riittääkö imetys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ruokajuoma 6kk?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ruokajuoma 6kk?

Vieras
Minkäikäisenä olette antaneet ruoan yhteydessä lisämaitoa lapselle? Annatteko soseiden välissä vai imetättekö vain?

Poika nyt 6,5 kk, imetän enää 3 krt päivässä aina unien jälkeen (muulloin ei huoli). Illalla saa velliä 100ml + tuttelia 100 ml ennen yöunia.

Ongelma on se, että tää touhojooseppi ei malta olla tissillä kuin vähän aikaa, max 5 min. Rinnat ei myöskään tunnu enää kovin täysiltä ja lypsämällä en saa enää mitään irti (lypsin reilusti pakkaseen kun pienempi). Kuulostaako teistä pojan saama maitomäärä pieneltä? Lapsi on ihan tyytyväinen mutta tuntuu että kai noin liikkuvaisella olisi enemmän jano? Soseiden ja puuron kanssa maistatan vähän vettä mutta ei juo sitä mielellään.

Rytmi menee noin:

Herää 8.00 ja imee
Puuro n. 9.00
Unet 10-11.30, imee
12.30 sose
14-17 unet, imee
18 sose
20.30 vellitutteli ja nukkumaan.

Nyt on illalla annettu parina iltana lisäksi n. klo19 70-80 ml tuttelia ja poika juo sen mielellään. Muulloin en ole vielä kokeillut ja luulen että jos kokeilen, niin tissi hylkääntyy kokonaan. Tottakai tää imetys joskus loppuu, mutta en haluaisi siitä vielä luopua...

Iso vauva osaa imeä niin tehokkaasti, että hän todellakin selviää imemisestä muutamassa minuutissa. Koska imetys on hyvässä tasapainossa, rinnatkaan eivät ole enää niin pinkeät kuin alkukuukausina.

Nestettähän hän saa ruoasta myös (esim. velli), vaikka se ei olekaan mukissa/tuttipullossa. Sinuna en olisi huolissani asiasta, jos pissaa tulee entiseen tapaan, sillä pissämäärä ja -tiheys on varmin mittari, että sitä nestettä liikkuu kehossa.

Omalla kohdallani kävi juuri niin, että esikoista imetettäessä aloin pikkuhiljaa lisäämään kiinteän ruoan määrää, jolloin kävi niin, että maitomäärä rinnoissa väheni ja hän hylkäsi parissa viikossa rintamaidon kokonaan. Jatka siis vain imetystä.

joo just niin ja meidän neuvola sanoi, että yksikin imetys lasketaan riittäväksi, koska vauva tietää itse mitä tissistä tarvii. hän siis päättää. m eillä oli näin: 6-8kk tissittely aivan soopaa, juttua tuli ja koko vauva oli ku ankerias. imetä ny siinä! olin jo aikeissa lopettaa... no sitten nyt 8,5kk poitsu on taas takertunu tissiin kun viimestä päivää. kun lopettaa syömisen, kiilaa nännin tiukasti hampaidensa väliin ja siinä ollaan. olen ollut kyllä tosi hellämielinen, koska meillä on ollut kuumetta.