivata" vauvaa. Äidinmaito on todistettavasti paras vauvan ravinto ja ehdottomasti hyväksi vauvan terveydelle sekä kehitykselle. Pidä pääsi.

On vanhan kansan kieroja "perinteitä" epäillä maidon riittävyyttä. Sitä toitotettiin edellisellä vuosisadalla äideille kun ei ymmärretty imetystä muutoinkaan. Minäkin sain kuulla jatkuvasti mummolta ja äidiltä epäilyjä maidon riittävyydestä. Kun imetyksen kesto kääntyi taaperoikään, lakkasivat epäilemästä ja painostivat lopettamaan. Nyt emme edes pidä yhteyttä, enkä puhu imettämisestä heille enää sanaakaan. Se on minun ja lapseni välinen asia. Tiedän että teen kaikkeni äitinä hänen tulevaisuutensa ja terveytensä eteen. Ole ylpeä itsestäsi, ahkera imettävä äiti äläkä anna muiden sotkeentua imetykseen!

Tuli mieleen oma imetysaika, kun vauvalla oli tiheän imun kausi ja halusi rinnalle puolen tunnin välein. Imi sen 5-10 min ja halusi kohta taas lisää. Minulla oli rento kotipäivä ja ei mitään ongelmaa asian suhteen. Äitini oli käymässä (oli yönkin meillä) ja alkoi puhua, että enkö tajua, että vauva ei tule kylläiseksi ja tarvitsee lisämaitoa. Annoin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Yö jatkui edelleen tiheästi syöttäen. Aamulla imetin ensin vauvan ja sen jälkeen lypsin täyden tuttipullollisen. Äitini meni todella hiljaiseksi.

Hänen puolustuksekseen on sanottava, että ei silloin 70-luvulla ymmärretty imetyksestä juuri mitään ja korvikkeeseen siirryttiin ihan liian helpolla.

En tajua ollenkaan että kuinka toisten elmämään tuolla tavalla puuttuvia on olemassakaan, enkä sitä, että miten joku voi antaa muiden mielipiteiden edes liikuttaa mihinkään suuntaan kun kyseessä on joku noinkin yksinkertainen asia kuin imetys missä jokainen tekee kuten itse haluaa.

Tätä en lakkaa hämmästelemästä.

Eläkää ihmiset nyt ihmeessä sitä omaa elämäänne. Kirjaimellisesti selän kääntäminen tai tilanteesta poistuminen riittää jos tuntuu ettei pysty sanomaan vastaan.

Voit vaikka printata heille tämän luettavaksi: http://pisaroita.fi/faq/isovanh.php

Heillä voi olla vanhentuneita käsityksiä imetyksestä eivätkä tunne uusimpi suosituksia. Voit asiallisesti ja napakasti perustella oman kantasi. Jos he eivät ota asiaa kuuleviin korviinsa, niin anna heidän juttujensa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Yhteistyössä