Hae Anna.fi-sivustolta

Riittääkö eläkkeesi?

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä Näillä mennään, 05.01.2014.

1. hyvin mennään Vierailija

Juu, eläke 3000 ja hiukan päälle. Verot 28 %. Netto 2200. Sillä pärjää, kun yhtiövastike 420 euroa, johon sisältyy sähkö. Yksin asun. Kaikesta ei tarvitse tinkiä eikä joka senttiä laskea. Oikein hyvä.

2. Etkö mitään? Vierailija

Kyllä sen ymmärrän, jos et saa asumistukea, mutta entäs toimeentulotuki? Olenko ihan väärässä, kun kuvittele, että nykyinen raja olisi 1080 € tai sinne päin? Sinulla kokonaistulot jäävät kk alle tuon minimin. En kyllä tiedä, mitä kaikkea asumismenoiksi hyväksytään ja mitä kaikkea kohtuulliseen asumiseen hyväksytään, mutta minimirajoja on nostettu. Lasketa uudelleen ja vie tositteita kiinteistökuluista ym. pakollisista kuluista perusteluiksi.

3. Etkö mitään? Vierailija

Sen verran uteliaisuus vaivasi, jotta vilkaisin hakusanalla "toimeentulotuki" tietoja.
    Sillä sivustolla sinunkin kannattaa käydä. Siellä kerrottiin, mitä pitäisi jäädä elämiseen kuukaudessa, kun mm. asumiskulut on vähennetty. Ehkä sinulla olisi mahkuja saada vähän jotain lisää.

4. kaikkihan Vierailija

No, niin on hyvä asia, kun opiskelijatkin saa.

5. no onpas Vierailija

sulla alhainen verotus.
    En ole eläkkeellä vielä mutta olen tehnyt itkän työhistorian kunnon palkalla enkä valita. omiahan nuo valinnat ovat.

6. Kohta eläkkeellä Vierailija

Tosi on, muutenhan vain varakkaiden lapsilla olisi mahdollisuus opiskella.

Minua kismittää se, että kaikki eläkeläiset lasketaan kestävyysvajelaskelmissa elätettäviksi. Suuri osa työeläkeläisistä maksaa eläkkeestään veroa, eikä sitä eläkettäkään makseta julkisista varoista, vaan maksajina ovat vakuutuslaitokset. Kaiken lisäksi monet eläkeläiset tekevät paljon palkatonta työtä, joka ei lisää kansantuloa: omaishoitoa, vapaaehtoistyötä, lastensa perheiden avustamista ja muuta sellaista, joka muuten jouduttaisiin teettämään palkkatyönä.

7. Faktaa vain Vierailija

Ikävä kyllä nuo valinnat eivät ole aina olleet omia, vaan olosuhteiden edessä tehtyjä.

Minut ovat pelastaneet isot perinnöt mitättömän eläkkeeni lisäksi.
    Näin eivät asiat ole ikävä kyllä kaikilla.

8. sureksija Vierailija

Minua kyllä hirvittää toimeentuloni jatkossa. Jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle paljon ennen aikojani ja ei ole kyllä kaksinen eläke. Nyt vielä mies on tässä, mutta entä jos jotain sattuu hänelle? Tyhjän päälle jään.

9. sureksija Vierailija

Niin, se jäi vielä mainitsematta, ettei ollut oma valinta tuo sairastuminen kesken työelämän.

10. päivä kerrallaan Vierailija

Usko pois; elämä kantaa, tavalla tai toisella;)

11. ex-siivooja Vierailija

Jos asuisin yksin niin eipä eläkkeeni riittäisi mihinkään.
    Olen tehnyt koko elämäni raskasta siivoustyötä ja eläkkeeni on mitätön. Vuokranmaksun jälkeen ei jäisi käteeni juuri mitään;(

12. puh Vierailija

No, etköhän saa silloin eläkkeensaajan asumistukea. Pienet eläkkeensaajat saa kun anoo.

13. n. vuoden kuluttua Vierailija

En sure pientä tulevaa eläkettäni n. 1500-1600e. Mitä ihminen tarvitsee enää, kaikkea on liikakaakin. Kyllä tuosta jää ruokaan ja pieniin matkoihin,vatteisiin. Eikä yleensäkkään kannata murehtia tulevaa, vaan elää vain päivä kerrallaan niin hyvin kun voi, sen olen oppinut viimeisien vuosien varrella. Voihan olla ettei eläkettä edes kerkeä nauttia.

14. uusi eläkeläineni Vierailija

Toki yksinasujan menot ovat suuremmat kuin kaksin asujan. Laskin, että kun jää pois vaatteiden, meikkien ja asusteiden osto, raha riittää. Että alan kasvattaa harmaata lettiä niskaan, en osta mitään meikkejä enkä hajuvesiä.

Mutta ehei, en mene kauppaan jos en laita hiuksiani, meikkaa, laita niitä koruja joitka olen 40-vuoden aikana hankkinut.
    Miksi juuri nyt kun minulla on aikaa, menisin kauppaa linttaan astutuissa tossuissa, hiukset hapsottaen ja hieltä haisten. Ehei, elämä jatkuu, ja minä elän, vielä.

15. Hiukset voi hoitaa ja laittaa nätisti vaikka eí olisi rahaakaan. Shamppo ei maksa paljon ja on aikaa laittaa hiuksia. Samoin hielle ei tervitse haista, vettä riittä eläkkeelläkin. Kenkiä saa melko halvalla, ei tervitse kulkea linttaan astuilla kengillä. Hyvä vaan ettei hajuvesiä hölvää, sillä nykyisin on niin paljon allergisia ihmisiä, että senkin puoleen. Hankittuja koruja voi käyttää, miksi ei.

16. pärjää pärjää Vierailija

Itsensä siistinä pitämiseen ei tarvitse paljon rahaa. Meikit eivät niin paljon maksa ja kestävät todella pitkään, samoin shampoot ja hoitoaineet. Kelpo kasvorasvaa saa ihan edullistikkin n. 14e purkki, joka kestää myös pitkään. Joskus käyn kampaajalla, mutta harvoin.

Koruja on aivan liikaakin, vaikka en ole intohimoinen korujen käyttäjä.

Siistejä takkeja ja vaatteita on riittää joka lähtöön, on tullut työelämässä paljon kaikkea hankittua. Pienillä korjauksilla niitä voi uudistella. Onneksi olen laihtunut eikä päinvastoin, ettei ainakaan tarvitse vaatteita suurentamaan rueta, se olisi ikävämpi homma. Ompelutaitoisena vatteiden uudistelu onnistuu.

Kaiken turhan krääsän osto on vähentynyt, aina sitä työmatkan yhteydessä poikkesi kauppaan ja osteli joutavaakin, nyt sekin on jäänyt pois. Myös ruokakulut ovat pienentyneet kun ei nälkäisenä mene kauppaan ja osta sitä sun tätä. Nyt voi suunnitella ateriat, ja vähälläkin rahalla saa terveellistä ruokaa.

Mitään ylimääräistä krääsää en tarvitse. Niitä olen paljon antanut jo poiskin ja lisää annan.

Teatterissa ja muissa menoissa käyn aina silloin tällöin, mutta harvemmin nykyään. En ole ravintola ihminen tai istu bubeissa, en ole ikinä ollut. Siellähän varmaan saa rahaa menemään pljonkin. Yksi harrastus minulla on, joka maksaa, mutta senkin pieni eläke kestää kun osaa pitää kukkaron nyörit tiukalla. Matkalle voi mennä silloin kun jonakin kuukausina on vähemmän muita menoja. Halpojakin matkoja löytyy.

Eläkkellä saa myös monenlaisia alennuksia, mitä ei työelämässä ollessa saanut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri